Jump to content

Skärmbilder på din ljudmjukvara..

plundin™

Recommended Posts

Så här ser min foobaryta ut i all enkelhet!

foobar.jpg

Jag testar även en annan mjukvara som heter "Silverjuke" (Efter tips av Jim Aud)

Så här ser den ut :

silverjuke-listvy.jpg

Omslagsvy :

silverjuke.jpg

Jag har flackat lite fram och tillbaka, men jag kan inte säga att jag hör någon avgörande skillnad mellan dom via ASIO på mitt RME-ljudkort (Bägge låter utomordentligt!). Visst är det trevligt med ett lite grafiskare gränssnitt, men precis som med mitt test av j.river media jukebox så haltar detta grafiska gränssnitt när man lägger in stora mängder filer. silverjuke kraschade när den sökt av ca. 170 000 filer på mina diskar. efter det tog jag bort dom två stora diskarna med klassiskt och lät den bara jobba med en liten disk med "populärrepertoar" (ca. 150GB / 8000spår över 620 album säger mjukvaran), detta blir tillräkligt svåröverskådligt tycker jag!

Dessutom har jag upptäckt att jag inte är helt konsekvent med namngivningen av mina filer så sorteringen i mjukvaran blir inte helt optimal! :blush

vad det lider skall jag lägga in "media jukebox igen och testa lite mer!

/ptr

Om man ser till ren hantering och sökning, vilken tycker du fungerar bäst?

jag har inget avgjort bra svar där... kör ju bara min "populärmusik" med silverjuke och hanterar detta ypperligt (ganska lika j.river tycker jag), bägge dessa klappade dock ihop när jag försökte läsa in mina diskar med klassiskt (4TB), men där har jag en ytterst konsekvent filstruktur som jag hittar snabbt i och dessutom lyssnar jag sällan på klassisk "melodiradio" så behovet av en "jukebox" är ganska liten där.

vad gäller sökning har jag inte gjort så mycket sånt, jag bläddrar mest som jag alltid har gjort, på så sätt är det lite som att plattorna stod i en hylla, bara att man har ett grafiskt gränssnitt på datorn. (silverjuke har alfabetiska snabbknappar, så det går ganska snabbt att hoppa rätt..)

så mitt svar blir, bägge tre! .. Jag tror som k-man skrev i PUC-tråden; att mycket handlar om vad man vant sig vid! Så jag tycker att man måste testa själv för att se vad som passar det egna sinnet!

/ptr

Guest Bernt

Så här ser det ut hos mig, programmet är J.River Mediacenter 14:

screendump.jpg

Tidigare har jag kört med Foobar, men J.River Mediacenter är totalt överlägset både när det gäller användarvänlighet och funktioner. Ljudmässigt fungerar det också bättre, integrering och tidskompensering av subbarna är ett under av enkelhet.

Jag kör via ASIO på mitt Lynx Two-B ljudkort, balanserat ut till slutstegen.

Dessutom lyssnar jag ibland på DAB-radio och ser TV via DVB-Viewer:

screendmp2.jpg

Så här ser min foobaryta ut i all enkelhet!

foobar.jpg

Jag testar även en annan mjukvara som heter "Silverjuke" (Efter tips av Jim Aud)

Så här ser den ut :

silverjuke-listvy.jpg

Omslagsvy :

silverjuke.jpg

Jag har flackat lite fram och tillbaka, men jag kan inte säga att jag hör någon avgörande skillnad mellan dom via ASIO på mitt RME-ljudkort (Bägge låter utomordentligt!). Visst är det trevligt med ett lite grafiskare gränssnitt, men precis som med mitt test av j.river media jukebox så haltar detta grafiska gränssnitt när man lägger in stora mängder filer. silverjuke kraschade när den sökt av ca. 170 000 filer på mina diskar. efter det tog jag bort dom två stora diskarna med klassiskt och lät den bara jobba med en liten disk med "populärrepertoar" (ca. 150GB / 8000spår över 620 album säger mjukvaran), detta blir tillräkligt svåröverskådligt tycker jag!

Dessutom har jag upptäckt att jag inte är helt konsekvent med namngivningen av mina filer så sorteringen i mjukvaran blir inte helt optimal! :blush

vad det lider skall jag lägga in "media jukebox igen och testa lite mer!

/ptr

Givet att det ligger en bild (jpg) av omslaget i samma mapp som ljudfilerna (döpt "cover/folder/front")

Så hittar du aktiveringen av bildfönstret : i preferences > default user interface > enable layout editing mode, sedan är det bara att högerklicka i spelaren och ändra fält. Jag utgick ifrån den förinställning (om du klickar på "Quick Setup i default user interface) som heter "Visualisation + Cover Art + Tabs...

är detta fixat så visar foobar omslagsbilden i för detta avsedd ruta... ;)

/ptr

Givet att det ligger en bild (jpg) av omslaget i samma mapp som ljudfilerna (döpt "cover/folder/front")

Så hittar du aktiveringen av bildfönstret : i preferences > default user interface > enable layout editing mode, sedan är det bara att högerklicka i spelaren och ändra fält. Jag utgick ifrån den förinställning (om du klickar på "Quick Setup i default user interface) som heter "Visualisation + Cover Art + Tabs...

är detta fixat så visar foobar omslagsbilden i för detta avsedd ruta... ;)

/ptr

Tackar. Det funkar nu. Har bara lite låg upplösning på konvoluten från att ha använt Squeezebox Duet tidigare.

MVH

Alfa

Hej!

Jag har nyligen börjat med "mjukvaru/datorlyssning, har ingen aning om hur man lägger ut skärmdumpar här men kolla länken:

http://www.jrmediacenter.com/features.html

Anledningen till att jag fasnade för J Rivers Mediacenter 15 är att jag envist nog vill ha mina filer i Wav. format trots allt prat om FLAC

och andra lossless format, envis som den åsna jag är vägrar, jag allt annat än Wav. Med Wav. kan jag inte ha metadata, sant, men den har jag i såfall i andra program där jag katalogiserat min samling. Med MC 15 kan jag ändå visa mina omslag dessutom på flera olika läckra sätt, själv har jag addat skivbolag samt årtal till varje spår, detta skriver jag in efter att jag rippat skivan som redan fått namn o artist från freedb.

En finurlig sak är att programmet tillåter s.k. portable install vilker innebär att jag har både programmet och mina musikfiler på samma

externa HDD. Vill man tar man med disken till polaren och lyssnar där.....Jag kör med två diskar där allt eftersom jag rippar mina skivor addar en ny mapp med X antal nya plattor,

därefter addar jag "bara" den nya mappen till min backup. Eftersom jag kör med Windows 7 så är inställningarna Wasapi 24/96000

där min DAC har exlusiv access.

Det tog en stund att få till det som jag ville, men med tanke på de olika möjligheterna till visningsläge, att programmet stödjer "audiofilt lyssnande" och har ett väldigt vettigt forum där hjälp kan fås på studs så är jag supernöjd, vill du prova så finns det äldre gratisversioner att ladda hem, annars kan du pröva på den senaste versionen i 30 dagar.

Conny T

Anledningen till att jag fasnade för J Rivers Mediacenter 15 är att jag envist nog vill ha mina filer i Wav. format trots allt prat om FLAc..

Vad får dig att tro att andra spelare inte spelar wav?? ... Jag vet ingen som inte gör det! I alla fall i PC-världen!

Wav är perfekt om man inte har så många skivor! Mindre än säj 500, dessutom har jag hur som helst för mycket sus i mina öron för att höra någon avgörande skillnad mellan flac och wav! ;)

/ptr

Wav är perfekt om man inte har så många skivor! Mindre än säj 500, dessutom har jag hur som helst för mycket sus i mina öron för att höra någon avgörande skillnad mellan flac och wav! ;)

Jag har inget sus i öronen, men jag hör ingen skillnad ändå. Verkligheten bekräftar teorin s a s. Det är som att läsa en uppackad wordfil som levererats i zip-format. Kan inte se någon skillnad i texten.

Jag kör med FLAC 6, vilket i stort sett halverar behovet av diskutrymmet.

Och tröttnar man på flac eller vill testa nått annat (fritt, Apple, Windows & RealAudio har ju egna kommersiella algoritmer), så finns det ju ett antal algoritmer att pröva!

Monkeys Audio (Förövrigt skapad av mannen bakom tekniken i j.rivermjukvaran Matt Ashland)

WavPack

OptimFROG

Shorten

The True Audio

Och vill man testa nått annat helt okomprimerat så finns ju AIFF (Apples mostsvarighet till wav), den lär ju oxå klara iD3-taggar avsevärt bättre än wav!

/ptr