Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Alltså, nånstans står de ju.

Varför hamnade de just där?

Har du enbart säkerställt placeringen genom lyssning?

Har du dessutom räknat dej fram till positionen?

Har du kanske mest bara följt tillverkarens rekommendationer?

Blev det ett betydligt bättre ljud om du skippade tillverkarens råd?

Var det estetiken som avgjorde?

Eller något slags fru?

Det kanske är samma sak?

Det kanske inte fanns så mycket platser att välja på rent praktiskt?

Du har kanske inte ens har funderat på saken?

Eller så kanske du inte tycker att frågan är så viktig?

Edited by Strmbrg
Posted

...började med att ställa upp högtalarna symmetriskt, för att få lagom avstånd mellan deras centrum och avstånd till omgivande väggar, sedan har jag lyssnat, mätt, lyssnat, räknat, justerat, lyssnat, lyssnat, justerat, lyssnat, mätt, justerat, lyssnat, lyssnat, justerat & lyssnar!

Estetiken är jätteviktig, men även om jag menar att högtalare måste stå symmetriskt, så har jag ställt mina asymmetriskt eftersom det ger den bästa kompromissen mellan rumspåverkan och ljudbildens bredd, höjd och djup... För mej är uppställningen av högtalarna viktigare än något annat i HiFi-kedjan; det betyder säker 80-90 % av om det blir bra ljud eller inte, resten är bara tweeks! ;)

/ptr

Posted

Hej!

Mina högtalare har nu för en vecka sedan hamnat i sin för nuläget bästa position. Jag har ägt dem i 23 månader och flyttat dem ungefär med 6 veckors mellanrum. Jag får härja fritt med placering i vårt vardagsrum, det är jag glad för. Jag har flyttat och lyssnat, flyttat och lyssnat, flyttat och lyssnat, lyssnat på min lokala handlares råd. Han nämde mina högtalare som dem han testat som dom han kliat sig mest i huvudet över. (han har testat väldigt många högtalare under åren han hållit på). Jag har inte tillgång till någon annan mätutrustning än tumstock och mina öron. Avståndet till bakvägg från högtalarens baffel har jag fått fram :här

Mvh Jonas

Posted (edited)

Hei.

Kul tråd!

Limer inn dine spørsmål og svarer litt

Varför hamnade de just där?

En blanding av estetikk, fru, og "rules"

Nei, jeg benytter lytting under siste finjustering

Ja, er litt "oddetallsfreak". Benytter alltid 1/3, 1/5, 1/7 osv... for å finne et utgangspunkt for hvor høyttalerne kan stå i lytterommet

Har så sist også benyttet 38% av rommets lengde for å bestemme lytteposisjon.

Tainnheleskjermen29052010155719.jpg

Har du kanske mest bara följt tillverkarens rekommendationer?

Njae... Har de mindre vinklet inn enn hva produsenten anbefaler, men synes det fungerer best sånn med en blanding av direkte og reflektert lyd.

Blev det ett betydligt bättre ljud om du skippade tillverkarens råd?

Har bare skippet ett råd, men det låter bedre så i mitt rom. Ingen betydelig forskjell, men merkbar.

Eller något slags fru?

Det kanske är samma sak?

Har fått halve hverdagsrommet til anlegget, så er fornøyd både med estetikk og fru. :app:

lytterommet.jpg

Njae, det blir fort sånn i et hverdagsrum/stue. Når et av barna flytter ut kan jeg finne et annet rom til lytterom, og da.....!! ;)

Du har kanske inte ens har funderat på saken?

Noe av det aller aller viktigste for lyden av et anlegg er plasseringen av høyttalerne, så jeg tror (og håper) dette er noe alle tenker på.

IMG_6157-1.jpg

Hos meg betyr det til slutt:

111 cm fra frontbaffel til veggen

295 cm til lytteposisjon

79cm fra ene sidevegg og 169cm fra den andre

205cm fra diskant til diskant

ca210cm fra diskant til øre

Bruker også XTZ Room Analyzer til målinger og justering

Edited by RODA
Posted

Hej,

Jag har ett par SF Cremona M, och har jobbat rätt mycket med placering, men bara använt mina öron, utan hjälpmedel. Jag gör en liten check med ovanstående och jämför.

Mitt rum är 6,10 m långt.

Mina högtalare (baffel) står 1,2 m från bakvägg

Bakvägg till sweet spot är 2,3 m

Till sidoväggar är det 1,13/2,1 m

Centeravståndet mellan högtalarna är 2,2 m

Det är förbluffande hur bra det stämmer med Rodas riktlinjer. Jag kan dock inte gå till närmare bakväggen utan att få bas boom. Mina högtalare är också vinklade strax framför sweet spot.

Posted

1 Lite kompromisser i rummet av typen var ska bokhyllan vara och liknande.

2 REL sub enligt tillverkarens riktlinjer men helt efter örat.

3 ESL 57 helt efter örat.

Posted

:D

Det är förvånansvärt många som inte verkar bryr sig eller vad man ska säga.

Som om det finns en slags övertro på vad en högtalare kan utföra rent akustiskt.

Posted
Det är förbluffande hur bra det stämmer med Rodas riktlinjer. Jag kan dock inte gå till närmare bakväggen utan att få bas boom. Mina högtalare är också vinklade strax framför sweet spot.

Kul!

Det er samme erfarenheter som meg.

Jeg kom frem til at det jeg gjorde på øret stemte godt med disse "oddetallsregler".

Tok også frem et excelark med nåra "kjærringråd" som det kalles i Norge.

Last ned til egen PC og fyll inn dine mått.

http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls

Posted

Eller något slags fru?

Det kanske är samma sak?

Hittade nu i helgen vad jag (just nu) tror är den optimala placeringen (ensam hemma hela helgen!)

En dryg meter från bak och sidovägg, knappt två meter emellan (allt mätt cc) vinklade inåt så att skärningen möts knapt en meter framför lyssningsposition som är ca tre meter från högtalarna och ca 2 meter från bakvägg. Mittemellan och ca 30 cm framför högtalarna står subben.

Så får man ju inte ha det så igår kväll åkte allt tillbaks in mot bakvägg igen. Men bra lät det så länge det varade. Jag var nästan helt nöjd med integrationen av subben, saknade bara (på vissa låtar) en del baskick - men det är ju en tradeoff man får ta för att få Maggie-magin......

Särskilda höjdpunkter: Pictures at an exhibition (RCA Gold Seal vinyl), Miles Davies Tutu (begfyndad LP), Touch Yello (rippad CD) och Wynton Marsalis Live at the village vanguard (från icke rippningsbar Blue Note-sampler).

Till nästa gång får jag nu leva i hörlurar....

Posted

Ett ganska mödosamt arbete att hitta den rätta placeringen och kanske en liten kompromiss med hänsyn till möbleringen med två soffor längs rummet på ömse sidor om högtalarna.

Den exakta placeringen från bakväggen och till lyssningsplatsen är den svåraste. Här har jag mätt och flyttat i det oändliga.

Sista finjusteringen handlar om millimetrar.

Avståndet mellan högtalarna är enklare att fixera, liksom vinklingen.

Med mina nya akustikprylar skall jag nog ta ett omtag i placeringen.

Högtalarplacering håller jag som en av de bästa tweaksen och gratis dessutom!

Calm

Posted
Högtalarplacering håller jag som en av de bästa tweaksen och gratis dessutom!

Håller med till 100% och för min del skulle det ta lång tid och krävas dipoler för att komma till den insikten. I hifisammanhang graderas ofta högtalare och jämförs inbördes när det i själva verket handlar om någonting helt annat, d.v.s. samspelet rum-placering-konstruktion.