Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spelar just nu på lindvalls Audion Premier försteg och Audion Sterling slutsteg. Racket är mitt dock! :D Slutsteget ska bytas, sannolikt Sterling MK2 Plus monoblocken. Gissningsvis shoppar vi efter arkenmässan. :)

1.JPG

Så här ser lyssningsplatsen ut i sin helhel. Högtalarna är mina nyligen inköpta Reference 3A Dulcet. Jag är fortfarande nykär i dem, precis som det ska vara. Skivspelarna står lite stilla för närvarande. En dålig matchning nånstans tyvärr. Så kan det vara ibland.

2.JPG

Närfältslyssning! :cool: Ger en fruktansvärt häftig närvarokänsla och mycket emotionellt engagemang. Om Ni undrar varför jag inte vinklat in högtalarna... De ska inte vinklas! :)

3.JPG

Posted
Närfältslyssning!  Ger en fruktansvärt häftig närvarokänsla och mycket emotionellt engagemang

Nästan känslan av "Jättestora" hörlurar :D

Posted

Där sitter byglar mellan terminalerna. Kanske svårt att se, men de finns där! lovar! :) Från Cardas! :mm:

4.JPG

Stativen är ett par Empire, inte sandfyllda än, men det kommer!

Rummet börjar ta form, men det är inte klart än (när blir det nånsin klart?). Den stora hyllan till höger slukar lite diskant för mig, men det ska fixas. Den skarpsynte ser en trio oanvända Solid Tech - Feet Of Silence och en Kloss modell One i hyllan! :D

Posted

Sker: Jag skulle tippa på att det faktiskt är just detta paret högtalare du hörde på mässan! :) Jag tycker (bevisligen) också att de låter MYCKET bra! :D

Cayin CD med de välkända Solid Tech fötterna.

5.JPG

Och här har vi magnetupphängingen på de mycket speciella SAP-Relaxa hyllorna.

6.JPG

Posted

Den ena (min) är en Nottinham Analogue Spacedeck - SpaceArm - Tracer2 puppa. Den spelaren som har en relaxahylla under sig är en Interspace, samma puppa. :) Använder för närvarande en Pro-Ject Phonobox som riaa. Den är inte tillräckligt bra och är tänkt att bytas. Själv är jag sugen på att byta Spacedecket mot en Rega faktiskt, alternativt en ClearAudio. Tror att Rega (P5 eller P7) med en Rega Exakt puppa kan vara en riktigt bra match till Dulcet faktiskt(.se). Den nya P9an har man hört en hel del till ESL989 och den är ju bara helt fantastiskt fin. Skulle tippa på att Dulcet vill ha en skivspelare med ett lätt, snabbt och friskt anslag. Det är ju en 'snabb' högtalare som sagt och vill väl helst ha snabb elektronik framför sig. :)

Posted

lindvalls relaxahyllor, mina Solid Tech! :D (jag hade gärna bytt iofs ;))

Vill man få tag på Relaxa så bör man nog kontakta Henrik, samma kille som importerar Audio Artistry och Ayre. Jag vet att han tog hem dem innan, men är inte säker på hur det är just nu. Har tyvärr inte hans adress just nu.

Att jag sitter så nära som jag gör just nu, beror lite grann på att stärkaren är aningen för klen för högtalarna. Lite mer power och jag kan sära högtalarna lite och samtidigt flytta bak. MEN INTE MYCKET! :cool: Närfält är närfält! ;)

Posted

Tjusigt Ranefjord ;)

Skall bli kul att komma upp till dig och lyssna :mm:;)

Sen tar jag med mig det som du efterfrågade här :D

" Lite mer power och jag kan sära högtalarna lite och samtidigt flytta bak"

Prova måste vi ju.Dessutom kan vi förmodligen prova Riaa`t också :mm:

MVH/Mats

Posted

Mycket intressant. Själv är jag väldigt svag för små, gedigna och välbyggda högtalare. Dulcet har jag kikat lite på och känslan infinner sig direkt.

Hur upplever du perspektivåtergivningen... :?:

Posted

Timbre: Som det står och spelar just nu så spelas det mesta ca 70cm bakom och fram till ca 30 framför högtalarna. Finns dock ett ganska fint djup, men mycket beror på inspelningen. Det samma gäller även framför högtalarna faktiskt. Vissa effekter upplevt väldigt effektivt bakom lyssningsplatsen eller vid sidan om. Surround typ :) Det mesta ligger trots allt mellan högtalarna, även om de kan spela utanför, alltså ut åt sidorna också. Bra inspelningar lägger det mesta emellan högtalarna och lite grann utanför. Vid sämre inspelningar så samlas det sämre mellan högtalarna. Att lägga ljudbilden utanför högtalarna finns där inte på samma sätt som med tex Carlsson. Tvärtom, Dulcet samlar musiken mellan högtalarna. Sen upplever jag ljudbilden som väldigt precis, även om jag inte riktigt fått till det helt hundra just nu. Uppdelningen av instrument, röst, kör, m.m gillar jag helt klart. Ljudbilden kan sen vara allt från liten till naturligt stor beroende på inspelning, men den känns aldrig överdrivet stor med 50cm munnar och 2meters trumpeter o liknande. Sen verkar Dulcet vara en högtalare som mer har ett 'gung' än en extrem muskel. Men vi får se vad mer Watt kan göra. :)

Den absolut starkaste sidan hos Dulcet är trots allt röståtergivningen.

Posted

Fint system! Även jag blev förtjust över dessa högtalare när Robban demade ett par i Umeå. Kan dock inte säga om det var exakt samma modell, men bra lät de trots den minst sagt usla placeringen. Visst är det så att de är utan delningsfilter?

Angående Relaxahyllan så måste det påpekas att den är himla bra. Jag har en, men skulle gärna ha en under varje apparat. Dessutom har den en enorm inponatorfaktor. I stället för att höra frågan om vad der är för konstiga mojänger under apparaterna får man höra: Oj den svävar ju i luften! Vad är det som håller den uppe? Väger inte den där makapären förmycket för några magneter?

Henrik kan man hitta här, enligt gulasidorna

Välljud - Borås

Tel. 033-41 66 93

L. Brog. 36, 50335 BORÅS

mvh/gurin

Posted

Konstigt, men varje gång jag ser en anläggning fylld med rör och små stativare så får jag genast en förnimmelse av luft.... :app: Jag tror du har många timmar härlig musikupplevelse i den stolen Ranefjord!

\\K-man

Posted

K-man: Jepp. Tror jag oxo! :) Egentligen är det ingen uttalad luftig anläggning. Lite lagom så där. Den dagen då Supra Eff-1 kommer att bytas mot Siltechs signalkablar. Den dagen kommer det att bli luftigare och ytterligare mer forward-spelade, men ändå inte överdrivet. Det vet jag. Frågan är vad som händer när man byter slutsteg. Fy 17 va det ska bli intressant att prova lite mer 'krut' till dem. Spelar jag ren lättspelad HiFi-musik så funkar det redan väldigt bra, men hur ofta gör man det?

gurin: stämmer bra. Inga delningsfilter! :) Jag är lite inne på en anläggning med få komponenter inblandade. Audionförsteget är hardwired, de kommande Audion monoblocken är parallell singelend och hardwired. Sen är Vinyl alltid vinyl oxo :)

Jag är väl en sån där naiv HiFi-purist, men då får jag väl vara det då. :cool:

Posted
Egentligen är det ingen uttalad luftig anläggning. Lite lagom så där. Den dagen då Supra Eff-1 kommer att bytas mot Siltechs signalkablar. Den dagen kommer det att bli luftigare och ytterligare mer forward-spelade, men ändå inte överdrivet.

Vad menar du med "forward-spelande" :?:

Vill du att artisterna ska spela framför högtalarna i motsats till när dom befinner sig metervis bakom den tänkta linjen mellan högtalarna...

Jag uppfattar det som lite otrevligt när artisterna står och trampar mig på tårna eller sitter i mitt knä.

Eller fattade jag dig fel :?:

// Jonas

Posted

Sanoj: Ungefär så, men man får ju oftast det mesta spelat aningen laydback ändå liksom. Jag vill att 'energin' ska kännas framför högtalaren oxo, inte bara ett stort laydback lugn. Vill ha lite mer räserbilskänsla som sagt. Quad CDP är en CD-spelare som jag tycker har lite av den spelstilen.

Posted

Tack för alla positiva kommentarer. Kameramannen är Naqref. :)

Har suttit i flera dagar nu och rättat in högtalare. Det kan vara så otroligt frustrerande. Den bäst lösningen är att flytta till en lägenhet med bättre akustiska mått, och det ska göras oxo någon gång i höst.

Annars får man väl spela på väggen mittemot tills vidare som jag hade det innan, men det blir inte lika snyggt... suck... Alltid detta kompromissande.