Jump to content

Så har den äntligen kommit

Conny T

Recommended Posts

Äntligen i fredags ringde Hifi-center i Malmö mig och berättade att Musicstreamer 2+ hade kommit, den hade funnits i deras butik

i ett par minuter när dom ringde mig, det var bara att köra hem hämta pengar rejält med pengar, för nu var det dags. I rask takt

köpte jag, naturligtvis DAC'en men även en liten stationär dator med namnet Asus eee box, och en 23 tums skärm. Hem och började fixa och dona, datorn skulle startas upp, tömmas på en massa "skit" program som numera följer med alla datorer. J Rivers mediacenter laddades hem och efter lite trixande kunde Wav filerna ljuda i här hemma. Har snurrat runt på nätet och även fått lite tips från Göran på Runt Ljud och har nu fått rätt på konfigurationen både när det gäller Windows 7 och J Rivers MC. Ännu så länge har jag bara lagt till ca 35 CD's men dessa är väldigt ambisiöst inlagda med egenhändigt skannade bilder.

Till datorn ingår även en fjärr med kvalitetskänsla, och jag kan faktiskt styra allt uppspelning via fjärren, dock får jag styra volymen via stärkarens fjärr då Windowsljudet är avstängt.

Nöjdhetsfaktorn är hundra procent, har gjort några A-B jämförelser och jag kan inte skilja DAC från CD Spelare. Däremot har jag nu möjlighet att med ett knapptryck spela vad jag vill ur en stor CD samling, okey det tar ett tag innan 1 800 skivor är rippade men

samtidigt så rippar jag artist för artist och har bestämt mig för att verkligen lyssna på dessa plattor, många har köpts och sedan glömts bort i hyllan. Trodde inte jag någonsin skulle lyssna på en dator, men detta är klockrent och i slutändan det enklaste sättet

att spontant lyssna på musik för min del.

Glömde berätta, det blev en av monsters strömrenare med och signalkablar från Van der Hul är dock inte på det klara om jag ska byta

strömrenaren...............

allt för nu - Conny T

Edited by Conny T

Spännade :)

Jo tack det tar sin lilla tid att rippa skivor, har snart fyllt en 1.5TB HDD med lossless...puh

SÅ du kunde inte höra skillnad mellan CD-spelare och dator/DAC? Då gissar jag att du har en riktigt bra CD-spelare, hemma hos mig "vinner" datorn tom med när man kopplar spelaren till samma DAC.

De där Musicstreamer verkar var riktigt prisvärda små burkar, användarvänliga och bra ljud till ett vettigt pris.

Visst är det fantastiskt smidigt att ha musiken på datorn, men vinyl är ändå bäst :)

Nöjdhetsfaktorn är hundra procent, har gjort några A-B jämförelser och jag kan inte skilja DAC från CD Spelare.

Du hade väl hört den förra generationen också? Jämförande intryck?

Såg nyligen en forumdiskussion om synkproblem med versionII som skulle hänföra sig till den asynkrona överföringen - några problem där?

BTW:

Tror föresten att jag hittat problemen med hackande för min MS+: min virus-lösning från Telia. Provade att stänga av den när jag lyssnar och har därefter inte haft problem med hack. Vår nätverkstekniker på jobbet tror att virusprogrammet kontinuerligt övervakar streamingen och på så sätt belastar systemet, vilket tillsammans med Vistas andra trick s a s blir för mycket ibland. Detta att köra Kernel Streaming (via pluginprogram i Winamp) tycks i sig kräva mycket av datorn. Någon annan som har eftarenhet av detta?

Här hemma finns inget super CD spelare, jag kör på en Harman Kardon HD 970 jag är lite förvånad själv att DACen inte skåpar ut spelaren, men detta kan bero på att jag ännu inte fått tag i en bra usb kabel, den längd jag behöver fanns inte hemma i butik, ska bli intressant att testa med bättre kabel, men jag känner att jag ännu så länge sitter nöjd om datorn når upp till befintlig CD spelare.

Inledningsvis prövade jag att använda Windows medicenter och köra Wav. det hackade rejält och då jag inte klurat ut hur man lägger till coverart i Mediacenter skippade jag detta och fastnade för J Rivers variant. Av någon anledning vill jag själv ha kontroll på allt ifrån rippning till skannandet av bilder. Har tidigare fått hem en massa riktigt dåliga bilder från exempelvis Amazon, och eftersom skärmen är på 23 tum så vill jag ha lite kvalitet på bilderna. I framtiden kanske jag ersätter datorskärmen med en större TV och då vill jag slippa skanna om alltihop. Eftersom jag nu "dedikerat" en dator till bara musik slängde jag ut virusprogrammet då jag inte behöver använda denna som surfdator, dock har jag utnyttjat freedb innan rippningen med efter att infon laddats hem loggar jag ut från internet. Jag har fått för mig att speciellt med de nya små datorerna att ju mindre av annan inblandning än musik ju bättre streaming och funktion för mediaspelaren.

Jag hade förmånen att få låna hem en tidigare modell av musicstreamer 2 men den tidigare generationen, kan inte säga något om intrycken tycker faktiskt att den också lät bra, men testade mest för användarvänlighet osv. Helt klart hade jag köpt den modellen om inte det varit en uppgraderad variant på gång, så jag väntade ut den senaste modellen.

Återigen, jag kan inte nog prisa hur enkelt det blivit att kunna bläddra, vraka o välja bland skivorna, visst rippningen tar sin tid, men

med en extra HD som backup är detta förhoppningsvis en engångsgrej. Just nu använder jag mig av två 1 TB HD's en som backup och en är ansluten till datorn. Har ingen koll på hur HD'n funkar när man kommer upp i 1TB hur söktider m.m. funkar leker med tanken att köra från två mindre diskar då Mediacenter plockar låtarna från den källa man anger....Vad säger ni andra som fyllt era diskar?

Conny T

Hej Conny

Jag sitter med en Music Streamer+ från den första generationen och har min musik lagrad på en NAS i andra änden av huset. (QNAP Turbo Station)

För uppspelningen vid datorn har jag tidigare använt mig av en bärbar HP Business notebook och programvarorna; Media Player 11, WinAMP med Kernel Streaming, J River MC samt den gratis lillebror J River Media Jukebox. Just ja, iTunes använder jag också regelbundet då jag har ett par iPodar.

Dock har Music Streamern förpassats till byrålådan då jag köpte mig ett "bättre" ljudkort till min stationära Media-PC, ett Asus Xonar Essence STX.

Och visst låter denna avsevärt mycket bättre, mera dynamiskt och klart, helt enkelt mera levande än via USB och Music Streamer+.

Jag har idag ca, *kollar av nätverket*, 250 album i FLAC format och närmare 700 MP3-album i varierande kvalitet. Och uppspelning är felfri och omedelbar, både via trådlöst och när jag använder kabel för nätverket. :app:

Men tyvärr får jag ingen ro att lyssna på musik via datorn, jag går så gott som alltid och hämtar mig en CD eller en vinylskiva innan jag kan sitta stilla i fåtöljen och bara njuta. Jag vet inte, men tror det beror på hur det låter i slutändan. Det finns bara några få låtar på datorn som matchar ljudet i min mening och det är de filer jag köpt från Linn Records eller fått av bekanta i 24bitars upplösning med sampling mellan 88.2Khz upp till 192Khz.

Och de är ju uteslutna (Se Edit:) att spela upp via min Music Streamer+ men funkar utmärkt i Asus ljudkortet (Tyvärr med omsampling i 88.2Khz-fallet, då Asus inte stödjer denna samplingsfrekvens)

MVH /Micke

Edit:

Jo då, visst kan du spela upp dem men de omsamplas ju i realtid av operativet och du måste köra med DirectSound eller Wave Out=sämre kvalitet

Edited by AlfaGTV

Hallå på dig själv,

Den Streamern som nu har kommit streamer 2+, tillsammans med min Asus Eeebox och J Rivers Mediacenter funkar såhär: Allt vad datorn presterar i sig själv ljudmässigt kopplas bort det vill säga inga volymkontroller inga ljudkort what so ever involveras. Som jag fattat det hela så funkar datorn endast som transport till DACen som däreter lirar tillsammans med Mediacenter (då tillbaka till datorn men som endast pekar på var ljudfilen finns det vill säga HD) upplösningen är inställd till 24/96 000. Själv har jag ingen erfarenhet av varken MP3 förutom det som min dotter lyssnar på via sin MOBILTELEFON, och vad värre är, kidsen lyssnar via mobilens högtalare...tro mig, jag har försökt men det finns inget intresse för bättre ljud än så...snacka om att vara musiken hängiven om man står ut med mobil ljud. just nu är jag på jakt efter högupplöst ljud i både fil format och nedbrännt på CD för att kunna kolla skillnader.

Min lyssningserfarenhet så här långt i förhållande med CD blir utryckt med mina egna ord blir: Stabilare, djupare mer kontrollerat.

Den version du refererar till är väl den versionen av Musicstreamer som skulle ge bättre ljud initialt när det gäller MP3 lyssnande, du borde prova deras senaste versioner. Helt klart står jag fast vid att detta är det bästa som hänt mig sedan kassetbandspelaren introducerades i mitt liv runt 1970 då jag blev herre över mina egna singlar och LP spår.