samuel noren Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 Jag köpte 2 st Nordost Brahama o jag tyckte att det blev son att musiken gick på valium såå luungt o så tråkig. någon som haR upplevt att det blir sämre när man uppgraderar ? mvh Samuel Quote
Guest om.s Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 (edited) Jag köpte 2 st Nordost Brahama o jag tyckte att det blev son att musiken gick på valium såå luungt o så tråkig. någon som haR upplevt att det blir sämre när man uppgraderar ? mvh Samuel Jeg testet med en Brahma på ampen her hjemme for noen uker siden, jeg trives bedre med Vishnu som allerede står her (både amp & cdp), men å kalle det sämre vet jeg ikke om er rett, det ble annorlunda på ett sett jeg ikke foredrog, skulle gjerne testet med to Brahma´s for å dra en rettvis konklusjon mvh Edited April 27, 2010 by om.s Quote
PL300 Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Nja inte sämre men inte bättre heller och då gäller det framför allt kablar som jag inte tycker passat in, eller att dom fokuserar på fel register för min del! Så det handlar nog om att du inte fått en bra systemmatchning, som du beskriver det så skulle ju kablarna passa bra om man tycker systemet är lite "hetsigt" idag men det funkade nog inte så bra hos dig så ett felköp med andra ord! Om man tar ett par bäst i test prylar och kör dom ihop är det ingen garanti för att dom spelar bra ihop tyvärr, men det är väl lite av tjusningen också att försöka få till den optimala annläggningen hemma hos sig med en begränsad budget! Så leta vidare Quote
samuel noren Posted April 28, 2010 Author Posted April 28, 2010 Jag backade högtalarna ca 1 dm mot bakväggen o nu spelar det som en gud igen. basen försvann när jag bytte shivan mot brahaman men nu är den på plats igen. Quote
Ekman Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Vad blev kontentan då, föredrog du Brahman till slut ändå??? Quote
samuel noren Posted April 28, 2010 Author Posted April 28, 2010 Vad blev kontentan då, föredrog du Brahman till slut ändå??? ja den får stanna kvar Quote
Guest om.s Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 Den burde jo rent Nordost logisk väre en bedre kabel, om det blir mulighet en dag å teste to stk Brahma´s så skal jeg merke meg dine erfaringer her, jeg flyttet ikke på htére eller annet da jeg testet ... mvh Quote
Bimota Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 ja den får stanna kvar En kort men ändå väldigt belysande HiFi-resa om vad som händer när man byter kablar! Nyckel-ingrediensen till att det blev ett lyckligt slut här är att den gode upptäcksresanden tänkte efter, och faktiskt kompenserade genom att flytta högtalarna efter den nya energisättningen i systemet, och - VOILA! så kom allt roligt på plats. Roligt på svenska alltså, inte på norska eller danska. Ofta får jag höra att det blir högre volym och mer energi, men förändrad klangbalans, när man uppgraderar sina kablar. Då måste man göra läxan och flytta om sina nyväckta tidigare inslumrade högtalare till en position som spelar med rummet och dess akustik. Ibland upptäcker man ett rumsproblem som tidigare slumrat i en mesigare återgivning. Då är det enda rätta att göra att angripa akustikproblemet. Oftast är det ganska enkelt. En insats på första reflexen. En liten omplacering av högtalarna. Eftersom Brahma namngives redan i rubriken på denna tråd kan jag avslöja att den är mycket populär ute i stugorna. Men allra mest levererar vi ut av Vishnu, som också är nämnd här ovan. Har en hel hög med tack-mail i min burk från lycksaliga användare av dessa. Mitt största grundtips för att få systemet att spela musik är att använda sig av samma sorts kablage rakt igenom hela systemet. Då börjar det lira ordentligt. Och man kan åka hem till Boogie Wonderland varje dag. Hälsningar från Ludwig på Audionord Quote
samuel noren Posted April 29, 2010 Author Posted April 29, 2010 Den burde jo rent Nordost logisk väre en bedre kabel, om det blir mulighet en dag å teste to stk Brahma´s så skal jeg merke meg dine erfaringer her, jeg flyttet ikke på htére eller annet da jeg testet ... mvh Basen försvann när jag bytte ifrån shiva till brahama Quote
Guest om.s Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 (edited) Basen försvann när jag bytte ifrån shiva till brahama Personlig opplevde jeg det motsatte, for mye bas med Brahma vs Visnu, men samtidig skjedde det fantastiske ting i toppen og midten, så det var nok ikke en rettvis jamförelse rakt av, men som Ludwig sier så skulle jeg gjerne hatt samme kabel (amp & cdp) for en rettvis sammenligning og konklusjon, samt arbeidet med ht plassering, så Brahma er ikke ute av dansen ... Selv testet jeg også Shiva vs Vishnu når jeg skaffet de, og det var så påtagelig at det reelt sett ikke var noe valg, og dette er hva jeg mener med Nordost logik, det burde bli noe av det samme med Vishnu vs Brahma, kanskje ikke i like stor grad som med de mindre modellene, men alikevel en påtagelig forbedring. mvh Edited April 29, 2010 by om.s Quote
crion Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 (edited) Blir lite skeptisk när jag läser att "basen försvann". Jag hade nog verifierat med välgjorda standardkablar, typ EKK 2,5mm2 + Hubbel hospital grade eller liknande. Det brukar i min värld inte vara en "uppgradering" om bas försvinner, däremot om bas blir mer kontrollerad men innehåller "allt", därav verifiering med standardkomponenter. Tweaks/kablar som ger en tveksam uppgradering eller förbättring på vissa områden försämring på andra är oftast inte värda pengarna. När det är en kvalitetsuppgradering på samtliga fronter, då märker man det. Frågan är om Vishnu egentligen var svagaste länken i din ljudkedja? Edited April 29, 2010 by crion Quote
samuel noren Posted April 29, 2010 Author Posted April 29, 2010 Blir lite skeptisk när jag läser att "basen försvann". Jag hade nog verifierat med välgjorda standardkablar, typ EKK 2,5mm2 + Hubbel hospital grade eller liknande. Det brukar i min värld inte vara en "uppgradering" om bas försvinner, däremot om bas blir mer kontrollerad men innehåller "allt", därav verifiering med standardkomponenter. Tweaks/kablar som ger en tveksam uppgradering eller förbättring på vissa områden försämring på andra är oftast inte värda pengarna. När det är en kvalitetsuppgradering på samtliga fronter, då märker man det. Frågan är om Vishnu egentligen var svagaste länken i din ljudkedja? Jag tror att allt stramades upp så det var nog det jag det jag upplevde. Quote
Bimota Posted April 30, 2010 Posted April 30, 2010 Det brukar i min värld inte vara en "uppgradering" om bas försvinner, däremot om bas blir mer kontrollerad men innehåller "allt", därav verifiering med standardkomponenter. Tweaks/kablar som ger en tveksam uppgradering eller förbättring på vissa områden försämring på andra är oftast inte värda pengarna. När det är en kvalitetsuppgradering på samtliga fronter, då märker man det. Frågan är om Vishnu egentligen var svagaste länken i din ljudkedja? Mycket tänkvärt inlägg! Har många egna erfarenheter av att man kan hitta svaga länkar i kedjan när man tillsätter bra strömprodukter. Bristerna hos t ex en lite klen ljudkälla eller ett komponentrack blir plötsligt uppenbara, och man hör saker som tidigare varit höljda i ett dunkel. Sätt in åtgärden där, så blir lyftet ofta förvånande stort i slutänden. Mitt eget system har blivit jättekräset på ljudkällor när jag sett över strömförsörjningen. På gott och ont, förstås. Men mest på gott. Ludwig Quote
Recommended Posts