Jump to content

Tillräckligt bra, kopplat till Plattformsmodellen

Strmbrg

Recommended Posts

Detta resonemang har jag kastat in i ett par andra trådar i andra fora tidigare.

Men jag har inte sett någon respons där.

Jag tycker emellertid att resonemanget är väsentligt för att skapa ett förhållningssätt till - bland annat - hifi.

Jag har länge resonerat kring begreppet "tillräckligt bra", och varför tillräckligt bra skulle (kunna) vara just tillräckligt.

Det begreppet måste dock definieras, innan man kan resonera kring huruvida det överhuvudtaget är ett relevant begrepp, och ett tillämpbart synsätt.

Några kanske tycker att jag här nedan ägnar allt för mycket ord på allt för basala tankar?

För mej är det dock viktigt att inte hasta förbi de första stationerna på en resonemangs-resa.

--- --- ---

Resonemanget bygger på att musiklyssnandet är syftet med investeringen i apparatur och uppställning.

Vad är tillräckligt bra återgivning?

Finns det någon praktisk gräns, ovanför vilken det är mer än tillräckligt?

Svår eller ologisk fråga, innan man definierat begreppet tillräckligt.

Det egna omdömet sätter läget för en egen plattform, placerad på en viss nivå.

Detta eftersom varje lyssnare kan ha olika känslighet för artefakter som distraherar lyssningsupplevelsen.

Det vore alltså fel att bestämma en nivå gällande för alla.

En plattform, vars nivå borde kunna definieras enligt följande, och är högst personlig:

1 Under nivån finns artefakter som stör musikupplevelsen.

2 På nivån är de störande artefakterna för musikupplevelsen eliminerade.

3 Över nivån finns möjligheter till ytterligare förbättringar.

Där finns också artefakter.

Men de störande artefakterna är redan eliminerade på nivån enligt 2.

Dock:

Flyttas plattformen upp till 3, så kan man uppleva störande artefakter om man därefter återgår till det ursprungliga läget för 2. Detta eftersom man nu fått nya referenser.

Hur resonerar ni kring detta?

Vad verkar vettigt?

Vad verkar galet?

Är det överhuvudtaget ett väsentligt eller relevant resonemang?

Känns det alltför enkelt och basalt för att överhuvudtaget öda tid på kanske?

I så fall, hysta gärna in ett annat resonemeng, som känns mer betydelsefullt!

:)

Good enough duger för saker som man inte prioriterar så högt, i mitt fall t.ex bil, telefon, bostad, verktyg mm.

För de få viktiga sakerna i livet tänker jag annorlunda, exvis livskamrat, mat, musik, hifi, foto.

Man har ju bara ett liv, som calm påminde om i en annan tråd.

Förutom ordvalen tycker jag det stämmer som du resonerar.

Detta resonemang har jag kastat in i ett par andra trådar i andra fora tidigare.

Men jag har inte sett någon respons där.

Joho! :icon_smile_angry:

Klipper skamlöst in vad jag skrivit på "andra fora":

Ja, det är nog så att "tillräckligt bra" förändras väldigt mycket över tid.

Vad gäller artefakter så upplever man dem inte som störande förrän man blir medveten om dem. Och den gamla upplevelsen kan fortfarande vara bra - bra musik är alltid bra, och blir hux flux inte sämre av att man inser att förstärkaren klipper lite grand i fortissimot - men är det "tillräckligt bra"?

Medvetenheten kommer sig ofta av erfarenheten att höra samma musik spelas utan artefakten. Så det blir mera "Aha, vad bra det låter UTAN artefakt A!" än "Oj, vad dåligt det låter MED artefakt A.". Även om någon säger "Men hör du inte att det klipper?" så är det svårt att referera till det om man inte hört hur det låter oklippt.

Detta gäller inte bara musik, utan nästan allt: mat, litteratur, vin, film... VHS på 17-tums svartvit TV är fortfarande ett starkt minne för mig, men samma film i restaurerad kopia på DVD i surround är en annan sak - för att inte tala om bluray. (Dock, när man sedan börjar se digitala block, kantskärpning, regnbågseffekten så är man ju där igen.)

Som liten slukade jag Sagan om Ringen i den gamla svenska översättningen, men när jag väl läst engelska originalet, så... Ja, vad säger man?

Vi flyttar hela tiden våra referensramar, på gott och ont. :)

Tycker resonemanget är tillräckligt bra.....i alla fall utifrån mina nuvarande referenser......fast jag tycker inte alls att artefakter är så himla dåliga......tvärtom dom låter tillräckligt bra i mina öron. Ta min gamla Marantz-tuner som exempel......låter utmärkt!

Finns ju en annan aspekt åckså. "Det" kan ju vara tillräckligt bra för just ett specifikt ändamål. Det låter tillräckligt bra för mina "lomhörda gäster" eller tillräckligt bra för att finlyssna under rusningstid....osv.

Vad jag vill ha sagt är att vi kanske har många "plattformar" som vi referar till även inom ett visst ämnesområde. Jag tror att man måste referera till många "plattformar" om man vill beskriva alla de kvalieteter som påverkar hur man uppfattar musiken, den musikaliska kvaliteten, den tekniska kvaliteten, den "reproduktiva?" kvaliteten osv.

Rolls Royce, eller hur det nu stavas, lär låta bli att uppge vissa prestanda med kommentaren att de är "tillräckliga" eller nåt sånt. Hur kan Firman vara så säker på att bilens prestanda räcker till åt alla....."smile"

Edited by safari

Good enough duger för saker som man inte prioriterar så högt, i mitt fall t.ex bil, telefon, bostad, verktyg mm.

För de få viktiga sakerna i livet tänker jag annorlunda, exvis livskamrat, mat, musik, hifi, foto.

Kan inte uttrycka det bättre. Jag har t o m samma ordning, men jag slänger in natur/trädgård mellan hifi och foto.

Kan inte uttrycka det bättre. Jag har t o m samma ordning, men jag slänger in natur/trädgård mellan hifi och foto.

Jag misstänker att vi lägger lite olika betydelser i begreppet "tillräckligt bra".

Jag menar inte att "tillräckligt bra" skulle betyda halvdant eller hjälpligt okay eller så.

Jag menar att "tillräckligt bra" kan vara en väldigt hög nivå.

Dock är det fullständigt onödigt att lägga nivån högre än vad man förmår uppskatta eller förnimma.

Att byta till en annan stärkare som har mycket bättre värden är ju meningslöst om jag inte hör skillnaden.

Edited by Strmbrg

"Denna "stereo" uppfyller normen SIS 19115 och anses därmed kunna återge det mest grundläggande på ett korrekt sätt....bla bla". (Visst fanns det nån DIN-norm för länge sedanl?) Är det tillräckligt bra för mig då, eller för mänskligheten som sådan, månne?

Vem är det som skulle använda begreppet "tillräckligt bra" och i vilket sammanhang? Jag kommer att tänka på ON-OFF mfl som friskt skaldar BRA-BÄTTRE-BÄST...(och så småningom på RR maner) TILLRÄCKLIGT BRA.

Edited by safari

Ja, jo.

Men tillräckligt bra skall ju inte anges av tillverkaren eller säljaren.

Det skall ju definieras av användaren.

OnOffs Bra Bättre Bäst tycker jag är ganska floskligt. Man kan ju lika gärna titta på prislapparna: Billig Dyrare Dyrast...

.....och TILLRÄCKLIGT DYRT! Fast då får man nog gå till Elgiganten (HA! HA!)

Håller med om att det är jag själv som definierar vad som är tillräcklig bra för mig. Så måste det ju vara.

Om man filosoferar lite till så skulle man ju kunna säga att det är "tillräckligt bra" när man är nöjd. Och det är ju för det mesta ett personligt ställningstagande. Annars kan man ju fundera på om det som betecknas HI END är/låter "tillräckligt bra", på redit (som dom tydligen säger här nere i Blekinge).

Men jag gillar "tillräckligt bra"-konceptet och plattförmsstänket. Man hör ju ofta att det INTE ÄR "tillräckligt bra" så på nåt sätt borde man ju kunna fastställa vad som ÄR tillräckligt bra. Ibland förefaller det som om det i HIFI-kretsar förekommer en viss concensus kring vad som är bra, dåligt och tillräckligt bra. Rätta mig om jag har fel!

Jag menar inte att "tillräckligt bra" skulle betyda halvdant eller hjälpligt okay eller så.

Tillräckligt bra för mig är inte bra. Det är mer som att "det får räcka med hänsyn till min livssituation, till min ekonomi just nu etc". "Tillräckligt bra" anger en hållplats mot en högre värld eller som Calle_Jr skriver, ett område som inte är så intressant eller viktigt. Ungefär som att "det får duga".

"Tillräckligt bra" är inte bra och det kan aldrig vara riktigt bra för mig men för någon annan kan det ju betyda High End om vi håller oss till hifi. Å andra sidan, "so what". Var och en lägger den betydelse den vill. Det är lite av ett kvasiproblem. Det låter vare sig på ena eller andra hållet oavsett vad vi kallar det. En sup, en snapps, en djävel, en rackebajsare ... skit samma ... ;)

Tillräckligt bra varierar för mig. I bilen har jag ett tillräckligt bra, på jobbet ett och hemma i köket ett och i mitt lyssningsrum ett mm. Gränsen kan flyttas fram och tillbaka. Oftast fram eftersom jag gillar förbättringar och att optimera.

För mig säger tillräckligt bra väldigt lite. Det är alldeles för mycket subjektivitet i det, samt att det för mig låter som om det skulle vara bra om det blev bättre.

Hur låter detta! - Jag ser att du fått ny flickvän. Hurdan är hon.

Svarar. - Hon är tillräckligt bra!

Ok! Vadå? Visst låter det sådär bra! Nästan att man tycker synd om tjejen.

Om man säger tillräckligt bra upplever jag att det finns rätt mycket plats bortom detta uttryck. Det är dit man kanske borde satsa.

Om jag nu skulle vara nöjd med min hifi och får frågan om hur den låter. Då svarar jag ju inte -tillräkligt bra. Jag svarar ju -den låter bra. Svarar jag tillräkligt bra tror nog de flesta att jag inte är helt nöjd med den men att den ändå uppfyller de mesta av mina krav, men med en viss bitter eftersmak.

För mig varierar mina krav på saker med intresset och vad jag förväntar mig av dem. Jag har höga krav på musikåtergivning där är mina krav högre än de flestas tror jag. Således är min tillräckligt bra nivå där säkert ultra bra i någon annans ögon.

Calle B

Jag ser att vi har lite skilda uppfattningar om vad "nöjd" och "tillräckligt" innebär.

Då blir ju resonamanget svårare att diskutera kring.

Hm,

Om jag blir nöjd?..

Tar hifihobbyn slut då?

Vad driver oss till att experimentera och ändra?

Missnöje eller nyfikenhet?

Både och kanske.

--- --- ---

En lite annan betraktelse:

När jag ser i backspegeln så sker förändringarna betydligt mer sällan numera än de gjorde förr.

Jag har inte riktigt koll, men har för mej att jag släpade hem nya högtalare minst en gång per år under det (glada?) nittitalet.

Till detta skall läggas eviga justeringar av högtalarnas placering och vinklar. Även en del ommöbleringar gjordes i hopp om att "få till det".

Den perioden minns jag som väldigt disharmonisk. Jag mådde inte så bra av andra anledningar då, vilket sannolikt bidrog till hifi-rastlösheten.

Jag ser ett mönster:

Då pulade jag mycket med prylarna och hade svårt att sitta still och lyssna.

Nu pular jag knappt alls med prylarna och kan sitta och lyssna i timmar.

Så har det varit för mej.

Hur ser det ut för er?

Edited by Strmbrg

Leda är förändringarnas moder!!

Tillräckligt bra och nöjd kanske man är en liten stund, då det kollektiva ansvaret gör sig påmint....

Leda kan vara en orsak, ja.

Men vad tänker du på för kollektivt ansvar?

Enkelt uttryckt, när omvärlden tycker att pengarna skall användas till annat än örongodis.

Annars kanske man kan säga att "tillräckligt bra" är det när man är nöjd och belåten. Förhoppningsvis är det en mer konstruktiv syn på begreppet "tillräckligt bra". Då har man ju i alla fall uppnått ett eftersträvat mål.

Vad krävs för att man skall bli nöjd OCH belåten blir ju givetvis frågan som osökt leder till att försöka identifiera olika kvaliteter (kvaliteter får det bli eftersom jag inte kan skriva kvaliteer med aposang...eller nåt)

Jag ser nog mer "tillräckligt bra" såsom användbart på enskilda tekniska aspekter i en anläggning. Hur bra skall nätdelen vara för att man skall nå musik-Nirvana? Jo, tillräckligt bra räcker. Jag blir alltid fundersam när man ser termer som "överdimensionerad nätdel". Det är väl onödigt? :)

Samma gäller samtliga ingående delar - om varje del är tillräckligt bra så har man förutsättningarna för ett helt fantastiskt slutresultat. Att se det så kan ju också vara ett sätt att undvika suboptimering, så att man inte tokfokuserar på en liten detalj som kanske inte i det stora hela påverkar nämnvärt.

Kan ibland konstatera att strävan efter perfektionen driver mig i fel riktning.

Å ena sidan kan jag konstatera att det jag förutsatt mig att göra blir genomfört, men det finns alltid detaljer som ändå inte blir fulländade.

Skämtsamt brukar jag säga om mig själv att "jag tillhör inte den nöjda typen". Kanske ligger där ett uns av sanning som handlar om drivkraft att söka fulländningen.

Skulle egentligen inte nöja mig med tillräckligt bra, utan vill ha utomordentligt bra.

Skulle säkert inte i dagsläget köpa nästbästa alternativet utan hellre vänta tills jag har råd att köpa bästalternativet.

Finns egentligen inget mellanläge för mig som handlar om att göra saker tillräckligt bra.

Varför lyssna på något system som är halvbra om det är nåbart med andra uppoffringar över tiden att nå det ultimata?

Har egentligen bara musiken som hobby och hinner inte så mycket mer pga arbete och familjeliv.

Ifråga om musik vill jag lyssna på de för mig bästa artisterna, i de bästa sättningarna och den bästa musiken och i det för mig bästa systemet. Att lyssna på hifi är ju egentligen ett substitut för livemusik som vore betydligt dyrare om man skulle kuska världen över och lyssna på konserter i jordens alla hörn. Nu har jag allt inom räckhåll för min fjärrkontroll.

Man har trots allt bara ett liv ;)

Calm

Vad som är tillräckligt bra är ju varierande! Jag ser framför hur olika prylar (hifi, bil, telefon, dator, etc) har olika "lagomvärde" enligt ett mixerbord:

lx7ii_angle_low.jpg

För hifi'ns del är reglaget hög uppkjutet.

Ordet lagom är lite speciellt, vilket denna tråd indikerar.

Kan ibland konstatera att strävan efter perfektionen driver mig i fel riktning.

Å ena sidan kan jag konstatera att det jag förutsatt mig att göra blir genomfört, men det finns alltid detaljer som ändå inte blir fulländade.

Skämtsamt brukar jag säga om mig själv att "jag tillhör inte den nöjda typen". Kanske ligger där ett uns av sanning som handlar om drivkraft att söka fulländningen.

Skulle egentligen inte nöja mig med tillräckligt bra, utan vill ha utomordentligt bra.

Skulle säkert inte i dagsläget köpa nästbästa alternativet utan hellre vänta tills jag har råd att köpa bästalternativet.

Finns egentligen inget mellanläge för mig som handlar om att göra saker tillräckligt bra.

Varför lyssna på något system som är halvbra om det är nåbart med andra uppoffringar över tiden att nå det ultimata?

Har egentligen bara musiken som hobby och hinner inte så mycket mer pga arbete och familjeliv.

Ifråga om musik vill jag lyssna på de för mig bästa artisterna, i de bästa sättningarna och den bästa musiken och i det för mig bästa systemet. Att lyssna på hifi är ju egentligen ett substitut för livemusik som vore betydligt dyrare om man skulle kuska världen över och lyssna på konserter i jordens alla hörn. Nu har jag allt inom räckhåll för min fjärrkontroll.

Man har trots allt bara ett liv ;)

Calm

Men då skulle jag säga att det inte är tillräckligt bra för dig förrän det är utomordentligt bra!

Det är ju det jag vill komma till, att tillräckligt INTE betyder att det inte är tillräckligt.

Man är ju inte nöjd förrän man är nöjd, ju.

Är man nöjd först på en jämförelsevis hög nivå, så är det ju inte tillräckligt förrän på den nivån.

Men, väl på den nivån är det tillräckligt.

Och då befinner man sej på plattformen.

Jobbigt resonemang?

Men intressant.

Om man är intresserad.

:unsure:

Men då skulle jag säga att det inte är tillräckligt bra för dig förrän det är utomordentligt bra!

Det är ju det jag vill komma till, att tillräckligt INTE betyder att det inte är tillräckligt.

Man är ju inte nöjd förrän man är nöjd, ju.

Är man nöjd först på en jämförelsevis hög nivå, så är det ju inte tillräckligt förrän på den nivån.

Men, väl på den nivån är det tillräckligt.

Och då befinner man sej på plattformen.

Jobbigt resonemang?

Men intressant.

Om man är intresserad.

:unsure:

Eftersom nöjdnivån enligt mitt resonemang har en tendens till att flytta sig framåt hela tiden, så blir jag egentligen aldrig riktigt nöjd. ;)

Men jag inser också mina ekonomiska begränsningar som gör att jag kommer till en nivå då jag borde vara nöjd.

Så man kanske skulle kunna kalla nivån tillfredsnivån. :)

Calm

Men jag inser också mina ekonomiska begränsningar som gör att jag kommer till en nivå då jag borde vara nöjd.

Så man kanske skulle kunna kalla nivån tillfredsnivån. :)

Inom arbetslivet, framför allt för karriärister, brukar man säga att strävan går mot inkompetensnivån, dvs det finns en nivå som man inte är riktigt kompetent för. Problemet med det är att den nivån är inte alltid så tydlig förrän efteråt. Så tycker jag det är med hifi också, åtminstone för egen del.

Jag tycker i och för sig att mina senaste uppgraderingar gett mig något men det har kommit till en nivå där det har blivit svårare att skilja mellan annorlunda och bättre.

Den tekniska inkompetensnivån är redan passerad för länge sedan ;)

När jag läste elektronik på gymnasienivå så var halvledare ett förhållandevis nytt begrepp. De stora landvinningarna låg i att man lyckades från IC-kretsar skapa LSI-kretsar där ett stor antal komponenter samsades under ett svart sockerbitsstort skal.

Nu går man tillbaka till den gamla rörtekniken som varit delvis satt på undantag men nu känner luft under vingarna.

När det gäller den audiomässiga inkompetensnivån så är det väl samma sak. Man hör inte den gradvisa försämringen av hörseln själv, utan den brukar kommenteras av omgivningen om systemet är på för hög volym.

Annars hyllar jag principen att ju mer du lär dig ju mer inser du hur lite du vet :)

Calm

Tror det är den ekonomiskainkompetensnivån som också styr uppgraderingsnivåerna!? Själv måste jag prioritera samt ta hänsyn till tidigare nämnda nivå.

Edit: missade ett ord

Edited by iroise

Att du orkar, du skapar tråd på tråd i alla möjliga forum med väldigt HiFi filosofiskt innehåll............................

:icon_smile_cool:

Tror det beror mycket på om man är intresserad av musiken eller apparaterna.

Fula människor hittar alltid något att klaga på hoss vackras utsende. Medan vackra människor faktiskt är ihop med vackra....................

Lite flummig Analogi men ändå.

hehe

Att du orkar, du skapar tråd på tråd i alla möjliga forum med väldigt HiFi filosofiskt innehåll............................

:icon_smile_cool:

Tror det beror mycket på om man är intresserad av musiken eller apparaterna.

Fula människor hittar alltid något att klaga på hoss vackras utsende. Medan vackra människor faktiskt är ihop med vackra....................

Lite flummig Analogi men ändå.

hehe

Kan du utvecka dej lite?

Eller blir det kanske för filosofiskt då?

;)

Vad tycker du att man skall skriva om på ett hifi-forum?

Vad tycker du att man skall skriva om på ett hifi-forum?

Kör på Strmbrg - lite sociologi, psykologi och filosofi gör forumet mer levande tycker jag. En del av dina trådar har lett till tankeväckande inlägg från flera håll. Tekniken och musiken i all ära men ibland kan det vara välgörande med lite kontemplation och andakt över vår hobby. Ibland kan jag i och för sig också tycka lite "so what" om dina inlägg, men det gäller även en del andra trådar och förmodligen tänker några så om mina.

Mångfald är grejen!

Kör på Strmbrg - lite sociologi, psykologi och filosofi gör forumet mer levande tycker jag. En del av dina trådar har lett till tankeväckande inlägg från flera håll. Tekniken och musiken i all ära men ibland kan det vara välgörande med lite kontemplation och andakt över vår hobby. Ibland kan jag i och för sig också tycka lite "so what" om dina inlägg, men det gäller även en del andra trådar och förmodligen tänker några så om mina.

Mångfald är grejen!

Du kommer inte att bli besviken.

:)

Jag kommer att älta på även i fortsättningen.

;)

Jag tror inte HiFi skiljer sig från annat människan är intresserad av eller har en drivkraft att utöva.

Att vi skjuter våran nöjdhetsnivå framåt allteftersom vi närmar oss den, är ju ett framgångsrecept hos mänskligheten. Darwin ni vet...

Om alla skulle sätta sig ner och vara nöjda blir det ingen framgång eller utveckling eller förbättring mm.mm. någonstans. Alla är olika med olika mål och drivkrafter, men jag för min del gillar utmaningar och att skjuta målen framför mig. När jag nått ett mål får jag en inre tillfredsställelse men också resan är målet. Detta varierar också beroende på intresse.

Vår diskmaskin tex. Den är tillräckligt bra och jag behöver inte jaga vidare för en bättre. Däremot i mitt yrke och i mina intressen är det full fart framåt. Det gör illafall mitt liv intressant.

Sedan kan vi definiera olika intressen med HiFi. Somliga focuserar på att få ett ljud att låta "bättre". Andra att ha en stor skivsamling och konsumerar låtar på löpande band. Man läser texter och bryr sig inte om om cymbalen låter som ett kastrullock.

Vi skulle ju inte kunna köpa en enda hifipryl om inte vi skulle fortsätta att utveckla det som redan är bäst och som vi är nöjda med.

Nä! jag skulle nog kunna säga: Fram för missnöjdheten och otillräckligheten i vår hifi. :outdoor: Ur detta kommer en massa positiv drivkraft, upplevelser och spännande tekniska inovationer som berikar.

Å du Strmbrg! Fortsätt bara. Det är bra att reflektera och tänka till. För detta behövs en frågeställning. Det intresset och drivkraften har ju du att formulera. Skulle du vara nöjd och få tillräckligt bra svar skulle du ju inte fortsätta att ställa dessa frågor. Fortsätt bara. Jag gillar det.

Vi kanske skulle ha en ny rubrik: Filosofisk HiFi.

Mvh

Calle B