marbrink Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Jag känner att jag behöver lite mer värme i mitt system. Använder för tillfället Kimber select KS1011 som signalkabel. Jag är väldigt nöjd med den men lite mer värme skulle inte skada... Funderar på att byta till nån Transparent kabel eller till Van den hul the ultimate. Båda ska vara ganska varma och lugna vad jag har hört. Bland transparents kablar funderar jag mest på musiclink plus eller super. Är det stor skillnad på dom? prisskillnaden är ju iaf. stor! Nån som har erfarenhet av Transparent kablarna eller Van den hul The ultimate? Vore tacksam för lite hjälp i den här frågan! Quote
Hsivp Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Hej. Jag har ägt transparent (Ultra)högtalarkabel en gång i tiden som jag tyckte mkt om. Om den är varm vet jag inte.... inte i mitt system iaf. Vet faktiskt inte vilken kabel jag skulle rekomendera. Återkommer när jag kommer på något. /Adam Quote
Hsivp Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Förresten... Har du funderat på att det kanske är något annat i din anläggning som kan ställa till det. Kablar löser ju inte allt =). Quote
sampix Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jag hade Transparent music link plus innan. Vet inte om varm är rätt ord för den, men den är fyllig och relativt kroppslig i sin karaktär åtminstone. Lättlyssnad och med en härligt fast bas. Värt ett försök Quote
Neon Park Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Marbrink:Transparent kablarna är förmodligen väldigt bra och så har dom sitt inbytessystem men har du kollat in Purist Audio Design i mitt system med rör tycker jag att dom fungerar bra.Det kanske skulle kunna fungera även för dej,tycker att PAD ger värme i mitt system,dom går att hitta till bra pris beg.Vad jag förstår så är väl inte en silverkabel som Kimber ett 1:a handsval om man vill ha ett lite varmare ljud,men det är förmodligen en väldigt bra kabel men allt är systemberoende. Mvh Quote
marbrink Posted November 14, 2003 Author Posted November 14, 2003 Hsivp: Vet att inte kablar fixar allt. Jag känner att systemet är lite småvasst mycket pga att det spelar mycket "framåt"...förmodligen mycket beroende på min förstärkare Rotel RA-1070 och mina högtalare Dynaudio 42 och även mina lurar AKG K1000 som är ganska analytiska. Jag gillar ljudet men en gnutta mer värme skulle inte skada och det tror jag ev. varmare kablar skulle kunna ge... Sampix: Kan definitivt vara värt ett försök! =) Neon Park: Tackar för tipset! Men behöver du en kabel som tillför mer värme i ett rörsystem? Kimber Select KS1011 är en kopparkabel. Deras bästa kopparkabel. Quote
Timbre™ Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Kablar är ju som så mycket annat systemberoende men faktum är att de gånger jag har varit med om att byta ut Kimber- och Nordostkablar mot Transparent, så har ljudet dragit åt det varmare och lite mer avspända hållet. Kanske bara en slump men så har det varit och allt beror ju på vad man eftersträvar. Quote
marbrink Posted November 14, 2003 Author Posted November 14, 2003 Hsivp: Nja...hehe...kanske...men vem vet! har ju två pre outs. Timbre: Intressant. Kan dock förstå varför du använder Kimber. Måste passa riktigt bra till Accuphase och Sonus Faber! Jag eftersträvar inte ett varmt och tillbakalutad ljud men ett snäpp mer åt det hållet om man jämför mot hur man har det nu. Quote
Guest Jorma Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Med Coltrane som jag har hemma så spelar det rakt igenom det man använder. Kablar med "varmt ljud" = det spelar lite luddigt och detaljer i ljudet saknas. Kablar med "analytiskt ljud" = det spelar med en typ av distorsion som blir tröttsamt att lyssna på. Men Coltrane är också ett par högtalare som spelar rakt igenom det som finns i kringutrustning. Varmt ljud är med den högtalaren = kablar som färgar ljudet på ett sätt som inte är önskvärt med dom högtalarna. Med mindre kompromisslösa högtalare så knaske man kan tala om varmt ljud, men då är man ute och kompromissar ihop en anläggning som vid byte av någon del i anläggningen kanske ger det att man måste komro0missa något annat för att få ihop ljudet igen. ´ Det är en dyr uppgraderingsväg att vandra, och jag har gjort den vandringen själv och håller på delvis fortfarande, men jag har fått ett mål i sikte efter många års vandring. Marbrink, behåll dina Kimber Select kablar och testa att byta ut annat i anläggningen istället. Dom kablarna är bra och om du har problem med dom så tror jag att du har problem med annat i anläggningen. Jag tror att kablarna är det bästa du har i anläggningen just nu. Quote
marbrink Posted November 14, 2003 Author Posted November 14, 2003 Du har väl rätt Jorma. Med coltrane hör man skillnaderna. Likadant är det med mina AKG K1000. Dom skulle tjäna på bättre förstärkning. Ganska nöjd med anläggningen som den är men skulle vilja ha lite mer värme bara.. Får väl bli en titt på en ny förstärkare kanske...men det är inte helt lätt... Hatar att vara i det här uppgraderingsträsket ibland! Quote
marbrink Posted November 15, 2003 Author Posted November 15, 2003 Ångrar mig. Jag gör ju helt fel om jag bytar förstärkare. Det är den dyraste komponenten och den har även ett par pre outs som ger lite andra möjligheter! Quote
Sanoj Posted November 18, 2003 Posted November 18, 2003 Idag kommer det lite uppgradering på HifiConsults hemsida, då kommer bland annat det här med varma/analytiska kablar att tas upp under Transparentlänken och " Vad finns i lådan "....läsvärt. Quote
marbrink Posted November 18, 2003 Author Posted November 18, 2003 Jag har beställt ett par VDH First The Ultimate. Får ser hur den passar in i anläggningen. Sanoj: Ska bli intressant att läsa om lden omtalade lådan! Quote
Recommended Posts