Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller på och experimenterar litet med vibrationsdämpning av komponenter etc. Jag undrar om det finns något bättre mellan högtalare och stativ än den häftmassa, som jag har nu.

Högtalarstativens spikar står på A.R.T. Q-dampers. Det är vanliga järnspikar som följde med stativen. Är det någon idé att byta till bättre spikar?

Posted

Jag upplever att det är mellan stativ och högtalare som man i första hand skall placera vibrationsdämpare. Att placera vibrationsdämpare under stativ har inte fungerat hemma hos mig.

Vad som sedan fungerar bäst beror på högtalare men även på golvet.

När jag hade heltäckningsmatta på betonggolv stod stativen stadigt på spikes genom mattan mot betongolvet. Då föredrog jag koner mellan högtalare och stativ.

Men efter att jag lagt in ett parkettgolv så försämrade basen markant, och då blev det bättre med kuddar under högtalarna.

Posted

Högtalarna är Revel M20 och stativen Atacama. Jag vet inte modellnummer men det är stativ med trekantig pelare fast framkanten är avhuggen så att de blir egentligen fyrkantiga. Omständig förklaring men hoppas att det går att begripa.

Golvet är betong men det ligger en fiberplatta + matta ovanpå betongen så det är inte alldeldes hårt.

Det fungerar bättre med Q-dampers än att köra ner spiken i mattan.

Jag hör inga irriterande resonanser eller tonkaraktär som behöver modifieras. Men det är alltid kul om man kan få litet mer pregnans i basen och litet ökad transparens över lag.

Jag tycker häftmassa fungerar bra, undrade bara om det finns något med liknande egenskaper som fungerar ännu bättre. Det är rätt många år sedan Stereophile rekommenderade det och det skulle kunna ha hänt något sedan dess.