Strmbrg Posted June 4, 2010 Posted June 4, 2010 Oavsett i vilket rum jag har haft min stereo, så har jag alltid upplevt ett mer realistiskt sceneri om jag sitter ganska långt från högtalarna. Detta har gällt oavsett högtalare. Med "ganska långt från", menar jag att jag tydligen vill ha en ganska stor del rumsreflexer. Visst, det blir skarpare och tydligare om jag sitter närmare högtalarna. Men det känns samtidigt mer konstgjort och overkligt. Jag har ju stora möjligheter att enkelt flytta fåtöljen både framåt och bakåt i rummet. Oavsett dipoler eller lådor, så blir sceneriet mest realistiskt i ungefär samma punkt. Det kanske inte handlar så mycket om formen på triangeln, utan mer på hur mycket av rummet man vill höra. Dvs triangelns form kan vara lika, men triangeln kan vara olika stor i förhållande till rummet. Fler reflexioner? Inte bara rumsreflexioner nu, utan snarare era reflexioner i ämnet. Quote
Recommended Posts