Jump to content

Eurovision song contest Oslo 2010!

Apexorca

Recommended Posts

Hade gäster i går. Blev påmind efter middagen om att det var melodifestival. Hade inte tänkt se den, men gästerna ville och jag tänkte ok. Förväntningarna var mycket låga. Jag har sett detta spektakel många gånger och lidit svårt många gånger.

Jag har inte ens hört den svenska uttagningen och vet ej vilket som är Sveriges bidrag.

Redan efter några nummer var jag mer positiv. Både låtar samt artisternas sång prestationer var faktiskt riktigt bra och när Ukrainas Alyosha sjöng Sweet people njöt jag i fulla drag. Denna tjej skriver själv, har en egen studio och sjunger fantastiskt till en mycket bra låt. Något av det bästa jag hört i dessa sammanhang på jättemånga år. När sedan ett vidunderligt charmtroll från Tyskland, som inte ens hunnit bli artist, presterar ett nummer som jag faller tungt för både som nummer , låt och sång är jag glad att jag såg finalen.

Vill anbefalla dessa två artister:

Ukraina: Alyosha sjöng Sweet people. kompetent låtskrivare och sångerska. Känsla och tonsäkerhet med bra tryck där det behövdes. :D

Tyskland: Lena sjöng Satellite. Speciell röst utnyttjad på ett bra sätt i denna låt. :D

Med detta lär jag mig än en gång att vara öppen för ny musik och förpassa egna fördomar till en mörk skrubb.

Jag höll ju på att missa en massa bra musik!

Calle B

Hmm.Jaha.Jag får väl agera motvalls här. :)

Och jag gör det så villigt att det gör inget om ni kallar mig trångsynt eller fördomsfull.

Melodifestivalen var det ja.Detta fenomen som under månader talas om,skrivs spaltkilometer om,och tycks till om i diverse fora,att man redan innan den sista deltävlingen i den svenska uttagningen är less..

Sedan när man tror allt är klart så matas man med "inför" program.Där alla internationella bidrag körs genom och en s.k proffsjury tycker till om.Jag är inte en tålmodig man.Trots att jag är norrlänning och ska ha det norrländska lugnet,så måste jag desillusionera alla som tror vi norrbottningar idisslar på på ett grässtrå och säger "tjiiooo" under en innandning och aldrig hetsar upp oss.Melodifestivalen är en sådan sak jag går gång på.Jag försöker undvika den men DET GÅR INTE.

Överallt översköljs man av information om allt och alla.Hur kan detta fenomen skapa en sådan hausse?Ibland så tror jag det är en komplott med alla medier inblandade.

Kommer ni ihåg den gamla goda tiden när schlagerfestivalen var något som betraktades som ett skämt,och om man gillade det så såg man på det i smyg med låsta dörrar och fördragna gardiner. :D

Måtte den tiden komma tillbaka!Och det snart.

/n.o

Hmm.Jaha.Jag får väl agera motvalls här. :)

/n.o

Inte alls. Jag gillar det inte heller. Tycker i princip samma som du. Bojkott sedan några år. Men när jag pga ett socialt sammanhang fick se och höra på detta motvilligt fick jag mig till livs en bitvis ok musik upplevelse. Med 2 låtar som faktiskt har kvalitet i mitt tycke. Absolut inte det bästa jag hört, men det bästa från dessa sammanhang på ett bra tag och upplyftande.

Håller för övrigt med om fenomenet med allt runt i kring som fördummande. Det är missvisande om vad som är kvalitet i dagens populärkultur. Men in emellan, då och då kan det smyga sig in en och annan överraskning. Och då fattar inte folk att det är bra! Eftersom de matats med bara en typ av artister och låtar

Jaja jag vet att det är tycke och smak och min smak är den jag gillar bäst... ;)

Calle B

Tradition, precis som Kalle Anka på Julafton som jag sett sedan jag var liten grabb, kan det mesta utantill sedan flera år, inte alltid kul numera, men det hör till, ingen jul utan kalle. Lite grann som med melodifestivalen, har alltid funnits, sett på det tillsammans med mina föräldrar, lika så jag med mina barn, och jag är övertgad om att mina barn kommer titta tillsammans med sina egna barn.

Fåtal av dom ettor som jag kommer ihåg 1 månad efterår, undantag finns..ABBA, Sandy Shaw (hon som uppträdde barfota), Cliff Richard, Carola och inte att förglömma Lordi..

Tycker jag det är bra..nää..men tradition, som jag kommer fortsätta titta på framöver oxå.

Förr-om-åren gick det lättare att undvika programmet eftersom det då, vad jag minns, sändes en g/år. Nuförtiden kommer jag inte undan så lätt, de verkar ha seriespel/kvartsfinaler/semifinaler och så då stora tävlingen! Som sagt höll mig lättare undan förut! :)

Förr-om-åren gick det lättare att undvika programmet eftersom det då, vad jag minns, sändes en g/år. Nuförtiden kommer jag inte undan så lätt, de verkar ha seriespel/kvartsfinaler/semifinaler och så då stora tävlingen! Som sagt höll mig lättare undan förut! :)

Det är lättare idag när det finns "238" andra kanaler, men framför allt för oss på Euphonia som har en bra musikanläggning och massor av plattor, inte minst hos dig, Iroise.

Jag vägrar underkasta mig musikbranschens marknadsföring av sitt skräp oavsett vilken förpackning som används.

Det är lättare idag när det finns "238" andra kanaler, men framför allt för oss på Euphonia som har en bra musikanläggning och massor av plattor, inte minst hos dig, Iroise.

Jag vägrar underkasta mig musikbranschens marknadsföring av sitt skräp oavsett vilken förpackning som används.

Håller med och jag lyckas hålla mig undan ganska bra förutom när vi är med vänner som gärna vill se programmen, då tittar jag glatt, vill inte sitta där o gnälla som jag gjorde när ABBA-vann! :)