Strmbrg Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 (edited) Inte rummet eller prylarna. -Kan det ligga nåt i detta? Alltså, kan det ligga nåt i detta även om vi helt bortser från alla de vax som låter rent mediokert? Jag har ett antal vax som jag tycker är bra mycket bättre än genomsnittet, vad gäller trovärdig realism. Men, bara för att de ligger "en bra bit över medel" så betyder det ju inte att de per automatik är bra. Jag har främst "sk klassisk musik" i åtanke nu, eftersom min fundering kretsar kring att återge komplex akustisk musik - spelad i en stor lokal - med trovärdig realism. Denna inspelning av Stravves Eldfågeln är nog en av de få som jag kan säga är bra i absoluta termer och inte bara i relativa. Vad säger ni? Är vaxet den oftast begränsande faktorn? Är de bästa vaxen i din samling verkligen så "bäst" att de även förtjänar att kallas bra? Edited June 5, 2010 by Strmbrg Quote
new order Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Tror du är inne på någonting här.Många gånger är det inspelningen som är boven i dramat tror jag.När jag skaffade den nya Kraftwerkboxen "der katalog" la jag märke till hur otroligt bra den var ljudmässigt.Även deras tidiga skivor låter fantastiskt bra! Sen kan nya inspelningar av topplistemusik låta hur kasst och komprimerat som hellst.Vissa skivor är nästan outhärdiga att lyssna på. Coldplays X&Y är en skiva som trots den kanske inte är den absolut värsta exemplet just kan bekräfta detta.När jag fick den så blev jag lite upprörd och skickade ett mejl till skivbolat för att fråga vad de sysslade med.Inget svar.Den sålde ju bra ändå.Men visst kände jag mig lite lurad.Kvaliteen på inspelningen är ju en viktigt del för musikupplevelsen. Quote
Guest om.s Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 (edited) Jeg tror, at innspillingen ofte er en større bov enn hva man tenker på, ofte er det akustikken, elektronikken, høyttalerene eller annet som får skylden, uten at det foregående nevnte er av underordned betydning. Selv ønsker jeg kilde trohet, noe interessant er at min spiller har en rekke "moderne" innstillinger, men jeg faller stort sett tilbake på den som heter Digital Master I (og noen ganger Digital Master II), der signalet går orginalt, urørt og ufiltrert fra discén Digital Master II er ett analogt filter som gjør at ikke det runder av like tidlig på toppen, mens jeg unngår alle up & over samplinger, det tilsetter noe jeg ikke liker, men det er bare meg igjen ... Utvalget av innstillinger på kilden. mvh Edited June 5, 2010 by om.s Quote
Conny T Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Helt klart är det mjukvaran som begränsar det finns hur mycket dåliga inspelningar somhelst, ett bra exempel på riktigt dåligt producerad musik är Tom Jones 24 Hours inspelad 07 så dåligt att den är outhärlig att lyssna på, medan Melody Gardot's senaste låter riktigt bra. Det här med att det oftast är skivorna som är sämst i kedjan har jag försökt hävda i alla år, ibland har jag fått höra att även en dålig inpelning låter bättre på en "finare/bättre" anläggning, inget konstaternade jag ställer mig bakom. Naturligtvis kan en bättre utrustning klämma fram ännu bättre väl ljud ur en redan bra inpelning mern inte tvärtom....trots att vi lever i den digitala tidsåldern och har bättre utrustningar för inpelning så låter en stor del av all musik som produceras i dag väldigt dålig. Blue Boy Quote
Strmbrg Posted June 5, 2010 Author Posted June 5, 2010 Jag utesluter inte att många omedvetet bortser från att det är plattorna som är den svagaste länken. Vad grundar jag det på? Jo, det är apparaterna och den teknik man kan köpa och påverka som är i fokus. Därför vill man att apparat-delen skall vara den svaga länken. Då får man ju skäl att köpa nytt. Quote
plundin™ Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Jo, det är apparaterna och den teknik man kan köpa och påverka som är i fokus. Vad får dig att inte förstå att detta (och dom två andra forumen) där du postat samma påstående är HiFi-foran, där fokuset i huvudsak ligger på prylarna! Inget här är någonsin tillräckligt bra, precis som i formel 1 så går det som händer här ut på att klämma ut det sista lilla unset prestanda. /ptr Quote
Bebop Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Jag undrar om mastringen inte är ännu större bov än inspelningen. Quote
Strmbrg Posted June 5, 2010 Author Posted June 5, 2010 (edited) Vad får dig att inte förstå att detta (och dom två andra forumen) där du postat samma påstående är HiFi-foran, där fokuset i huvudsak ligger på prylarna! Inget här är någonsin tillräckligt bra, precis som i formel 1 så går det som händer här ut på att klämma ut det sista lilla unset prestanda. /ptr Varför skulle hifi-delen bara handla om prylarna? Var skall man placera funderingar av icke-pryl-karaktär? För övrigt vill jag ha synpunkter från en så bred publik som möjligt. Det är därför jag emellanåt postar samma sak i flera olika fora. Edited June 5, 2010 by Strmbrg Quote
plundin™ Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Varför skulle hifi-delen bara handla om prylarna? Var skall man placera funderingar av icke-pryl-karaktär? För övrigt vill jag ha synpunkter från en så bred publik som möjligt. Det är därför jag emellanåt postar samma sak i flera olika fora. Jag har inga synpunkter på var du diskuterar, min kommentar var mer av karaktären av att du fortfarande verkar ganska oreflekterad över att detta är just ett HiFi-fora! Detta med betoningen på prylarna, nya prylar och prylarnas uppställning. vad gäller korspostning så är det ditt val, sett ur ren netikett så anses det kanske inte längre vara fullt så ohövligt som det var bara för några år sedan. Men eftersom du söker en publik och ingressen till många av dina trådar är av blogg-karaktär så är det kanske i ett sådant sammanhang du borde vädra dina frustrationer! Jag behöver på inget sätt ha rätt, men det är kanske nått att fundera på! Förövrigt menar jag även här att ditt påstående är felaktigt, den största flaskhalsen är rummet och högtalarna, det finns få bostadsrum som kan härbärgera den frekvensutsträkning som behövs för att skapa illusionen av fullskalig orkestermusik. Dina maggisar är ett skämt i sammanhanget (Inget personligt!), dom kommer aldrig att kunna återge en orkester naturtroget. Dom har andra kvaliteter som gör dom behagliga och trevliga att lyssna på, men för att kunna återge en symfoniorkester naturtroget så måste högtalaren kunna pumpa mängder av luft under 100Hz (och ner till kanske 10Hz), svårare än så är det inte! Skaffa dig frekvensutsträckningen ner åt så löser det sig! /ptr Quote
plundin™ Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Ja-happ. Ja, det inte blir mycket diskussion om du rullar-i-kull och spelar död! /ptr Quote
Conny T Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Utan att ta hänsyn för eller emot om huruvida rum prylar uppställning av högtalare m.m. påverkar så bör det väl i sanningens namn inkludera även plattan som ska spelas, eller? Det dpelar ju ingen roll vad man har om inte man har mjukvaran som ska förmedla musiken. Bebop funderar på mastringen, själv lutar jag åt hur saker o ting mixas, kanske en blandning av båda. Helt klart åtminstone för mig som lyssnar på allt från 50-tal till dagens populärmusik i olika genrer så varierar ljudkvaliteten enormt. Vi har väl alla ett gäng plattor som vi låter avgöra om våra prylar låter bra eller inte. Troligtvis har de flesta av oss ett gäng plattor som inte spelas på grund av att ljudet inte är njutbart.....eller? Quote
PL300 Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Jag måste nog hålla med plundin i detta fallet eftersom jag tycker att en anläggning ska göra det bästa möjliga även från en dålig inspelning och inte fokusera på bristerna. Sen är det ju mycket roligare med en bra inspelning för att det går och klämma ur ännu mer realism, och nej jag har inte någon platta som jag inte spelar på grund av bristande inspelningskvalite även om jag kan tycka det är synd att dom inte gjort ett bättre jobb i studion. Det är en bra låt även om den är dålig inspelning och jag tycker det är synd om man inte kan uppskatta musiken då! Håller också med om att orkester behöver djup och massiv bas för att närma sig naturtroget och min åsikt och erfarenhet är att det är det dyraste och svåraste att få till i en anläggning och i små rum! Klassiskt är dynamikkrävande och dynamik kostar! Nä jag tycker man gör det lätt för sig när man skyller på dåliga inspelningar! Quote
Guest om.s Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 (edited) Nä jag tycker man gör det lätt för sig när man skyller på dåliga inspelningar! "Shit in, shit out", eller kilde trohet som jeg selv kaller det, er ikke å gjøre det lett for seg, tvert om kanskje, en får ta innover seg at mye deilig musikk dessverre er dårlig innspillt, i forvissning om at ens system gjengir det gode desto bedre, "pro´s and con´s" osv osv.... Vil jeg ha det realistisk går jeg på konsert, hjemme rekker det med en forførende illusjon, men det er bare meg, og jeg er faktisk rett nøyd, selv uten jordskred bas ... mvh Edited June 5, 2010 by om.s Quote
plundin™ Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 (edited) "Shit in, shit out", eller kilde trohet som jeg selv kaller det, er ikke å gjøre det lett for seg, tvert om kanskje, en får ta innover seg at mye deilig musikk dessverre er dårlig innspillt, i forvissning om at ens system gjengir det gode desto bedre, "pro´s and con´s" osv osv.... Visst, det är självklart. Vad jag ifrågasätter är om ljudkvalitén på inspelningar klassisk musik är en flaskhals! Jag menar att bristen på bra interpretation av musiken/verken är ett mycket större problem än vad dålig ljudkvalitet är! Och att det är lät att missta oengagerad interpretation för dåligt ljud.. Vil jeg ha det realistisk går jeg på konsert, hjemme rekker det med en forførende illusjon, men det er bare meg, og jeg er faktisk rett nøyd, selv uten jordskred bas ... Det är oxå ganska självklart, alla ställs vi inför överväganden om vilka parametrar som är viktigast. Man måste komma ihåg att det är en illusion av verkligheten vi leker med. För mej börjar musiken med vad jag hör från 100Hz och ner, men det betyder ju inte att jag inte kan uppskatta högtalare som "bara" koncentrerar sig registren ovanför det... ..men oftast känns det lite tomt när det saknas ett basfundament... Detta har tex, gjort att jag inte lever med Quadelektrostater, som i mycket anser vara en "perfekt" högtalare, men inte ens parad med tex Gradient basunderdelar är det en högtalare som har fundament nog för min smak. (Jag spenderade en hel dag med Glottas "Mark Levinson HDQ-system" på 80-talet, och det hade kvaliteter som man aldrig glömmer... ) Vad man skall göra för att nå ditt i möblerade rum har jag inte klurat ut ännu, men det kommer jag att göra en vacker dag... /ptr Edited June 5, 2010 by plundin Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Jag utesluter inte att vi är olika känsliga för olika typer av fel i inspelningen. (Klipp i topparna, märklig mikrofonsättning, förstörande efterbehandling eller vad det nu vara månde.) Visst har jag en del skivor som är fullt acceptabla ur ett realism-perspektiv. Men, inte ens de bästa av dessa är på långa vägar helt trovärdiga. Det krävs en hel del tolerans hos mej som lyssnare även då jag spelar de av mina skivor som har den högsta tekniska kvaliteten. Detta med utsträckning nedåt i frekvens: Även i det avseendet lyssnar vi nog olika. Jag kan inte påstå att jag upplever mer djupbas då jag besöker en konsertsal än då jag lyssnar hemma. Möjligen om jag spelar orgelmusik. Men det brukar jag inte göra så ofta. Jag är inte så förtjust i orgel. Vare sej hemma, i en kyrka eller en konsertsal. Quote
Bebop Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Jag kan inte påstå att jag upplever mer djupbas då jag besöker en konsertsal än då jag lyssnar hemma. Vad är det för konserter Du har varit på där basen inte kan matcha ett par Maggisar som knappast kan beskyllas för att ha djupbas? Låter snarare som ett problem med upplevelseförmågan. Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 (edited) Vad är det för konserter Du har varit på där basen inte kan matcha ett par Maggisar som knappast kan beskyllas för att ha djupbas? Låter snarare som ett problem med upplevelseförmågan. Ja, det kanske är så? Jag utesluter ingenting. Hursomhelst så upplever jag inte att tex pukor eller kontrabasar låter djupare eller kraftfullare i konserthuset än hemma. Inte med Magneplanarerna i alla fall. Däremot stördes jag alltid av den låga trovärdigheten i basåtergivningen med alla andra högtalare jag ägt. Mysko kanske, men så ser min upplevelse ut. Edited June 6, 2010 by Strmbrg Quote
Guest om.s Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 (edited) Visst, det är självklart. Vad jag ifrågasätter är om ljudkvalitén på inspelningar klassisk musik är en flaskhals! Jag menar att bristen på bra interpretation av musiken/verken är ett mycket större problem än vad dålig ljudkvalitet är! Och att det är lät att missta oengagerad interpretation för dåligt ljud.. Det kan du ha rett i, jeg som ikke er noen typisk klassisk mann, velger mine klassiske innspillinger med omhu og etter tips fra kjentfolk som vet hva de snakker om, det rekker ikke bare med en kjent label eller verk i seg, det skal litt mer til. Det siste du sier har jeg vel egentlig ikke tenkt så mye over, men det ligger kanskje noe i det med. Det är oxå ganska självklart, alla ställs vi inför överväganden om vilka parametrar som är viktigast. Man måste komma ihåg att det är en illusion av verkligheten vi leker med. För mej börjar musiken med vad jag hör från 100Hz och ner, men det betyder ju inte att jag inte kan uppskatta högtalare som "bara" koncentrerar sig registren ovanför det... ..men oftast känns det lite tomt när det saknas ett basfundament... Detta har tex, gjort att jag inte lever med Quadelektrostater, som i mycket anser vara en "perfekt" högtalare, men inte ens parad med tex Gradient basunderdelar är det en högtalare som har fundament nog för min smak. (Jag spenderade en hel dag med Glottas "Mark Levinson HDQ-system" på 80-talet, och det hade kvaliteter som man aldrig glömmer... ) Vad man skall göra för att nå ditt i möblerade rum har jag inte klurat ut ännu, men det kommer jag att göra en vacker dag... Presis! man må velge sine prioriteringer, eller ingen bønestengel vokser inn i hifi himlen der man får alt! Selv prioriterer jeg vel mellomtonen/øvre bassen som noe av det viktigste, dyp bassen er jo selvsagt også viktig, men jeg avstår heller det siste fremdor en dårlig en, det ødelegger for mye av opplevelsen for meg på den musikk jeg hovedsakelig spiller, det er vel egentlig ingen dypbas musikk, ikke vil jeg ha det bedre enn virkeligheten heller?!. Fremfor alt, synes jeg det viktigste er at man velger ett sytem som man trives med selv, og det tar tid å sette ihop (TTT= Ting Tar Tid) det florerer av hifi profeter som gjerne vil fortelle en hva som er rett og galt og hva en skal velge, dessverre kan det synes, etter noen år nu med denne hobbien, at det er mange som ikke tenker nok selv, gleden over ett hvert system, stort eller lite, tror jeg kommer først den dagen man er trogen seg selv. Sikkert mange som synes dette også er selvsagt, men er det egentlig det? jeg har gjort meg noen tanker kring dette, veldig lett, spesiellt om man er ny i svengen å havne på noen slags hifi politisk korrekthets våg, det leder til mye rart med mange rare avstikkere "been there, done that" ... Edited June 6, 2010 by om.s Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Alla har väl olika prioriteringar. Till och med jag begriper att det går att få till en trovärdig, artikulerad, kraftfull och bråddjup bas i ett lyssningsrum. Men jag anser inte att det är värt besväret och kostnaden. De som är ointresserade av hifi tycker att jag är fanatisk, men många av de hifiintesserade tycker att jag accepterar för många kompromisser och har för låga krav. Quote
Guest om.s Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Alla har väl olika prioriteringar. ....men många av de hifiintesserade tycker att jag accepterar för många kompromisser och har för låga krav. Og noen lytter til musikk mens andre lytter til elektronikk, om jeg kan si det slik.... mvh Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Og noen lytter til musikk mens andre lytter til elektronikk, om jeg kan si det slik.... mvh Og noen sier sikkert att de lytter til musikk. Men egentlig lytter de til aparaterna og dess prestasjoner. Ursäkta min krampaktiga norska. Sen är det ju en massa pretige hos somliga. Det är angeläget att bevisa sin goda smak, sina höga krav och sin fina hörsel. Quote
Guest om.s Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 (edited) Og noen sier sikkert att de lytter til musikk. Men egentlig lytter de til aparaterna og dess prestasjoner. Ursäkta min krampaktiga norska. Sen är det ju en massa pretige hos somliga. Det är angeläget att bevisa sin goda smak, sina höga krav och sin fina hörsel. Ikke så uenig her! men det er klart for egen del at jeg selvsagt har mine krav på prestanda og presentasjon (de som kjenner meg og mine krav vet at jeg ofte henger meg opp i de siste små detaljene som f.eks ett rør/kabel bytte kan bevirke) som for andre igjen sikkert er helt feil, men det kunne egentlig ikke bekymret meg mindre, slik har det ikke alltid vært .... mvh Edited June 6, 2010 by om.s Quote
Almen Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 (edited) Jag kan inte påstå att jag upplever mer djupbas då jag besöker en konsertsal än då jag lyssnar hemma. Vad är det för konserter Du har varit på där basen inte kan matcha ett par Maggisar som knappast kan beskyllas för att ha djupbas? Jag är också lite undrande över detta. (Vi har ju haft diskusisonen förr, Strmbrg. ) Sen är det ju en massa pretige hos somliga. Det är angeläget att bevisa sin goda smak, sina höga krav och sin fina hörsel. Är det Bebop och plundin (eller mig) du tänker på, Strmbrg? Edited June 6, 2010 by Almen Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Vad är det för konserter Du har varit på där basen inte kan matcha ett par Maggisar som knappast kan beskyllas för att ha djupbas? Jag är också lite undrande över detta. (Vi har ju haft diskusisonen förr, Strmbrg. ) Är det Bebop och plundin (eller mig) du tänker på, Strmbrg? Det finns tendenser hos både er och en del andra. Jag är dålig på att hålla reda på vilka som skriver på vilket sätt. Men ni kan ju vara trevliga trots det. Quote
Almen Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Smileyn hjälper inte, Strmbrg. Du har tyvärr tendensen att inte sällan pådyvla de som inte delar dina synpunkter om något epitet som "prestige", "snobbism" och lknande inte så smickrande. Då tar diskussionen slut. Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 (edited) Tja, prestige är - som jag ser det - inget ovanligt. De flesta är nog beroende av den mer eller mindre. Jag försöker föra resonemang, men ofta bemöts mina reflexioner med att det är "fel" på min anläggning, mitt rum och att mina högtalare inte kan spela bas. Hur vet de som har de invändningarna något om detta? Jag tänker mej att mina resonemang kan uppfattas som prestigefyllda, eftersom det är så himla vanligt med prestige i forumdiskussioner. Vinna matchen, få sista ordet etc. Inget jag tar illa upp för. Men det blir en - i mitt tycke - besvärlig diskussionsmiljö. Mycket av typen: "Så här är det!" "Det är det inte alls, det är tvärt om!" Väldigt lite av typen: "Jag tänker mej att..." "Det kan ligga något i det, men..." Edited June 6, 2010 by Strmbrg Quote
Hasse Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Även om jag håller med dig Strmbrg, att Maggiesarna har bra bas, så tycker jag inte jag får pukor och kontrabasar att låta som när jag senast hörde Våroffer framföras i Konserthuset med Tilson Thomas som dirigent.... tyvärr Quote
Strmbrg Posted June 6, 2010 Author Posted June 6, 2010 Även om jag håller med dig Strmbrg, att Maggiesarna har bra bas, så tycker jag inte jag får pukor och kontrabasar att låta som när jag senast hörde Våroffer framföras i Konserthuset med Tilson Thomas som dirigent.... tyvärr Nej det låter naturligtvis inte likadant. Men det är framförallt det omslutande ljudet från den stora lokalen som jag saknar. Inte i första hand frekvensmässiga aspekter. I konsertsalen upplever jag ju hur tex pukslag studsar runt i hela lokalen. Hemma hör jag bara hur pukslagen studsar runt bortom högtalarna. Quote
Hasse Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Nej det låter naturligtvis inte likadant. Men det är framförallt det omslutande ljudet från den stora lokalen som jag saknar. Inte i första hand frekvensmässiga aspekter. I konsertsalen upplever jag ju hur tex pukslag studsar runt i hela lokalen. Hemma hör jag bara hur pukslagen studsar runt bortom högtalarna. Om du får samma kraft och dynamik i pukslagen via dina 1.6 som jag hörde i Konserthuset så är du bara att gratulera. Jag får det inte och jag tyckte inte att Audionord fick det heller när de demade 20.1 på Sheraton. Quote
Recommended Posts