GurraG Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Hej! Jag är i slutfasen av min flytt. Glädjen är naturligtvis stor när man ska sätta ihop stereon, men först är RIAAt mer eller mindre försvunnet i allt stök. När jag hittar det efter en vecka så är naturligtvis transformatorn till den lilla asken med elektronik försvunnen. Arg som ett bi sätter jag mig i bilen och kör till närmaste Clas Ohlsson för att köpa en universaltrafo som täcker in de erfoderliga 12V och 0,5A som det står på RIAAt. Glad hittar jag ett med en uppsjö olika kontakter varav en faktiskt passar mycket bra i sin kontakt bak på förstärkaren. Den blå lysdioden på fronten lyser, men det kommer likförbannat inget ljud när jag kopplar ihop grejjorna och startar svarven. Min fråga till er alla är: vad göra? RIAAt i fråga är ett Cambridge Audio 640P. Vill inte sitta en vecka till utan vinyl. Särskilt inte som lasern i CDn är helslut så att det inte går att lyssna på CD heller! Quote
Alfa Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Hej! Jag är i slutfasen av min flytt. Glädjen är naturligtvis stor när man ska sätta ihop stereon, men först är RIAAt mer eller mindre försvunnet i allt stök. När jag hittar det efter en vecka så är naturligtvis transformatorn till den lilla asken med elektronik försvunnen. Arg som ett bi sätter jag mig i bilen och kör till närmaste Clas Ohlsson för att köpa en universaltrafo som täcker in de erfoderliga 12V och 0,5A som det står på RIAAt. Glad hittar jag ett med en uppsjö olika kontakter varav en faktiskt passar mycket bra i sin kontakt bak på förstärkaren. Den blå lysdioden på fronten lyser, men det kommer likförbannat inget ljud när jag kopplar ihop grejjorna och startar svarven. Min fråga till er alla är: vad göra? RIAAt i fråga är ett Cambridge Audio 640P. Vill inte sitta en vecka till utan vinyl. Särskilt inte som lasern i CDn är helslut så att det inte går att lyssna på CD heller! Hej, Förstår att det är irriterande. Jag har haft just ett sådant RIAA. Problemet är troligen nätaggregatet. Cambridge originalnätadapter lämnar 12VAC och inte DC. I Cambridgen används AC:n till att skapa spänningarna som behövs och kör man in DC istället funkar det inte. Kjell o Co har AC/AC adapter, artikel 44204 Lycka till. MVH Alfa Quote
GurraG Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Ah! Så är det ju förmodligen. Tur att när man inte har hjärnan med sig i frustrationen, så finns det andra sansade individer som kan tänka åt en! Tack så mycket. Springer in på Kjelle en snabbis på lunchen i morgon och återkommer när jag testat! /Gustav Quote
Mr.Barbeque Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Inte för att måla fan på väggen, men vill det sig riktigt illa kan du förstört RIAAt genom att köra in DC, spolar fungerar ju t.ex. som en kortslutning för DC. :/ Quote
GurraG Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 (edited) Inte för att måla fan på väggen, men vill det sig riktigt illa kan du förstört RIAAt genom att köra in DC, spolar fungerar ju t.ex. som en kortslutning för DC. :/ Vi får se! Jag har ju mitt rör-RIAA just in case som jag också tar med mig hem från jobbet i eftermiddag, så i kväll ska jag spisa min nya Joe Bonamassa-skiva, vad framtiden än må ha i sitt sköte! Edited April 26, 2010 by GurraG Quote
conan Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 Inte för att måla fan på väggen, men vill det sig riktigt illa kan du förstört RIAAt genom att köra in DC, spolar fungerar ju t.ex. som en kortslutning för DC. :/ Normalt sett är det inga problem att köra DC-adaptor till en apparat. Tvärtom är däremot inte att rekommendera. Då kan det gå sönder. Anledningen är att de allra flesta nätdelar alltid gör en DC-spänning först - och med DC in så händer inget speciellt farligt. Man kan till och med polvända utan att något går sönder. Förutsättningen är att apparaten är byggd för AC-spänning in. Dock anger man normalt AC-spänning i RMS, dvs ekvivalent spänning för samma effektutveckling i en resistans R som om man skickar in DC i resistansen. Klurigt? Med 50Hz sinus som karaktäriserar vår nätspänning så kan man enkelt räkna så här: AC 10V motsvarar DC 14.1V (multiplicera med rot(2)=1.4142) Alltså, att en DC-adaptor inte funkar kan bero på att spänningen inte är tillräckligt hög ... Quote
GurraG Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 No danger on the roof! Nu har jag avnjutit Joe Bonamassa - Black Rock på LP. Helt klart mycket bra. Nu ska jag plocka fram mina finhögtalare som förvarats i lådor på kontoret i tre år medans jag bott "provisoriskt"! Tack för all hjälp! /Gustav Quote
Alfa Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 No danger on the roof! Nu har jag avnjutit Joe Bonamassa - Black Rock på LP. Helt klart mycket bra. Nu ska jag plocka fram mina finhögtalare som förvarats i lådor på kontoret i tre år medans jag bott "provisoriskt"! Tack för all hjälp! /Gustav Kul att RIAAt spelar igen! MVH Alfa Quote
Recommended Posts