Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag fick just hem Norah Jones "Come away with me" på SACD. Har den sedan tidigare på vanlig CD och nu var det dags att jämföra. Men direkt när jag lägger in SACDn så hör jag att den har en mycket lägre utsignal. Är det något som är karaktäristiskt för SACD eller är det någon inställning jag glömt göra på spelaren?

Edited by bigblue
Posted (edited)

Det kan ju vara något som slentrianmässigt görs också just för att man skall tro att det är lägre dynamik.

Come Away with Me på SACD har ett rykte om sig att vara en exakt kopia av CD-mastringen, att man alltså utgått ifrån 16 bit/44,1 kHz. Gör en sökning och se vad du hittar.

Tillagt: Hittade på stereophile: The 5th Element #26

for reasons—or total lack of reason—no one volunteered to explain to me, when it came time to create the high-resolution data file for the SACD's two-channel layer, someone ran the 16-bit/44.1kHz "Red Book" CD data through a DSD format converter, instead of going back to the two-channel analog tape and making a fresh DSD transfer. The differences, of course, being that the analog original had had its high frequencies above 22kHz knocked off by an anti-aliasing filter in the "Red Book" transfer, as well as having its resolution limited to a maximum of 16 bits.

Tillagt 2: Därmed inte sagt att inte din utgåva är ok.

Edited by Almen
Posted

Det kan vara inställningen hos spelaren. Jag har själv ställt upp utnivån på min SACD spelare så att jag får samma nivå som från den digitala utgången och en vanlig CD.

Posted

Det er meget sjældent, at en CD-afspiller formår at afspille SACD og Red Book med samme kvalitet. Så dette er helt sikkert en del af svaret på, den forskel på har oplevet.

Posted (edited)
Det kan vara inställningen hos spelaren. Jag har själv ställt upp utnivån på min SACD spelare så att jag får samma nivå som från den digitala utgången och en vanlig CD.

Man bör dock vara försiktig så att man inte ställer efter medelnivå på olika utgåvor - en utgåva med högre toppfaktor skall ju låta lägre. Men om du har gjort det med referensskiva och maxnivå så är det väl bra. :)

Förtydligande: En välmastrad SACD-utgåva av populärmusik bör, skall och brukar låta lägre än CD-utgåvan, ity den har högre toppfaktor, därmed lägre medelnivå.

Edited by Almen
Posted

Om man vill vara noggrann ska man naturligtvis mäta nivån med ett instrument. Jag tycker inte att det är så viktigt eftersom det också kan förekomma skillnader mellan vanliga CD-skivor. Ibland kan det bero på hur mycket man har komprimerat eller i värsta fall limiterat nivån. Jag har nu i alla fall gjort så att jag sänkt ingångsnivån till min D/A med c:a 2dB för att på så vis inte riskera att överstyra D/A:n. Detta har jag läst mig till i något AES papper från TC electronic A/S där man menar att risken för distorsion i D/A eller A/D är överhängande om man låter nivån gå upp till 0 dBf. Det är vanligt att CD-skivor är utstyrda till full nivå, men jag tror att man har börjar att ändra på det och lägga maxnivån vid -1dBf.

Posted

Tack för all input. Jag har nu rotat vidare och funnit en lösning. Det var min Oppo 83:a som spökade. När jag gick in i menyerna så stod den på Multi Channel när den spelade SACD som förval, men det är nu korrigerat till Stereo. Då blev det mer ens.

Jag har en annan valmöjlighet som jag ville passa på att fråga om: jag kan välja mellan PCM eller DSD. Är det en fråga om tycke och smak eller beror det mer på kringutrustningen?

Posted (edited)

DSD är kodningen som SACD använder medan PCM är kodningen som vanlig CD använder.

DSD borde låta märkbart bättre än PCM ... fast förmodligen mest på grund av att mastringen normalt är bättre till SACD.

Fast när jag kollade på specen kan man välja PCM i SACD-läge ... så den konverterar alltså DSD till PCM i det fallet. Kul. Ännu en valmöjlighet ...

Kan man välja CD PCM-spåret också?

Edited by conan
Posted

Detta är gammal info ;)

Alla SACD brusar mer eller mindre och det uppmärksammade jag först med det nya försteget. Norah Jones, Come away with me brusar riktigt rejält eftersom den är mycket lågt utstyrd: minst 6dB lägre än CD-utgåvan. Vrider jag upp andra SACD-skivor lika mycket (samma läge på volympotentiometern) så kan jag även där höra mer eller mindre brus, men nu är ljudet så högt i förhållande till bruset att man aldrig skulle höra det om man inte letade efter det...

På CD finns ingen tillstymmelse till brus!

//Eliot

Tillägg: Information om att alla SACD brusar mer eller mindre har jag fått från René som använder dCS - det är alltså inte bara jag som hör det ;)

Posted
jag kan välja mellan PCM eller DSD. Är det en fråga om tycke och smak eller beror det mer på kringutrustningen?

I vilket sammanhang är det? Konverterar du från DSD till PCM och sedan D/A-omvandlar i spelaren, eller är det för digitalutgången?

Posted
DSD är kodningen som SACD använder medan PCM är kodningen som vanlig CD använder.

DSD borde låta märkbart bättre än PCM ... fast förmodligen mest på grund av att mastringen normalt är bättre till SACD.

Varför det :o

PCM finns i olika varianter och 24bit/192kHz borde vara bättre än SACD

Posted

Är inte så mycket förstärkare som klarar DSD och i så fall via en dedicerad ingång på lite äldre apparater typ iLink. På en del nya apparater kan man överföra DSD via HDMI. Jag tippar på att det är enklast att låta spelaren konvertera DSD till PCM vilket alla D/A klarar även om den skulle t.ex. sitta i en hembio receiver.

mvh/Harryup

Posted

Jag citerar ett gammalt inlägg där jag grävt fram att 16bitars PCM ligger till grund för SACD-versionen:

Eliot det är orättvist att jämföra med Mercury skivorna för dom är inspelade på analogaband och ....

- Problemet är att man måste verkligen veta hur inspelningen gjordes för att verkligen kunna säga något. Även när det gäller nyare digitala inspelningar som t.ex. Norah Jones: Come Away with Me så blir man lätt "lurad" - tydligen ligger den vanliga 16 bitars PCM versionen till grund för SACD-versionen. Att jag trots detta upplever ett sådant lyft är antingen placebo ( ;) ) eller att uppsamplingen och konverteringen med dCS (eller EMMlabs) har "förbättrat" ljudet.....

På vinylåterutgåvorna från inspelningar från 50- och 60-talen (liksom utgåvorna på CD) så stör inte alls bandbruset ....

- Jag upplever mina original Mercury Living Presence (35mm) som otroligt dynamiska och med den bästa pianoklang jag hört :mm:

Posted

Jag har nyligen köpt Norah Jones Come Away with Me på 45rpm Clarity vinyl och man tror inte det är sant hur mycket bättre den är än den vanliga vinylutgåvan och SACD-utgåvan :app:

- så originalet är verkligen högupplöst och säkert digitalt (PCM)....

Posted (edited)

Har ingen märkt att när man spelar en CD från den digitala utgången för att sedan avkodas i D/A som är inställd (hos mig kan man välja) för 24bitar. Då händer det att de första millisekunderna klipps av. Samplingsfrekvensen har ingen betydelse utan det kommer ann på bit antalet.

Min D/A är inställd på 20 eller 22bitar för att inte klippa av något i början av ett spår. Däremot så kan jag inte ändra det med min receiver som är på 24bitar. Resultatet när jag ändrar från 24 till 22bitar är en brusförhöjning (Ditherbrus) som man också kan välja mellan tre olika vågformer.

Edited by gcs
Posted
24/48 borde räcka för att låta bättre.

Jag tror till och med 16/44,1 räcker väldigt långt. De tester som finns har ju visat att det bara är i extremfallen på referensnivåer över 120 dB på lyssningsplats som man eventuellt kan höra kvantiseringsbruset från 16 bitar över SACD och PCM med högre upplösning.

Inte för att jag tackar nej till 24 bitar och 48 eller 96 kHz, men... :)

Posted
Jag tror till och med 16/44,1 räcker väldigt långt.

Jag håller med. Jag tror bristen hos musiktekniker och mixare har större inverkan än tekniken i sig plus den medvetna dynamikbegränsningen man gör för att materialet bättre skall passa MP3 och bilradion.

Skivbolag som Kirkelig, Chandos, Harmonia Mundi, ECM med flera har ju visat att Redbook håller utmärkt som musikförmedlare om det sitter rätt folk bakom rattarna. Även vinyl funkar bra om det är bra gjort men jag har massor vinyl som rent ut sagt låter skit, även s k supevinyl och 180-grammare. Det finns mycket myter kring både vinyl och CD, menar jag. :dry: