Jump to content

Recommended Posts

Posted

I min vandring genom hfi-djungeln så har jag stött på några märken som tycks ha betydligt mer hängivna anhängare än andra. De märken som jag tänker på är ex Linn, Naim och IÖ. Vad kommer det sig att vissa märken har trognare anhängare än dra? Jag menar inte att det ligger något negativt i detta utan mer intresserad av fenomenet. Hur kommer det sig att vissa märken lyckats skapa denna image?

Posted

Det kanske handlar om att vissa märken har en lite annorlunda filosofi.

Många märken har kanske inte så mycket filosofi alls?

Detta i kombination med att många människor vill vara anhängare till något.

Posted

En del människor vill bli ledda. Då är det enkelt med en stark grupp att ty sig till, andra vill uppfinna hjulet själv.

Tycker det är häftigt hur fanatiska en del kan bli över ett märke.

Säger bara, mångfald förnyar! n

/Duck

Posted
Men det finns Sonus Faber också ;)

Ja, det är lätt att gå på marknadsföringstricks... :icon_smile_clown::) Högtalare har egentligen ingenting med violiner och lutor att göra. Linns taktstampande har jag endast sett utföras av försäljare och IÖ:s strategi att infiltrera konsumentsammanslutningar kan vara nog så effektiv. Naim är ett mörkt kort för min del.

Posted

Bra marknadsföring i första hand, alla märken som nämnts sticker ut på sitt sätt, och har kanske ett visst egenljud. Som NAIM satsar mycket på timing i musiken och jag gissar att en NAIM-ägare har lätt och höra att det är en ny NAIM-produkt och då är det ju tryggt och köpa det.

Sen är dom (NAIM) duktiga på att du ska kunna bygga ut annläggningen med olika nätdelar, kablar som bara passar deras produkter vilket gör att affären är egentligen inte avslutad riktigt när du köpt en cd-spelare utan sen kan den bli ännu bättre om du köper den här också sen när du får råd och det är väl ett sätt att behålla kunderna också.

Jag tycker heller inte att det är negativt utan det är nog mer en smart marknadsföring plus att en del kunder inte alls har behov av att leta runt och mixa ihop testvinnare.

Mercedes ser till att deras bildörrar låter ungefär likandant när du stänger dörren på en ny modell så att du som kund ska känna igen dig att det här är en riktig Mercedes, så att skapa en viss märkesimage är nog ganska medvetet!

Tycker att det finns samma övertro ibland på rör och vinyl! :icon_smile_cool:

Posted
Ja, det är lätt att gå på marknadsföringstricks... :icon_smile_clown::) Högtalare har egentligen ingenting med violiner och lutor att göra. Linns taktstampande har jag endast sett utföras av försäljare och IÖ:s strategi att infiltrera konsumentsammanslutningar kan vara nog så effektiv. Naim är ett mörkt kort för min del.

Med hyfsat små märken kan det ju tom bli lite lärjunge-stuk över det hela.

Jag kommer att tänka på Life of Brian, av någon outgrundlig anledning.

Posted

Många gånger handlar det om företag som skapar "avvikande" produkter där det enklare bildas "falanger". Det är inte alla som tilltalas av ljudet. En del gillar det, andra inte. Det är också ett säljargument och ett sätt att "hålla kvar" kunderna som gillar ljudet. Helt ok egentligen.

För att ta Naim som exempel är jag en av de som inte imponerats av ljudkvalitén, utbyggnadsmöjligheterna eller designen. Jag tror att design har mer inflytande än vi tror och att även ljudkvalitén dras med till viss del.

Guest om.s
Posted
Marknadsföringsstrategier utan direkt koppling till kvalitet.

:D

mvh

Posted

Det har förresten inträffat direkta krockar mellan IÖ anhängare och Linns....Roande läsning :D .Men sen är det ju lite konstigt att folk måste försöka att övertyga varann om sitt märkes överlägsenhet.

Räcker det inte att man gillar det själv :?:

Posted

Generellt sett avskyr vi människor förändringar. Men när man väl tvingats förändra, vill vi inte har nya. Minnet är kort. Vi tycker om trygghet som försvarar oss mot hot. Här kommer försvarsmekanismerna in, vilket är en av förklaringarna att vi tenderar att försvara det vi själva tror på och haft så positiva upplevelser av. En del bolag spinner hårt på dessa mekanismer, vilket gör att vi gärna tar dom i försvar.

Sedan finns den en grupp människor som inte bryr sig ett dugg om detta. I näringslivet kallar vi dom entreprenörer. Illojala typer som inte förstått att man skall vara lojal. Det är dom som driver utvecklingen framåt men som övriga har så svårt att acceptera till en början. När de väl anammat entreprenörens idéer är det lugn igen. Problemet är bara att då har entreprenören tagit 10 kliv till vilket får övriga att återigen skaka på huvudet.

Inom marknadsföring kallas dessa klichér Hansson (bokhållaren - vill ha system, ordning och reda), Svensson (tycker det skall vara kul, löser konflikter, social "typ)) och Andersson (entreprenören, som hela tiden kommer med nya påhitt och snabbt glömmer det som varit på agendan just nu). Alla tre är lika viktiga och när dessa ingår i samma team så händer det saker. Men ett team med bara "Hansson" så är allt som förr. Bara "Svensson" i teamet borgar för mycket kul och fester, så länge det varar. Till slut har även kunderna lämnat partyt. Och enbart Andersson, ja, det går snabbt utför. Många idéer men "that's it".

Vi har alla samtiliga typer inom oss, en del mer andra mindre och det kan skilja inom olika områden. Svensson kan vara Hansson på banken men Andersson i hemmet etc.

Det finns mycket forskning kring detta och det används inom t ex rekrytering och marknadsföring.

Posted
Generellt sett avskyr vi människor förändringar. Men när man väl tvingats förändra, vill vi inte har nya. Minnet är kort. Vi tycker om trygghet som försvarar oss mot hot. Här kommer försvarsmekanismerna in, vilket är en av förklaringarna att vi tenderar att försvara det vi själva tror på och haft så positiva upplevelser av. En del bolag spinner hårt på dessa mekanismer, vilket gör att vi gärna tar dom i försvar.

Sedan finns den en grupp människor som inte bryr sig ett dugg om detta. I näringslivet kallar vi dom entreprenörer. Illojala typer som inte förstått att man skall vara lojal. Det är dom som driver utvecklingen framåt men som övriga har så svårt att acceptera till en början. När de väl anammat entreprenörens idéer är det lugn igen. Problemet är bara att då har entreprenören tagit 10 kliv till vilket får övriga att återigen skaka på huvudet.

Inom marknadsföring kallas dessa klichér Hansson (bokhållaren - vill ha system, ordning och reda), Svensson (tycker det skall vara kul, löser konflikter, social "typ)) och Andersson (entreprenören, som hela tiden kommer med nya påhitt och snabbt glömmer det som varit på agendan just nu). Alla tre är lika viktiga och när dessa ingår i samma team så händer det saker. Men ett team med bara "Hansson" så är allt som förr. Bara "Svensson" i teamet borgar för mycket kul och fester, så länge det varar. Till slut har även kunderna lämnat partyt. Och enbart Andersson, ja, det går snabbt utför. Många idéer men "that's it".

Vi har alla samtiliga typer inom oss, en del mer andra mindre och det kan skilja inom olika områden. Svensson kan vara Hansson på banken men Andersson i hemmet etc.

Det finns mycket forskning kring detta och det används inom t ex rekrytering och marknadsföring.

Har du också gått på kurs med Tommy Strandlund?

Eller så är det inte han som hittat på de där tre figurerna?..

Posted
Har du också gått på kurs med Tommy Strandlund?

Eller så är det inte han som hittat på de där tre figurerna?..

Nej det har jag inte gjort och det är inte han som hittat på det heller. Det många föreläsare som slår mynt av detta i marknadsföring, teambuilding, konsumtionssocilogi mm. Vetenskapen bakom detta kommer från socilogi och psykologi och appliceras inom olika områden där kunskapen om hur människor är viktig.

Jag pluggade sånt här på Lunds universitet för ett 30-tal år sedan i ämnena Konsumtionssociologi och Consumer Behavior.

Posted
Det har förresten inträffat direkta krockar mellan IÖ anhängare och Linns....Roande läsning :D .Men sen är det ju lite konstigt att folk måste försöka att övertyga varann om sitt märkes överlägsenhet.

Räcker det inte att man gillar det själv :?:

Jag tycker det är kul att höra från inbitna i sitt märke. Man kan lära sig något. Men så klart spelar det roll hur de framför "sin" eller sitt märkes sak. Man får ha respekt för att vi har olika syn på vad som låter bäst. Som jag tidigare skrivit är inte alltid ljudet allas enda orsak till varför man investerar i en hifi-produkt. Vi har många dolda agendor som vi knappt inser själva. Om jag upplever prylen statusfylld, estetiskt tilltalande, frugan accepterar den, priset, någon man ser upp till som har samma produkt mm. Listan kan göras lång.

En konsument som fastnat för ett märke och pratar för det kan ju vara mer trovärdig än en försäljare som kanske får sälja märket och dra in flis för att gå runt på det och hitta argument för varför jag skall köpa när säljaren knappt tror på det själv.

Och svaret på trådfrågan!

Varför blir vissa märken heliga?

- Troligen har märket haft en lyckad marknadsföring, duktiga säljare, samt profiler som framfört märkets positiva sidor på ett karismatiskt sätt OCH MÄRKET skapar starka positiva känslor för vissa. Känslor styra våra val betydligt mer än våra intelektuella avvägningar. Dessa kan ett märka få till på flera sätt och det behöver alltså inte bara handla om det naivt uppenbara som hur högtalaren låter utan en mängd andra fakrorer. I Linns fall anar jag att några kanske tycker att det är mycket snack och lite verkstad. Hursomhelst funkar det och de som köper tex Linn uppskattar Linn. Man kanske inte vill vara som alla andra. Det kan vara en anledning att välja ett, ursäkta mig, udda märke som profilerar andra sidor än de traditionella i Hifi branschen. Jag har dock bara enstaka gånger hört just Linn utan komma så långt att jag skall gå med i klubben.

Jag vet tex att det finns en Volvo 480 klubb som är himla aktiv. Jag är relativt bilintresserad, man kan för mitt liv inte fatta detta intresse för en i mina ögon rätt dålig bil. Den är iofs för sin tid egen i sin design, men motor, kvalitet, vägegenskaper och mycket mer är högst ordinärt. Men något måste den ha för att ha detta engagemang från ett stort antal människor. Dessa människor tillhör då en grupp och en gemenskap som kanske tom är största orsaken till intresset. Jag vet inte om liknelsen är klockren men ändå.

Jag vill förtydliga att jag på intet sätt värderar vad jag själv eller andra har för intressen. Jag försöker bar resonera kring varför viss väljer udda märken och blir så starkt bundna till dem att det blir ett intresse i sig.

Cale B

Posted

Jag tror att identiteten är viktig.

Många kanske inte upplever att de har tillräcklig identitetskänsla i sig själva?

Jag menar inte att de är fullt medvetna om problemet och därför letar upp en Volvo 480 eller en olivgrön förstärkare.

Jag tänker mej att det snarare är en effekt av en omedveten brist.

Jag vet iofs inte om jag egentligen är rätt person att förstå dessa fenomen.

Har nämligen aldrig knutit an till vare sej fotbollslag, klädmärken eller en politiska åsikter.

Misstänker att jag är alldeles för rationell för det.

Posted

Ett annat slående exempel på marknadsföringsframgångar utanför hififacket är motorcykelmärket Harley Davidson.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson

En kanske från början kvalitetsmässigt tveksam produkt fick statusstämpel genom att lanseras som lite av outlaw, den ensamme cowboyens motorcykeln framför andra.

Upp och nedgångar har kantat deras företag, men idag statusmärket framför andra.

När det gäller personlighetstyperna finns andra kategoriseringar såsom Vänskapliga Vera, Utrycksfulle Uffe, Analytiske Arne och Pådrivande Pia för att ta ett exempel.

Analytiske Arne är civilingenjören som räknar på allt. Kanske den som gillar tester och faktablad.

Vänskapliga Vera är den känslomässiga och trofasta som lite ängsligt. Stabil i sina val, kanske märkestrogen.

Utrycksfulle Uffe, vill ha det senaste och gillar nyheter vad det än gäller. Kanske han faller för trender och annat. Vill vara först med det senaste, tex databaserade produkter.

Pådrivande Pia är vd-typen som ser till att saker blir gjorda . Driver utvecklingen mot nya mål.

Finns andra beskrivningar som Belbin med sina djur. Ugglan, lejonet mfl.

Alla är vi nog offer för våra personligheter som gör att vi faller i något av marknadsföringens många garn. ;)

Calm

Guest om.s
Posted
Alla är vi nog offer för våra personligheter som gör att vi faller i något av marknadsföringens många garn. ;)

Calm

Det der, er noen sannhetens ord! :)

mvh

Posted

Att ha denna trogna skara anhängare, som ständigt köper och hyllar varje uppdatering som produceras, måste vara varje företags dröm. Men hur mycket de stora märkena än försöker, kommer de nog aldrig att nå dit. En av grundpelarna tycks ju vara att man inte vill vara "som alla andra". Ett sätt kanske är att göra som Marantz - att starta ett litet, exklusivt märke som KI Pearl, en produkt som dessutom har en tydlig personlighet i och med Ken Ishiwata.

Posted

... eller är det så enkelt att vissa märken har sällsynta kvaliteter, som få andra märken har och som vissa lyssnare eftersträvar. Audion är heliga för single endmagin, naim för rytmen, carlsson för storleken i presentationen, ino p.g.a. "korrektheten", etc, etc.

Posted
KI Pearl, en produkt som dessutom har en tydlig personlighet i och med Ken Ishiwata.

Pearl är intressant marknadstrend. Vi lanserade ett vitt trägolv med pearl-effkekt i år, men vi var inte först ... (jo, med trägolv)...

Blackberry Pearl

Audi med white Pearl

Brödrost med Pearl yta

Focal och Acoustic Energy med Pearl effekt

Pearl white chair

Pearl white clogs

Metallic rugs with Pearl effekt

... och Marantz hänger på trenden...

Trender just nu är "worn out", "vintage", "shiny", "recycled" och ännu mer vitt. Titta t ex på bilar. Hur många vita bilar såldes för 5 år sedan. MBL, t ex har hakat på denna trend.

Vår val är inte så självständiga ...

Posted (edited)
... eller är det så enkelt att vissa märken har sällsynta kvaliteter, som få andra märken har och som vissa lyssnare eftersträvar. Audion är heliga för single endmagin, naim för rytmen, carlsson för storleken i presentationen, ino p.g.a. "korrektheten", etc, etc.

Tror jag absolut spelar roll, inte minst för de märken som lyckas behålla sin popularitet under en längre tid. Tag till exempel Carlsson och McIntosh som etablerades på marknaden för mer än 50 år sedan - det tror jag inte beror bara på smart marknadsföring, hype och "religiositet", utan det måste finnas konkreta kvaliteter som musikförmedlare.

Edited by Almen
Posted

För att bli "helig" så måste man/det vara gammalt, märket måste ha hängt med ett bra tag, se på t.ex Harley Davidson, Coca Cola, Levis's.

Eller inom vår Hobby, t.ex Accuphase eller McIntosch.

Spelar f-n ingen roll om det kommer bättre, snabbare, godare, billigare produkter. Nej, det handlar om tid och att kunna hänga kvar länge, vilket givetvis

bara blir svårare och svårare då konkurransen hårdnar hela tiden.

Hur såg t.ex konkurransen ut för Coca Cola, Harley, Levis's när deras produkter först kom ut på marknaden, inte precis stenhård.

Samma sak med äldre grupper/artister som ikonförklaras. Beatles, Stones, Led Zeppelin, AC/DC, Black Sabbath som alla fick stryk av recensenterna i början, men lyckades ändå hänga kvar.

Jag är övertygad om att det handlar mycket om nostalgi. Ibland saknar man ju sin gamla Puch Florida moped eller min första 3-växlade Volvo PV.

Dom är ju "heliga" för mig..he..he..

Posted
Att ha denna trogna skara anhängare, som ständigt köper och hyllar varje uppdatering som produceras, måste vara varje företags dröm. Men hur mycket de stora märkena än försöker, kommer de nog aldrig att nå dit. En av grundpelarna tycks ju vara att man inte vill vara "som alla andra". Ett sätt kanske är att göra som Marantz - att starta ett litet, exklusivt märke som KI Pearl, en produkt som dessutom har en tydlig personlighet i och med Ken Ishiwata.

Det finns hi hifipress många artiklar om denne Ken. Och han han är säkert en duktig guru på området. Men jag vet fler artiklar om detta än om hängivna Marantz/KiPearl anhängare. Jag kan ha fel, men är det inte mer hifipressen som är hängiven? Och det är klart bankar de in detta år efter år blir det ju så! eller? Jag kan tycka att marantz prylar låter bra jämfört med mycket som jag tycker är i samma genre tex Yamaha. Pionere, Sony mm. Jag kanske har fördomar men i mina öron är det bra men inte helt Hi-End. Inte vad jag hört iallafall.

Tar tacksamt emot tipps på produkter som är Hi-End hos dessa märke, kunde vara kul att höra.

Calle B

Posted
Det finns hi hifipress många artiklar om denne Ken. Och han han är säkert en duktig guru på området. Men jag vet fler artiklar om detta än om hängivna Marantz/KiPearl anhängare. Jag kan ha fel, men är det inte mer hifipressen som är hängiven? Och det är klart bankar de in detta år efter år blir det ju så! eller? Jag kan tycka att marantz prylar låter bra jämfört med mycket som jag tycker är i samma genre tex Yamaha. Pionere, Sony mm. Jag kanske har fördomar men i mina öron är det bra men inte helt Hi-End. Inte vad jag hört iallafall.

Tar tacksamt emot tipps på produkter som är Hi-End hos dessa märke, kunde vara kul att höra.

Calle B

Fördomar, fördomar.

Vem avgör vad som är Hi-End och vad är Hi-End ?

Posted (edited)
Det finns hi hifipress många artiklar om denne Ken. Och han han är säkert en duktig guru på området. Men jag vet fler artiklar om detta än om hängivna Marantz/KiPearl anhängare. Jag kan ha fel, men är det inte mer hifipressen som är hängiven?

Calle B

Ja, KI Pearl har en bra bit kvar till ex Linn. Jag menade mer att Marantz satsning på KI Pearl hade som _syfte_ att nå dit en dag.

Edited by bigblue
Posted
Pearl är intressant marknadstrend. Vi lanserade ett vitt trägolv med pearl-effkekt i år, men vi var inte först ... (jo, med trägolv)...

Fotopapper Pearl har varit trendigt mycket länge - men tyvärr förknippar jag pearl med en yta som inte bildar så mycket reflexer som ett blankt papper men som är mycket billigare än ett äkta fiberpapper.

"Pearl" har en klang som betyder "billigt" och "maskerande". Så kan det va med analogier ...

... precis som reklamen i Kina för ett läkemedel. Från vänster till höger såg man en sjuk person bli frisk. Dock läser kineser från höger till vänster. :Praying:

Posted
Ett annat slående exempel på marknadsföringsframgångar utanför hififacket är motorcykelmärket Harley Davidson.

H-D ja.Tala om "kom och köp konserverad gröt".Detta märke var ju på fallrepen på 80-talet men hämtade sig och är nu vad jag förstått riktigt välmående.

Framgången i Sverige har antagligen att göra med återfallsknuttarnas förkärlek för märket,men även att de är billiga att försäkra sen de gjorde om premieklassning efter

vikt/effekt istället för cylindervolym för en massa år sedan.EN HD har ju ingen effekt och väger som en mindre japansk bil.Så man kan ju förstå att den är billig att försäkra.

Men den marknadsföringsavdelning HD har skulle Volvo eller Saab ha behövt.Klarar de av att marknadsföra de dinosaurier de gör skulle det vara en "piece of cake" att marknadsföra di svenske,tycker man.... ;)

Posted
H-D ja.Tala om "kom och köp konserverad gröt".Detta märke var ju på fallrepen på 80-talet men hämtade sig och är nu vad jag förstått riktigt välmående.

Framgången i Sverige har antagligen att göra med återfallsknuttarnas förkärlek för märket,men även att de är billiga att försäkra sen de gjorde om premieklassning efter

vikt/effekt istället för cylindervolym för en massa år sedan.EN HD har ju ingen effekt och väger som en mindre japansk bil.Så man kan ju förstå att den är billig att försäkra.

Men den marknadsföringsavdelning HD har skulle Volvo eller Saab ha behövt.Klarar de av att marknadsföra de dinosaurier de gör skulle det vara en "piece of cake" att marknadsföra di svenske,tycker man.... ;)

Frågan är om marknadsavdelningen haft detta som uppsåt och om deras agerande skapat situationen, eller om det så att säga bara hänt.

Ps. Mitt förtroende för marknadsavdelningar är sådär. ;)