Jump to content

Recommended Posts

Posted

ap-nkc.jpg

Analogue Productions släpper återutgåvor av inspelningar av Nat King Cole.

Michael Fremer berättar i ett PDF-dokument om hur man gjorde för att överföra banden på bästa möjliga vis.

"...mastered from the original three-track work tapes is a sonic spectacular that outdoes the original by a wide margin - as does its packaging... A major reissue."

- Stereophile Records To Die For - Michael Fremer, Stereophile, February 2010

aplp782-45.jpg

1956, After Midnight, 3LP - Expected on: 07/30/10

(mono with 6 bonus tracks from original sessions)

aplp824-45.jpg

1956, Love Is The Thing, 2LP - Expected on: 05/14/10

aplp903-45.jpg

1957, Just One Of Those Things, 2LP - Expected on: 07/30/10

(with YOU'LL NEVER KNOW bonus track, rejected from original session)

aplp993-45.jpg

1958, Songs From "St. Louis Blues", 2LP - Expected on: 06/30/10

(Overture restored for first time since 1958)

aplp1084-45.jpg

1958, The Very Thought Of You, 2LP - Expected on: 05/14/10

(with bonus tracks DON'T BLAME ME, THERE IS NO GREATER LOVE, rejected from original session)

aplp1859-45.jpg

1962, Where Did Everyone Go?, 2LP - Expected on: 06/30/10

(with bonus tracks HAPPY NEW YEAR and A FAREWELL TO ARMS rejected from original session)

aplp1613-45.jpg

1961, The Nat "King" Cole Story, 6LP - Expected on: 08/31/10

three-volume set (36 songs with bonus tracks RAMBLIN' ROSE and THOSE LAZY-CRAZY-HAZY DAYS OF SUMMER, making 38 songs in all)

Posted (edited)

Jag köpte boxen The Nat King Cole Story i början av 60-talet. det måste vara så att det förekommer en del "ny" inspelningar i boxen. Som exempel Too Young och Mona Lisa som vi har hört i original redan i början av 50-talet. Nu i boxen är allt i stereo och när jag jämfört inspelningen med de gamla mono originalen då låter dom väldigt lika med boxen. Det kan inte vara så att vissa av stereoinspelningarna härrör från 1950-51.

Edited by gcs
Posted
Jag köpte boxen The Nat King Cole Story i början av 60-talet. det måste vara så att det förekommer en del "ny" inspelningar i boxen. Som exempel Too Young och Mona Lisa som vi har hört i original redan i början av 50-talet. Nu i boxen är allt i stereo ...

Detta skriver de på ElusiveDisc:

There are 38 songs in this collection. Of those, three are the same recordings included on other Analogue Productions Nat "King" Cole reissues. "Stardust" (track 28) is the same version included on Love Is The Thing. "St. Louis Blues" (track 30) is the same version included on the album of that title. And "Paradise" (track 33) is the same version included on The Very Thought Of You. Three more songs - "Sweet Lorraine," "It's Only A Paper Moon" and "(Get Your Kicks On) Route 66" - are songs that appear on After Midnight, however these versions are stereo re-recordings of the original arrangements from the 1940s

Posted

Jag har också några skivor med Nat "King" Cole som jag köpt billigt på "Loppis":

"Just one of those things" - Capitol SW903 tidigt original

Nat King Cole "At The Sands", His only on-stage recordings! - Engelsk Capitol ST2434 från 1966

Nat King Cole - Close-Up Capitol DWBB-252 (Dubbel-LP Gatefold från 1969)

From the very beginning - Dubbel-LP med inspelningar från 36-41 (Tysk pressning)

....skall lyssna igenom dom ;)

Posted (edited)

Nu fick jag svaret på när Mona Lisa och Too Young blev nyinspelad. 29 & 30 mars 1961. Landsplågan Those Lazy, Hazy, Crazy Days Of Summer blev inspelad 11 april 1963 och inte under år 1957 som jag tidigare sett någon uppgift. Det här: http://apileocole.alongthehall.com/index.html är en fantastisk sida där man även kan se tidpunkten för när inspelnings sessionen startat. Ganska effektivt att starta klockan 13.00 och sluta klockan 17:30 och ha en halv LP skiva klar på den tiden. Man ska inte glömma att det inte fanns någon mångkanalteknik att tala om på den tiden. Man hade max 3-kanaler som spelades in på samtidigt.

Edited by gcs
Posted
Jag har också några skivor med Nat "King" Cole som jag köpt billigt på "Loppis":

"Just one of those things" - Capitol SW903 tidigt original

Nat King Cole "At The Sands", His only on-stage recordings! - Engelsk Capitol ST2434 från 1966

Nat King Cole - Close-Up Capitol DWBB-252 (Dubbel-LP Gatefold från 1969)

From the very beginning - Dubbel-LP med inspelningar från 36-41 (Tysk pressning)

....skall lyssna igenom dom ;)

De är säkert tillräckligt bra Eliot sa hall i pengarna

Posted
De är säkert tillräckligt bra Eliot sa hall i pengarna

Kanske, men varje gång jag hört Nat King Cole har jag önskat jag kunde höra det live eller på en bättre press.

Jag håller båda tummar för att man äntligen har kunnat göra en bra utgåva med denna fantastiska sångare.

Posted
Kanske, men varje gång jag hört Nat King Cole har jag önskat jag kunde höra det live eller på en bättre press.

Jag håller båda tummar för att man äntligen har kunnat göra en bra utgåva med denna fantastiska sångare.

Det lutar åt att jag skaffar boxen :mm:

Posted

Jag är ingen jättefantast av Nat's smörsång. Jag gillar bättre hans pianoplattor från 40-talet (gitarr, piano, bas) som bildat skola för många stora pianister, inte minst Oscar Peterson och Phineas Newborn Jr. Köpte för ca ett år sedan en HQ-180 nypressning av "Just One Of Those Things" på S&P - 508 som är remastrad av Steve Hofman. Ljudet är helt OK men musiken tycker jag är rätt så intetsägande. Däremot gillar jag "After Midnight". Det är en höjdare. Köpte en Pure Pleasue utgåva för något år sedan (PPAN W-782). Jag har inget att anmärka på den.

Posted
Det lutar åt att jag skaffar boxen :mm:

Innehåller boxen 19st LP :?:

Sååå mycket NKC kan man ju knappast behöva, även om det är 45-varvare.

Däremot gillar jag "After Midnight". Det är en höjdare.

Ja, den räcker ju!

Posted

Med boxen menar jag Nat King Cole Story,

originalet innehåller 3LP - som nu blir 6LP med 45rpm ;)

aplp1613-45.jpg

1961, The Nat "King" Cole Story, 6LP - Expected on: 08/31/10

three-volume set (36 songs with bonus tracks RAMBLIN' ROSE and THOSE LAZY-CRAZY-HAZY DAYS OF SUMMER, making 38 songs in all)

- jag tänkte den skulle ge ett bra tvärsnitt - men jag har inte bestämt mig..... :Thinking:

Posted
- jag tänkte den skulle ge ett bra tvärsnitt - men jag har inte bestämt mig..... :Thinking:

Om du köper boxen så kanske vi skulle kunna vid något tillfälle jämföra med min box som är pressad på 60-talet.

Posted

Finns det nån bra cd utgåva med Nat King Cole?Jag har två greatest hits samlingar varav en får agera ölglasunderlägg.Så värdelös är den.Den andra är "the very best of" och är utgiven på capitol.Gärna bara han och ett piano.Jag ÄLSKAR Nat King Coles röst.För mig är det nog en av de bästa sångare jag vet av.Hans fraseringar och allt är så perfekt på något sätt.