Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här kan man vara med om man tycker det är bättre att lyssna på demonstrationer när högtalare demonstreras inspelade än om de är oinspelade. :45:

Oinspelad presterar betydligt sämre ljudkvalitet. :Cry:

Om vi blir många nog som ställer dessa krav kan vi kanske få höra på inspelade högtalare nästa gång vi byter upp oss.

Vilka vill vara med?

Jag är etta på listan. :64:

Calle B

Posted (edited)

Är inte "den är inte inspelad ännu" bara en undanflykt att ta till när det inte låter så bra som kunden hoppats på? Tror det är det i väldigt många fall. Jag minns inte att jag hört det svepskälet en enda gång när jag besökte butiker för 10 år sedan. Nu är det det första man hör, jämt, hela tiden. Gimme a break.

Säger inte att saker inte kan vara oinspelade och låta dåligt däremot. Men just som undanflykt...

Edited by shifts
Posted
Här kan man vara med om man tycker det är bättre att lyssna på demonstrationer när högtalare demonstreras inspelade än om de är oinspelade. :45:

Oinspelad presterar betydligt sämre ljudkvalitet. :Cry:

Om vi blir många nog som ställer dessa krav kan vi kanske få höra på inspelade högtalare nästa gång vi byter upp oss.

Vilka vill vara med?

Jag är etta på listan. :64:

Calle B

Jag är med!

Posted
Är inte "den är inte inspelad ännu" bara en undanflykt att ta till när det inte låter så bra som kunden hoppats på? Tror det är det i väldigt många fall. Jag minns inte att jag hört det svepskälet en enda gång när jag besökte butiker för 10 år sedan. Nu är det det första man hör, jämt, hela tiden. Gimme a break.

Säger inte att saker inte kan vara oinspelade och låta dåligt däremot. Men just som undanflykt...

Visst! Men är du med?

Calle B

Posted

Visst är jag med..he..he..Så nu får vi hoppas att handlarna i fortsättning spelar in sina högtalare i någon källare/garage, så inte någon kund(vi) kan höra högtalarna innan dom är riktigt inspelade, ska vi säga 500h..he..he..

• 2 weeks later...
Posted

Kontaterar att vi är få, 7st på Euphonia! Tycker det är synd. De flesta tycker alltså inte att höra inspelade högtalare är av någon stor betydelse.

Vi får hålla ihop och hoppas på at det ändå kan bli bättre.

Mvh Calle B

Posted
Kontaterar att vi är få, 7st på Euphonia! Tycker det är synd. De flesta tycker alltså inte att höra inspelade högtalare är av någon stor betydelse.

Vi får hålla ihop och hoppas på at det ändå kan bli bättre.

Resten av oss är kanske realister som inser att om man vill höra nått nytt & spännande så får man leva med att det ibland/ofta inte är "inspelat" ... Det är en avvägning man får göra, ni andra får väll butikslyssna på begagnade talare'... ;)

Jag ser dock inget fel i er strävan, men för mej känns den både orealistisk & opraktisk ... :blush ... Men jag tror främst att ni skall ge tydlig och högröstad feedback nästa gång en tillverkare eller butik tvingar er att lyssna till nått oinspelat, vill man få en ändring måste man gå till roten av det onda och slicka sina krav högst upp hos tillverkaren!

/ptr

Posted

Eller bättre, gimme a break-in! :)

Posted

Det kanske är som med högklassiska instrument, i vart fall klassisk gitarr. För att få bäst och önskad klang, skall de spelas in av den som kommer att hantera instrumentet och med den musik man vill spela. Det är också noga med att inspelningen sker under kontrollerade former avseende relativ luftfuktighet.

Har en bekant som gick ut gitarrkonservatoriet i Köpenhamn för sådär 20-25 år sedan. Han hade just skaffat sig ett par Bolin-gitarrer som han stolt visade upp. Jag tog upp den ena och slog an ett ackord, varpå vännen kastade sig ut from köket och undrade vad fan jag höll på med. "Du förstör ju instrumentet och anpassningen av fibrerna till mitt anslag"

Kanske även högtalare har något motsvarande. Anta att jag och Calle B köper ett par nya identiska högtalare. Om vi ställer dom vid sidan om varandra efter ett år, låter dom då likadant? Kanske, kanske inte. Så mycket fiberriktningar finns det inte i MDF/HDF men musiken, volymen och rummet kanske påverkar högtalrens prestanda i någon grad?

Bara en fundering ... :Thinking: