Jump to content

Highend mässa i Munchen 2010


Recommended Posts

För en vecka sedan kom jag (Stefan) hem från året high end mässa i Munchen. Jag, Lasse (Transient Design) och Johnny som hjälper oss båda iblandbesökte mässan tillsammans.

Vi hade tur både på utresan och hemresan som inte drabbades av det isländska askmolnet så flygen gick som planerat. Många svenskar blev kvar någon dag extra i Munchen då åskmolnet återigen stängde flyglederna på söndagen, då mässan var slut.

Jag har gjort två tidigare mässreportage som ni kan läsa här:

2007 - på Euphonia

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...unchen&st=0

2008 - på Hififorum

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...chTerms=munchen

Både jag och Johnny har fotograferat så det kommer att blandas bilder. Jag får också höja ett reklamvarningens finger, vissa produkter har intresserat mig extra mycket och det kan vara produkter som finns eller kan komma att finnas i Akkelis Audios sortiment.

Vill också uppmana till tålamod, det kommer att ta någon vecka att beta av alla bilderna.

1785-1782795-shopw-d11ad0.jpg

Årets resa började vid butiken. Jag och Johnny väntade in Lasse som värvat en granne som chaufför till Landvetter flygplats.

Häng med till Munchen.

Link to comment
Share on other sites

Finally!

Bra, Stefan!

Jag får också höja ett reklamvarningens finger, vissa produkter har intresserat mig extra mycket och det kan vara produkter som finns eller kan komma att finnas i Akkelis Audios sortiment.

Helt lugnt sålänge det hålls hyfsat balanserat.

Nu har du ju också varslat läsarna, vilket också uppskattas.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

Ja, jättekul om det finns bilder från Mässan. :)

Håller med Eliot, efter att startat en tråd utan att någon hoppat på tåget, så hade man nästan gett upp hoppet.

Men nu verkar det komma ett reportage, kanon! :Praying:

Folk verkar ha varit väldigt busy efter mässan.

Edited by patrikcaesar
Link to comment
Share on other sites

Då är vi igång.

På flyget träffade vi vår egen kabelmakare - Jorma. Innan vi satte oss på tåget till stan tog vi en snabb korv.

00000003.jpg

Jormas fru Eva var med på denna resa. Hon brukar åka med på en eller två mässor per år. Jorma berättar för en något skeptisk(?) Lasse om hur man gör affärer i Kina. Jorma som gick med i partiet 1968 hade en hel del fördelar då det gällde att knyta kontakter. ;)

00000004.jpg

För att göra pinan kort för er som vill veta om det spelade bra i något rum får ni direkt "Mässans bästa ljud"

00000005.jpg

Audiostone skivspelare, Ypsilon cd och förstärkare och sist men absolut mest, Acapella högtalare.

00000006.jpg

Acapella Violon MK IV heter modellen. Inte stört på mässan, inte dyrast, men spelade bäst. Vi hörde den även på DeLuxe mässan och den spelade fantastiskt även där. Inte lika bra som med Ypsilon, men toppklass, helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Jorma berättar för en något skeptisk(?) Lasse om hur man gör affärer i Kina. Jorma som gick med i partiet 1968 hade en hel del fördelar då det gällde att knyta kontakter. ;)

:D

Preskriptionstiden för sådana idéer är 50 år har jag hört.

Audiostone skivspelare, Ypsilon cd och förstärkare och sist men absolut mest, Acapella högtalare.

http://se.fotoalbum.eu/images1/201005/1388...65/00000006.jpg

Fräckt att se dem uppkopplade med Ypsilon!

Link to comment
Share on other sites

Det vi sett framemot nästan lika mycket som mässan var att få äta en riktigt god schnitzel med en riktigt god öl. Vi blev vänligt informerade av en bordsgranne någon kväll senare att schnitzel inte var Bayersk mat utan Österrikisk. Men München ligger nära Österrike och schnitzlarna på kalv är magiska.

00000007.jpg

Vi blev rekommenderade huset specialitet som efterrätt. Man måste vara minst två stycken för att dela på den. Vi tackade ja och in kom denna härliga gjutjärnspanna. Fylld med apfelstrudel (äppelkaka på egen Tyska), nåt pankaksliknande, tre sorters glass, frukt, nån vanilj/gräddkräm. Suveränt gott.

00000001.jpg

Då kan vi kika lite på hifi igen. Mässan i år var mindre än dom tidigare åren jag varit där. Kanske en följd av finanskris och Euro oro? Det var mindre galna högtalare, skivspelare och annat och det var mindre småprylar, tweaks av mer eller mindre erkänt slag. Mässan är ändå rejält stor och man behöver två dagar för att gå igenom allt.

En del premiärer visade upp, Tyska MBL till exempel. Dom visade prototyper på sin nya instegsserie och två nya högtalare.

00000009.jpg

Mer om det senare.

Det första rummet vi gick och satte oss i var hos en tillverkare som heter Wadax. Dyra grejer, högtalarna kostar ca 500 000 kr och säljs företrädesvis ihop med ett matchande försteg med inbyggd DAC och paketet går då på ca 700 000 kr. Mycket fräst aluminium och väldigt snyggt utfört. Ljudmässigt så var det luftigt och ganska intressant, men samtidigt spelade elementen inte riktigt ihop och det var inte mycket till botten. Jag var tillbaks en andra gång och lyssnade för det var något lite lockande med ljudet ändå.

En tanke man får då man ser detta projekt bland många andra. Varför? För vem? Man bygger något nytt, väldigt avancerat, inte supervälljudande kanske, och så kostar det en förmögenhet. Kommer Wadax att finnas kvar till nästa mässa?

Ett av mina personliga mål med mässbesöket var att utforska och kanske finna något bra alternativ som integrerar dator och hifi. Jag hittade en del som verkade bra, några nästan klara för produktion och några mer i prototyp stadiet. Priserna varierade mellan 150 000 - 200 000 kr. Varför? För vem?

Men det är klart. Tar man fram något speciellt, tjusigt utfört, som bara görs i väldigt små serier så blir priset därefter. Det talar för att dom "stora drakarna" med stora serier kan erbjuda hög kvalitet till ett något rimligare pris. Fast det är ju inte lika kul......

00000008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man kanske inte borde skriva något om hur man upplever ljudet på en mässa. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att få till det då man ställer ut och mässor ska inte besökas i första hand för att man ska lyssna på framtida investeringar utan mer som ett katalogbesök IRL. Samtidigt så samlar man på sig lite ljudmässiga intryck. Förhoppningsvis har man erfarenheten för att kunna göra någon form av bedömning av det som presteras.

Tannoy visade upp prototyper av nya högtalare, Kingdom Royal. Dom såg plastiga ut men det ska då förklaras med att det var prototyper. elektroniken var från Japanska TEAC, deras Audiofilserie - Esoterisk. Det lät som Tannoy brukar göra, lite rock´n´roll.

00000010.jpg

Tidal visade upp både högtalare och elektronik. Det spelade riktigt bra, en av mässans höjdare och det kan säkert förklaras med att man verkligen jobbat med akustiken. Grejerna på sidorna är akustikprodukter för 7000 kr stycket och bakom anläggningen fanns diffusorer från samma tillverkare. Snyggt och välljudande blir omdömet.

00000011.jpg

Cessaro riggen är en imponerande syn med dom stora trähornen och 4 st bashornlådor i mitten av anläggningen. Första stycket vi hörde här var ett klassiskt stycke och det lät fantastiskt, storslaget, dynamiskt (såklart), kändes som att sitt ai konserthuset och lyssna live. Andra stycket var något rockigare och det blev helt olyssningsbart, ont i öronen och vi lämnade snabbt våra stolar.

00000012.jpg

Det verkar finns hur många tillverkare som helst som ger sig på skivspelare och högtalare. Här är en som dock lyckats hålla sig vid liv och som numera kanske kan anses lite etablerad, Da-Vinci Audiolabs.

00000013.jpg

Link to comment
Share on other sites

Transrotor är en Tysk skivspelare tillverkare som varje år har ett stort rum för sina många modeller. Det är snygga skivspelare som ser välbyggda ut. Prestandamässigt är dom nog helt ok, inte i topp om man ska tro Tyskarnas egna rankingsystem, men absolut inte dåligt. Kanske får lägga in lite poängjämförelser under morgondagen eller så.

Här är en modell som är direkt konkurent till Transient Design Lasses egen Diabas spelare. Det tyska alternativet är var dock ca 10 000 kr dyrare än det Svenska.

00000014.jpg

Denna modell med extra glitter har vi ingen Svensk motsvarighet till.

00000016.jpg

Och det fanns en modell med extra, extra, extra mycket glitter och krom.

00000017.jpg

Och avlutningsvis i glitterkavalkaden en version med extra lång arm.

00000019.jpg

Personligen tilltalas jag mer av denna raggarmodell i snyggt mattsvart. Påminner om en handspraymålad gammal Volvo Amazon i Norrbottens inland.

00000018.jpg

Lite märkligt att Transrotor inte finns representerade i Sverige för utbudet är så stort att det bör finnas en modell för alla.

Link to comment
Share on other sites

Finite Elemente är kanske mest kända för att tillverka hifi möbler. Dom premiärvisade en ny "base" med aktiv vibrationsdämpning. Den har en sensor som känner av vibrationer och kompenserar med motvibrationer. Tydligen används denna teknik i labratorievärlden under elektronmikroskop.

Finite Elemente tillverkar också högtalare. Tyvärr spelades det inte på denna rigg under vårt besök. Jag tycker dom är snygga med sin extremt strama design.

00000020.jpg

Kharma har ett stort och flott rum där det spelades hopplös "dunka-dunka" musik.

00000021.jpg

Mer Kharma

00000022.jpg

ASW är en Tysk tillverkare som är rätt anonyma i Sverige. Dom har en relativt ny distributör i Sverige "Real Hifi". Jag har ett par av deras mindre modeller i butiken på test och dom har imponerat stort så besöket i ASW montern hade vi sett framemot.

00000023.jpg

Johnny som har ett rum som käkar energi och bas hade sett framemot att se några av ASW:s större modeller. Denna Cantius 604 hade passat bra därhemma.

00000024.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vicoustics akustikgrejer fanns på många ställen detta år. German Physics hade en smart lösning där dom satt fast absorbent/diffusor på kvastskaft med en träfot. Lätt att flytta omkring och ställa upp på lämpligt ställe.

00000031.jpg

Det finns mycket märkliga grejer att beskåda på dessa mässor och mest fascinerande är att jag förmodar att alla tycker dom uppfunnit något fantastiskt som kommer att sälja i mängder.

Dessa märkliga skapelser så i närbild ut som ett tygstycke med broderade kanter. Basmodulerna var av mer traditionellt utseende. Att man tänker hifi och inte design råder dt ingen tvekan om. Man har valt lätt akustikbehandling och Lindemann elektronik

00000032.jpg

Ytterligare något ytterst märkligt som i och för sig spelade rätt bra men med en prislapp som en Ferrari. Jag har inte koll på principen, men det går i alla fall att byta färg på den självlysande överdelen.

00000030.jpg

Magico, marknadens kanske hetaste namn för tillfället fanns i flera rum. Detta förmodar jag är toppmodellen? Elektroniken känner jag väl igen men har glömt namnet på, någon som vet? Kablarna kommer från en firma som heter Kubala - Sosna och sägs vara världens bästa kablar. Det finns såklart många om budet i den frågan, personligen är det ett nytt namn för mig. Distributören finns i Danmark.

00000033.jpg

I Transrotors rum fanns en specialriggad skivspelare som visade upp Thales unika tonarmar. Armarna gick in och ut, in och ut, in och, ja ni förstår. Man kunde på ett pedagogiskt sätt förstå och se funktionen där pickupen vreds i förhållande till armen beroende på vart på skivan det spelade. Smart.

00000026.jpg

Mässan snyggaste skivspelare kom från Luhmen White, ett företag som kanske är mest känt för sina högtalare.

00000027.jpg

Det var färre hornhögtalare på mässan detta år men Avantgarde fanns som vanligt på plats i ett stort rum och det spelade bra som alltid. Inte bäst men klart lockande och intressant. Tycker det borde finnas mer honrhögtalare i Sverige, varför är Svenskar så rädda för högtalare som inte är fyrkantiga, med dynamiska element, från en tillverkare som är välkänd?

00000029.jpg

Här kommer dock just sådana högtalare, dvs fyrkantiga, dynamiska element, känd tillverkare och det spelade riktigt bra. Gryphon kvalade in på min topp 5 lista detta år och med plus i kanten eftersom dom gör både högtalare och elektronik. Lasse kör lite industrispionage på konstruktionen.

00000028.jpg

Nu är det snart dags att besöka ett av dom rummen där det alltid var mest folk. Ett rum där det visades prototyper av kommande modeller och serier.

00000025.jpg

Link to comment
Share on other sites

MBL var nog det rum där det alltid var mest med folk, alla dagar. Uppenbarligen är det något speciellt lockande med dessa produkter eller så var det charmiga Denise som lockade besökare ;) Hon berättade att Robert (Audioconcept) var i närheten och så fick jag några ex av dom nya produktbladen

00000034.jpg

MBl visade upp prototyper av den nya instegsserien - Classic Line, i MBL trendigt vitt och krom. Högtalarna är dom nya 116F.

00000035.jpg

00000036.jpg

Live var apparaterna oerhört tjusiga med perfekt finish. Vitt är en något udda färg på hifi apparater nuförtiden men dessa prototyper i vitt krom och lite självlysande loggor gav mig ett habegär.

00000037.jpg

Två nya högtalarmodeller visade också upp. Dels en modell som heter MBL 125 som är något mindre än den nuvarande MBL 121 och så en större stativare som heter MBL 120. Nuvarande MBL 121 har en låda på 11 liter och 5.5" bas element. Den nya MBL 120 har 20 liters låda och 6.5" baselement. Priset för MBL 120 ligger på ca 150 0000 kr.

00000038.jpg

Slutligen MBL:s värstingsystem. Jag tror att det var folk som jobbade med musik, typ dirigenter, eller liknande som berättade om vad vi lyssnade på. Allt var dock på Tyska så mellansnacket förstod jag inget av. Musikåtergivningen talade dock för sig själv :app:

00000039.jpg

Edited by Akkelis Audio
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Detta mässreportage är inte slut men jag har under två veckor lagt all ledig tid på att bygga om och akustikreglera ett rum i butiken. En liten tråd om detta finns på detta forum.

Angående MBL:s nya serie så kan säkert Robert på Audioconcept ge klara svar. Jag fick uppfattningen att om man bestämmer sig för denna nya design så kan dom komma i produktion till nästa vinter. Det skiljer en hel del på innanmätet. Den "gamla" Classicserien har till vissa delar byggt i annan fabrik men nu flyttar allt "in house" hos MBL. (Robert, rätta mig om jag har fel)

Vi passade såklart på att träffa en del befintliga leverantörer och en fikastund med AMR hör till då vi besöker Munchen. Konstruktören Thorsten Loesch var inte på plats detta år men en av dom andra grundarna, Vincent Luke var på plats och representerade märket.

00000042.jpg

I Tyskland är Thomas Fast distributör och ha hade specialpreparerat, eller "pimpat" som det modernt heter, en AMR anläggning.

00000041.jpg

All aluminium på front och lucka är högglanspolerad, ser kromad ut och chassi och knappar i övrigt är blåeloxerade.

00000040.jpg

Klart originellt men inte direkt smakfullt och snyggt. Apparaterna är ur AMR:s toppserie, CD-77 och AM-77.

Vi fick ingen bra bild på AMR:s fenomenala RIAA förstärkare. Det är dock en otroligt flexibel historia med ett 40-tal olika riaa kurvor så att man kan välja riaa kurva efter skivbolag och år, mm. I detta rum knöt Lasse upp kontakten med Dr Christian Feickert och detta möte resulterade i att Dr Feickerts skivpsleare numera har representation i Sverige av Transient Design.

Link to comment
Share on other sites

Mässans bästa ljud enligt mig var som tidigare nämnt Acapella högtalare med Ypsilon elektronik. På en klar andraplats kom nedanstående anläggning. Även här blev vi sittande en bra stund för att bara njuta.

00000044.jpg

Ascendo heter högtalarna och modellen är en av dom enklare i företagets utbud, System F heter modellen. Högtalarna innehåller dock mer än vad ögat kan se. Det är en 4-vägs högtalare där det förutom elementen man ser på bilden finns en 8” bas invändigt och en bakåtriktad banddiskant. Elektroniken kom från CAT – Convergent Audio Technology. Försteget ”SL1 – Legend” anses av många vara ett av dom absolut bästa försteg som tillverkats. Slutstegen fick jag inte någon beteckning på, en väldans massa rör var det i varje fall och det är ju alltid trevligt.

En utställare hade släpat med ett par gamla biohögtalare om jag förstod saken rätt.

00000043.jpg

Dessa högtalare i ett 7.1 system kräver att man har gott om plats.

Man kanske kan behöva lite förstärkning i botten för den rätta biokänslan och då kan denna behändiga sub komma väl till pass

00000045.jpg

Nottingham Analogue är en Engelsk skivspelartillverkare med anor till tidigt 1970 tal. I Akkelisbutiken har jag några modeller som är riktigt uppskattade och på mässan i Munchen fick jag chansen att se ytterligare modeller live.

00000046.jpg

00000047.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att få följa med till München när jag själv inte kunde åka i år :app:

Elektroniken kom från CAT – Convergent Audio Technology. Försteget ”SL1 – Legend” anses av många vara ett av dom absolut bästa försteg som tillverkats. Slutstegen fick jag inte någon beteckning på, en väldans massa rör var det i varje fall och det är ju alltid trevligt.

Det är antagligen triodmonoblocken JL3 Signature....

- Frågan är om det alltid är så trevligt - man får väl sitta i badbyxorna en varm sommardag ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är dags för montern som vi tyckte var absolut mest spännande och intressant och dit vi återvände 7-8 gånger för mer information och samtal.

00000048.jpg

B.M.C Audio heter företaget och jag vet inte vad det är med dessa manliga hormoner men vi gick igång på det vi såg, stora mätare, feta transformatorer, rader av kondensatorer. Att dom dessutom hade den goda smaken att dema med ett par Vivid Audio B1 sade oss att dessa killar nog har koll på läget.

00000049.jpg

På bilden, uppifrån och ner ser vi en Clearaudio skivspelare. B.M.C BD1 cd drive, B.M.C MCCI riaa steg, B.M.C DAC1PRE, da omvandlare med inbyggt försteg och B.M.C AMP S1 slutsteg.

00000050.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den integrerade förstärkaren AMP C1 är en bastant pjäs på 40 kg med en trafo på 2000 kw och mängder av kondensatorer. Den är såklart balanserad med två balanserade XLR ingångar och tre RCA ingångar. 2’200 watt levererar den. Den använder B.M.C:s system där volymkontrollen inte hanterar/stryper den inkommande signalen utan istället styr förstärkningen i slutsteget.

00000051.jpg

B.M.C står för övrigt för Balanced Music Concept, men kan också vara grundarnas namn, Bernd Hugo, Manfred Penning och Carlos Candeias.

Företaget är relativt nytt med gossarna bakom är inte nya. Bernd Hugo startade Restek 1975 och även Manfred Penning har sin bakgrund hos Restek. Carlos Candeias har förutom att tillverka egna grejer konstruerat åt C.E.C och Aquavox mfl.

I förstärkarserien finns också monoblock och ett stereoslutsteg i liknande design.

En spännande produkt som känns lika helt rätt i tiden är en DAC med försteg, DAC1 PRE heter den i B.M.C:s tappning.

00000052.jpg

5 digitala ingångar, 3 analoga ingångar, två analoga utgångar, en rejäl strömförsörjning och en massa annat lull lull.

00000053.jpg

B.M.S:s första produkt var ett RIAA steg MCC1. Det kom för ett drygt år sedan och har fått fenomenala recensioner i dom tyska tidningarna där det jämställs med det bästa som finns på marknaden. I Sverige kostar det ca 21500 kr så pris/prestanda förhållande får man säga är bra.

00000054.jpg

”Nackdelen” är att det bara tar MC pickuper. Det fungerar så att pickupen blir en generator som genererar ström och detta avläser man och omvandlar till ljuv musik, typ.

B.M.C gör även cd drive och cd spelare där man använder remdrift. Man motiverar det med att man avkopplar motorvibrationer från skivan, man kan ha ett högprecisionslager under skivtallriken, man kan använda en tung skivpuck och man får en drive som i princip är ljudlös.

00000055.jpg

Manfred Penning berättar om alla tekniska innovationer B.M.C använder sig av och jag och Lasse blir mer och mer intresserade. Vi kom fram till att detta var produkter vi verkligen vill jobba med. Okänt, javist, men killarna bakom är inte okända, grejerna är snygga, välbyggda, innovativa och det lilla vi kunde lyssna lät det bra. Recensionerna vi läste var överväldigande bra.

00000056.jpg

Innan vi åkte hem fick vi sätta oss ned med Bernd Hugo och en tolk och svara på frågor. Vi fick ett tack för visat intresse och en penna var. Det var tydligen fler svenska företag som visat intresse för B.M.C så dom ville inte ta några beslut där och då. Efter ett antal mail fram och tillbaks under några veckors tid så kom då slutligen beskedet. Dom gillade oss och våra tankar och tänkte att Transient Design kan bli en bra samarbetspartner för B.M.C i sverige.

Fantastiskt kul och åter mässa slutade med två nya distributioner för Transient Design och Lasse, Dr.Feickert med sina skivspelare och B.M.C med sin elektronik. Lasse fick också träffa René på Vassagohifi i Munchen och detta möte har nu resulterat i att han även är distributör för Franco Serbelins ( Fd Sonus Faber) Nya högtalare

Link to comment
Share on other sites

Vi kan fortsätta med lite fler skivspelare. Denna okända Tyska till exempel. Den tror jag inte vi kommer att se fler gånger. Flexibel med alla justerbara utriggare, men vinglig och omständlig att använda. Den är batteridriven med 3 st motorer upphängda i gummiband och varje motor har sin egen motorstyrning så för att starta den får man slå på motorerna en efter en…..

Lär vi som sagt inte se nån fler gång.

00000057.jpg

Tyska Acoustic Solid har som alltid en stor monter med mängder av modeller,. En del snygga, andra osmakliga. Denna är rätt elegant.

00000058.jpg

Även nästa är rät ok, men lite väl mycket plottergrejer utan funktion.

00000059.jpg

Project eller E.A.T ? Jag är osäker men Projekt är tillverkaren och den har Projects tonarm. Ett tjusigt bygge.

00000060.jpg

Block är ett riktigt budgetmärke och detta blir kanske deras skivspelare. Jag känner inte igen armen så det är mycket möjligt att den är av egen konstruktion.

00000061.jpg

Magnepans nya MG 1.7 har varit efterlängtad sedan preiären på CES och i Munchen torrdemades den. Som synes är WAF faktorn hög och damerna flockades kring den nya Maggisen.

00000062.jpg

Vi siktade också en välbekant mus i ljus sommarkostym.

00000063.jpg

Muspappa var såklart med på utlandsresan med hela Entreq teamet.

00000064.jpg

Lasse distribuerar Oyaide i Sverige och här träffade han sin Japanske kontakt.

00000066.jpg

German Physics i ett rum där Vicoustic stod för akustikregleringen. Det spelade riktigt trevligt.

00000065.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Finite Elemente är kanske mest kända för att tillverka hifi möbler. Dom premiärvisade en ny "base" med aktiv vibrationsdämpning. Den har en sensor som känner av vibrationer och kompenserar med motvibrationer. Tydligen används denna teknik i labratorievärlden under elektronmikroskop.

Finite Elemente tillverkar också högtalare. Tyvärr spelades det inte på denna rigg under vårt besök. Jag tycker dom är snygga med sin extremt strama design.

00000020.jpg

Riktigt snygga högtalare!

Link to comment
Share on other sites

I Tyskland är Thomas Fast distributör och ha hade specialpreparerat, eller "pimpat" som det modernt heter, en AMR anläggning.

http://se.fotoalbum.eu/images1/201005/1388...65/00000041.jpg

All aluminium på front och lucka är högglanspolerad, ser kromad ut och chassi och knappar i övrigt är blåeloxerade.

http://se.fotoalbum.eu/images1/201005/1388...65/00000040.jpg

Klart originellt men inte direkt smakfullt och snyggt. Apparaterna är ur AMR:s toppserie, CD-77 och AM-77.

Vi fick ingen bra bild på AMR:s fenomenala RIAA förstärkare. Det är dock en otroligt flexibel historia med ett 40-tal olika riaa kurvor så att man kan välja riaa kurva efter skivbolag och år, mm.

AMR behöver väl egentligen inte pimpas, men det här blev tufft!

AMR PH-77 verkar vara grym. Fyra inputs, ställbar gain och impedans, NOS-rör med Mullard ecc81 och Philips 5687WB (samma som Audionote använder), 24/96 AD-konverter, rca/xlr/usb-utgångar. Och så ställbar riaa-kurva...

Equalisations (Stereo):

  • RIAA (Modern stereo LP playback curve)
  • Enhanced RIAA (with Vinyl Cutting Lathe HF Roll-Off and Phase-Shift Compensation)
  • RIAA DMM - (The RIAA ‘Direct Metal Mastering’ Curve is not a standard EQ Curve. This ‘AMR Curve’ was developed specifically to correct for the commonly found ‘bright’ and ‘metallic’ edge of DMM recordings)
  • Columbia (Columbia LP Stereo)
  • Decca FFSS (Decca & London, Deutsche Grammophon, Archiv, Polygram, NAB, Philips, and Argo)
  • CCIR (Europe pre ~1962, Eastern Europe & Asia pre ~1975 eg. Amiga, Eterna, Deutsche Grammophon and Melodiya)

Equalisations (Mono):

  • RIAA (Mono, also RCA Orthophonic)
  • Enhanced RIAA (Mono, with Neumann Cutter HF Roll-Off Compensation)
  • Columbia 52 (later Columbia LP Mono)
  • Columbia 48 (early Columbia LP Mono)
  • Columbia 38 (78rpm, Columbia Electrical post-1938)
  • Decca FFRR 53 (also London Records post-1953)
  • Decca FFRR 52 (also London Records 1952)
  • Decca FFRR 51 (also London Records 1951)
  • Decca FFRR 49 (also London Records 1949-1951)
  • RCA 50 (RCA, Urania, Lyrichord)
  • RCA 38 (78rpm, RCA Electrical post-1938)
  • AES 51 (1951 AES Standard)
  • Bartok LP
  • NAB (1942 also NARTB)
  • EMI (early EMI Mono LP)
  • CCIR 56 (Mono, Europe pre ~1962, Eastern Europe & Asia pre ~1975)
  • CCIR 53 (Europe pre-circa. 1956)

Selecting a Mono EQ curve automatically switches the PH-77 into Mono Mode.

:mm::mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har kvar en del bilder från Munchen mässan. Fortsätter bildtråden från huvudmässan.

Som jag sagt så ser man mycket "galna" grejer som man funderar på varför någon byggt, om dom tror det går att sälja, hur dom finansierat det och om dom finns kvar till nästa mässa. Här kommer ytterligare ett exempel.

00000003.jpg

Varför? För vem? Det är tankarna jag får. Mitt estetiska sinne skriker av ångest. Billigt är det heller inte, även om det kan se så ut.

Ytterligare ett exempel

00000004.jpg

Emille Audio Labs högtalare. På närmare håll

00000005.jpg

Ett försteg från Emille. Det tycker jag ser lite kul och spännande ut, även om designen balanserar på slak lina. Dom har dessutom den goda smaken att använda rör från JJ Electronic i sina byggen.

00000006.jpg

Vi träffade på vår vän Anssi från Finska Amphion. Amphion visade upp nya modeller och hade designhjälp och inspiration av nån känd finske designer. Trädet och ödlan hörde till detta och Amphion hade såklart en färgmatchande högtalare.

00000002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...