Strmbrg Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Alltså, av de enskilda ljudliga aspekterna. Jag tänker mej alltså inte att du skall svara på vilken apparat du skulle vilja byta ut, eller hur du skulle vilja förändra rummet. Dylikt är "ju bara" metoder, och de får snällt vänta... Nu handlar det om de ljudliga önskemålen. Är det mer djup som står högst på önskelistan? Är det kanske högre upplösning? Eller är det den stickiga diskanten som känns mest angelägen att bli av med? Tänk dej att farbror tomten kommer och ger dej möjlighet att kostnadsfritt få något av dessa alternativ fixat medelst ett fingerknäpp. Möjligheten att kunna spela högt och rent Möjligheten att spela tyst utan att info tappas Djupet i sceneriet Upplösningen Utsträckningen i basen Utsträckningen i diskanten Illusionen av realism Punktformigheten Quote
plundin™ Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Bas! Saknar verkligen återgivningsresurser under 30Hz... /ptr Quote
Danne75 Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Illusionen av realism Är egentligen det enda jag jobbar på, och har (enligt mitt tycke) kommit ganska bra bit på väg. Bas finns, både kvalité och kvantitet så det räcker. Skulle kunna revidera det om man bodde i eget hus. (alltså mer bas) Ett mer "öppet" mellan register kanske men det kan förstöra mer än det tillför för min del eftersom jag ofta lyssnar på hård metall (attacken finns). Fast det är svårt att veta, kan bli riktigt bra också. Dock inget jag fått möjlighet att prova hos mig än men vet att förbättring kan göras. Har provat en del cd-spelare som har en något mer utsträckt top än det jag sitter på idag och skulle kunna vara något att satsa på. Alltså en något mer utsträckt och upplöst diskant. Renheten är kanske det jag hittat mest förbättringspotential på sistone och som gjort att volymen kunnat höjas och som samtidigt avslöjat andra detaljer som man tidigare inte kunnat lyssna efter eftersom det har distat otrevligt. Det vill jag fortsätta att förbättra. Vid en högre volym avslöjas många fler brister i en anläggning tycker jag, det är ungefär som att hos en mindre tv så syns inte alla problem som bilden har att brottas med. Finns väl samtidigt inget som är så bra att det inte går att förbättra, så allt skulle jag säga om det var en tomte som bara knäppte med fingrarna så att det blev så. Bäst vore om man också kunde få höra lite fram och tillbaka hur det lät före och efter. Quote
Guest om.s Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Mange ville nok värt mer fornöyd om fokuset lå på den musikalske presentasjonen enn på typiske hifi parametre. Ingen bönnestengel vokser inn i himmelen og personlig finner jeg det mer fruktbart å akseptere visse kompromisser og glede seg over det som er bra, fremfor hele tiden fokusere på hva som savnes, "been there, done that" ... mvh Quote
Bebop Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Helheten - alltid helheten den totala upplevelsen som alltid står i fokus. Det är inte bas, inte mellanregister, inte diskant - det är balansen som ger intrycket av att musikerna står framför mig. Just nu känns det faktiskt rätt så OK. Quote
Apexorca Posted May 30, 2010 Posted May 30, 2010 (edited) Helheten - alltid helheten den totala upplevelsen som alltid står i fokus. Det är inte bas, inte mellanregister, inte diskant - det är balansen som ger intrycket av att musikerna står framför mig. Just nu känns det faktiskt rätt så OK. Är det alltså "tillräckligt bra", för att citera trådskaparen? Håller med om helheten Bebop. Calle B Edited May 30, 2010 by Calle B Quote
Bebop Posted May 30, 2010 Posted May 30, 2010 Är det alltså "tillräckligt bra", för att citera trådskaparen? Håller med om helheten Bebop. Ja, det skulle man ju kunna säga men den termen känns så uppgiven. Det är i vart fall så pass bra att jag kan koncentrera mig på musiken enbart. När höstmörkret faller på så sätter väl funderingarna igång igen. HiFi är ingen sommarsport hos mig. Quote
Guest HighEnd-Perra Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 (edited) Att få mina Audio Physic Scorpio Mk2 att låta som mina Final Sound 400i i diskanten eller tvärt om, att mina Final Sound gick att spela på partynivåer, med en lika grym bas som Audio Physic, men den högtalaren är nog inte uppfunnen än skulle jag gissa på Mvh Perra Edited June 8, 2010 by HighEnd-Perra Quote
Strmbrg Posted June 8, 2010 Author Posted June 8, 2010 Ja, det skulle man ju kunna säga men den termen känns så uppgiven. Det är i vart fall så pass bra att jag kan koncentrera mig på musiken enbart. När höstmörkret faller på så sätter väl funderingarna igång igen. HiFi är ingen sommarsport hos mig. Ååkej, Det har jag inte tänkt på. Att "tillräcklig bra" kan uppfattas som uppgivet. Men, nu inser jag att det faktiskt kan vara så. Då vill jag bara passa in att åtminstone för mej är det jääkligt långt innan jag är nöjd. Först då är det tillräckligt. Quote
Recommended Posts