Jump to content

Tannoy GRF


rwester

Recommended Posts

Efter att ha varit sugen på ett par nya tannoy kensington , ca 90.000 kr , så finns ett par urläckra tannoy "grf" på den tyska audio-markt sajten....dessa har 15" element jämfört med kensingtonens 12" tror jag. Jag har lysnat på nya Kensington sida vid sida med Sonus Faber Cremona M , och den hade ingen chans mot tannoyn......

Vet någon något mera on gRf (initialerna för företagets grundare) , det torde röra sig om en jubileumsmodell från ca sent 90-tal?

Greken som säljer dem begär 6.500 Euro och driver dom med ca 50 w rör

tacksam för några synpunkter! är det köpläge? eller lite dyrt kanske.........

Richard

Link to comment
Share on other sites

Säkert ett bra köp, men hur vet man att man får högtalarna, eller om det är fel på dom ? Hur betalar man, sänder man pengar först, för att sedan få högtalarna hemskickade ? Jag skulle nog varit lite försiktig..

Hur som lycka till, med vad du beslutar dig för..

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ta hjälp av en professionell packfirma som får åka och hämta högtalarna och då kan man ju se till att betala i samma ögonblick. Kanske går via packfirman också om man har lite tur och kan tänka sig at betala för det. Eller typ Western Union medans packfirman är där och packar högtalarna.

Kostar lite extra men betydligt billigare än att inte få några högtalare alls.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Kostar lite extra men betydligt billigare än att inte få några högtalare alls.

Man kan också handla mot dokument. Jag är dock lite osäker om det erbjuds privatpersoner. Bankerna vet besked.

Det går ut på att man betalar in till en bank som ger greken en betalningsgaranti och betalar denne när han kan visa dokument och kvitton på att högtalarna är skickade alternativt att högtalarna är mottagna. Naturligtvis måste säljaren gå med på det.

Själv skulle jag hålla mig till köravstånd, säg max 100 mil från Malmö. Då hamnar man t ex i Basel eller Bryssel. Innanför denna linje borde det finnas något. Prova t ex med tyska Audiomarkt Det är en seriös handelsplats.

Link to comment
Share on other sites

För 4 år sedan kollade jag på ett par Westminster i Ruhr-området. Han ville ha 66.000 och frakt på lastpall skulle kosta ungefär runt 4.000:-

Jag hade inte med mig någon egen skiva men hur svårt skall det vara att hitta nån man vet hur den låter då han berättade att han i telefon berättade attt han hade minst 4-5000 skivor. Nu hade han nog ännu fler kanske det dubbla, men endast tysk avantgard-synth eller vad man skall kalla det. Inte en enda skiva med röst på som var oförvrängd. Inte ens Kraftwerk. Blev ingen affär, kunde inte bestämma mig då jag lyssnade på hans musik i ett betongvardagsrum med klinker på golvet. Ville inte ha det ljudet hemma om man säger så.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...