Jump to content

Hur får man recensioner som tillverkare?


Patrick82

Recommended Posts

Högsta budet på tradera auktionen blev 44 kr för GroundHanger, det var inte ens nära reservationspriset. På Audiogon kostar en annons $4 och då lönar det sig inte att lägga ut auktioner om man får så låga bud. Hur ska jag göra? Ska jag ha lotteri och ge bort GroundHanger gratis istället? Jag har inga pengar till hyran i november så jag vet inte hur många jag kan tillverka innan det är försent. Idag och imorgon ska vi skänka bort kaniner så att dom har ett hem att bo i. Sen ska jag spendera vintern i ett tält och äta spirulina tabletter hela dagarna. 1 ton spirulina räcker i 6 år, sen flyttar jag tillbaka till stan och då har mina produkter ökat i värde och jag kan börja bygga igen, är det en bra plan?

Jag har skickat GroundHanger och RGC-24 Ground Conditioner till två personer, en av dom skulle göra recension men jag har inte hört av dom på 2 månader.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 574
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så länge produkterna ser ut att komma från ett dagis kommer du aldrig att lyckas.

I fint fodral kan du med all säkerhet sälja en del både till amerikanare och japaner. Dom sväljer allt med hull och hår :)

Måste jag börja bygga saker som inte har nån påverkan på ljudet? Mina dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore kom inuti dyra flightcase. Mina Nordost Valhalla strömkablar kom inuti en fin trälåda, sen köpte jag en 3:e Valhalla som kom inuti en plastpåse och märkte ingen försämring på ljudet. Jag köpte Solid-tech Feet of Silence som kom med bomullshandskar, sen köpte jag begagnade fötter som kom i skokartong med posten, dom lät likadant utan bomullshandskarna. Jag har aldrig varit påverkad av placebo effekter.

Ska jag inkludera en massa accessoarer med mina produkter? Jag ska ha en fin manual med en massa bilder som man kan bläddra i som har olika sorters parfym i varje sida så det doftar gott. Sen ska jag ha en dyr flightcase och en morgonrock i siden som man tar på sig när man installerar produkten. Och sidenhandskar såklart. Och speciella antistatiska tofflor man tar på sig. Vad mer?

Link to comment
Share on other sites

Min GroundHanger är så känslig så man kan inte lägga nånting runt den utan att ljudet påverkas. Även hur man lägger på tejpen påverkar ljudet, och hur man klipper den. Jag har behövt kasta bort en massa som inte blev bra. Jag kan inte använda nån annan tejp heller för att ljudet påverkas. Den måste kunna stretchas så kammarna blir dämpade internt med hjälp av tejpen och gravitationen.

Om GroundHanger vidrör bordet fungerar den inte alls, det verkar som Tourmalinet blir aktiverat av gravitationen som stretchar koppartråden. Jag har provat GroundHanger med rektangulär cryo silver konduktor och det fungerade inte även fast kabeln kostade 3000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Ska jag inkludera en massa accessoarer med mina produkter? Jag ska ha en fin manual med en massa bilder som man kan bläddra i som har olika sorters parfym i varje sida så det doftar gott. Sen ska jag ha en dyr flightcase och en morgonrock i siden som man tar på sig när man installerar produkten. Och sidenhandskar såklart. Och speciella antistatiska tofflor man tar på sig. Vad mer?

Precis så, det är sånt som talar till "audiofiler"

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort om designen på isoleringsfötterna. Och jag har hittat ett bättre namn för dom: IsoNatu - The Pillar of Darkness

Det låter som det kommer från ett mystiskt datorspel och killar gillar det. Designen förbättrar ljudet också. Ska jag använda läderimitation istället för guldtyget? Svart eller brunt läder?

pillar1.jpg

pillar2.jpg

pillar3.jpg

pillar4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra. Idag har jag skickat 3 versioner av min GroundHanger till någon som ska recensera i Taiwan. Jag kunde inte skicka mina större produkter för att frakten skulle kostat för mycket.

Eftersom du är framgångsrik, då är väl 200-300 i frakt ingenting? Prislappen var 4000 dollar, då inryms väl lite fraktpengar?

Edited by peranders
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort om designen på isoleringsfötterna. Och jag har hittat ett bättre namn för dom: IsoNatu - The Pillar of Darkness

Det låter som det kommer från ett mystiskt datorspel och killar gillar det. Designen förbättrar ljudet också. Ska jag använda läderimitation istället för guldtyget? Svart eller brunt läder?

Fin design! Du kan det här.

Edited by peranders
Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic

Kan bara hålla med, förlåt men skippa space invaders och satsa på riktig design och utseende.

40000 dollar??? För vad... och du fick 44:- ? Ngt är ju väldigt fel, det ser du nog

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med, förlåt men skippa space invaders och satsa på riktig design och utseende.

40000 dollar??? För vad... och du fick 44:- ? Ngt är ju väldigt fel, det ser du nog

Jag hittade ett fint svart tyg med vita glitter i affären, men den kostade 249 kr så jag köpte inte. Tycker någon att det skulle bli bra?

Jag vill att designen och färgen ska matcha ljud signaturen. Det är som Oyaide kontakter i olika färger som låter annorlunda; blått låter kallt och orange låter varmt. Min färg ska ha svart och vitt som ger extra svärta och detaljer i musiken. Det guldfärgade tyget verkar inte så bra och ser skrynkligt ut, det svarta tyget med glitter är tjockare och kommer se rundare ut runt isoleringsfoten.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du är framgångsrik, då är väl 200-300 i frakt ingenting? Prislappen var 4000 dollar, då inryms väl lite fraktpengar?

Ingen har köpt något från min hemsida ännu, då är det svårt att bli framgångsrik.

Jag skickade min GroundHanger till en återförsäljare i Tyskland och 3 personer har provat den och alla tyckte den var bra. Det tar lång tid att få ut en ny produkt på marknaden sa han.

Jag har märkt att tillverkare med populära namn får 100 gånger mer pengar bara för namnets skull, även när produkten är sämre. Folk som köper litar inte på deras egna öron och måste ha den sämre produkten för att andra har rekommenderat den. Jag trodde alltid att Nordost Valhalla var neutral, men efter några år har jag kommit fram till att den är den mest färgade kabeln som finns, utan silverpläteringen låter det grått och livlöst men med mer mikrodetaljer. Valhalla tar bort mikrodetaljer och byter det gråa till fejkad svärta och vithet. Med min egen CocoMass kan jag använda en riktig neutral rektangulär kabel utan att det låter grått. Jag har kommit på ett nytt namn: CocoMass - The Portal to Valhalla. Är det bra? Det låter ju som Valhalla men utan borttagningen av mikrodetaljerna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du måste göra en marknadsundersökning. Det är viktigt att veta vilken målgruppen är och hur köpstark den är. Vilket pris är acceptabelt för målgruppen? Vilka konkurrerande produkter finns ute på marknaden?

Tänk EFI!

Vilka egenskaper har produkten?

Vilka fördelar ger det kunden?

Vad innebär detta för kunden?

Om du själv inte kan svara på frågorna så är det en ren lyckträff att en kund köper.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du måste göra en marknadsundersökning. Det är viktigt att veta vilken målgruppen är och hur köpstark den är. Vilket pris är acceptabelt för målgruppen? Vilka konkurrerande produkter finns ute på marknaden?

Tänk EFI!

Vilka egenskaper har produkten?

Vilka fördelar ger det kunden?

Vad innebär detta för kunden?

Om du själv inte kan svara på frågorna så är det en ren lyckträff att en kund köper.

Jag bygger saker som jag själv vill ha och delar med dom till andra till ett pris jag själv skulle betala för samma prestanda.

MItt nästa projekt kommer vara en levande organisk ljudanläggning som inte använder ström. Man matar den med Spirulina tabletter och den sjunger ut musiken.

Link to comment
Share on other sites

MItt nästa projekt kommer vara en levande organisk ljudanläggning som inte använder ström. Man matar den med Spirulina tabletter och den sjunger ut musiken.

Fascinerande tankebanor. När åskmolnen dragit förbi har ju en stor del av vår ljudmiljö organiskt ursprung :) och det här med att lagra samt förmedla ljud via elektronrörelser är människans påfund. Tillbaka till ursprunget - man borde kanske ta lite Spirulina och ge sig ut bland korallreven... :?::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är så fattig så jag inte har haft råd att köpa en säng ännu, jag har sovit på en madrass på golvet. Jag ligger i nån annans säng nu och det känns nästan som jag svävar, det är så mjukt. Jag kom på en ny produkt, en känsel isolerings tank där alla sinnena isoleras bort och bara hörseln blir kvar. Det finns ju vibration isolering till anläggningen, varför inte till kroppen också?

Jag ska ha Audiophile Float Tank med högtalare inbyggda i tanken. Eller så har jag hörlurar och en hjälm för extra svart bakgrund.

float2.jpg

isophone-tank-2.jpg

Edited by Patrick82
Link to comment
Share on other sites

Jag har nya design på mina produkter och uppdaterat hemsidan: http://www.coconut-audio.com

CocoMass byter namn till VibraPortal - The Stone of Clarity.

GroundHanger har förbättrad design och dyrare material som gjorde den 250% ljusare och även mjukare. Om man inte hörde skillnad på den gamla GroundHanger så gör man det nu. Den nya heter GroundHanger Solar Darkness.

GroundHanger01.jpg

GroundHanger02.jpg

GroundHanger03.jpg

VibraPortal01.jpg

VibraPortal02.jpg

VibraPortal03.jpg

VibraPortal04.jpg

VibraPortal05.jpg

Edited by Patrick82
Link to comment
Share on other sites

Jag experimenterade med rektangulär silver för GroundHanger och lyssnade på samma 30 sekunders låt 12 timmar i sträck. När man lyssnar om och om igen blir det lättare för ljudet att fastna i hjärnan och man får en jämnare andningsrytm. När jag lyssnade bara några timmar dagligen i ett halvår fick jag inte samma effekt av samma låt.

Jag provade olika sorters tejp och ljudet ändrades även till det 10;e lagret av tejp. Jag provade en RCA kontakt men en halv mm nickel i signalvägen gjorde ljudet sämre. Det måste vara koppar eller silver hela vägen, annars blir ljudet dåligt. Min nya silver GroundHanger är bättre men om den har en RCA kontakt så blir den sämre. Min gamla GroundHanger med koppar krok är bättre än allt annat som har en kontakt.

Jag experimenterade med USB och den rektangulära 1cm breda konduktorn passar perfect att trycka in i USB uttaget på laptop, men USB uttaget är inte av koppar så det blir en försämring där. Finns det en marknad till GroundHanger USB? De flesta audiofiler använder inte dator...

Link to comment
Share on other sites

Något intressant hände idag när jag började bygga min CocoPaper skärmning. Jag satte ERS Paper runt en skumgummi tub och sladden inuti som vanligt, det lät varmt och hade mer upplösning. Sen bytte jag till en skumgummi tub med aluminiumfolie, det gav ingen förbättring jämfört med oskärmat. Men när jag hängde min gamla GroundHanger på den fick jag stor förbättring i mjukhet och upplösning, det varma ERS Paper ljudet fanns inte där. Jag provade med alla mina andra Tourmaline produkter men ingen funkade lika bra som min original GroundHanger.

Jag tog bort GroundHanger och satte ERS Paper på och det blev sämre. Jag jämförde med och utan ERS Paper och det gav ingen skillnad, det var pga att aluminiumfolien var mellan kabeln och ERS Paper. Utan aluminiumfolien låter ERS Paper varmt. Det verkar som att ERS Paper suger ut signalen ur kabeln och det gör att det låter varmt. Det bekräftar mina gamla experiment när det lät kvävt när ERS Paper var närmare än 1cm från kabeln. Jag trodde aldrig att mitt favorit tweak gjorde ljudet sämre. Nu finns det inga audiofil tweaks kvar som är acceptabla. RGC-24 och Magix gick bort länge sen, och nu ERS Paper. :(

CocoShower500 funkade heller inte så bra till skärmningen, 20 gram Tourmaline funkar bättre än 500 gram för att jag har böjt kopparn på ett speciellt sätt så mina tummar blev stukade. Jag hoppas inte jag har glömt hur man gör, annars måste GroundHanger höjas till 1 miljon dollar, den är så bra. Jag har bara 2 stycken kvar av mitt senaste bygge flera månader sen. Jag ska bygga skärmning och ha GroundHanger hängandes på den, den är redan den bästa skärmningen jag nånsin provat.

Link to comment
Share on other sites

Designen på min GroundHanger Solar Darkness behövde jag ta bort för att den tunna guldremsan påverkade ljudet. Jag trodde inte det var möjligt men ett blindtest bekräftade detta. Jag gick tillbaka till den gamla GroundHanger och tog bort så mycket som jag kunde och fick bäst ljud.

Jag har förbättrat min GroundHanger Heart of Silence så basen blev enorm med mer mikrodetaljer. Upplösningen har förbättrats och det låter både skarpt och mjukt. 3 transient sekvenser i början på låten som brukade låta likadant låter nu annorlunda, den andra sekvensen låter skarpare än den första, det kunde jag inte höra med den gamla GroundHanger. Jag har lyssnat på samma sekvens över 10 000 gånger när jag har byggt mina produkter under ett halvår. Jag har över 50 kvitton från Clas Ohlson när jag har experimenterat med olika tejp och använt upp flera kilometer tejp för att hitta den rätta tillverkningsprocessen. All material jag satte runt min GroundHanger påverkade ljudet, även lite Karlssons klister. Jag provade Power Epoxy lim men ljudet blev platt och suddigt där också. Oblekt bomull gjorde minst skillnad på ljudet men när jag satte en tejpbit runt bomullet så blev ljudet sämre. Men sen hittade jag ett sätt som inte påverkade ljudet. Jag gjorde GroundHanger lite bredare och satte en guldremsa längst bort vid sidorna, ljudet försämrades nästan ingenting. Sen klippte jag små guldrutor och klistrade på dom och äntligen hör jag ingen försämring! Min design på GroundHanger är färdig nu.

GroundHanger_01.jpg

GroundHanger_02.jpg

GroundHanger_03.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser jätteintressant ut och Karlssons Klister är helt rätt enligt mitt förmenade. Är det inte hög tid att en referensgrupp testar dina produkter. Vad du tycker är en sak men du måste ju få lite feedback från marknaden också.

Edited by peranders
Link to comment
Share on other sites

Jag bytte ut guldtyget runt isoleringsfötterna till en Heat Reflector som isolerar foten från värme och gör att Quartzen omvandlar vibrationerna till värme lättare. Den ser inte skrynklig ut och man kan klistra samman den utan att det syns nån skarv. Nu ser den mer mörk och mystisk ut. På toppen ser det ut som ett svart hål som suger åt sig komponenten. Jag gjorde en youtube video som visar stabiliteten, jag kan boxas med min DAC utan att den ramlar ner: http://www.youtube.com/watch?v=XwOrBpqVXtg

Med 4 stycken Magix eller Solid-tech Feet of Silence så skulle min DAC glidit ner från dom, och den skulle inte ens hållit sig uppe med endast två Feet of Silence. Med min IsoNatu behövs bara en fot för att få mer stabilitet och högre upplösning än 10 stycken Feet of Silence, 10 stycken Magix och 40 kg vikter ovanpå.

IsoNatu_01.jpg

IsoNatu_02.jpg

dcs%20elgar%20plus%20100lbs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...