Jump to content

Recommended Posts

Posted

sitter här o kollar på lite krell slutsteg o försöker hitta lite historik men hittar inte så mycket. vad skiljer mcx mot cx o fbp ? är det olika åldrar på dom ? vilket är det bästa krellslutsteget ?

Posted

c står för att det är cast-generation, dvs nyare än bara fpb. x är en upphottad c generation. M tror jag står för monoblock. fpb 450 mcx tex är monoblock av senaste fpb generationen.

Posted

För oss dödliga så är nog fpb 700 cx det bästa,för dom lyckligt lottade är det ju självklart närmare 600 kg master reference. :33:

Posted (edited)

Skulle vilja påstå att Evolution One förmodligen är "bäst"

Sen ska tydligen den helt nya e-serien vara grym 900e blocken kanske? ;)

Sen kommer de nu utgångna evolutionstegen, 402an till exempel är magisk.

Sen om man kommer ner på lite äldre så finns som sagt tre generationer av FPBstegen det första som bara heter FPB, där du har 200-300-600steg och 250,350,650 monoblock, dessa var otroligt bra för sin tid och ska man komma undan lite billigare är de absolut ett bra alternativ, även om jag själv helst hade försökt komma upp på den senaste Cx-nivån.

Iochmed nästa generation FPB-C så kom ett nytt utseende och möjligheten till RCAingångar byttes mot CAST, däremot är skillnade inte så jättestor i ljud mellan dessa C-serien är lite bättre dock den har nytt ingångssteg har jag för mig?

Tredje generationen FPB-CX så kom Cast2 och kraften på alla steg höjdes med 100watt så du får istället 300-400-700 och 350,450,750 i monoblocken. Denna generationen däremot tog ett stort kliv framåt ljudmässigt, jag har fortfarande svårt att glömma 450Mcx-blocken :mm: problemet är att dom nästan brukar ligga högre än ett 402 begagnat och då börjar det bli svårt att motivera.

Kan tillägga att i FPBseriens tre iterationer så är alla huvuddelar samma mellan motsvarande steg, det är precis samma trafostorlek och kondensatorbank o.s.v. i de motsvarande stegen, de gick därför tidigare att uppgradera en original FPB300 till en FPB300-Cx.

Edited by Ekman