Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) En solig vårdag i Malmö besöker jag Mats med ett "T" med Matts med två "T" Som ni ser har han ett schysst hembiosystem. Det bästa jag hört och det är inte bara pga högtalarna Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Först var vi på "Brogatan" och åt, eftersom det är Mats favoritkrog, sen var det dags för mätning Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Här ser vi Mats i mätningstagen Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Här ser vi också Mats i mätningstagen Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Här ser vi om igen Mats i mätningstagen Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Här ser vi Mats i mätningstagen igen Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Här väntar Mats på nytt mätningställe Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Alla ställen ska mätas för att få rätt värden. Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Mycket mätande blev det Sen förklarades det om varför man gör si och så. Intressant är det och det blir bättre med en gång bara med tips och råd. Quote
Guest patrikcaesar Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Samma sak, fast från annan vinkel. Edited June 3, 2010 by patrikcaesar Quote
Terminator Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Spännande, kul att få se Matts in action. Lägg gärna in några kommentarer om vad som mäts vid de olika platserna i rummet. Eller det kanske är yrkeshemligheten Quote
SMT Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Spännande, kul att få se Matts in action. Lägg gärna in några kommentarer om vad som mäts vid de olika platserna i rummet. Eller det kanske är yrkeshemligheten Vid mina besök så mäts alla rummets hörn och tak-vägg golvvinklar upp detta för att konstatera var basfällorna gör störst nytta På denna bild ser du det imponerande impulssvaret mätt i sweetspot Strax efter kan man studera golvreflexen samt takreflexen Takreflexen är den som i detta fall stör mest och som jag jagar med rakspegeln i taket Mats är placerad i sweetspot medans jag sträcker ut min lekamen och försöker placera spegeln där han ser mellanregister och diskant element i spegelbilden På detta ställe ska en diffusor placeras så att nivån på reflexen sänks i nivå samt sprids ut i tiden Detta för att den lite tröga hjärnan istället för att blockeras av den hårda reflexen , får mer tid på sig att registrera övertoner mikrodetaljer mm Placeras istället en mjuk skiva ska den helst vara mer än 150mm tjock så att den absorberar bredbandigt Är den för tunn plockar den bara de högre frekvenserna och skapar ett hårt mellanregister I båda fallen snuvar de hjärnan på musikalisk information Nästa kurva är trunkerad i tid detta för att trolla bort rummets inverkan , på så sätt slipper man släpa ut högtalaren utomhus för att studera frekvensgången (Skulle man även ta med de lägre frekvenserna vilket kräver att man tittar upp till 100ms så kommer de högre att påverkas av rummet) Frekvensgången är beundrans värd +- 1.5dB Mellan strecken är det 5 dB . Micken jag använde vid mättillfället ger upp vid 16000 Hz vilket kurvan visar hälsningar matts www.diffusor.com Edited June 3, 2010 by SMT Quote
Guest patrikcaesar Posted June 4, 2010 Posted June 4, 2010 (edited) Det är mycket intressant att se och lära av dig. Allt man trodde på förr är ju helt fel. Mitt showroom är fullt med mattor och dämpning. Glad att jag lärt känna dig, för man vill ju ha ut så mycket som möjligt av sin anläggning. Patrik Edited June 4, 2010 by patrikcaesar Quote
crion Posted June 4, 2010 Posted June 4, 2010 Kul! Härligt med någon som också verkar satsa mycket på bra multikanal. Quote
Guest patrikcaesar Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Kul! Härligt med någon som också verkar satsa mycket på bra multikanal. Ja, det är väldigt få som har bra multikanal. Har bara hört 2 riktigt bra sådana anläggningar. Patrik Quote
calle_jr Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Har bara hört 2 riktigt bra sådana anläggningar. Jag har glömt fråga om Mats spelar med sub till detta 5-kanalssystem Vad är det i så fall för sub Quote
Recommended Posts