Vogue Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Jeg har nu i 2 år haft Amplifix og CDfix, og har testet lidt med forskellige interconnect kabler - både balanceret og ikke balanceret. Erfaringerne har været noget blandede .. under normale omstændigheder lyder den balancerede connection bedst, men i andre tilfælde er der lille eller ingen forskel. Er der andre som har gjort sig erfaringer med balanceret/ikke balanceret brug af CDfix gerne i forbindelse med Amplifix. Jeg overvejer at købe Bertram interconnect no 8, som jeg har testet som ikke balanceret, og som er det bedste kabel jeg har prøvet. Har pt. Nordost red Dawn balanceret. Ud over SAT Amplifix/CDfix består anlægget af Proac 3.8. Vogue, DK Quote
K-man Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Har inte testat att köra dessa modeller med samma modell av kabel i RCA och XLR utförande så jag kan inte ge något svar på just det. Däremot så är väl bägge dessa konstruktioner helt balanserade vilket talar för att köra dem just balanserat. Jag har däremot jämfört några Advantagemodeller som oxå är helt balanserade konstruktioner (...och det är ju samma konstruktör för de som möjligen inte har koll på det innan ) med samma typ av kablage både balanserat och obalanserat, och då faller mitt val på att köra dem balanserade. ...vet inte om du blev så mycket klokare av detta....men kanske \\K-man Quote
Zicxo Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Jag har testat att köra Amplifix/CDfix både balancerat och obalancerat av samma märke. det var förvisso inte under allvarligare former utan mer av karaktären "alltid lär man sig något skoj". Men mina erfarenheter är att med balancerat så blir det lite luftigare och mer detaljerat. Framför allt sång blev i mitt tyckte, mer framträdande. Det kändes lite intressantare att lyssna och därför valde jag att satsa på det. Jag har Canton Ergo 91DC i slutet av högtalarkablarna. mvh Z. Quote
Guest Jorma Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Jag hade Amplifix och Cdfix för några år sedan och fungerade absolut bäst med balanserade signalkablar om det var kablar av samma typ som jag jämförde mellan. Om man ska testa mellan balanserat och obalanserat så ska man inte ha bägge typerna inkopplade samtidigt då Cdfixen ger signal ut på bägge utgångarna samtidigt och detta degraderar ljudet. Då blir det svårt att överhuvudtaget höra skillnad mellan kablar. Quote
Vogue Posted September 3, 2004 Author Posted September 3, 2004 Jorma, Tack for din kommentar. Tror det er det der er mit problem. Testede a/b med to sæt kabler tilsluttet. Man lærer noget nyt hele livet! Har også hørt de fleste kabler med kun et sæt tilsluttet ... men selve testen som vi lavede over et par aftener ja det var med to kabler tilsluttet - når det var balanceret/ikke balanceret op mod hinanden a/b. Vi tester lige igen.... Vil selvfølgelig helst køre balanceret, men nogen gange dukekr der jo et godt tilbud op på ikke balancerede kabler ... som er meget mere interessante end mine NO Red Dawn. Vogue, DK Quote
Recommended Posts