Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har under det senaste året uppdaterat mi Hi Fi utrustning, och noterat att det är mycket dyrare i Sverige än de flesta andra länder i Europa. Det finns medlemmar i hela kedjan, tillverkare, distributörer och handlare, så jag hoppas någon kan förklara varför det är så.

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hej det finns massor av exempel, här är två.

Cremona M , listpris Sverige: 85 590 kr, England 6 500 UKP, Frankrike 7750€

Accuphase DP 500, listpris Sverige 66 000 kr, Tyskland / Frankrike 5 600€

Posted
Nja allt är väl inte dyrare men moms och att vi är ett litet land bör väl spela en viss roll!

Momsen representerar några %, här är det fråga om helt andra siffror. Tycker du du är ok, har jag inga problem med det, men jag tycker inte jag.

Posted

Det finns (eller fanns) också exempel på det omvända, där det är billigare i Sverige. Så var det tidigare med t ex Dynaudio. Idag vet jag inte hur det är.

Ett annat exempel på där det är betydligt billigare i England, är Luxman-prylarna. Även om pundet är svagt just nu (vilket gynnar oss när vi handlar i England) så missgynnar det dom när de köper in sina prylar från t ex Japan, så valutan är ingen bra förklaring heller. Momsen gör ca 5-6 % mot många länder till vår nackdel.

Kanske är det så att lönenivån är högre i Sverige, vilket naturligtvis påverkar i alla svenska led. Vi har också högre sociala avgifter än de flesta EU-länder. Kan också tänka mig att svenska företag har en större försäkringsbörda än andra EU-länder utanför Norden. Samtidigt lägre omsättning i handeln också. Allt detta påverkar priserna. Jag tror inte att svensk handel skor sig mer än andra. Det är olika förutsättningar för handeln mellan olika länder helt enkelt.

Faktum kvarstår, vilket naturligtvis leder till att handeln har blivit mer global. Det är också ett av EU's syften.

Posted
Momsen representerar några %, här är det fråga om helt andra siffror. Tycker du du är ok, har jag inga problem med det, men jag tycker inte jag.

Nej det var en gissning mera! Sen finns det ju fördelar med en lokal handlare och det kan vara värt några kronor extra och har man handlat där innan så kan man ju få en viss rabatt!

Gjorde en sökning av nyfikenhet på mina högtalare för jag vet att det skiljde inte så mycket när jag köpte dom, Monitor Audio pl300 i Sverige 79900, Storbritanien 5500=ca 66000sek, Tyskland 7880=79789sek!

I Storbritanien är dom ju inhemska men en viss skillnad va det ju! intressant tråd!

Posted
Det finns (eller fanns) också exempel på det omvända, där det är billigare i Sverige. Så var det tidigare med t ex Dynaudio. Idag vet jag inte hur det är.

Ett annat exempel på där det är betydligt billigare i England, är Luxman-prylarna. Även om pundet är svagt just nu (vilket gynnar oss när vi handlar i England) så missgynnar det dom när de köper in sina prylar från t ex Japan, så valutan är ingen bra förklaring heller. Momsen gör ca 5-6 % mot många länder till vår nackdel.

Kanske är det så att lönenivån är högre i Sverige, vilket naturligtvis påverkar i alla svenska led. Vi har också högre sociala avgifter än de flesta EU-länder. Kan också tänka mig att svenska företag har en större försäkringsbörda än andra EU-länder utanför Norden. Samtidigt lägre omsättning i handeln också. Allt detta påverkar priserna. Jag tror inte att svensk handel skor sig mer än andra. Det är olika förutsättningar för handeln mellan olika länder helt enkelt.

Faktum kvarstår, vilket naturligtvis leder till att handeln har blivit mer global. Det är också ett av EU's syften.

Jag råkar bo i Frankrike, reser mycket i Europa, och mycket även i Sverige. Så jag betraktar Europa som en marknad. Jag handlar helst i Sverige, modorsmålet gör ju det lite enklare.

Innan jag startade denna tråd förberedda jag mig lite.

Jag börjar med lönenivåerna. Jag kolla 5 olika handlare i Sverige, där lönekostnaderna var i genomsnitt 300 000 kr per år, ta bort social avgifter så blir det kvar 230 000 kr per år. Det är inte någon hög lön jämfört med andra Europeiska länder.

De sociala kostnaderna ligger över 40% i Frankrike, en bra bit över de i Sverige.

Kan det vara så att handlarna gör en massa vinst i sina verksamheter, de fem jag kollade hade en genomsnitt vinst på 0,7%. Med tanke på löneuttaget, och de angememanget de lägger ner, kan jag bara beundra dem.

Nej, boven finns någon annan stans i kedjan.

Posted
boven finns någon annan stans i kedjan.

Hmm, utan tidigare kartläggning har jag levt med uppfattningen att det är lite hipp som happ och beroende av kurser.

Därför kollade jag nu lite nypriser (listpriser i webbutiker) för tre vanliga hifi-produkter i Sverige, Tyskland, Frankrike och England. På måfå valde jag tyska Finite Elemente Cerapuc, amerikanska Nordost Brahma och japanska Lyra Titan.

I det snabba testet hade Sverige totalt sett 5% högre priser än Tyskland, 11% högre än England och 17% högre än Frankrike.

Posted

Om inte minnet sviker mig så var det så att en Linn LP12/Ittok LVII/K9 kostade ca 20000kr (ca1991) i Sverige. På en tjänsteresa till London (samma år) så köpte jag samma uppsättning för ca 11000kr... Ibland är prisskillnaden svår att motivera.

Posted (edited)

Annat ex mer i närtid: högtalare Wilson AudioDuette pris i Sverige ca 189000kr, pris i USA ca 12500-15000USD (ca 95000-114000kr). Things that make you go hmm....

Det är sådant här som gör att jag när tankar om att ta semester i USA och samtidigt inhandla beg Duette, och smuggla hem dom utan förtullning (25% moms).... ;)

Edited by DrT
Posted
Hmm, utan tidigare kartläggning har jag levt med uppfattningen att det är lite hipp som happ och beroende av kurser.

Därför kollade jag nu lite nypriser (listpriser i webbutiker) för tre vanliga hifi-produkter i Sverige, Tyskland, Frankrike och England. På måfå valde jag tyska Finite Elemente Cerapuc, amerikanska Nordost Brahma och japanska Lyra Titan.

I det snabba testet hade Sverige totalt sett 5% högre priser än Tyskland, 11% högre än England och 17% högre än Frankrike.

Hej,

Det varierar givetvis ganska mycket. Men det är ju ganska anmärkningsvärt att priserna skaulle vara 17% högre än i Frankrike, som inte på något sätt är ett lågkostnadsland. De produkter jag kollat mot är skilnaden än större. Nu kommer jag till problemet.

En del (dock inte alla) av distributörerna i Sverige tar hutlöst betalt för de produkter de distributerar. Hur jag vet det? Jo, som jag visat tidigare, så finns det inte inget att invända mot handlarnas sätt att prissätta. Det finns distributörer som tjänar pengar snäppet under läkemedelsbolagen, det anser jag som hutlöst. Det är vi konsumenter tillsammans med handlarna som står för fiolerna. Totalt oacceptabelt.

Posted

Pga av dom ibland något svårmotiverade pristilläggen, så har jag bestämt mig för att introducera min skivspelare direkt till ett fåtal entusiastbutiker, utan en distributör som mellanhand. Svergie är en så pass liten marknad så jag är övertygad att jag kan sköta direktkontakten gentemot entusiastbutkerna. Syftet med det hela är ju att försäljningspriset till kund ska vara så rimligt som möjligt. Jag säljer hellre ett par spelare något lägre än vad en redan etablerad aktör hade gjort via distributör. Om jag kan få butiken nöjd, och kunden nöjd så är ju allt som det ska. Det blir dock en helt annan femma nät det blir internationell export. Det är ett senare angeläget problem.

Hälsningar DrT

Posted
Annat ex mer i närtid: högtalare Wilson AudioDuette pris i Sverige ca 189000kr, pris i USA ca 12500-15000USD (ca 95000-114000kr). Things that make you go hmm....

Jämförelsen med USA haltar lite med övriga tråden, framför allt på amerikanska prylar. Dels anges priser i USA utan moms (GST) plus att det i regel saknas ett distributionsled. Garantiåtagadena är också annorlunda. Effekten blir naturligtvis ändå att det blir billigare, men av andra skäl. Dels är det momsen som Du skriver, men också tullavgift på drygt 5,5 % plus expeditionsavgifter. Sedan skall den svenska distributören och handlaren ha sin del. Klart det blir dyrt.

När jag flyttade hem från Kanada köpte jag på mig både kablar och förstärkare (amerikanska) vilket gav en rejäl besparing. Jag bytte också upp mina högtalare när jag bodde där, men de var dyrare än i Europa (Dynaudio). Å andra sidan fick jag bra betalt för mina gamla Dynaudio-lådor.

Posted
Det varierar givetvis ganska mycket. Men det är ju ganska anmärkningsvärt att priserna skaulle vara 17% högre än i Frankrike, som inte på något sätt är ett lågkostnadsland. De produkter jag kollat mot är skilnaden än större.

Här kommer "beviset" på Sigges tes om arbeskraftskostnad. Exemplet kommer visserligen om tillverkande teknikföretag, men jag antar att kostnadsprofilen inom handeln följer någorlunda samma bild.

Arbetskraftskostnad.jpg

Om man leker lite med siffrorna borde hifi vara 35 % dyrare i Tyskland men 19 % billigare i England och ungefär samma pris i Frankrike. Så enkel är naturligtvis inte verkligheten, men det ställer onekligen en del frågor. Det märkliga, och där man kan ifrågasätta moralen, är när handlaren också är distributör. Det borde ju utrymme för en lägre prisbild.

Vi har ju en del distributörer och handlare på forumet. Kunde vara intressant att läsa deras version.

Det är f ö samma sak med foto. Jag handlar mina prylar i England. Snabb och bra service och priser som ligger mellan 10-20 % lägre än här.

Posted

NEJ, nej, hifi är INTE dyrt i Sverige. Inte om man köper begagnat, jag har under det sista 10 åren uteslutande handlat begagnat och då ligger Sverige mycket bra till om man jämför med våra nordiska grannländer och även jämfört med Tyskland och England.

Vad detta beror på, kan man verkligen fråga sig, då faktiskt nypriserna ofta är höga, till mycket höga här hemma i Svedala.

I princip så faller hifi 50% bara prylarna lämnar butiken och sedan går det fort utför, vilket har varit toppen för oss som investerar i beg och därför kunnat

testa sig fram i djungeln utan att bli ruinerade.

Min andra stora hobby fotografering, där ser det helt annorlunda ut. T.ex Canon och Nikon objektiv faller kanske 20 % det första året och det kan dröja många år innan man hittar gluggar för halva nypris, egendomligt att två marknader kan skilja sig så mycket.

Posted

Det finns något som kallas "marknadsanpassad prissättning". Dvs. om leverantören anser/vill att priset skall vara högre i ett specifikt land så sätter de ett högre pris. Det kan t.ex. bero på att leverantören vill nischa in sig som t.ex. "high end".

Jag jobbade ett antal år i mitten av 90-talet i Thailand. Där kostade då en Volvo i svenska pengar ~700.000 SEK. Orsaken till detta extremt höga pris var att Volvo ville att deras bilar skulle ses som exklusiva och konkurrera med t.ex. BMW och Mercedes.

I Europa blir det dock vanligare att hela Europa ses som en marknad med samma prissättning i alla länder, men än är det många leverantörer som inte har förstått hur enkelt det är att handla övergränserna alt. så vill de inte inse hur enkelt det är. Därav sätter de ett pris enligt vad de anser att varan är "värd".

Posted
Det finns något som kallas "marknadsanpassad prissättning". Dvs. om leverantören anser/vill att priset skall vara högre i ett specifikt land så sätter de ett högre pris. Det kan t.ex. bero på att leverantören vill nischa in sig som t.ex. "high end".

Absolut kan och är det så i en del fall. Jag har bl a fått en förklaring till att VTL kan inte bli "för" billigt i Sverige eftersom det skulle skada prisbilden i Norge. Det är dock lite knepigare för tillverkare inom EU att agera så, men å andra sidan, de kan ju alltid avbryta leveranserna om det uppstår schismer.

Priser och prissättning mellan olika länder och distributörer är alltid en het potatis, även i min bransch.

Guest om.s
Posted (edited)
Här kommer "beviset" på Sigges tes om arbeskraftskostnad. Exemplet kommer visserligen om tillverkande teknikföretag, men jag antar att kostnadsprofilen inom handeln följer någorlunda samma bild.

Arbetskraftskostnad.jpg

Om man leker lite med siffrorna borde hifi vara 35 % dyrare i Tyskland men 19 % billigare i England och ungefär samma pris i Frankrike. Så enkel är naturligtvis inte verkligheten, men det ställer onekligen en del frågor. Det märkliga, och där man kan ifrågasätta moralen, är när handlaren också är distributör. Det borde ju utrymme för en lägre prisbild.

Vi har ju en del distributörer och handlare på forumet. Kunde vara intressant att läsa deras version.

Det är f ö samma sak med foto. Jag handlar mina prylar i England. Snabb och bra service och priser som ligger mellan 10-20 % lägre än här.

Interessant, selv om Norge kommer dyrest ut, vet jeg at det er mye hifi som kan handles billigere der enn i Sverige ;)

Det virker jo også som en del Svenske handlare har innsett dette med fordyrende mellomledd, og importerer selv etterhvert, på godt og ondt, om får si det slik.....

mvh

Edited by om.s
Posted

Jo jag vet att Hasse på Audioactive har sagt att dom jämnade ut priserna mellan Sverige och Danmark på System Audio för att han inte kunde sälja den här ett tag på grund av prisskillnaden. Folk åkte till Danmark i stället och då vill inte handlarna ha dom eftersom dom inte säljer och då blir dom inte så tillgängliga i Sverige, så där var det väl ge och ta!

Men här kommer nästa exempel inom samma kedja med två grannländer!

Allt är räknat på forex och priserna på hemsidorna så förklara det här någon!

Vi utgår från Hifiklubben Sverige och produkterna är följande:

1.Bowers & Wilkins 802 Diamond, 2.NAD M2, 3. DENON DVD-2500BT

Också priserna i samma ordning med Sverige först sen Norge och sen Danmark:

1. 139 800, 2. 47 998, 3. 6498

1. 152 227, 2. 50 841, 3. 6988

1. 135 388, 2. 47 479, 3. 6103

Det ser ju ut som Danmark är ett trevligt ställe och bo i! :D

Ingen handlare som tycker detta var en intressant tråd eller? :Thinking:

Posted

Ibland så tycker jag att det stämmer väl överens om man tar det utländska priset och sedan lägger på tull och moms. Men i andra fall så måste det vara antingen strafftullar eller väl tilltagna marginaler som gör att det diffar så kraftigt. Stello Ai500 kostar här hemma 35 000 kr. Kikar man på en websida från tillverkningslandet Sydkorea så ser man att priset är 14-15 000 kr. Märkligt eller hur?

Posted
Ibland så tycker jag att det stämmer väl överens om man tar det utländska priset och sedan lägger på tull och moms. Men i andra fall så måste det vara antingen strafftullar eller väl tilltagna marginaler som gör att det diffar så kraftigt. Stello Ai500 kostar här hemma 35 000 kr. Kikar man på en websida från tillverkningslandet Sydkorea så ser man att priset är 14-15 000 kr. Märkligt eller hur?

Inte så märkligt. En kalkyl skulle kunna se ut ungefär så här där jag antagit att både distributören och handlaren har samma marginal i procent.

• Pris (utan koreanska handlarens marginal) 11 000
  • Frakt 1 000
  • Delsumma A 12 000
  • Tull (5,5 %) 660
  • Speditionskostnader 500
  • Delsumma B 13 160
  • Distributörens marginal (40%) 5 264
  • Delsumma C 18 424
  • Handlarens infrakt 500
  • Handlarens marginal (40%) 7 370
  • Delsumma D 26 294
  • Moms 6 573
  • Konsumentens pris 32 867

I USA/Canada sparar man distributörens marginal plus att momsen där ligger endast kring 8%.

Posted
Jämförelsen med USA haltar lite med övriga tråden, framför allt på amerikanska prylar. Dels anges priser i USA utan moms (GST) plus att det i regel saknas ett distributionsled. Garantiåtagadena är också annorlunda. Effekten blir naturligtvis ändå att det blir billigare, men av andra skäl. Dels är det momsen som Du skriver, men också tullavgift på drygt 5,5 % plus expeditionsavgifter. Sedan skall den svenska distributören och handlaren ha sin del. Klart det blir dyrt.

När jag flyttade hem från Kanada köpte jag på mig både kablar och förstärkare (amerikanska) vilket gav en rejäl besparing. Jag bytte också upp mina högtalare när jag bodde där, men de var dyrare än i Europa (Dynaudio). Å andra sidan fick jag bra betalt för mina gamla Dynaudio-lådor.

Det var knappast en av hifilivets gladaste dagar när jag spanade in prislapparna på mina Classé-prylar i en USA-butik. Irriterande stor prisskillnad och som grädde på moset blev jag ganska snart erbjuden 15% off... :D

Idag skulle det aldrig upprepas tack vare Internet.

Posted
Inte om man köper begagnat, jag har under det sista 10 åren uteslutande handlat begagnat och då ligger Sverige mycket bra till om man jämför med våra nordiska grannländer och även jämfört med Tyskland och England.

Det där är en minst lika intressant fråga och märklig sanning, men eftersom majoriteten i tråden är grabbar kan vi väl ta det vid ett annat tillfälle...

Posted
NEJ, nej, hifi är INTE dyrt i Sverige. Inte om man köper begagnat, jag har under det sista 10 åren uteslutande handlat begagnat och då ligger Sverige mycket bra till om man jämför med våra nordiska grannländer och även jämfört med Tyskland och England.

+1

Det absolut bästa för mig personligen.Det kostar rätt mycket att öppna kartongerna första gången.Så begagnat is the way to go !

Posted

Det intressanta med ex Stello är att en Stello CD med tillhörande förstärkare kostr 31.000 SEK. Utpris i Svea rike är 65 000 SEK. Det innebär att jag skulle kunna flyga till Sydkorea (5 000 SEK) bo på hotell 5 dagar (5000 kr), ta med mig prylarna hem och tulla in det hela 40 000 kr och ändå ha sparat 15 000 kronor. Vill jag chansa och inte tulla så är vinsten ca 24 000 kronor - och då ingår en betald semester :)

Posted
Det intressanta med ex Stello är att en Stello CD med tillhörande förstärkare kostr 31.000 SEK. Utpris i Svea rike är 65 000 SEK. Det innebär att jag skulle kunna flyga till Sydkorea (5 000 SEK) bo på hotell 5 dagar (5000 kr), ta med mig prylarna hem och tulla in det hela 40 000 kr och ändå ha sparat 15 000 kronor. Vill jag chansa och inte tulla så är vinsten ca 24 000 kronor - och då ingår en betald semester :)

När åker vi?

Calle B

Posted

;)

Jag jobbade ett antal år i mitten av 90-talet i Thailand. Där kostade då en Volvo i svenska pengar ~700.000 SEK. Orsaken till detta extremt höga pris var att Volvo ville att deras bilar skulle ses som exklusiva och konkurrera med t.ex. BMW och Mercedes.

I Europa blir det dock vanligare att hela Europa ses som en marknad med samma prissättning i alla länder, men än är det många leverantörer som inte har förstått hur enkelt det är att handla övergränserna alt. så vill de inte inse hur enkelt det är. Därav sätter de ett pris enligt vad de anser att varan är "värd".

Jag har för mig att en stor del av det väldigt höga priset på ex Volvo i Thailand är den höga straffskatten (200% på vissa importerade varor) för import från europa. Lägre straffskatt på varor från övriga Asien, och förstås ingen straffskatt på ex japanska bilar som tillverkas i Thailand... ;)

Posted
Jag har för mig att en stor del av det väldigt höga priset på ex Volvo i Thailand är den höga straffskatten (200% på vissa importerade varor) för import från europa. Lägre straffskatt på varor från övriga Asien, och förstås ingen straffskatt på ex japanska bilar som tillverkas i Thailand... ;)

Det räcker med att åka till Danmark. Såg i Jyllandposten när jag var ute och flöd förra veckan att en Volvo V70 (instegsmodellen) kostar 510,000 DKK, dvs drygt 670,000 SEK... :dead: