Jump to content

Hur får man recensioner som tillverkare?


Patrick82

Recommended Posts

Jag har börjat bygga strömkablar igen. Rektangulär koppar i en vattenslang med kvartsblandningar. Problemet är att jag inte kan trycka in kopparn mer än 1 meter, så mina strömkablar blir bara 1 meter långa, är det en dålig ide att sälja såna korta kablar?

Jag satte min strömkabel i signalvägen och fick mer mikrodetaljer, svärta och klarhet. Jag har inte ens satt på skärmningen ännu.

Jag skulle kunna sätta kabeln inuti ett chassi så att den blir som en fördelardosa/strömrenare istället. Då blir det som Acoustic Revive RTP-4 fast med min egen blandning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 574
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag köpte dom dyraste kontakterna från Clas Ohlson och byggde en fördelardosa i flera timmar men det blev misslyckat ljud. Min strömkabel lät bättre för den har Marinco kontakter. Jag har inte råd att investera i Marinco eller Wattgate kontakter för hundratusentals kronor. Efter annonsen på Blocket las upp hade jag 3 kr kvar på kontot.

Jag fortsatte experimentera med USB kablar, jag har alltid varit skeptisk men köpte USB kontakter ett år sen och planerade att prova. Nu ett år senare byggde jag kabeln med 50 cm rektangulär koppar som var 5mm bred, jag blev positivt överraskad över det silkeslena ljudet, men svärtan var försvunnen och det lät plattare.

Jag bytte till 25 cm Nordost Valkyrja men det lät likadant som en vanlig USB kabel. Sen bytte jag till 25 cm rektangulär koppar som var 2.5mm bred och hörde ingen skillnad där heller.

Ju längre kabel destå mer färgar den ljudet. Kortare kabel har mindre färgning och mer mikrodetaljer, det har jag funnit med signalkablar och strömkablar också.

Link to comment
Share on other sites

Auktionerna gick inte så bra. Jag gick mycket på minus på två auktioner och några kronor vinst på den tredje. Det verkar som Coconut-Audio är ett sjunkande skepp, men jag ska fortsätta till slutet och inte ge upp, man kanske hittar något mystiskt på botten av havet.

Tullen hade öppnat förpackningen och smutsat ner mina produkter och tagit några saker. Jag fick skicka allt igen, och nu har det paketet försvunnit. Ska jag skicka en tredje gång? Nästan allt jag skickat till Canada har det blivit problem med.

GroundHanger Silver som jag skickade till USA har försvunnit också. Min Exeres SPOHM verkar också ha försvunnit.

Är det möjligt att 3 paket försvinner och 1 paket skadat inom 2 veckor? Det finns bara en förklaring, tullen gillar Coconut-Audio produkter och kan inte låta bli att öppna dom. Det hänger säkert en GroundHanger Silver på deras röntgen maskin just nu.

Jag har spenderat mer på frakt än vad jag fick från auktionerna, det är inte bra. Ju mer jag säljer destå mer går jag på minus. Jag måste hitta återförsäljare istället.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du ska lägga kablar i kvartsblandningar, sand mm är usla dielektrikum. Prova luft, silke eller bomull det är fina grejjer. Kvartsblandningar kan du ha ute i skärmen, men ligger skärmen för nära dämpar du ut signalen o färgar den.

Om man ska serietilverka på fabrik är nog ofärgad teflon ett säkert kort, finns som tejp i utvecklingstadiet.

Vi har nog olika estetiska preferenser men skulle jag ge mig på att bygga kabel skulle jag köra med enkardelig kopparkabel, silke som dielektrikum, teflontuber för stabilisering av geometrin, som ytterhölje skulle jag välja stålomspunnen teflonslang om den är rostfri och omagnetisk. (grymt snyggt o proffsigt)

Helst skulle jag välja PCOCC koppar från Furukawa. Tourmaline i skärmen är ingen dum ide eftersom joner(vilka tourmaline avger) dämpar statisk elektrisitet.

Nu finns ju redan Acoustic Revive som gör just nästan ett par sådana kablar, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du ska lägga kablar i kvartsblandningar, sand mm är usla dielektrikum. Prova luft, silke eller bomull det är fina grejjer. Kvartsblandningar kan du ha ute i skärmen, men ligger skärmen för nära dämpar du ut signalen o färgar den.

Om man ska serietilverka på fabrik är nog ofärgad teflon ett säkert kort, finns som tejp i utvecklingstadiet.

Vi har nog olika estetiska preferenser men skulle jag ge mig på att bygga kabel skulle jag köra med enkardelig kopparkabel, silke som dielektrikum, teflontuber för stabilisering av geometrin, som ytterhölje skulle jag välja stålomspunnen teflonslang om den är rostfri och omagnetisk. (grymt snyggt o proffsigt)

Helst skulle jag välja PCOCC koppar från Furukawa. Tourmaline i skärmen är ingen dum ide eftersom joner(vilka tourmaline avger) dämpar statisk elektrisitet.

Nu finns ju redan Acoustic Revive som gör just nästan ett par sådana kablar, men ändå.

Jag använder luft redan med rektangulär koppar, det är som Tara Labs men med bredare konduktor. När jag häller kvartsblandningar inuti blir det bättre ljud för att den renar strömmen som Virtual Dynamics kablar. Jag har haft Nordost Valhalla strömkablar förut men det gjorde ljudet suddigt.

För analoga kablar brukade jag använda Nordost Valhalla och Valkyrja som är i luft med Teflontub, men dom färgade ljudet. Jag har kommit fram till att det inte blir någon riktig förbättring med kablar, det låter bara annorlunda, all information finns redan där. Det verkar meningslöst att bygga kablar. Nu använder jag vanliga billiga kablar istället.

Här är mitt USB kabel experiment:

USB_Valkyrja_flat.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tourmaline i skärmen är ingen dum ide eftersom joner(vilka tourmaline avger) dämpar statisk elektrisitet.

Nu finns ju redan Acoustic Revive som gör just nästan ett par sådana kablar, men ändå.

Jag har experimenterat med Tourmaline i snart ett år och fann att om man lägger Tourmaline platt så låter det grått och 2 dimensionellt. Därför är min GroundHanger som en boll.

Jag har fått ny feedback :)

"The Groundhanger from Coconut audio was a well worth tweak! It is easy to use and does as said. I noticed better innerfocus as the biggest improvement with the groundhanger. Details where better with some of the dreaded ear fatigue lessening. I would highly recommend it to someone who is reading the web site wondering if it works or not. Thumbs up!

Dan, USA"

Jag har lanserat en helt ny Tourmaline produkt idag som heter CableRing. Den är en ring som hängs runt kabeln, den funkar tillsammans med GroundHanger utan några negativa bieffekter, äntligen har jag lyckats! Det tog nästan ett år att få två stycken Tourmaline produkter att funka i samma anläggning. Det är väldigt komplicerat och jag har drömt om Tourmaline på nätterna och legat vaken flera timmar och tänkt ut hur man ska göra. Jag blandar kvarts med Tourmaline och det tog ett tag att hitta den magiska blandningen, jag använder olika mycket kvarts till olika delar av produkten. Svärtan är otroligt svart och det låter både mjukare och klarare.

CableRing.JPG

Link to comment
Share on other sites

Patrick82 är helt klart nåt på spåren...... men om hans produkter är kommeriella vet jag inte. Men de är lika legetima som hifimöss, lionfooter och div wraps. Själv gillar jag inte såna här produkter. Som DIY är det dock kul.

Jag har också en del DIY och de faller mig i smaken rent estetisk än tidigare nämnda. Patrick82 du bör nog tänka om, om du ska ut kommersiellt.

Här är mitt vinylplattformsprojekt Excalibur.

0053.jpg

0043.jpg

Det är en best, med sammanlagt, 8mm rostfritt stål, 2cm granit, fyra lager MDF med mellanskikt av viskoelastiskt lim, kopparplåt och blyplåtar. En ram av ek, som jag slipat betsat i massor av omgångar samt slipat o lackat i snart sju lager ska ha några till innan den är klar.

På bilden endast fyra lager tror jag, lite dålig lack.

Vidare ska jag exprimentera med jordning, har haft flera olika dämpsystem internt. Men just nu är det bomull, har provat SD-fötter, BDR-koner mm.

Komersiellt....? Nej skulle säkert gå men det är ju ett hobbyprojekt.

Link to comment
Share on other sites

haha lever denna koko tråd ännu.

Skulle vilja se modifieringar av apparater inte med massa larviga tweaks från patrick82

Kan tänka mig dubbla förgasare och turbo på en DAC det måste ta fram minst 25 bitars extra upplösning.

:mm:

Edited by qsecofr
Link to comment
Share on other sites

haha lever denna koko tråd ännu.

Skulle vilja se modifieringar av apparater inte med massa larviga tweaks från patrick82

Kan tänka mig dubbla förgasare och turbo på en DAC det måste ta fram minst 25 bitars extra upplösning.

:mm:

Här är mina gamla modifieringar.

Jag hade PS Audio GCC-100 med $1000 Underwood Hifi modifikationer, men jag förbättrade den mer. Jag lödde Nordost Valkyrja överallt på moderkortet. Säkringen bytte jag till Valhalla och Valhalla strömkabel lödde jag direkt på moderkortet. Störst skillnad gav Valkyrja hörlurskabel till moderkortet.

l_2b9f51859719334d9babcf5108b2cfcd.jpg

l_d1187a5cff4f226ea1c222d3dc4e18f3.jpg

Proppa full med ERS Paper

l_817c4eae8358d8cd73843fad66181097.jpg

Benchmark DAC1 med Nordost Valkyrja från moderkortet till transformatorn på Magix.

l_9842c3139a46f8165a2b5b544a0d0d4f.jpg

Proppa full med ERS Paper

l_e611e2502b331768690d091f68124e19.jpg

Cary CD 303/300 med Nordost Valkyrja. Bytte säkringarna till Valkyrja också.

l_bcdb1256b1338c91b4dd695bcc31e791.jpg

Proppa full med ERS Paper

l_c0d65db91bf1acfde94d6a9e05527c7d.jpg

AKG K1000 med tunn silver tråd inuti. Blev inte bra så fick köpa nya K1000.

l_aff527342e3c234c0aa51c1734b7a92c.jpg

l_6e6c56b9e384b15db4142d061f494319.jpg

Nordost Valkyrja till K1000, toarullar med trådar och ERS Paper runtom.

l_91262c706bb201dd0136f918b2bb5f8e.jpg

Klippte ett hål där det lät bäst.

l_373fade7cc8096073b48ce8411e68446.jpg

Nordost Valhalla strömkabel klippt

l_02d411c9c70e242446a5593ba17c6e00.jpg

l_0b371f70b6718db14326cb6ee1e6a84e.jpg

Dator med ERS

l_899c2381a806b003445d87659b5a0a24.jpg

Nordost Valhalla strömkabel med 3 lager ERS Paper

l_cd943a570698a09eff85bd0701f1546c.jpg

l_61fdcd4de6892112e9ca09adda49b0ec.jpg

Nordost Valhalla strömkabel till K1000

l_a2ba3ee0154b493d8b3000434645cf27.jpg

Nordost Valhalla strömkabel till Etymotic ER4P

l_d969843a89344700b3052aefb7b70153.jpg

Nordost Valhalla signalkabel klipps

l_86c32f5853ee053d1cb61230916d2ba9.jpg

l_9fd35bc8562ce64681f2492dea28b64d.jpg

PS Audio P300 Power Plant

l_7a5cc19c7ded6b021867bc264e5366aa.jpg

PS Audio P300 Power Plant två

l_3b3da682c82ce080c39ac779acfc465d.jpg

PS Audio Premier Power Plant US Style

l_6cdfbfee27a844f0b06dca87b3e8e504.jpg

l_09becd0f74a3f8946aace52a248c6fa2.jpg

Jag använde ERS Paper till allt, även muskabeln och tangentbordet. Jag fick högre upplösning.

Nu använder jag bara mina egna tweaks och får bättre ljud än någonsin, dom får plats i handen och är bättre än min gamla anläggning som vägde över 200 kg.

Link to comment
Share on other sites

Här är mina gamla modifieringar.

Jag hade PS Audio GCC-100 med $1000 Underwood Hifi modifikationer, men jag förbättrade den mer. Jag lödde Nordost Valkyrja överallt på moderkortet. Säkringen bytte jag till Valhalla och Valhalla strömkabel lödde jag direkt på moderkortet. Störst skillnad gav Valkyrja hörlurskabel till moderkortet.

l_2b9f51859719334d9babcf5108b2cfcd.jpg

l_d1187a5cff4f226ea1c222d3dc4e18f3.jpg

Proppa full med ERS Paper

l_817c4eae8358d8cd73843fad66181097.jpg

Benchmark DAC1 med Nordost Valkyrja från moderkortet till transformatorn på Magix.

l_9842c3139a46f8165a2b5b544a0d0d4f.jpg

Proppa full med ERS Paper

l_e611e2502b331768690d091f68124e19.jpg

Cary CD 303/300 med Nordost Valkyrja. Bytte säkringarna till Valkyrja också.

l_bcdb1256b1338c91b4dd695bcc31e791.jpg

Proppa full med ERS Paper

l_c0d65db91bf1acfde94d6a9e05527c7d.jpg

AKG K1000 med tunn silver tråd inuti. Blev inte bra så fick köpa nya K1000.

l_aff527342e3c234c0aa51c1734b7a92c.jpg

l_6e6c56b9e384b15db4142d061f494319.jpg

Nordost Valkyrja till K1000, toarullar med trådar och ERS Paper runtom.

l_91262c706bb201dd0136f918b2bb5f8e.jpg

Klippte ett hål där det lät bäst.

l_373fade7cc8096073b48ce8411e68446.jpg

Nordost Valhalla strömkabel klippt

l_02d411c9c70e242446a5593ba17c6e00.jpg

l_0b371f70b6718db14326cb6ee1e6a84e.jpg

Dator med ERS

l_899c2381a806b003445d87659b5a0a24.jpg

Nordost Valhalla strömkabel med 3 lager ERS Paper

l_cd943a570698a09eff85bd0701f1546c.jpg

l_61fdcd4de6892112e9ca09adda49b0ec.jpg

Nordost Valhalla strömkabel till K1000

l_a2ba3ee0154b493d8b3000434645cf27.jpg

Nordost Valhalla strömkabel till Etymotic ER4P

l_d969843a89344700b3052aefb7b70153.jpg

Nordost Valhalla signalkabel klipps

l_86c32f5853ee053d1cb61230916d2ba9.jpg

l_9fd35bc8562ce64681f2492dea28b64d.jpg

PS Audio P300 Power Plant

l_7a5cc19c7ded6b021867bc264e5366aa.jpg

PS Audio P300 Power Plant två

l_3b3da682c82ce080c39ac779acfc465d.jpg

PS Audio Premier Power Plant US Style

l_6cdfbfee27a844f0b06dca87b3e8e504.jpg

l_09becd0f74a3f8946aace52a248c6fa2.jpg

Jag använde ERS Paper till allt, även muskabeln och tangentbordet. Jag fick högre upplösning.

Nu använder jag bara mina egna tweaks och får bättre ljud än någonsin, dom får plats i handen och är bättre än min gamla anläggning som vägde över 200 kg.

haha fungerade alla apparaterna efter dina mods eller var det någon som inte gick igång?

:mm:

Du har en del PSaudio produkter, läste en artikel om Paul M och tydligen så liknar en del av dina mods han original, han byggde tydligen sin första produkt i en skokartong med batterier, ett phonosteg. Äpplena faller inte långt i från träden. Googla på 6moons och Paul.

Edited by qsecofr
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag ska säga.......du vet att du klippt sönder prylar för.....60-70 papp??!!

Jag hade dåligt samvete när jag bytte kontakter på mina nordostprylar, men du tar priset.

SHIT!!! :o

tweaks i all ära men det här känns inte sunt.....

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jag vet inte vad jag ska säga.......du vet att du klippt sönder prylar för.....60-70 papp??!!

Jag hade dåligt samvete när jag bytte kontakter på mina nordostprylar, men du tar priset.

SHIT!!! :o

tweaks i all ära men det här känns inte sunt.....

Han driver ju bara förstår du väl, om inte så är det asperberger så det står härliga till... ;)

Link to comment
Share on other sites

haha fungerade alla apparaterna efter dina mods eller var det någon som inte gick igång?

:mm:

Du har en del PSaudio produkter, läste en artikel om Paul M och tydligen så liknar en del av dina mods han original, han byggde tydligen sin första produkt i en skokartong med batterier, ett phonosteg. Äpplena faller inte långt i från träden. Googla på 6moons och Paul.

PS Audio Premier Power Plant och P300 Power Plant fick kortslutning och slutade funka. PS Audio GCC-100 slutade också funka när jag lödde fel. Något annat gick också sönder men kommer inte ihåg vad.

Jag vet inte vad jag ska säga.......du vet att du klippt sönder prylar för.....60-70 papp??!!

Jag hade dåligt samvete när jag bytte kontakter på mina nordostprylar, men du tar priset.

SHIT!!! :o

tweaks i all ära men det här känns inte sunt.....

Flera gånger mer än så. Jag har haft 3 stycken Nordost Valhalla strömkablar och Valhalla signalkabel, Nordost Solar Wind och Nordost Valkyrja högtalarkabel. Alla har jag klippt sönder. Jag ville klippa sönder mina 5 stycken Virtual Dynamics Genesis men min sax var inte tillräckligt vass.

Link to comment
Share on other sites

Om två veckor får man veta om Coconut-Audio går bankrutt eller inte. Av desperation skickade jag GroundHanger och VibraPortal till någon utan att ta betalt, vi får se om han gillar dom jämfört med sin RGC-24 Ground Conditioner.

Jag pantade mina sista burkar idag och köpte 2 liter rapsolja för 22 kr. Det kan man leva på i ett par veckor om man vänjer sig vid att dricka från flaskan. Det verkar som att jag har gett allt för bolaget. Om man ska göra nåt ska man göra det ordentligt.

Jag har en företagsplan om det lyckas. Jag ska hitta distributörer i alla länder och marknadsföra produkterna för hemmabio. Hälften av mina produkter är under tusenlappen och det passar bra, det finns ju hemmabio kablar för 500 kr som vanligt folk köper.

Link to comment
Share on other sites

PS Audio Premier Power Plant och P300 Power Plant fick kortslutning och slutade funka. PS Audio GCC-100 slutade också funka när jag lödde fel. Något annat gick också sönder men kommer inte ihåg vad.

Flera gånger mer än så. Jag har haft 3 stycken Nordost Valhalla strömkablar och Valhalla signalkabel, Nordost Solar Wind och Nordost Valkyrja högtalarkabel. Alla har jag klippt sönder. Jag ville klippa sönder mina 5 stycken Virtual Dynamics Genesis men min sax var inte tillräckligt vass.

Man kan väl lugnt påstå att du har gjort en hel del klipp på dina kabelaffärer ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Vi undanber oss personanalyser på detta forum.

Speciellt om man inte är insatt i ämnet.

Trodde " ;) " skulle lätta upp det lite.

Men att säga såna här meningar utan att få en tillsägelse är visst ok? Uppenbara torra skämt eller trolleri som det även kallas.

" Jag pantade mina sista burkar idag och köpte 2 liter rapsolja för 22 kr. Det kan man leva på i ett par veckor om man vänjer sig vid att dricka från flaskan. Det verkar som att jag har gett allt för bolaget. Om man ska göra nåt ska man göra det ordentligt. "

Kan vi inte få ett kort med patriks kabelfixar där han håller upp en lapp med dagens datum och hans användarnamn så man kan ta hans inlägg på allvar istället.

Då är jag den första att be om ursäkt om det skulle hända!

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte få ett kort med patriks kabelfixar där han håller upp en lapp med dagens datum och hans användarnamn så man kan ta hans inlägg på allvar istället.

Graden av allvarstagande får sitta bakom läsarens egna ögon. Det är upp till var och en att bestämma.

Många upplever förmodligen tråden som en krydda i hififloran... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Jag har nu googlat och kikat lite på youtube, och jag är inte sämre än att jag ber Patrick82 om ursäkt för att jag har trott att han har skojat med oss.

Link to comment
Share on other sites

Min toppmodell av GroundHanger blev färdig idag, bilder kommer snart. Nu är alla mina tweaks färdiga och jag kopplade bort min ljudanläggning och satte i garderoben.

Jag provade VibraPortal med min laptop med inbyggd ljudkort:

Jag pluggade in HD590 i laptopen och jämförde VibraPortal Waves med VibraPortal Pandora. Waves lät öppet, mjukt och ljust. Pandora lät inte öppet men svärtan var enorm. Basen var både större och tajtare med mer mikrodetaljer och snabbhet. Pandora lät både ljusare och mjukare än Waves. Bakgrunden var så tyst så det lät varmt och avslappnande även när detaljerna på toppen var ljusare och mer detaljerade, man dras in i musiken lätt.

Jag stängde av musiken och provade att bara lyssna till pratröster. Jag blev shockad att Pandora gav enorma förbättringar. Rösten blev renare och mjukare med mer information, sss ljuden var silkeslena och det fanns svärta runt sss ljuden som gjorde att det lät mer 3 dimensionellt. Waves gav inte denna effekt.

Jag tog det ännu längre, jag kopplade bort HD590 och använde dom inbyggda högtalarna i laptopen. VibraPortal Pandora gav stora förbättringar. Det lät mer 3 dimensionellt runt sss ljuden i rösterna igen och allt lät renare.

VibraPortal Pandora funkar verkligen för allt. Jag tror den funkar bäst för mörka och mystiska filmer för att bakgrunden är så tyst. Jag har aldrig hört sån tyst bakgrund med alla audiofil komponenter och tweaks jag har provat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...