conan Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Jag har fyra olika. 1 Sweetspot. Bra tonbalans. 2 Sweetspot med huvudet nära soffryggen. Mer ambiens. 3 Skrivbordet till vänster om vänster högtalare. Bakgrundslyssning. Ojämn bas dock. 4 Utanför rummet. Bakgrundslyssning. Nu är det din tur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 # nedsänkt i badkaret. # i skuggan under ett olivträd. # med utsikt över västerhavet. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 22, 2010 Author Share Posted May 22, 2010 # i skuggan under ett olivträd. Har du skugga från olivträdet vid hifin eller vilken hifi har du med dig till Israel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Har du skugga från olivträdet vid hifin eller vilken hifi har du med dig till Israel? I mitt fall är det mest ett mentalt tillstånd, även om det faktiskt står ett 8dm högt olivträd i en kruka strax bakom där jag mest sitter och lyssnar just nu! För övrigt har jag fått erfara att Sennheiser HD650 inte gillar väldigt hög luftfuktighet! dvs, man skall inte duscha med dom på! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Nu är det din tur? - När jag är ensam sitter jag alltid i sweetspot. Jag gillar att lyssna ensam eller med någon som hellre lyssnar på musik än pratar medan man spelar. - I köket. Matlagning och bakgrundsmusik på hög volym går bra ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Ja du! Olika beroende på situatien. Hard core hifi med seriös musik lysning: -Sweet spot med ensam eller likasinnad kompis som kan fokusera vid lysning. Allt är viktigt. Musiken, kavalitet, röster, instrument , dynamik, konstnärligheten, teknisk skicklighet hos musiker, känsla, medryckande, melodier, ja allt som påverkar min upplevelse. Förfest eller liknande: - Känslan med mycket dynamik, takt, bas, rytm, känsla. Flyter omkring och njuter. Detaljer, inspelningskvalitet är underordnad känslan/feelgood i musiken. I bilen: lite som vid förfest. Alla sjunger med, njuter av musiken. Hifikvaliteer är underordnade. på jobbet: Låtval. intressanta låtar, helheten, inspirerande, Hifikvaliteer till viss gräns men är underordnat kvaliten på musiken. Det var en tankeväckande fråga! Situationen avgör. Detr jag lär mig om mig själv när jag tänker efter är att själva musiken är viktigast. När man kan sitta och ha tid att focusera på musiken kan hifi eller hi-end förbättra uplevelsen men det kräver att man är koncentrerad. Det kan verka torrt. När man är i en social situation tex uteställe med musik blir det et helt annat lysningsfokus som skiljer sigh avsevärt fån hifi. Dock kan det ge stora mängder musikupplevelse och gåshud. Men conan menar ev mest hifisituationen och då föreedrar jag sweet spot där jag tycker musiken ger mig mest. Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 23, 2010 Author Share Posted May 23, 2010 I bilen: lite som vid förfest. Alla sjunger med, njuter av musiken. Hifikvaliteer är underordnade. Intressant. Jo, jag menar nog mest hifisituationen men andra miljöer är av stort intresse också. Jag måste lägga till: 5. Bilen är ett ställe där jag också gärna lyssnar på musik. Det blir MP3 av medelgod kvalitet. Inte så stora krav på återgivningen - men bra bas ska det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Ett irriterande bra ställe för basåtergivning är ofta i dörröppningen till hifirum Det är kanske där man ska ställa fotöljen? Håller helt med om hög musik och matlagning. Musik är den bästa kryddan, alltid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 5. Bilen är ett ställe där jag också gärna lyssnar på musik. Det blir MP3 av medelgod kvalitet. Inte så stora krav på återgivningen - men bra bas ska det vara. Mmmm ja! Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Har ingen fast sweetspot og vil gjerne lytte i hele (nesten) leiligheten (åpen lösning), funker bra og man spiller og lytter mye mer til musikken enn hva jeg opplever fra tider med dedikert posisjon, uten at jeg heller opplever en reduksjon i lyd kvaliteten... ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 1. Bakomfumlare med ett bra handtag om framdelarna. 2. Den vanliga med ett bra tag om bakdelarna. 3. Oj det var inte dom ställningarna som det frågades efter, ber så mycket om ursäkt för missförståndet, jag har nyss varit ute på representation med gladfriska människor och då jag såg att det frågades om favoritställningar så var det inte långt borta i dimman att man missförstod frågan PS. Jag har sett överskriften länge och kunde inte låta bli att sväva ut i det o9m överskriften kan ge associasjoner till. Sorry! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Man behöver inte vara gladfrisk för att missförstå den titeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Man behöver inte vara gladfrisk för att missförstå den titeln. Vadå? Inte en tanke på att titeln kunde feltolkas ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts