Jump to content

Hegal DAC HD 10

diesel

Recommended Posts

Har någon lyssnat på denna DAC?

Alla intryck och jämförelser är intressanta.

:)

Tyvärr har jag inte testat Hegeln så du får ursäkta att jag inte håller mig till din fråga men, skulle vilja tipsa om Moon Dac 300D som jag har hemma på lite test just nu! Visst den kostar lite och det kommer bli mkt tråkigt att lämna ifrån mig den! Har testat och ägt ex. Cambridge DacMagic och den är riktigt bra för det priset men mot Moon Dacen får den definitivt se sig slagen! Så har du möjlighet och även andra som ev. kan tänka sig att köpa dac i denna prisklass rekomenderas test! Det enda minus i mitt fall är att den inte har digital ut/passthrough!

P1030332.jpg

P1030325.jpg

Tyvärr har jag inte testat Hegeln så du får ursäkta att jag inte håller mig till din fråga men, skulle vilja tipsa om Moon Dac 300D som jag har hemma på lite test just nu! Visst den kostar lite och det kommer bli mkt tråkigt att lämna ifrån mig den! Har testat och ägt ex. Cambridge DacMagic och den är riktigt bra för det priset men mot Moon Dacen får den definitivt se sig slagen! Så har du möjlighet och även andra som ev. kan tänka sig att köpa dac i denna prisklass rekomenderas test! Det enda minus i mitt fall är att den inte har digital ut/passthrough!

Tar Moon Dacen 24/192 via USB?

Behöver den någon speciell driver?

Hittar inget på simaudios sajt eller i manulaen till 300D...

Hegel verkar mena att alla PC/MAC nersamplar till 16/48 för att kunna skicka ljud via USB:

Can I stream 24 bit / 96 kHz signals or higher from a PC to the HD10?

Yes you can. If connected via the USB cable, the PC/MAC will down sample the signal to 16 bit / 48 kHz, and the HD10 will upsample it again. For true 24 bit / 96 kHz or 24 bit / 192 kHz transfer you need to use the coaxial digital output from the computer to the coaxial digital input on the HD10.

Citat från Q/A om HD10

Det låter som om dom implementerat USB-ljudgränsnittet dåligt! :Thinking:

/ptr

editeringsorsak : stavfel & tillägg

Edited by plundin

Har någon lyssnat på denna DAC?

Alla intryck och jämförelser är intressanta.

:)

Är också nyfiken på denna efter det minst sagt positiva testet i Hifi & Musik.

Moon ligger ju i ungefär samma prisklass så den är ju absolut intressant den också. Väntar tålmodigt på lyssningsintryck kring denna.

Jag får nog se mig slagen när det gäller testet med 24/192 via usb! Har inte det som behövs för att utföra testet tyvärr.

Saknar du filer?

Det finns tex att ladda (testfiler) ner från skivbolaget 2Ls sajt! (Uppe till höger finns en meny, välj "Testbench HD audio files.. missa inte detta bara "To download audio please provide the username HD and the password 2L"..)

Saknar du spelare, så fixar Foobar detta!

/ptr

Saknar du filer?

Det finns tex att ladda (testfiler) ner från skivbolaget 2Ls sajt! (Uppe till höger finns en meny, välj "Testbench HD audio files.. missa inte detta bara "To download audio please provide the username HD and the password 2L"..)

Saknar du spelare, så fixar Foobar detta!

/ptr

Jag har lite 24/192 musik i datorn och foobar visste jag inte om, tackar för det! Funkar kalas att spela upp och låter helt fantastiskt via SPDIF men, får inte min dator att skicka ut det via usb? Ska testa lite mer senare.

Specifikationen för USB 1.1 omfattar "bara" 24 bitar & 96 kHz. Det innebär att det krävs speciella drivrutiner för att nå 24/192 via USB, antingen i USB 1.1 via någon sorts kringgående av specifikationen, eller via USB 2.0 som inte har samma drivrutinsfria plug-n-play vad gäller ljud.

Jag kan ha missat något, men så vitt jag kan se finns inget sätt att nå den upplösningen via USB utan speciella drivrutiner, och då förstås till hårdvara som är anpassad därefter. 6moons går in på ämnet lite i den ganska färska förhandstitten på Wyred4Sound DAC1/DAC2.

Jag kan ha missat något, men så vitt jag kan se finns inget sätt att nå den upplösningen via USB utan speciella drivrutiner, och då förstås till hårdvara som är anpassad därefter.

Det verkar så, och tills nyligen har 24/48 varit vanligast via usb, även om kretsen i övrigt är byggd för 24/96.

The USB 1.1 spec is limited to 24/96. USB 2.0 is currently exclusive to OSX where it supports 24/210. To offer a 24/192 capable USB DAC, a company must write or license firm ware (a special device driver as is necessary also for FireWire).

Wyred4Sound DAC2 var det mest intressanta jag sett på länge.

Tyvärr gick jag bet på testet med 24/192 via usb! Kan dock konstatera efter 4 dagars lyssning att det är en mkt kompetent liten dac! Nu har jag dock inte jämfört denna sida vid sida med något annat än vad som sitter in min förstärkare (noname dac) typ receiver. Har heller inte så mkt erfarenhet av externa dacar förutom Cambridges dacmagic, men som jag skrev innan så spelar denna i en helt annan liga.

När det gäller bedömning av dacen så vet jag att det är mkt individuellt beroende på rummets beskaffenhet och utrustning man använder och själv tycker jag det är jättesvårt att sätt ord på hur det låter osv. men ska försöka mig på en liten recension!

Det den tillför mitt system är en otrolig spelglädje med stor luftighet och lite värme!, dock utan att för den skull tappa i det övre registret. Tyckte också att 3d effekten höjdes markant! Detaljrikedomen var nog det som utmärkte sig mest och blev en väldigt stor skillnad, hör småljud från instrument jag inte hört innan. Ibland skriver vissa som att dra bort ett lakan från högtalarna, kanske inte riktigt så men skillnaden var ganska stor!

Den sänkte dock utnivån något vilket jag inte har en aning om varför? Fick höja volymen ett par snäpp för att få samma! Spelar dock mindre roll!

Det som i mitt fall är lite negativt är att det inte finns SPDIF ut för passthrough!

En intressant helg och extremt mkt musik har jag lyssnat på och lite tråkigt blir det att lämna tillbaka den imorgon!

Kan rekommendera test om ni får möjligheten och överväger köp av extern dac i denna prisklass!

Än en gång ursäkta "Diesel" för lite offtopic av dac-märke!!

Tar Moon Dacen 24/192 via USB?

Behöver den någon speciell driver?

Hittar inget på simaudios sajt eller i manulaen till 300D...

/ptr

editeringsorsak : stavfel & tillägg

Skickade ett mejl till simaudio och fick svaret!

The USB input on the MOON 300D will not accept anything above 48kHz.

The 300D's price would have been substantially higher if we would have

implemented this feature and we wanted to make this unit as affordable

as possible.

Also, our R&D determined that most decent quality computer audio cards have

at least an S/PDIF digital output. Furthermore, its become very common for

most computer motherboards equipped with an onboard soundcard to have

either Toslink, S/PDIF ot both, hence the neccessity for 24/96 USB became

less relevant in our opinion.

In any event, we feel, as do many of our retailers and customers, that the

MOON 300D outperforms virtually all competing units at this pricepoint. I

highly recommend that you audition one to hear for yourself.

Jag skall förklara lite vad jag undrar över. Det är främst mot andra CD spelare men även DAC som jag vill veta hur den står sig. Moon "artikeln" här var väldigt intressant, dock lite off topic.

Min utgångspunkt är att för ca 10 000 får man en ok CD spelare. Det ljudet har jag nu via DACerna i min bioreciver(använder denna som DAC och försteg men ej slutsteg i denna konfiguration). När jag kör finlyssning så använder jag min Rega Jupiter CD-spelare. Saken är den att jag har köpt en Squeezebox touch och kör numera alla "Popskivor" via den. Skulle även vilja kunna finlysna på mina klassiska skivor.

Att köpa en DAC för 10 000 som låter ungefär som en 10 000 CD är bortkastade pengar. CD-spelare jag skulle titta på i dag är till ex Cyrus CD8 och Rega Saturn (sämre än Jupiter enligt mig).

Hegel DAC 10 har fått väldigt fin kritik och då blir man självklart nyfiken på om det kan vara något.

:D

Edited by diesel

Att köpa en DAC för 10 000 som låter ungefär som en 10 000 CD är bortkastade pengar. CD-spelare jag skulle titta på i dag är till ex Cyrus CD8 och Rega Saturn (sämre än Jupiter enligt mig).

Jag köper en Yellowtec PUC2 för 5'000 och det är också en ADC (24bit/192kHz) och för mig är det ingen vits att köpa den om jag inte vore övertygad om att jag skulle få bättre ljud än ur en CD-spelare för 100'000 när jag spelar av från hårddisk ;)

- Förra sommaren lyssnade jag på 16bit/44,1kHz från hårddisk och det lät helt fantastiskt och klart bättre än de flesta skivspelare jag hört. :app:

//Eliot

Att köpa en DAC för 10 000 som låter ungefär som en 10 000 CD är bortkastade pengar.

Det håller jag inte riktigt med om, även om jag tror jag förstår din poäng.

En bra drive i en cd-spelare kostar en del. Separata DACar har en stor marknad, och det skulle inte förvåna mig om de kommer springa om cd-spelare i volym.

Dessutom är en DAC normalt sett mer mångsidig med ingångar för hårddiskavspelning, film, TV osv.

Skickade ett mejl till simaudio och fick svaret!

The USB input on the MOON 300D will not accept anything above 48kHz.

The 300D's price would have been substantially higher if we would have

implemented this feature and we wanted to make this unit as affordable

as possible.

Also, our R&D determined that most decent quality computer audio cards have

at least an S/PDIF digital output. Furthermore, its become very common for

most computer motherboards equipped with an onboard soundcard to have

either Toslink, S/PDIF ot both, hence the neccessity for 24/96 USB became

less relevant in our opinion.

In any event, we feel, as do many of our retailers and customers, that the

MOON 300D outperforms virtually all competing units at this pricepoint. I

highly recommend that you audition one to hear for yourself.

Intressant svar! kanske inte det jag velat ha, men jag kan förstå att dom gör vissa avväganden med sin produkt även om dom är en aning 2001 ur min skygglapssynvinkel...

Tyvärr kan jag inte hålla med om att alla datorer har ett ljudkort med antingen toslink eller s/p-dif, det är en sanning med modifikation för det diskvalificerar majoriteten av alla laptops. och jag har en känsla av att bra många av oss använder just en laptop för att spela vårt datorljud!

För mej är valet av produkt helt baserat på detta!

/ptr

Det håller jag inte riktigt med om, även om jag tror jag förstår din poäng.

En bra drive i en cd-spelare kostar en del. Separata DACar har en stor marknad, och det skulle inte förvåna mig om de kommer springa om cd-spelare i volym.

Dessutom är en DAC normalt sett mer mångsidig med ingångar för hårddiskavspelning, film, TV osv.

Du måste helt ha missuppfattat vad jag säger. Det är inte en generell kommentar för alla utan en specifik ur mitt eget perspektiv. Jag har redan en DAC som låter som en 10 000 kronors CD. Alltså är det att slänga pengarna i sjön. Dessutom är det frågan om att nå en betydligt högre nivå på Ljudet än så. Poängen är att jag vill ha en DAC som låter ungefär som min Rega Jupiter. Annars måste jag fortsätta att "finlysna" på CD hela tiden.

Det jag läst om Hegel så verkar den ligga åt det hållet så att säga. Har tyvärr inte tid att åka och lyssna själv. Vore därför väldigt intressant med lite intryck från folk som hört den i verkligheten.

Edited by diesel

Guest om.s
Det jag läst om Hegel så verkar den ligga åt det hållet så att säga. Har tyvärr inte tid att åka och lyssna själv. Vore därför väldigt intressant med lite intryck från folk som hört den i verkligheten.

Leste du linken jeg la ved?

mvh

Guest om.s
Bra att du påminde mig :) , skummade bara igenom den innan. Skall läsa hela tråden.

Der er det iaf endel erfaringerfra folk som har kjöpt/hört den ;) ...

mvh

Der er det iaf endel erfaringerfra folk som har kjöpt/hört den ;) ...

mvh

Ja men alla är Norrmän.

Skämt åsido, det som skrevs där var väldigt intressant. Känns som om den kan ligga ljudmässigt och kvalitetmässigt där jag hade tänkt mig.

Skumt att ingen i sverige verkar ha ens lyssnat på den.

Guest om.s
Ja men alla är Norrmän.

Skämt åsido, det som skrevs där var väldigt intressant. Känns som om den kan ligga ljudmässigt och kvalitetmässigt där jag hade tänkt mig.

Det finnes vel sikkert noen, men kanskje ikke på dette forumet? :Thinking: ...

mvh

Det finnes vel sikkert noen, men kanskje ikke på dette forumet? :Thinking: ...

mvh

Jag har hållit i en - men fick inte låna hem den just då. Den kändes i alla fall bra i handen tyckte jag ... alltid nåt.

Edited by conan

Hej,

Har haft Hegel dac:en sedan nov/dec-09. Den köptes som omvandlare till min till lätt ålderstigna Sony CDP-X7ESD ( som ren transport är den fortfarande i topp gällande byggkvalitet och stabilitet...) Duon överraskade med ett stort, nyansrikt och livfullt ljud som gav favoritskivorna ett härligt lyft! Slitna uttrycket "lyfta ett antal slöjor" kändes från ruta ett. Kör parallellt med Sony SCD-777ES och Hegel/X7ESD behöver inte skämmas alls! Hegeln körs även som D/A mellan laptop och försteg vid "komfortlyssning", läs Spotify Premium. Smidig och förhållandevis billig ljudförbättrare...

Lansen

Ja men alla är Norrmän.

Hej,

Jag är på forumet...

bor i Sverige (Göteborg)...

har en Hegel HD10...

Jag har en klar uppfattning om den.

Skulle vara jätte kul om nån annan ville prova den.

Är villig att låna ut den så ni får lyssna och utvärdera.

Hej,

Jag är på forumet...

bor i Sverige (Göteborg)...

har en Hegel HD10...

Jag har en klar uppfattning om den.

Skulle vara jätte kul om nån annan ville prova den.

Är villig att låna ut den så ni får lyssna och utvärdera.

hehe men skriv då ner några rader om dina intryck :)

hehe men skriv då ner några rader om dina intryck :)

OK här kommer mina intryck.

Jag kör den med:

CD Yamaha CD-2000 - RCA

CD Yamaha CDX-596 - RCA och Optisk

Ipod docka - RCA

Spotify Laptop Dell D610 ljudkort: Sigma Tel C-Major Audio - USB

Har kört test:

CDX-596(RCA) - CD2000 (RCA) :Ingen skillnad upplevd (tyvärr,men va fasiken då har jag ju två bra CD spelare ). Vid dessa tester har jag kört den ena några låtar och sedan kopplat om till den andra. Har ej kunnat switcha sekundvis.

Har tidigare kört A-B test, där jag kan switcha direkt:

Yamaha CDX-596 via HD10- Koax mot Optisk : Ingen skillnad funnen mellan dessa.

CDX-596 Direkt (Coax) -CDX-596 via HD10(RCA) : HD 10 lyfter fram musiken och är mer detaljerad. De övre registren blir mer klara och en separation av kanalerna sker och det känns inte längre "grötigt". Hmmm jag är super nöjd.

Har kört blind tester där flickvännen ändra 10-20 ggr mellan CDX och HD10: Tyst - Musik - Tyst - Musik ...randomly mellan CDX och HD10. Jag klipper minst 95%. Det är i princip bara den första som är svår att klippa men när den andra kommer vet man direkt om det är bättre,sämre eller samma.

CD-2000 Direkt (Coax) - CD2000 via HD10(RCA) HD 10 låter bättre. Mer rymd och dynamik. Finare frasering i det övre registret och bättre detaljrikedom

Har nu även kört en ny omgång där jag har mätt med dB mätare för att få lika utnivå på ljudet. Testet har körts med hörlurar Denon AH-D2000 och högtalarna Mirage M3 och SA720+Sub Velodyne 800i.

CD-2000 Direct (Coax) - CD2000 via HD10(RCA) : Skillnaden är att CD2000 låter lite bättre, HÄPP! Vad hände? Jo Hegel har låtit utnivån vara något högre och då har man lurats att tycka den låter bättre när den låter mer...

Så vid justering av ljudnivån så får jag ett mycket lika resultat men en uns av klarare ljud och lite mer dynamik i CD-2000.

Alltså: Vinnare i denna match med minsta marginal är CD-2000

Kommer senare att köra CDX-596 mot HD10 när tid finnes.

Jaha hur gick det matchen Dell PC - HD10 ?

Här har jag ej heller kunnat switcha sekund vis utan kör kända låtar för att sen byta.

Dell PC (via 3,5mm stereo propp,hörlurs utgång till RCA) - HD10(USB A - USB B) HD10 låter bättre. HD10 har klarare och mer rymd i ljudet. Basen känns distinktare. Basen dissar mycket när datorn körs direkt och detta försvinner när den körs via HD10. Bästa uppgraderingen är att vid de tysta partierna så finns små svaga ljud fenomen(högfrekvent micro brus) vid körning via 3,5mm som är helt borta vid körning via HD10.

Summering:

Gör HD10 jobbet bra ?

CD - OK men min CD-2000 låter lite bättre(om än mycket marginellt). Kommer att köra HD10 mot CDX-596 och Technics SL-PG570A och med justerad ljudnivå(återkommer kanske senare men pallar inte just nu).

Dator Spotify - Ja, bättre. Skall kolla via Itunes senare.

IPOD - ?? Har ej jämfört ännu och struntar i det då jag aldrig kör via Ipod. Den har jag bara i jackfickan. Jag kommer att testa vid tillfälle då jag har tid och lust, inte prio 1 just nu.

Är Hegel HD10 värd 10 papp ?

Nix inte en janne. Enda fördelen är att Spoty låter lite bättre men jag tror att CAMBRIDGE DacMagic skulle göra jobbet lika bra men till en 1/3 av kostnaden, där jag skulle kunna köpa ett par skysta stativare för 7.000 , ca 40 CD skivor eller en bra vinyl spelare

Men nu tycker jag att HD10 är cool och jag låter mig luras via det visuella att ljudet är bättre så den kommer inte att säljas.

Nackdelarna:

- Ingen fjärk.

- Den obligatoriska blå leden lyser lite stark.

- Lite dyr

- XLR ingångar saknas

Fördelar:

- Den är super cool

- 2st Coax ingångar

Skulle jag köpa en ?

Nix, inte värd pengarna. Men nu har jag en och släpper den inte på ett bra tag. Det som skulle få mig att släppa den är en Fjärk (fasiken vad lat man är).

Ride on !

bb

• 1 month later...

Nu finns även en Dacmagic , som skall vara i köket , i setupen.

Så nu kan man köra Dacmagic - Hegel HD10 - CD2000 mot varandra och jämföra.

Så är även gjort.

Volymen är justerad så samma ljudnivå erhålles.

Om nån vill komma och lyssna så e det bara kul.

Välkommen!

bb