Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter att vår klassikeravdelning har fått sen semester, i augusti, är det nu dags att dra igång igen….

Denna månad riktar vi intresset på en klassiker som tillverkades av ett företag som startades av två män 1966. De hade hållit på ett tag då vår klassiker startades upp med sitt första tillverkningsår 1989. Produkten blev så pass bra att t.ex. Sterophile klass-A rankade den flera år…ja ända fram tills den gick ur produktion.

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag tror inte att det är B&W. Det kan nog stämma att dom började på 60 talet men Matrix 801 är äldre än så , fast 802 skulle det ju kunna vara !?

Så det kan ju vara B&W ändå , men ändå inte

Typiskt K-man att bråka med oss

;)

Posted

Trevliga förslag tycker jag....

Det har sina orsaker varför inte tråden rullar igång....vissa grundläggande bitar och bekräftelser inväntas....så det är inte bara för att retas Johan...även om det är lite kul ;):D

....rätt som det är sätter vi full fart! ...då lovar jag att det blir just FULL fart! ....så HÅLL UT! :)

\\K-man

Posted

Då börjar vi äntligen få lite helhet i nätet och det är väl lika bra att sätta igång....

Måste säga att det är kul att se att vi har så mycket kunskap på forumet.....gissningarna är ju inte alls så tokiga....och lägger jag då in denna bild så blir ännu fler på det klara med vilket företag produkten kommer ifrån.

Anders031.jpg

Posted

Som de flesta av er är inne på så är det helt riktigt B&W Electronics LTD. Namnet kommer från två män ur företagets historia. John Bowers & Roy Wilkins. Men läser jag om företagets historia så får jag intrycket av att det var John tillsammans med Peter Hayward som egentligen startade upp. John och Roy hade sedan tidigare en hifibutik ihop…

1967 byggdes således deras första komersiella högtalare P1…men det är väl inte den vi skall fördjupa oss i nu… Jag zoomar ut lite och ser om fler då gissar på rätt modell.

Anders029.jpg

Posted

Utvecklingen gick vidare,och 1974 var det så dags för för det typiska kevlarmembranet att göra sitt intåg i deras verksamhet. Det är DuPont's Kevlar, och B&W tog genast patent på att använda det som material i högtalarmembran för att slippa ifrån stående vågor.

1979 lanserades den så välkända 801:an. Den testades av EMI som valde den som standardmonitor. Även Decca installerade 801:an i alla deras studios....kan det vara 801 som vi skall hänge oss åt....var finner man då denna del på en 801:a...?

Anders030.jpg

Posted

Det hela rullar vidare och 1986 så lanserades Matrixteknologin som man väl kan säga är en konstruktionsfilosofi som används för högtalarkabinettet. 1987 lanserades därmed Matrix 801. Samma år var det även sorg i företaget då John Bowers gick bort i December månad.

Det börjar väl bli dags att kasta sig in i produkten, och jag ger en sista försmaksbild innan vi ger oss mer i kast med vår klassiker. Då ni ser denna bild så faller nog många produkter bort ur förslaglådan... :D

Anders028.jpg

...men innan jag går vidare så skall jag till Arken... :cool:

Posted

Då ser det ju ut som att Vogue hade rätt i sin tidiga gissning.

Ett par 800 Matrix!

Jag vet egentligen inte så mycket om dessa högtalare förutom att dom låter otroligt trevligt, så det skall bli intressant att få lite mer kött på benen :)

Posted

Stod det inte ett par 800'ror hos Ljudkällaren (i Göteborg) under många år, minns att jag läste annonser i HiFi&Musik åren innan jag flyttade till Göteborg (Mitten av nittiotalet) där priset sjönk lite i varje annons som dök up.. det sista jag minns var typ 40'000:-

Som B&W användare minns jag att när jag äntligen fick tummen ur och gick till Ljudkällaren, tror att den ännu låg kvar på västra hamngatan då så vara dom sålda... Minns inte vilket år det var, men lite besviken var jag nog allt, dom hade gärna fått följa med hem... :)

Enligt mitt enkla förmenande så är dom nog B&W's snyggaste högtalare hitintils..

/ptr

Posted

Dessa har jag ju till o med lyssnat på ! Den första Gtb mässan på Opalen om jag kommer ihåg rätt.

Posted

Då rullar vi!

Måste säga att jag blir imponerad över hur kunniga medlemmar Euphonia har! Man säger A och sedan rabblas hela alfabetet upp! Första förslaget, som kom ifrån Vouge är alltså helt rätt! Septembers klassiker är B&W 800 Matrix! …och därmed överger vi euphonia-gissningsforum.se för ett tag :D

Anders034.JPG

Posted

Visst är det väl fler än jag som sett denna skapelse i det tidiga nittiotalet. Jag minns att jag flera gånger förvånades över och imponerades över denna skapelse då jag såg den på bild....kan det ha varit i HiFiklubbens utskick, även om den kanske inte såldes där? Jag minns också att jag mer än en gång funderade på om den inte skulle vika sig. :) Den ser ju onekligen ut att ha lite hög tyngdpunkt och lite vagt mellanliv.

Anders048.JPG

Enligt uppgift ifrån B&W så tillverkades såklart 800 ( :cool: ) exemplar av denna klassiker. Undrar hur många som finns i Sverige.....? ...jag funderar oxå på hur många som finns kvar i livet.

Posted

Du kan ha mer rätt än du tror Johan ;) Mig veterligen finns det bara ett par av Matrix 800 i Sverige och de har använts som demo samt stått i butik. Efter livet som demoprimadonnor packades paret ner och glömdes bort under några år, tills de slutligen hamnade hos den nuvarande ägaren(gissa vem...). Det kan mycket väl vara det exemplar du ser på bilden som du lyssnade på!

Förmodligen var de inte helt enkla att sälja då det oortodoxa utseendet kunde skrämma bort en del icke ensamboende hifientusiaster. Dessutom var de vid den aktuella tiden och vilket de fortfarande är, relativt okända i Sverige.

Listpriset 1990 var 15 000$ för standardfanérutförande och 18 000$ för tillvalsvarianter. De flesta såldes till Asien och USA. De importerades inte normalt till Sverige, så ett Svenskt listpris är av rent akademiskt intresse, men enligt en obekräftad källa som såg dessa i Göteborg, var det 189 000. Att de var svårsålda på den Svenska marknaden belyses väl av prisuppgiften som vi fick tidigare i tråden. Jag önskar bara att min handlare som kom över dessa flera år senare, inte varit så medveten om värdet på 800 Matrix :black:

Det går att hitta 800 Matrix begagnat till förmånliga priser i USA. Att frakta 220 kilo högtalare, exklusive embalage i trä, bör dock planeras i budgeten.

Hard facts och historik följer, så häng kvar!

Posted

B&W hade stor framgång med sin 801 modell. De berättar gärna att 801 stod i 80% av de klassiska inspelningsstudiorna under sin storhetstid.

B&Ws president, Robert Trunz hade dock en vision. Han ville skapa en efterföljare till den äldre monitorhögtalaren 808, med en betydligt högre känslighet samt dra full nytta av tekniken från 801.

Detta var fröet som sedermera skulle bli 800 Matrix. 800 Matrix var inte baserad på någon ny revolutionerande teknik, utan snarare en förädling baserad på all erfarenhet från 801s utveckling genom alla evolutioner och då inte minst själva Matrixtekniken. Ett tillvägagångssätt under devisen; "Nu samlar vi all vår kunskap och skapar det bästa som går!".

Dessutom ville Trunz att den skulle möta kravet på höga ljudtrycksprestanda från professionella pop studios, men självklart utan något avkall på musikalisk finess.

Dr John Bibb var den som fick äran att ro detta projekt i hamn. Han var en erfaren medlem av B&Ws teknikerstab och hade Matrix 803, 804 och 805 på sitt samvete. Ett ganska rent samvete kan man misstänka.

Kenneth Granche var ansvarig för den avantgardebetonade designen och förmodligen blev han älskad och hatat av ungefär lika många.

Efter omfattande lyssningstest förkastade man lösningar baserade på flera element i en låda, likt den i 808. Detta var upphovet till de separata baskabinetten. Detta drog man ytterligare nytta av genom att basarna placerades på ett inbördes gynnsamt avstånd från golvet, vilket minimerade risken för att få resonanser och utsläckningar vid samma frekvenser.

Det märks att principen fungerar då monsterreferenserna funkar oväntat bra i små rum.

Med andra ord är den säregna designen inte ett uttryck för excentrisk smak, utan en följd av en kompromisslös konstruktion.

Posted

Vi tar ett kliv närmre högtalaren, plockar bort skydden och ger oss i kasst med de olika regionerna…vi börjar väl med toppen…toppen av registret alltså, och den ansluter man som synes här

Anders051.JPG

När vi ändå är inne på högtalarterminalerna så tar vi en närstudie också. Då ser nog de flesta att det är WBT:s stabila högtalarterminaler. Det finns ett antal av dessa på varje högtalare, men det återkommer vi till senare.

Anders050.JPG

Posted

Om vi släpper själva delningsfiltret så länge så sitter det i andra ändan av dessa kontakter alltså ett diskantelement.

Anders038.JPG

Vi ser en 32mm(1 ¼”) ferrofluidkyld aluminiumdome som jobbar i frekvenser över 3Khz

Anders036.JPG

Aluminium…men den är ju gulaktig? :?: Japp, den är guldplätterad!!

Posted

Domediskanten är speciellt framtagen för modellen och är gjord i en hårdanodiserad aluminiumlegering för maximal styvhet och oxidationsskydd. Därefter är den guldpläterad.

Hög effekt och temperaturtålighet i kombination med en känslighet på 96 dB, ger domediskanten mycket bra prestanda. Tack vare den höga känsligheten kostade man på sig att dämpa ner den 3dB, vilket gav ytterligare effekttålighet och pålitlighet.

Till denna partyskrudade superdiskant introducerade man ferrofluidkylning för första gången i ett B&W element. Kylningen tillsammans med hög känslighet och dämpning minimerar risken för signalkompression och säkerställer att talspolen aldrig överhettas, vid normalt bruk.

Ferrofluidkylningen har senare ärvts ner till de övriga Matrixmodellerna.

Ovan nämnda faktorer leder till en diskant med linjäritet och signal ”headroom” som klarar höga transienter utan distorsion.

Även om diskantens första uppbrytning ligger utanför det hörbara området har Dr Bibb för säkerhetsskull lagt till en fasring som helt eliminerar denna effekt.

Den stora diametern på domen ger en högre riktningsverkan vid höga frekvenser än med en mindre. Detta elimineras av fasringen tillsammans med en för tiden unik laddningsring. Laddningsringen modifierar frekvens och spridningkarraktäristiken mellan 3 och 8kHz och resultatet blir en jämn spridning över hela frekvensspektrat. Som avslutning har man placerat domen assymetriskt på sin moteringsplatta för att ej få diffraktion.

Diskanten kan enligt B&W återge transienter på över 120dB på 4 meters håll.

Posted

Finns det en repa på vänstra högtalaren på den övre baseb så e det samma ;)

Jag minns väl när jag kom in i rummet dom stod i. Det första man såg var nått med Audio pro ?? En förstärkare som byggdes av NAD enligt spec som var en integrerad med högtalarna. Förstärkaren blev senare stulen !?

Infinity Modulus stod uppe på torrdemo.

Sen vänder man på huvudet o ser dessa JÄTTAR ! Jag har glömt hur det lät men där var dynamik med stort D.

Men dessa byggdes väl innan Hifiklubben tog över ?? Jag kommer banne mig inte ihåg vad dom hette

Ha det bäst

J

Ps

Be inte om flytthjälp

Pps

Vi glömde Singelmalten

Posted

Ingen repa på övre basar. Kan du stått på huvudet Johan ;)

Delarna är modulariserade och det går i princip att byta plats på basarna, men då är det inte säkert att det "mäter" rätt. Dessa är monterade på rätt sätt.

Tack vare modulerna går de faktiskt att flytta demonterade med rimlig anstränging. De har faktiskt varit ute ock åkt i en Audi(o) A4 :o

Det blev ingen malt, men väl en Delamain :app: