Kero Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Hej kära forum medlemmar ! Jag har sålt iväg min kära Solid Tech rack för att jag ska ha en AV bänk. Kravet är att den ska klara minst två apparater i bredd, får vara bredare oxå men inte smalare. Höjden ska helst inte vara mycket över 50cm. Helst ska den oxå vara öppen på baksidan. Det behöver inte vara enkomma "HiFi" möbler. Mycket mer krav än så har jag inte just nu, vill ha massor med tips på alla möjliga snygga lösningar, vet just nu inte alls vad jag vill ha... men om jag ser det så vet jag ! Quote
marbrink Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Ett hett tips är Quadraspire QAV! Då kan du helt och hållet "custombygga" ditt eget rack. Du bestämmer storlek på hyllor, träslag/glas på hyllor, höjd/färg/tjocklek på distanser. Du får då ett eget designat rack På http://www.quadraspire.co.uk kan du bygga ditt eget rack. För priser kan du kika på http://www.audioactive.se/ Jag har själv ett Quadraspire Q4 rack med tre "large" hyllor, 19 mm silverdistanser som är 21 cm höga och ekhyllor. Efterhand kan jag bygga på som jag vill och behöver. Funderar på att sätta en glashylla högst upp. Quote
Kero Posted September 3, 2004 Author Posted September 3, 2004 Jag hade tänkt mig en Quadraspire bänk från början men en QAV bänk springer iväg lite för mycket i pris för mig. Tre hyllplan med ben och fötter hamnar på ca 8000:-, väl så saftigt för en trots allt väldigt simpel konstruktion tycker jag. Man bygger själv en väldigt lik bänk ganska enkelt och kommer då kanske undan med 1-2000:-. Inte för att jag känner mig så sugen ändå på att börja göra en sån bänk. Jag har ju beställt en bänk av new_order men leveransen drar ut på tiden ! Quote
stargazer Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Jag tror att "new order Hifi Table" är lösningen Har själv sett exemplaret med serienr #0001 och det är både stabilt och snyggt! Och priset är kanske något lägre än Quadraspire Om du mot förmodan inte väljer Referensalternativet från Piteå så finns ju många dyra färdigbyggda varianter att välja på: Solid Steel (om man gillar stål/alu-looken) http://www.solidsteel.it/pag/e/H6.html Audio Magic Production (dansk möbelkonst kanske?) http://www.audiomagic.dk/index-bottom.html Atacama (mer stål/alu) http://www.atacama-audio.co.uk/ Kan du svälja stoltheten och köpa ett "icke-hifi-rack" så borde detta vara intressant http://www.mio.se/produkter/ (Klicka på produkter->Mediamöbler->Pluto bred) Rock on / stargazer Quote
new order Posted September 3, 2004 Posted September 3, 2004 Kero skrev Jag har ju beställt en bänk av new_order men leveransen drar ut på tiden ! New Order Hifi Tables har slutat att tillverkas! Anledningen är att producenten vill inte ha andras trasiga hifi-komponenter på sitt samvete om produkten skulle finnas vara defekt Stargazer skrev Om du mot förmodan inte väljer Referensalternativet från Piteå så finns ju många dyra färdigbyggda varianter att välja på Referens!? Nja,hmmm.Men den har inte rasat ihop.....ännu Jag gissar att mr Kero klarar av att göra en alldeles egen bänk med lätthet,men om du vill ha en färdig produkt så har du oxå det här svenska alternativet som inte är allt för dyrt. http://www.bja.se/ Kolla in tv-möbler och modellen Twist,kanske något för dig? PS Detta är samma produkter som Linn handlaren i Umeå kallar WOG. Mvh New Order Quote
Kero Posted September 4, 2004 Author Posted September 4, 2004 Så igår kväll hände det igen. Det är ju typiskt när forumet nu är stabilt så har man skaffat sig en dator mus där man med en lätt slintning med tummen kan backa bakåt i webbläsaren och på så sätt radera bort allt man skrivit. I natt hände just detta när jag skrivit så gott som klart... då slog jag av datorn ! Jag kan ju ta bort den funktionen men samtidigt är den oerhört praktisk när man surfar omkring. Nåja nu gör jag ett nytt försök. stargazer: "Piteå Bänken" har även jag sett i verkligheten lite hastigt, mycket imponerande och jag har även sett den jag trodde var serienr #0001, nämligen den hos Hazard, eller är det new_orders som är #0001 eller är den #0002 ? Detta måste utredas !! Tack för dina tips. Solid Steel hade jag inte sett förut, mycket snygga och imponerande men hittade ingen distributör i sverige, det kan ju dock gå och ordna ändå men lär inte bli billigt. Audio Magic var oxå ett nytt namn men en del bänkar var skrämmande lika en del Empire bänkar. Audio Magic Empire Fast Audio Magic bänken ser nog lite exklusivare ut. Den här typen av bänk kan fungera om jag bestämmer mig för att inte ha TV:n mellan högtalarna, då kan en framtida center hamna ovanpå bänken, med en TV där måste den vara i racken och då går den inte att ha i mitten med det staget där. Atacama känner jag däremot till och dom bänkarna är snygga. Jag är absolut öppen för "icke hifi" förslag, skulle nästa föredra det då dom oftast har sundare priser på några träskivor och metall bitar. Pluto från Mio var absolut snygg, lite dumt att inte ha en hylla även längst ner dock men det kan ju fungera ändå. Hos mio hittade jag även denna "Apollo" som inte såg så dum ut. Kom gärna med fler förslag från mera möbel inriktade tillverkare än "hifi". new_order: Jo nog ska jag väl klara av att bygga en Piteå bänk men fråga är som vi säger här uppe om jag ids ?! Quote
Hsivp Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 Här är ett tips.. finns ingen agent för dom i sverige men raporterna från andra svenska ägare säger att dom är brutalt bra. Music Tools Amp stand Quote
sampix Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 Music Tool-racken var sagolikt snygga De kostar därefter förmodar jag? Quote
Hsivp Posted September 4, 2004 Posted September 4, 2004 ingen aning.. ett par tusen per hylla om jag inte minns helt fel.. ca 4-5k kr. Quote
Kero Posted September 4, 2004 Author Posted September 4, 2004 Läckert men 4-5 tusen per hylla, hehe det är inte min division men tack för tipset ! Jag har ju inte skrivit nån max budget och det tänker jag inte göra så fortsätt komma med tips, oavsett prisklass för det jag vill ha är inspiration, jag vet inte vilken typ av design jag vill ha. Så även om en hylla är alldeles för dyr så kan det skvallra om vad man är ute efter och då kan man söka efter nåt liknande i ens egen prisklass... eller varför inte bygga själv. Hvisps förslag väckte lite DIY tankar hos mig. Det passar mig egentligen bättre att göra nån slags stålkonstruktion än trä, det är mera min bit s.a.s ! Jag har egentligen obegränsad tillgång till stål material, svarvar, pressar, klippar svetsar m.m. Ett betydlgit större problem är att det inte är så poppis med hemmajobb på arbetet, men det ska nog gå och lösa kanske. Quote
MartinH Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Kero: Kolla in med HifiArt, det finns en Aavik AV3 bänk där som du kan få för halva priset, mycket fin och med plats för 9 enheter... Ny pris 12000:-, nu 6000:- !!! /Martin Quote
Kero Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 MartinH: Tack för tipset ! Men jag måste bara fråga. Rekommenderar du någonsin någonting som inte har nåt med hifi-art att göra ?? Har försökt hitta en bild på det racket men inte ens på Aaviks hemsida finns riktiga foton utan bara animerade bilder, helt värdelöst ! Har hifiart nån bild på den, alltså en riktig bild, ett foto ? Annars verkar den inte dum men det kan bli problem att få plats med en center när den har stag mellan varje sektion. Fortsätt gärna komma med förslag, vet ni nåt snyggt från nån möbel tillverkare så är det oxå högst intressant. Quote
Guest Rydberg Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Kero> Du kan ju kolla de tyska SS-bänkarna och då framförallt Focus 110. http://www.schroers.de/index.html Quote
Kero Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 Rydberg: Schroers ahr absolut snygga bänkar, var dock länge sen jag kollade igenom hela deras sortiment, ska göra det när jag känner att jag har tid, för det lär ta en stund. Jag hittade det här hemmabygget via en tråd på hififorum : DIY Bänk Väldigt snyggt. Plus att jag nu kommit på att mina hyresvärdars söner har en snickeri firma ! Quote
MartinH Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 kero.. Jo då jag föreslår en hel del som inte kent säljer... men detta är ett bra tillfälle att få en bra bänk till bra pris... jag har nån bild så jag kan maila dig den, kan ta fler på lite detaljer om du vill så du får se hur den ser ut... Center är nog inget problem, man får in ganska mycket i den, och det är bara att lägga den bakom steget så får den plats..Har testat själv !! /Martin Quote
mangew Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Som vanligt då vi snackar snyggt och verkligt prisvärt kommer Kinaimporter på tungan . Det finns varianter på "spidern" i A/V utföranden samt några andra snyggingar, spidern är ju vanlig nuförtiden men det finns andra läckra doldisar. En som provat något annat och de föll mig i smaken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31446 I A/V utförande: http://www.etkg.com.cn/EN/produce/produce_61717.html Och det bästa av allt, du slipper pantsätta huset för att få råd med dem... Snabba frakter och bra priser Klicka runt ex. här: http://www.2008ent.com/ http://www.etkg.com.cn/EN/topic_18778.html (denna sida är en undersida till ovanstådende länk) Dessa grejer finns att köpa genom bla. Coem audio Quote
Kero Posted September 5, 2004 Author Posted September 5, 2004 MartinH: Jo visst gör du det, men inte är det ofta ! *retas* Skicka gärna nån bild på den racken och gärna måtten mellan varje "stag" oxå, samt höjd måtten mellan varje hyllplan. Nog förstår jag ju att man kan ha centern bakom staget men det känns inte riktigt okej tycker jag. Skulle du ställa din vanliga högtalare bakom ett stag ? Men det beror helt på hur brett det är i mellanrummen där, hamnar inget element bakom så kan det ju funka. mangew: Dom där rackarna är jag mycket bekant med ! Har varit väldigt nära att köpa en E&T rack av coem men fraktpriset gjorde att det inte kändes som nån bra affär. $200 för racken och runt $400 för frakten, njaa. Spider racken är nog den enda som kan vara idé att beställa då den är mycket lätt, men då passar den nog inte mina behov riktigt. Det är annat för dom som bor i närheten av en internationell flygplats, som killen på hififorum du länkade till. Spidern i AV utförnade passar mig inte riktigt då jag behöver kunna få plats med två apparater i bredd vilket inte den tillåter. Quote
mangew Posted September 5, 2004 Posted September 5, 2004 Kero: Ok, har faktiskt inte kollat vikter på de olika bänkarna. Men vet att kommer man upp i några kilon är fraktpriset dörr till dörr ganska högt. På en förstärkare eller cd lönar det sig ändå men kanske inte på en HiFi bänk om det börjar bli flera tusen. Lösningen på detta är i så fall att medverka i något av alla de olika gruppköpen, är igång minst ett hela tiden vad det verkar och några avslutade utan större problem. Jag ingick i ett och där fick vi dels några % rabatt på grejerna och sedan var frakten det man gjorde störst förtjänst på. Vet att i mitt gruppköp var frakten 4,60$ per Kg vilket gav mer än halverad frakt gentemot att beställa själv + en liten rabatt ytterliggare. Sedan har det varit folk som hämtat grejerna på flygplatsen och skickat med bussgods ut i landet. Bussgodset kostar någon hundring men i det stora hela har det lönat sig definitivt. Quote
Kero Posted September 6, 2004 Author Posted September 6, 2004 Det är dessa bänka med solida trä skivor som blir väldigt tunga i AV format. Visst kan man säkert få ner kostnaden på nåt sätt men det känns inte värt besväret i det här fallet, det handlar om alldels för billiga saker. Inte ens jag är nog girig för att börja med en massa extra jobb för att få hem en bänk för 3-4000:- som jag kan köpa här för kanske 5-6000:-. Just nu velar jag fram och tillbaka om jag ska ha TV:n mellan högtalarna eller inte. Utan TV:n där är det inget bekymmer alls, det blir värre med TV men jag har svårt att få till nån annan bra lösning med en 32 tums WS TV i mitt 23 kvadrat lilla vardagsrum. Men det löser nog sig, kan inte riktigt se vad för lösning som kan passa förrän nya högtalarna är här och jag ser hur det blir med plats då... och om jag ska behålla dom själv eller inte. Hittade precis den här bänken på mio:s hemsida, grymt läcker men passar inte mitt behov om en center ska rymmas in. TV bänk "Uptown" På mio finns även denna, kan nog bli tjusig med ett par andra fötter. Tveksamt dock på invändiga bredden på dom undre hyllplanen. Tv Bänk "Movie" Har fortfarande nattskiftet från veckan som varit djupt rotad i kroppen så jag surfar vidare på mios hemsida. Den här är nog inte heller dum med tjusigare fötter, schysst pris oxå men kanske klen, och även här är det nog på håret att normal breda apparater går in. TV Bänk "Wales" Quote
Lasse Posted September 6, 2004 Posted September 6, 2004 Angående bänkarna från E&T så blev det så här hemma hos mig när de anlänt, om jag får säga det själv så blev det helt grymt Vikten utan embalage är ca 10kg hyllplan Quote
Kero Posted September 6, 2004 Author Posted September 6, 2004 drbob: Har sett bilderna på hififorum, absolut väldigt snyggt ! Quote
JW Pepper Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Hej! Letar själv efter lämplig möbel att ställa elektroniken på med kriteriet att det ska innebära en märkbar ljudförbättring. Har sett en del alternativ i denna tråd som ska kollas upp, men är särskilt nyfiken på finite elementes Master Reference, vad vet ni om den? Verkar mycket seriös och man blir onekligen glad över företagets grundliga, Tyska approach, se; http://www.finite-elemente.de/ så förstår ni nog vad jag menar. Master Reference och Signaturen såg jag i Sonus Faber-tråden från Arken och finite elemente lämnar många "tunga" referenser till företag som valt deras produkter. Kan ju därav dra slutsatsen att bänkarna gör något bra, vad är just frågan och jag är väldigt intresserad av allas synpunkter och erfarenheter av dessa. Framförallt; försök till precision av de ljudmässiga vinsterna, eller frånvaron av dessa. Ha det bra! Quote
dasa Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 Ett förslag kan vara Rix Rax, Lycka till! http://www.rixrax.com/ Quote
Kero Posted November 5, 2004 Author Posted November 5, 2004 Nu har jag beställt en ny bänk. Det blev ingen "HiFi" bänk utan det blev en bänk från Wika Möbler i Gammelstad här i Luleå. Kommer bli riktigt snyggt men leveransen är tyvärr beräknad till vecka 51 ! Men men.. den som väntar.. Och i.o.m att det inte är nån hifi bänk utan mer traditionell möbel så kommer kanske några lite roligare apparat fötter behövas. Jag kommer eventuellt när bänken har anlänt att göra ett litet test och bildreportage mellan/om "Ceraballs", "Polycrystal Cones" samt "Black Diamond Racing Cones". Tack för alla bänk tips även om jag till slut gick min egen väg ialla fall ! Quote
Recommended Posts