Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Unnskyld sterkt OT

Legger denne tråden her siden den er litt på siden av hifi :blush ....

Men, min "kjäre" mountainbike gjennom 15 år ble oppdaget stjålet för helgen, denne har man moddat og vårdat med omtanke og genuin interesse gjennom de år man har hatt den, og flere var planlagt fremover, men nu har det tatt slutt, presis når sykkelsesongen starter :( ....

IMG_0974.jpg

Så, en ny mountainbike er önsket, og etter å ha sjekket prisene i bl.a England på de önskede erstattnings modellene, oppdager man at det er stoore penger å spare vs å handle i Sverige, så mitt spm, noen som har erfaring med å handle sykkel fra UK? noe spesiellt man bör väre obs på? pro´s and con´s!

Takknemlig for svar, selv om dette ligger litt på siden av hifi´en :blush:unsure: ...

Om tråden er upassende får den gjerne fjärnes :black::) .

Årsak til edit: Mer specifikt på at tråden intensjon er råd i ifbm handling fra UK.

mvh

Edited by om.s
Posted (edited)

Handla sykkel från Storbritannien har jag ingen erfarenhet av, men en gentleman som du borde ju ha en "pilen superlyx"! ;)

pilen_superlyx_herr1.jpg

Så länge du planerar att installera en sykkelradio så är det en giltig tråd! :icon_smile_cool:

/ptr

Edited by plundin
Posted (edited)

OT ämne och prylar

Har shoppat icke hifigrejer från UK ett tag (till Sverige). UK är med i EU så det blir ingen skatt. Man betalar UK moms dvs VAT 17.5% Det har gått riktigt bra och servicen upplever jag som hög, tom högre än i Sverige! Nu är det inte cyklar som varit ändamålet för mig utan verktyg och maskiner och i ärlighetens namn så har det tidvis varit sådana fina priser att det varit svårt att motstå, speciellt om man jämför med de Svenska priserna. Inom verktygssvängen så finns det forum där man kan få tips om ställen att shoppa på.

Men ju mer tiden går känner jag att priserna närmar sig varandra. Reor kommer dock upp jämt och ständigt på diverse saker.

/Mattias

Edited by Mattias
Posted

@plundin: Sykkelradio skal man selvsagt ha med :D ...

@mattias: takker for tips, det rør seg om en pris skillnad på ca 10 000,- Sek for den aktuelle sykkelen, i favør UK, da er frakten inkludert i prisen, så det er fristende, så fristende at man våger seg riktig OT for noen gode handle tips :blush:) ...

mvh

Posted
Obligatorisk dokumentation när den väl är inkopplad... :)

Jeg tenkte meg mer en portabel variant... ;):D ....

Men, seriøst, ta gjerne bort tråden om den er altfor OT, jeg kjenner jeg trenger noen tips på handling med UK her, og da var det like godt å si det som det er :unsure: ...

mvh

Posted
Är det dags för en ny euphonia-sektion som icke endast behandlar Ljud/Musik :?::?:

det kunde vara bra. endel datorfrågor å foto kunde hamna där bland annat.

jeg har ikke noe erfaring av å handle i UK men jeg tar gjerne del av de butikker du tenker på. jeg å ser etter sykkel men har bare sett på butikker her i norge men er de store penger å spare in så er det noe å vurdere. har hørt att tyskland skall være billig og

Posted

Hifi och musik handlar ju i grunden om livet och livets njutningar så varför inte något som tar fasta på övriga njutningar. :)

Mat och dryck anpassat för musiklyssning. Vi har sett mängder av bilder på sådant under åren.

En liten vin och öl tipsavdelning kanske?

En annan kan handla om resor i hifins tecken. Tips om bra resmål och hotell och resturanger. Endast fantasin sätter gränser.

Jag pratar om en övrig livsstilsavdelning som alla nya tidningsmagasin lever gott på.

Calm

Posted

Jo jag har handlat en del cykeldelar från UK eftersom jag cyklade mycket mtb förr och det har länge varit så att priserna skiljer sig ganska mycket åt tyvärr, plus att många svenska handlare är dåliga på att ha delar hemma och då har det gått fortare och billigare och få hit dom från UK! (kör man mtb i skog så behöver man nya delar ibland! :diss: )

Jag har inte haft några problem när jag handlat där men det är klart att eventuell reklamation blir bökigare, och frakten blir väl lite högre på en hel cykel men annars om du kan pilla lite själv och inte har behov av en lokal handlare för att justera växlar exempelvis så inga problem.

Vilkoren brukar stå ganska bra på hemsidorna och denna butiken är den jag handlat mest av och dom är vana att skicka utomlands så det är den jag kan rekomendera: Cykelaffär och gör en sökning på cykelforum för det är ganska vanligt i dom kretsarna att handla utomlands ifrån så där kan du nog få en del tips!

Handlar du från UK så betalas all moms där och ingen tull eftersom det är ett EU-land men skulle du handla från USA så tillkommer det tull och lite svensk moms tror jag!

Lycka till :icon_smile_cool:

Posted (edited)
Jo jag har handlat en del cykeldelar från UK eftersom jag cyklade mycket mtb förr och det har länge varit så att priserna skiljer sig ganska mycket åt tyvärr, plus att många svenska handlare är dåliga på att ha delar hemma och då har det gått fortare och billigare och få hit dom från UK! (kör man mtb i skog så behöver man nya delar ibland! :diss: )

Jag har inte haft några problem när jag handlat där men det är klart att eventuell reklamation blir bökigare, och frakten blir väl lite högre på en hel cykel men annars om du kan pilla lite själv och inte har behov av en lokal handlare för att justera växlar exempelvis så inga problem.

Vilkoren brukar stå ganska bra på hemsidorna och denna butiken är den jag handlat mest av och dom är vana att skicka utomlands så det är den jag kan rekomendera: Cykelaffär och gör en sökning på cykelforum för det är ganska vanligt i dom kretsarna att handla utomlands ifrån så där kan du nog få en del tips!

Handlar du från UK så betalas all moms där och ingen tull eftersom det är ett EU-land men skulle du handla från USA så tillkommer det tull och lite svensk moms tror jag!

Lycka till :icon_smile_cool:

Takker så mye PL300, det var slik erfaring jeg hadde i tankene med tråden :) en siste fråga, hvordan er det med forsikringer på cyklar handlat i UK, kommer de som vanligt inn under hemförsäkringen?

mvh

Edited by om.s
Posted
Takker så mye PL300, det var slik erfaring jeg hadde i tankene med tråden :) en siste fråga, hvordan er det med forsikringer på cyklar handlat i UK, kommer de som vanligt inn under hemförsäkringen?

mvh

Hemförsäkringen täcker väl alla ägodelar och då bör det ju kvitta var den är köpt men den frågan bör du nog fråga ditt försäkringsbolag!

Posted (edited)

Vel, hva skal man si, det finnes rettvisa i verden!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

PÅ vei inn til stan i eftermiddag for å møte noen Norske killar fra OVK (Oslo Vinyl Klubb) tar man vagnen inn mot stan og i retning Bengans.

Omtrent vid Majornas vagnhall ser man fra sitt sete i spårvagnen noe man drar kjensel på, en som syklar på? ja akkurat, min Kona Explosif, man hinner av vagnen lite i førkant ved neste stopp, stopper opp personen og spør det sedvanlige i en slik sammenheng.

Summan av mumman: mens man holder igjen sykkelen ringer man polisen, men personen, med sine to ankomne og lett hotande kompiser, vågar selvsagt ikke stanna kvar tills Polisen kommer, og, man får igjen sin sykkel en uke etter at den ble oppdaget stjålet.

Det finnes tydligen rettvisa i verden, og tråden ble plutselig knuten til hifi alikevel siden man var på vei til en trevlig kveld med vinylkompiser fra Norge på en Italiensk restaurant på Linnegatan :D :D :D

IMG_0974.jpg

mvh

Edited by om.s
Posted (edited)

Har man ett kvitto så är ju det bra om något skulle hända.

Annars så är det ju bara att fota grejorna innan dom får fötter.

Och har man skrivit upp serienummer så är ju det en ytterligare poäng.

Var cykeln kommer ifrån spelar ingen som helst roll. Dels så har vi ju EU där varor får flöda ganska fritt. Men en svensk får bara föra in grejor till ett värde av drygt 4000:- innan tull och moms skall läggas på.

Annars så blir det smuggling. Har faktiskt själv praktiska erfarenheter av det mellan Schweiz och Tyskland.

Tog bara 4 tullare 5 timmar att reda upp vad jag skulle betala medans 10.000 bilar i timmen passerade utan att nån hade tid med dom. Två Kona cyklar ifrån Schweiz kostar 3700:- i böter kan jag meddela.

mvh/Harry

Edited by Harryup
Posted
Det finnes tydligen rettvisa i verden, og tråden ble plutselig knuten til hifi alikevel siden man var på vei til en trevlig kveld med vinylkompiser fra Norge på en Italiensk restaurant på Linnegatan :D :D :D

IMG_0974.jpg

mvh

Det finns en mening med både vinyl och italiensk mat... :D Tråden blir därmed en klassiker och vi ristar in den i sten... :icon_smile_cool::)

Posted
Har man ett kvitto så är ju det bra om något skulle hända.

Annars så är det ju bara att fota grejorna innan dom får fötter.

Och har man skrivit upp serienummer så är ju det en ytterligare poäng.

Var cykeln kommer ifrån spelar ingen som helst roll. Dels så har vi ju EU där varor får flöda ganska fritt. Men en svensk får bara föra in grejor till ett värde av drygt 4000:- innan tull och moms skall läggas på.

Annars så blir det smuggling. Har faktiskt själv praktiska erfarenheter av det mellan Schweiz och Tyskland.

Tog bara 4 tullare 5 timmar att reda upp vad jag skulle betala medans 10.000 bilar i timmen passerade utan att nån hade tid med dom. Två Kona cyklar ifrån Schweiz kostar 3700:- i böter kan jag meddela.

mvh/Harry

Det beror nog på att Schweiz inte är EU. Någon gräns på 4000 inom EU tror jag inte finns.

Posted
Det finns en mening med både vinyl och italiensk mat... :D Tråden blir därmed en klassiker och vi ristar in den i sten... :icon_smile_cool::)

Dagen innan fikk jeg av en bekjent to billetter til konserthuset i maj, som han ikke hadde anledning å bruke selv, og maten og drikket igår ville de Norske stå for, lenge siden man har hatt slik flyt og tur, men av de ca 70 000 cykler som stjeles i Sverge/år råkar jeg finne min gamle kjäre Kona etter bare en uke saknad er nesten tett på utrolig! :D:D ..

mvh