Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Edited May 9, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Skulle inte ner denna gången, men jag var tvungen att möta lite människor, så jag och en god vän CHG begav oss ner till München i alla fall hastigt och lustigt. Första dagen gick vi snabbt runt för att orientera oss och det verkade som om mässan var betydligt mindre denna gången. Kanske 20%. Saknade en stor del märken, men som förra gången så var det massor av Svenskar och denna gången ställde de ut också. Edited May 17, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Entreq hade fullt i montern hela tiden och det var knappt man hade tid att hälsa på sina kolleger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Inte långt ifrån Entreq och Kemp, så stod det en läcker skivspelare. Det verkade som om det var lite högre klass på mässan med. Inte så mycket billigt från fjärran östern, fast det fanns några rejäla bottennapp. Ett sådant var från Polen. De hade förmodligen fått gjort högtalarna i Kina och de var kopior på B & W fast som möblernas stilkopior saknade den originalets elegans och proportioner. De var löjligt små och med en finish som var under all kritik. De spelade inte på dem, så ljudet kanske speglade resten. Tyvärr fick jag inte en bild på detta men min resekamrat fick dem på bild och han lägger nog snart in bild på detta. Edited May 9, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Detta var betydligt genuinare även om det var lite turistfälla, så var omgivningen djupt ner i marken helrätt. Vi fick rådet att besöka denna plats "Augustiner-Keller" efter att jag blivit besviken på de handflatsstora schnitzlar folk serverar en. Nu blev det 2 handflator, men jag kunde ju dricka mig mätt. Lätt att hitta, ca 700 meter från Haubtbahnhof riktining vänster, med utgången i ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Så här trevligt är det där nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Philip Guttentag i Glasögon (ägare Vivid & HALCRO) En jättegod vän som bjuder otroligt mycket på sig själv (precis som Laurence Dickie) och som introducerat mig för alla viktiga personer i branschen. Philip O'Hanlon i fluga (importör av Vivid) En otroligt kunnig man när det gäller allt inom hifi, musik, avspelningssätt, hur man får tag i rariteter. Sitter just nu och tittar på en DVD med Abbey road, Revolver, Sgt Pepper, Let it be, Yellow SUB, White Album Stereo 24 bit 44.1 DVD Audio. Philip O'Hanlon gav den till Philip som tyckte att, ta du med den hem till dig så kan jag få den då jag kommer och hälsar på i sommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Philip O'Hanlon är också Irländare med stort "I" och han får en att tjuta av skratt, när man tar en öl med honom. Här gör CHG och jag allt för att inte brista, men minuten senare så rinner tårarna nerför kinden och det gör ont i smilgroparna. Edited May 17, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Jag tycker själv att det är otroligt trevligt med alla man träffar från olika delar av världen på mässor. En man jag träffade för snart 5 år sedan i Guangzhou talade jag mycket med på mässan. Här sitter vi i han butik och dricker thé i timmar, på ett cermoniellt sätt som få kineser gör numera. Han var glad över att jag hade tagit mitt förnuft till fånga och hade satsat på västerländsk highend. Ska hälsa på honom i vinter tänkte jag, ska ta med och ge honom så många "Proprius LP" jag kan, för de gillar han skarpt. Sen upplever jag bland oss svenska kolleger en trevlig stämning, det dracks mycket öl, pratades om Highendsociety i Sverige. Precis som i Stockholm så ställer vi upp för varann och tipsade vi om läckra produkter att titta på. Nej, nu ska jag sussa, men lägg ut bilder på mässan när ni kommer hem. Patrik Edited May 9, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Vi tackar för besöket i Entreq-montern, även om vi inte han snacka sa mycket. Det var ganska manga svenskar som tagit sig hit och det var skönt att fa prata lite skanska mellan varven. Vi, Per-Olof och jag, sitter fortfarande stransatta i Munchen pga askmolnet. Flygplatsen stängde 3 timmar innan var avgang i garkväll och vi kommer sannolikt inte hem pa ett dygn. Sökte lite pa webben om askmalnet igarkväll, men det hittade inget om det i svenska medier alls. Sen slog jag pa CNN och dom hade en direktrapport fran Munchens flygplats !!! I övrigt haller jag med om att det var hög kvalitet pa bade mässa och produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Kul att Entreq -grabbarna hade mycket att göra. Jag hade nog mest tur som hoppade in där då det var lite lugnare och han med att växla några ord. Men annars håller jag med Patrik, mycket mindre mässa i år och många märken saknades helt tyvärr. Nu är det ju fortfarande en väldigt mycket större mässa med hifi än de flesta andra men då jag var nere förra året och blev bortskämd med utbudet då så kändes det i år konstigt tunt. Inte mycket nytt heller vad jag kunde se. De lite roliga (och totalt helgalna) japaner, kineser och italienare som var där förra året var helt borta nu. Synd för även om det inte är affärsmässigt så är det himla kul med människor som vill och gör sitt bästa. Bäst ljud detta året enligt mitt resesällskap var utan tvekan Acapella Violoncello II som använde enorma monoblock från Ypsilon och övrigt elektronik från samma firma. Sen fanns det några rum till som lät OK men inte i samma klass. DeLux-mässan som tidigare år varit rätt stor kändes i år mycket mindre den men och även här var bästa ljudet Acapella. Men inte lika bra som med Ypsilon. Fast några rum till lät OK här också. Tyvärr så hade jag ingen kamera med mig så vi får invänta bilder från andra svenskar som var där. Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 (edited) Bäst ljud detta året enligt mitt resesällskap var utan tvekan Acapella Violoncello II .... Jag har lite svårt med dessa "nya" beteckningar på högtalare från Acapella Violoncello var ursprungligen en "påbyggnad" på Acapella Violon 1 med ytterligare basmodul så att den liknar en mindre Campanile Acapella Violon 1 - Violon Mk II med nuvarande beteckningssätt - var en basreflexkonstruktion medan Violon Mk. III och IV har slutna lådor. I och med Violon Mk. III försvann möjligheten att bygga till en basmodul för att få en Violoncello. High Violon betyder att man använder Acapellas silverkablage internt och från och med Mk. III har High Violon ytterligare ett baselement ("suboctave bas"). High Violoncello II är en vidarutveckling av High Violon Mk. IV med ytterligare ett tredje baselement. Under tiden har man gjort högtalaren tyngre och tyngre och medan mina Violon 1 väger 85kg/st så väger Audionets Violon Mk. III 95kg/st, Violon Mk. IV 110kg/st och de nya High Violoncello II 140kg. - Kul med reportage från mässan Edited May 10, 2010 by eliot Korrigerade felaktiga uppgifter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Saknade en stor del märken, men som förra gången så var det massor av Svenskar och denna gången ställde de ut också. En kul och överraskande tråd! Massor av svenskar kan ju betyda ännu mer bilder med fortsatt tur... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 (edited) En kul och överraskande tråd! Massor av svenskar kan ju betyda ännu mer bilder med fortsatt tur... Verkar som de inte kommit tillbaka pga av "spy-uta-ein-massa-röika". CHG är i Paris nu och kommer inte hem förrän fredag. Men någon annan måste väl fått någon bild? Det var ju åtskilliga man kände igen där. Edited May 17, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts