Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har haft förmånen att lyssna på flera exklusiva högtalare i samband med diverse demonstrationer. Men det som har varit genomgående, oavsett om högtalarna kostat 100 000 eller 500 000 kr, är att representanten lagt in en brasklapp om att högtalarna hade "många timmar kvar" innan de visade sin verkliga potential. Varför gör man så? Det är ju som att be folk provköra en Ferrari och innan de kör iväg säga "tänk på att vi bara monterat 3 hjul, med 4 kommer den gå ännu bättre...".

Visst, jag kan förstå att man vill visa upp grejerna så fort de kommer till landet, men vore det inte bättre att visa dem från sin bästa sida, framför allt om man förväntar sig att kunderna ska hosta upp en halv miljon eller så? Men det sker ju om och om igen, så det måste finnas en god anledning, eller?

Posted
Men det sker ju om och om igen, så det måste finnas en god anledning, eller?

Annars kan man ju alltid göra som Franco Serblin gjorde när det var världspremiär på Sonus faber Extrema. Tre uppställda par, många tillresta premiärgäster från när och fjärran men ingen högtalare kopplades upp. Efter vad jag kommer ihåg från artikeln fanns det inte ens förstärkeri i badhuset där högtiden ägde rum. Kanske en genomtänkt strategi... :?::)

Posted

Bra fråga! Har också tänkt på det.

Jag tycker att de borde vara inspelade.

Orsaken till att de ofta inte är det har jag svårt att se. Om högtalaren inte presterar det som den klarar av på en demo är demon inte så intressant. Man får ju en hint om vart åt det barkar men man vill ju höra hur den låter inspelad. Ur kundens perspektiv SKALL den vara inspelad tycker jag. :smash:

Tänker lite högt.

-Antar att den som demar har gjort någon ekonomisk avvägning om detta och kommit på att det inte betalar sig att ägna tid åt inspelning. Det kan säkert vara en del jobb med det. Stora dyra högtalare är jobbiga att packa upp, instellera, spela in kanske 500h, packas igen, transporteras till demon, packas upp, kopplas upp, spelas på och packas igen mm, mm, puh. Arbetstimmar kostar ju.

-På extrema högtalare som ofta är dyra är nog marknaden i Sverige rätt liten och då kanske demo exemplaret inte bara åker runt som demo ex utan skall säljas och då kanske man vill sälja den med inspelningstid kvar så kunden får en så "ny" högtalare som möjligt.

Kunde vara kul att höra från någon handlare/importör om hur de resonerar.

Calle B

Posted

Jag köper hellre en oinspelad högtalare. Tycker inte det finns någon anledning att betala extra för den servicen. 500 timmar i en industri är inte gratis plus att räntabiliteten (omsättningshastigheten (ggr) x marginalen(%)) skulle sjunka för det tillverkande företaget, vilket också skulle driva upp priserna.

Posted

Jag köper hellre ett par begagnade högtalare som är inspelade för 1/2 priset än ett par nya oinspelade till fullpris.

Posted

Ingen nackdel om högtalarna eller/också elektroniken är inspelad vid provlyssning i t.ex butik, men det har nog inte så stor betydelse, för oftast så är det

INTE samma kringutrustning som man har hemma och ALDRIG samma rum som hemma.

Därför köper jag i möjligaste mån begagnat, dels är prylarna för det mesta inspelade, vilket innebär att man kan utvärdera grejerna snabbare i RÄTT miljö och ev sälja vidare utan några större förluster,om några alls, om det inte skulle fungerar i min miljö.

Posted

Jag kan verkligen inte förstå poängen att man vid en demo på mässa börjar med och säga: ja dom här högtalarna har bara spelat 16h så det är därför dom inte låter så bra ännu!

Ska jag vilja köpa något som jag inte fått rätt intryck av eller?

Nä det är världens sämsta ursäkt och komma med på en demo!

Däremot vill jag att den ska vara orörd förutom av dom på fabriken när jag köper den!

Posted

Håller med dig PL300!

Jag tycker det är oansvarigt mot tillverkaren att demonstrera produkter som inte är inspelade, eftersom det är så avgörande för produktens prestationsförmåga.

Å andra sidan vet jag inte hur vanligt detta är egentligen!?

das Boot

Posted

Skulle säga att det egentligen saknar betydelse om högtalaren i demosammanhangm är oinspelad eller inte. Att snabbt få en ny produkt till marknaden är nog viktigare. Jag tror inte man bestämmer sig på en mässa om en viss högtalare kan prestera eller inte.

Hemlån är det enda vettiga i sammanhanget eftersom jag då kan få en realistisk känsla för hur den låter i mitt lyssningsrum och med min egen utrustning.

Sen brukar en högtalare bara bli bättre efter inspelning, så man får en bonus när finliret kommer in efter en noggrann placering.

Calm

Posted
Skulle säga att det egentligen saknar betydelse om högtalaren i demosammanhangm är oinspelad eller inte. Att snabbt få en ny produkt till marknaden är nog viktigare. Jag tror inte man bestämmer sig på en mässa om en viss högtalare kan prestera eller inte.

Hemlån är det enda vettiga i sammanhanget eftersom jag då kan få en realistisk känsla för hur den låter i mitt lyssningsrum och med min egen utrustning.

Sen brukar en högtalare bara bli bättre efter inspelning, så man får en bonus när finliret kommer in efter en noggrann placering.

Calm

Jo det kan jag väl hålla med om men kan ju få upp ögonen på en mässa för något som man inte planerat, det trist när det när man ska visa en intressant nyhet så presterar den sådär!, rummet brukar vara populärt och skylla på också precis som om alla sitter med perfekta rum hemma!

Men jag har även stött på det hos handlare också där jag frågat innan på telefon om högtalare varit inspelade efersom han sagt att dom var nyinkommna och jodå dom skulle låta bra fastän dom inte spelat mycket ännu, jag köpte inte dom högtalarna kan jag jag väl sammanfatta det hela med!

Hemlån? hur gör ni om dom är stora, kostar 100k och väger 60kg! För mig har det avgjorts i affären och jag gissar att det blir så för dom flesta när det gäller större dyrare högtalare eller?

Och då är det ju viktigt att man kan få en så bra uppfattning så möjligt hos handlaren men det är ju handlarens problem egentligen!

Posted

Dom handlarna som spelar in sina högtalare, även elektronik och kablar, i vissa fall 500h INNAN man låter kund lyssna, är nog lätträknade..he..he..om det ens finns några.

Sedan är det ju ett smart försäljningsargument av säljare att påpeka att det kommer låta så och så mycket bättre efter mer inspelning, även om de aktuella

demo-burkarna är inspelade flera ggr om..he..he..

Nej, precis som föregående talare skriver, vill man absolut ha sprillans nya högtalare, då är det bara hemlån som gäller, annars kan det bli dyrt, MYCKET

DYRT.

Posted

"Och då är det ju viktigt att man kan få en så bra uppfattning så möjligt hos handlaren men det är ju handlarens problem egentligen!"

Och när du har baxat hem dina 60kg högtalare och dom inte alls låter som i butikens fina lyssningsrum, vems problem är det då..he..he..?

Efter att du då trixat runt lite, kanske bytt lite kablar, kanske t.o.m. byter ut ditt förstärkeri, med oftast stora ekonomiska förluster, så ger du upp och annonserar ut dina "drömhögtalare" på hifimagasinet och så kommer jag och köper dom och jag har kanske bättre tur med min kringutrustning och med mitt rum, för hos mig låter dom kanske kanon och till ett mycket, mycket lägre pris, TACKAR..he..he..

Posted
Jo det kan jag väl hålla med om men kan ju få upp ögonen på en mässa för något som man inte planerat, det trist när det när man ska visa en intressant nyhet så presterar den sådär!, rummet brukar vara populärt och skylla på också precis som om alla sitter med perfekta rum hemma!

Men jag har även stött på det hos handlare också där jag frågat innan på telefon om högtalare varit inspelade efersom han sagt att dom var nyinkommna och jodå dom skulle låta bra fastän dom inte spelat mycket ännu, jag köpte inte dom högtalarna kan jag jag väl sammanfatta det hela med!

Hemlån? hur gör ni om dom är stora, kostar 100k och väger 60kg! För mig har det avgjorts i affären och jag gissar att det blir så för dom flesta när det gäller större dyrare högtalare eller?

Och då är det ju viktigt att man kan få en så bra uppfattning så möjligt hos handlaren men det är ju handlarens problem egentligen!

Om du är seriöst intresserad av en viss produkt så är kanske en handlare beredd att ta risken att ta hem produkten och låta dig prova hemma. Men då får man nog försöka lyssna på annat håll om det är en dyr högtalare som inte finns i standardsortimentet. En så stor investering kan man nog inte göra bara så där utan vidare, utan att först få testa ordentligt.

Hade förmånen att få låna hem ett par S.F:. Stradivari, men som av olika skäl inte föll övriga i familjen på läppen. Så den gången blev det ingen affär, men nästa gång slog jag till på mina nuvarande högtalare som kostade ganska mycket.

Då vet handlaren att jag inte bara snackar utan det blir affär om allt stämmer.

Stradivarin levererades hem och ställdes upp i mitt lyssningsrum, men då talar vi extremt bra service som kanske är unik i sammanhanget.

Calm

Posted
"Och då är det ju viktigt att man kan få en så bra uppfattning så möjligt hos handlaren men det är ju handlarens problem egentligen!"

Och när du har baxat hem dina 60kg högtalare och dom inte alls låter som i butikens fina lyssningsrum, vems problem är det då..he..he..?

Efter att du då trixat runt lite, kanske bytt lite kablar, kanske t.o.m. byter ut ditt förstärkeri, med oftast stora ekonomiska förluster, så ger du upp och annonserar ut dina "drömhögtalare" på hifimagasinet och så kommer jag och köper dom och jag har kanske bättre tur med min kringutrustning och med mitt rum, för hos mig låter dom kanske kanon och till ett mycket, mycket lägre pris, TACKAR..he..he..

Jo men nån ska ju tänka på dig också! :D

Det är handlarens problem om han inte säljer menar jag!

Är det så vanligt då att folk lägger upp 100k i pant (om man inte känner handlaren väl!) använder stor bil eller släp och kör 15mil släpar upp högtalarna (60kg) två trappor med hjälp av polaren, ställer upp dom i lyssningsrummet lyssnar över helgen och sen gör proceduren bakklänges utan att göra några märken för att komma fram till att dom inte alls lät som hos handlaren?

Har ni andra gjort det? för det gjorde inte jag med mina sista högtalare och dom ligger inte ute på hifimagasinet!

Jag har i och för sig gjort det med mindre högtalare i lägenhet!

Posted

Det måste helt klart vara ett försäljardilemma. Låter det "för" bra i butik, så blir kunden besviken när man kopplar upp grejerna hemma, INTE bra.

Låter det inte speciellt bra i butik, kanske det inte blir någon affär, INTE bra. Men skulle det bli affär trots den bristfälliga ljudupplevelsen i butik, ja då ökar

chansen att kunden blir nöjd och då givetvis även säljaren.

Alltså oinspelade högtalare med lite sämre elektronik i lite mer mediokra lyssningsrum måste vara idealet, eller..he..he..?

Visst ligger det något i resonemanget ?

Posted

I fallet med de högtalare som jag är ägare till så hade de spelats 20-30 timmar, men redan i butik så tyckte jag att de lät ljuvligt. Spelade dessutom på två olika platser i butiken, med två olika uppsättningar elektronik för att höra vilka variabler detta skulle innebära. Då är det ju lätt att vara kund - och säljare :-).

Posted
Ingen nackdel om högtalarna eller/också elektroniken är inspelad vid provlyssning i t.ex butik, men det har nog inte så stor betydelse, för oftast så är det

INTE samma kringutrustning som man har hemma och ALDRIG samma rum som hemma.

Håller inte med. Jag inbillar mig att jag hör skillnad på om det är akustiken eller kringutrustning gentemot om det är högtalare som inte är inspelade. Ljudet låter lite komprimerat och släpper inte. Det låter mer från själva högtalaren och svävar inte ut i rummet.

Skulle jag acceptera detta med ovanstående argument bara för att jag har annan electronik och andra akustiska förutsättningar hemma? Naturligtvis gör handlare detta för att de gjort ekonomiska avväganden om vinsten med att ägna tid åt att spela in. Men om kunden efterfrågar detta och tycker det är viktigt kommer handlarna att spela in dem. Var så säker. Jag menar inte att de skall spela in annat än de par som demas.

Eftersom de tydligen inte ser vinsten med att spela på högtalare som presterar som bäst inser jag att jag är relativt ensam om att ha DET önskemålet och nästan ensam om att efterfråga detta. Blir vi fler kommer vi att ha framgång.

Kanske vi skulle starta en klubb. "Vi som vill höra inspelat..." :64:

Calle B

Posted
Jag har haft förmånen att lyssna på flera exklusiva högtalare i samband med diverse demonstrationer. Men det som har varit genomgående, oavsett om högtalarna kostat 100 000 eller 500 000 kr, är att representanten lagt in en brasklapp om att högtalarna hade "många timmar kvar" innan de visade sin verkliga potential. Varför gör man så? Det är ju som att be folk provköra en Ferrari och innan de kör iväg säga "tänk på att vi bara monterat 3 hjul, med 4 kommer den gå ännu bättre...".

Visst, jag kan förstå att man vill visa upp grejerna så fort de kommer till landet, men vore det inte bättre att visa dem från sin bästa sida, framför allt om man förväntar sig att kunderna ska hosta upp en halv miljon eller så? Men det sker ju om och om igen, så det måste finnas en god anledning, eller?

Är inte det ganska uppenbart?

Högtalarna låter självklart bra om de är oinspelade också men man ger då sken av att det finns en ytterligare nivå vid köp.

Tycker det är mycket mubo jumbo om detta fenomen. Blir liksom lite löjligt när en komponent skall säljas in på de där sista procenten i kapacitet som den uppnår vid ”inspelning”. Dynamiska högtalare är väll relativt känsliga för detta om man jämför med andra prylar precis som högtalarkablar har en potentiellt större påverkan än övriga kablar osv.

Men ändå, skulle ni köpa något som ni inte tycker låter bra för att det om 4000 timmar skall låta super?

Guest patrikcaesar
Posted (edited)

Det är klart att man inte vill demonstrera en högtalare som inte är fullt inspelad som handlare eller importör.

Men i mitt fall på senaste Stockholmsmässan var det faktiskt så att högtalarna som jag hade beställt först anlände en vecka innan mässan.

GIYA hade spelat 20 timmar då jag ställde ut dem och då fick jag välja mellan att bara visa dem eller att informera er om att de spelat 20 timmar.

Att inte berätta detta vore fel tycker jag och ännu värre att inte spela på dem.

Jag hade fått mycket negativa kommentarer från besökare är jag säker på, så pest eller kolera?

Men jag skulle aldrig få för mig att ställa ut en högtalare som inte är inspelad annars, här var det ett undantag.

Tror inte att folk är så cyniska i branschen att de skulle "spela" på det "oinspelade" kortet i tid och otid för att ge sken av att det skulle låta bättre vid köp.

Är det inte så att då ni köpt en ny högtalare, talar om för vännerna att de är nya och oinspelade?

Jag har i alla fall fått höra detta varja gång jag besökt någon av vännerna med en ny högtalare och inte då bara från ägaren utan av de andra lyssnarna.

Patrik

Edited by patrikcaesar