Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar om någon haft nöjet att provlyssna någon av de nya magneplanarhörlurar som nyligen kommit ut på marknaden? Jag tänker förstås på Hifiman HE-5 / HE-5LE samt Audeze LCD-1 / (den nya LCD-2 antar jag att ingen har hunit få än, jag hoppas att snart kunna provlyssna den). Själv har jag bara hört Audeze LCD-1 som låter utmärkt - bra mycket bättre än Sennheisers HD580, men den har inte samma breda ljudbild som Sennheisers HD800.

Någon som har lyssnat eller som äger någon ny magneplanarhörlur?

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...
Posted

Audeze LCD-2 är flavour of the month på head-fi.

Tar nog över efter T1 verkar det som hos oss gear heads ;)

Jag ska då ha en då jag upptäckt vad min T50RP är kapabel till men ska försöka njuta av min T1 som är på ingång först.

Posted
HE5LE och T1 påminner ganska mycket om varandra, gillar båda två!

Där ser man. Äger en T1 sedan några dagar mycket trevlig lur. Kan du beskriva skillnaderna lite?

För övrigt så är HE6 utannonserad åtminstone inofficiellt. Prissatt ala HD 800.

Bokat LCD-2 var minst 3 veckors väntetid :(

Posted
Där ser man. Äger en T1 sedan några dagar mycket trevlig lur. Kan du beskriva skillnaderna lite?

För övrigt så är HE6 utannonserad åtminstone inofficiellt. Prissatt ala HD 800.

Bokat LCD-2 var minst 3 veckors väntetid :(

För lite tid med båda hittils, runt 30 timmar på T1 och 1 timme på HE5LE, båda var drivna från Hifman EF5(nu såld) bränner in båda nu och har bara en Nuforce Icon att lyssna ur på jobbet.

Ska ta med HE5LE hem och jämföra mot K1000 på en riktig förstärkare idag så får se.

En del säger att T1 behöver runt 150 timmar minst.

Kan bara säga att det låter lika än så länge, mer lika mellan HE5LE och T1 än mellan HE5 och HE5LE.

Fick 800:an idag, ganska bra lur. Körde Broken Bells albumet, låter nästan lite väl distat på flera ställen som jag inte hört med T1:an men 800:an är inbränd så kan inte säga vad det kommer sig av ännu, om 800:an har bättre upplösning eller ej.

LCD-2 kommer om en vecka, hoppas jag....

Hade helt missat HE6:an

Posted
För lite tid med båda hittils, runt 30 timmar på T1 och 1 timme på HE5LE, båda var drivna från Hifman EF5(nu såld) bränner in båda nu och har bara en Nuforce Icon att lyssna ur på jobbet.

Ska ta med HE5LE hem och jämföra mot K1000 på en riktig förstärkare idag så får se.

En del säger att T1 behöver runt 150 timmar minst.

Kan bara säga att det låter lika än så länge, mer lika mellan HE5LE och T1 än mellan HE5 och HE5LE.

Fick 800:an idag, ganska bra lur. Körde Broken Bells albumet, låter nästan lite väl distat på flera ställen som jag inte hört med T1:an men 800:an är inbränd så kan inte säga vad det kommer sig av ännu, om 800:an har bättre upplösning eller ej.

LCD-2 kommer om en vecka, hoppas jag....

Hade helt missat HE6:an

Ah du förbokade LCD-2 för några veckor sedan?

HD 800 sägs ha hetare diskant så kan nog vara det? En serie HD 800 hetare diskant än andra. Verkar va smått omöjligt att få en helt neutral hörlur men LCD-2 mäter bra i alla fall :)

Sedan har jag hört 500h burn in på T1 och att man då ska kunna lyssna på lägre volym. Får se mina har över 200h i sig i alla fall men jo de vill gärna att man drar på. Låg distortion så jag måste tokvakta dem med spl mätaren tills jag lärt mig vart på volymratten man sitter säkert :)

Posted
Ah du förbokade LCD-2 för några veckor sedan?

HD 800 sägs ha hetare diskant så kan nog vara det? En serie HD 800 hetare diskant än andra. Verkar va smått omöjligt att få en helt neutral hörlur men LCD-2 mäter bra i alla fall :)

Sedan har jag hört 500h burn in på T1 och att man då ska kunna lyssna på lägre volym. Får se mina har över 200h i sig i alla fall men jo de vill gärna att man drar på. Låg distortion så jag måste tokvakta dem med spl mätaren tills jag lärt mig vart på volymratten man sitter säkert :)

Ja förbokade:-)

Möjligt att de har hetare diskant men de låter bra även med enkel Nuforce Icon. Lyssnade på hela Dark Night av Zimmer precis, den är mäktig.

Ska ge T1:orna mer tid, men ska förmodligen kabla om dem snart.

Tom Martin på AVguide har testat både T1:an och 800:an och föredrog T1:an som jag förstod det.

800:an är iaf väldigt komfortabel.

Kör du SE eller balanserat?

Posted (edited)

Hur många veckor fick du vänta?

SE ut ur kass hemmabioreceiver för tillfället. Beställt en auditor för ett par veckor sedan men killen är sjukt seg på att skeppa den. Byggd för 600 ohm lurar så borde kunna driva dem i alla fall. Mer tveksamt om den fixar LCD-2 bara 350 mWa ut 1 Khz på 50 eller 35 ohm tror jag det var.

T1 kabeln hade man gärna velat byta mot en mindre och lättar kabel om något känns sjukt overkill på den. B

Har lyssnat på Dark knight soundtracket men T1 fixar inte biffen med mitt nuvarande system i alla fall. Just dramatiken som du nämner uteblir i jämförelse med mina högtalare eller DX 1000 speciellt. Även mina andra stängda lurar fixar det lite bättre. T1 har väl så bra kvalitet men ibland vill man känna bastrycket också. Men det är väl omöjligt få till med öppna hörlurar ordentligt.

Gillar AVGuides recensioner av både ED 8 och T1. HD 800 har man inte hört än. Det blir inget köp heller jag tror mer på LCD-2 och är som sagt nöjda med mina T1. Den här säljtråden gör liksom inget för att minska hypen för LCD-2 heller ;)http://www.head-fi.org/forum/thread/493650...o-be-had-or-not

Edited by oqvist
Posted
Hur många veckor fick du vänta?

SE ut ur kass hemmabioreceiver för tillfället. Beställt en auditor för ett par veckor sedan men killen är sjukt seg på att skeppa den. Byggd för 600 ohm lurar så borde kunna driva dem i alla fall. Mer tveksamt om den fixar LCD-2 bara 350 mWa ut 1 Khz på 50 eller 35 ohm tror jag det var.

T1 kabeln hade man gärna velat byta mot en mindre och lättar kabel om något känns sjukt overkill på den. B

Har lyssnat på Dark knight soundtracket men T1 fixar inte biffen med mitt nuvarande system i alla fall. Just dramatiken som du nämner uteblir i jämförelse med mina högtalare eller DX 1000 speciellt. Även mina andra stängda lurar fixar det lite bättre. T1 har väl så bra kvalitet men ibland vill man känna bastrycket också. Men det är väl omöjligt få till med öppna hörlurar ordentligt.

Gillar AVGuides recensioner av både ED 8 och T1. HD 800 har man inte hört än. Det blir inget köp heller jag tror mer på LCD-2 och är som sagt nöjda med mina T1. Den här säljtråden gör liksom inget för att minska hypen för LCD-2 heller ;)http://www.head-fi.org/forum/thread/493650...o-be-had-or-not

Har beställt en Dac som kan driva LCD-2 direkt:-)

Ja, jag ska byta kabeln, har läst flera som funnit förbättring efter detta.

Trodde jag skulle gilla T1 bättre är HD800 innan jag fick 800:an, men den(800) har bra bass och är otroligt komfortabel.

Men som jag sagt tidigare så ska jag ge T1:an mer tid och ny kabel. Har beställt en ny kabel till 800:an också.

Det var lite väl billigt, HE-5:an var ju sjukt billigt! Killen måste behöva cash snabbt.

Ingen av lurarna är i närheten av mina högtalare heller.

Posted
Bilder här http://www.head-fi.org/forum/thread/453116...65#post_6654771

Jag är ingen kabeltroende direkt... 99 ofc med hyfsad tjocklek brukar fungera har aldrig upplevt någon större skillnad med add on kablar. Balanserat har man aldrig testat det tror man mer på helt klart :). Finns mycket mer effektiva sätt att färga ljudet på som equalizer, ny källa, förstärkare. Särskilt equalizer :)

Jag är kabeltroende i den hänsyn det verkar vara vettig design inte pris eller tjocklek.

Tror inte så mycket på blanserat vad det gäller hörlurar heller. Om förstärkaren är väldimensionerad/matchad behövs inte balanserat. I vissa fall känns det som det blir sämre, ta mina Ultrasone Edition 9 med 30Ohm impedance, kör dem balanserat så kommer man ner till 2x15 för förstärkaren och behöver ännu mera ström.

Ingen fan av EQ heller. Tror på bra källa och bra förstärkare!

Det grymma kommer att vara att köra LCD-2 direkt från Dacen:-)

Posted
Jag är kabeltroende i den hänsyn det verkar vara vettig design inte pris eller tjocklek.

Tror inte så mycket på blanserat vad det gäller hörlurar heller. Om förstärkaren är väldimensionerad/matchad behövs inte balanserat. I vissa fall känns det som det blir sämre, ta mina Ultrasone Edition 9 med 30Ohm impedance, kör dem balanserat så kommer man ner till 2x15 för förstärkaren och behöver ännu mera ström.

Ingen fan av EQ heller. Tror på bra källa och bra förstärkare!

Det grymma kommer att vara att köra LCD-2 direkt från Dacen:-)

Men din DAC måste väl ha rätt bra förstärkar kretsar inbyggda får man tro? minst 350 mW rekommenderas. Auditorn ska inte räcka till riktigt sägs det :) Stämmer om man har låg impedans lurar då måste man ha ännu mer kräm från förstärkaren. Ultrasone gjorde något experiment med Pro 900 och det föll väl ut tydligen. Nu tror jag aldrig de släppte den hörluren. Dubbla priset tyckte de var vettigt för balanserat :dead:

Posted
Men din DAC måste väl ha rätt bra förstärkar kretsar inbyggda får man tro? minst 350 mW rekommenderas. Auditorn ska inte räcka till riktigt sägs det :) Stämmer om man har låg impedans lurar då måste man ha ännu mer kräm från förstärkaren. Ultrasone gjorde något experiment med Pro 900 och det föll väl ut tydligen. Nu tror jag aldrig de släppte den hörluren. Dubbla priset tyckte de var vettigt för balanserat :dead:

Ja den har det. Har pratat med tillverkaren som säger att den skall funka väldigt bra med lurar med 30-100Ohm impedance.

Har iofs en riktigt bra hörlursförstärkare på gång.

Dubbla för balanserad kabel låter ju sjukt?

Posted

Min LCD-2 anlände igår från Audeze :-)

Otroligt väl förpackad, i en papplåda runt en annan papplåda som innehöll en fin trälåda som innehöll själva lurarna med separat kabel (bra för den som gillar att prova olika kablar). Dom skickade också med en mätning av höger/vänster kanal så att man själv kan se hur dom är matchade. Wood-care-kitet kom dock inte med, FedEx ville inte transportera det.

Posted
Min LCD-2 anlände igår från Audeze :-)

Otroligt väl förpackad, i en papplåda runt en annan papplåda som innehöll en fin trälåda som innehöll själva lurarna med separat kabel (bra för den som gillar att prova olika kablar). Dom skickade också med en mätning av höger/vänster kanal så att man själv kan se hur dom är matchade. Wood-care-kitet kom dock inte med, FedEx ville inte transportera det.

NICE!!!!!

Vad ska du driva dem med, och vilken DAC/källa kör du med. Andra lurar att jämföra med?

Posted (edited)
NICE!!!!!

Vad ska du driva dem med, och vilken DAC/källa kör du med. Andra lurar att jämföra med?

Jag har tänkt använda min MF XCANv3 (rör-hybrid) tillsammans med en Arcam CD73. Jag har också provat med en gammal förstärkare från tidigt 90-tal, den hade inga problem att driva lurarna (men den låter inte som XCAN-förstärkaren förstås). (Min externa DAC till datorn har gått sönder). Att jämföra med har jag diverse äldre hörlurar av samma typ (ortodynamiska), samt Audeze LCD-1.

Det allra första jag märkte var basåtergivningen, jag har aldrig hört så bra och dessutom djup basåtergivning från ett par hörlurar förut. (Jag brukar annars använda LCD-1 som har lite svag bas, så det blev extra tydligt med den kontrasten.)

Edited by PaperConeSpeaker
Posted (edited)

LCD-2 har också en fin tredimensionell ljudbild. Jag jämförde LCD-1 med HD-800 för en tid sedan och konstaterade att LCD-1 hade en smalare ljudbild. Eftersom bredden i ljudbilden hos LCD-2 är mycket snarlik (med min utrustning) bör också den vara smalare än HD800. Jag vet inte vilket som reflekterar verkligheten bäst.

Jag har även provat att använda en dålig källa (hörlursuttaget på en mac-laptop förstärkt genom xcan). Det var en mycket dålig idé. Bristerna hos källan hördes väldigt tydligt. Så jag rekommenderar en källa med hög eller i alla fall bra kvalitet.

Posted (edited)
Vad är det här wood care paketet som skulle följa med?

Hörlurarna är gjoda av trä och dom rekommenderar en behandling var sjätte månad ungefär. Enligt Audeze är det "...a combination of Beeswax, Orange oil and some toher waxes...".

Jag tycker bättre och bättre om LCD-2 ju mer jag lyssnar :D

Det är utan tvekan en fantastisk hörlur. En sak jag gillar särskilt är att den låter fint och detaljerat utan att ha extra högljudd diskant eller vek bas. Den har inte bara detaljerad diskant utan även detaljerad bas.

Det är inte världens bästa bild, men ändå:

(det kan vara svårt att se på bilden, men mätningen börjar vid 10 hz)

daclcd2graph.jpg

Posted
Hörlurarna är gjoda av trä och dom rekommenderar en behandling var sjätte månad ungefär. Enligt Audeze är det "...a combination of Beeswax, Orange oil and some toher waxes...".

DHL tror det är C4 eller? Tja det kan man väl klara sig utan.

Trevlig samling Perrew men mest nyfiken på desserten :mm:

Posted
LCD-2 har också en fin tredimensionell ljudbild. Jag jämförde LCD-1 med HD-800 för en tid sedan och konstaterade att LCD-1 hade en smalare ljudbild. Eftersom bredden i ljudbilden hos LCD-2 är mycket snarlik (med min utrustning) bör också den vara smalare än HD800. Jag vet inte vilket som reflekterar verkligheten bäst.

Jag har även provat att använda en dålig källa (hörlursuttaget på en mac-laptop förstärkt genom xcan). Det var en mycket dålig idé. Bristerna hos källan hördes väldigt tydligt. Så jag rekommenderar en källa med hög eller i alla fall bra kvalitet.

Jag tänker ge dem det bästa som finns:-)

DHL tror det är C4 eller? Tja det kan man väl klara sig utan.

Trevlig samling Perrew men mest nyfiken på desserten :mm:

Oqvist, hoppas du menar LCD-2 nu????

Posted
Jag tänker ge dem det bästa som finns:-)

Oqvist, hoppas du menar LCD-2 nu????

yup.

Av vad jag hört ska HD 800 göra liknande trick som K701 och K701s ljudbild är fejk så det bara skriker om det. Men det är mycket trevligt för klassisk och elektronisk musik :)

Posted (edited)

Själv väljer jag hellre den djupare basåtergivningen i LCD-2 (om mitt minne av HD800 nu stämmer... liten brasklapp) än den bredare ljudbilden i HD800. T.ex. i "sit down, stand up" av Radiohead är pianot längre till vänster med HD800, om jag minns rätt, men för övrigt är det på samma plats. (Fast jag antar att många kommer att tycka tvärtom också...)

yup.

Av vad jag hört ska HD 800 göra liknande trick som K701 och K701s ljudbild är fejk så det bara skriker om det. Men det är mycket trevligt för klassisk och elektronisk musik :)

Posted

nope dröjer några veckor till. Låter lovande med Fedex. Jag hatar behöva åka runt genom halva stan till olika utlämningsställen. De levereras ju alltid under arbetstid och det blir alltid mycket övertid när nya lurar ska införskaffas ;)

Har du testat några olika förstärkare på den?

Skylab har recenserat den lite smått positivt och han fann den rätt finurlig med olika förstärkare. Nu så kör han mest med OTL tube förstärkare som inte ska va optimalt förvisso. Recension här

http://www.head-fi.org/forum/thread/494550...etic-headphones

Sedan var det en som funderade över T1 eller HE5LE

http://www.head-fi.org/forum/thread/485922...ic-t1-vs-he-5le

Posted

Jag har bara provat MF XCANv3 än så länge, och en gammal Pioneerförstärkare. Skylab skriver att hans förstärkare framför allt ger olika mycket luft och diskant, så jag är nyfiken på att prova andra förstärkare. (och att höra hur ni tycker att det låter med era grejer) Min Arcamspelare (CD73) borde ändå vara en rätt okej källa, och det låter också mycket bra från den. Men ljudkortet på mac book pro duger inte alls, LCD-2 visar tydligt hur förfärligt det låter.

Hifiman (HE5, HE5-LE, HE6) var aldrig ett alternativ för mig eftersom Audeze erbjöd uppgradering av min LCD-1.

(Jag är nyfiken på vad Transmission audio har åstadkommit med sin nya hörlur som dom ju skriver ska släppas i slutet av året. Även om jag inte är sugen på något nytt just nu med tanke på hur bra LCD-2 låter.)

nope dröjer några veckor till. Låter lovande med Fedex. Jag hatar behöva åka runt genom halva stan till olika utlämningsställen. De levereras ju alltid under arbetstid och det blir alltid mycket övertid när nya lurar ska införskaffas ;)

Har du testat några olika förstärkare på den?

Skylab har recenserat den lite smått positivt och han fann den rätt finurlig med olika förstärkare. Nu så kör han mest med OTL tube förstärkare som inte ska va optimalt förvisso. Recension här

http://www.head-fi.org/forum/thread/494550...etic-headphones

Sedan var det en som funderade över T1 eller HE5LE

http://www.head-fi.org/forum/thread/485922...ic-t1-vs-he-5le