Jump to content

Laptop för avspelning

mangew

Recommended Posts

Min rekommendation: NAS-lösning för musiklagring och iphone/ipod/ipad som fjärrkontroll. Qnap och ReadyNAS har maskiner som man kan installera Squeezecenter på.

Jag kör också Squeezebox från en stationär maskin som agerar server, men kommer troligen byta till en RedyNAS Pro och 6x2TB i RAID5 eller RAID6. Har man inte lika våldsamma lagringsbehov bör en Qnap TS-459 Pro eller ReadyNAS NVX vara toppenval. Men detta är en djungel och man måste noga rannsaka sina existerande och eventuella framtida behov. Qnaps *59-serie är dyrare men också mycket snabbare än *09 och *39, och man behöver lista ut om man ska ha lagring (och/eller laptop) till mer än musikuppspelning, och vilka krav det i sin tur stället.

Använder både Netgear NVX och Pioneer Pro NASar och det är inte bara lagringskapaciteten som skiljer. Pioneer Pro är mycket snabbare i processing och har också GB ethernet kopplingar så har man ett större antal filer så är skillnaden ganska stor då man skall söka eller kopiera filer. Skall man t.ex. kopiera 1 TB filer så kan man räkna skillnaden i många timmar typ uppskattningsvis kanske 10.

mvh/Harry

Då rättar jag mig i ledet och svarar på ursprungsfrågan: Jag har mycket svårt att se att jag skulle köpa annat än en Apple macbook i dag. Även den som är ovan OS X skulle jag rekommendera att köpa mac. 13-tummaren med sina 10 timmar batteritid(!) är fantastisk för soffsurf, och vill man ha fläskigare processorprestanda är 15-tummarna utmärkta. Vill man ha det smidigaste som finns är Macbook Air extremt svår att toppa. Alla dessa är extremt tysta, dessutom.

Kollar man på prestanda på enskilda punkter går det komma billigare undan med Windows-maskiner, men den solida (och snygga!) helheten som Apple erbjuder är i min mening den ohotat bästa på marknaden, likaså operativsystemet. Värt att nämna är att min stationära maskin kör Vista och att jag aldrig ägt en Apple-dator privat. Jag är alltså ingen "fanboy" utan hyffsat objektiv.

Ska man lägga väldigt mycket fokus på att spela spel är Windows-maskiner oftast bättre utrustade grafikmässigt, men tänk på att du enkelt kan dual-boota både windows och os x på en mac.

Då rättar jag mig i ledet och svarar på ursprungsfrågan: Jag har mycket svårt att se att jag skulle köpa annat än en Apple macbook i dag. Även den som är ovan OS X skulle jag rekommendera att köpa mac. 13-tummaren med sina 10 timmar batteritid(!) är fantastisk för soffsurf, och vill man ha fläskigare processorprestanda är 15-tummarna utmärkta. Vill man ha det smidigaste som finns är Macbook Air extremt svår att toppa. Alla dessa är extremt tysta, dessutom.

Kollar man på prestanda på enskilda punkter går det komma billigare undan med Windows-maskiner, men den solida (och snygga!) helheten som Apple erbjuder är i min mening den ohotat bästa på marknaden, likaså operativsystemet. Värt att nämna är att min stationära maskin kör Vista och att jag aldrig ägt en Apple-dator privat. Jag är alltså ingen "fanboy" utan hyffsat objektiv.

Ska man lägga väldigt mycket fokus på att spela spel är Windows-maskiner oftast bättre utrustade grafikmässigt, men tänk på att du enkelt kan dual-boota både windows och os x på en mac.

Jag har alltid kört Windows sedan urminnes tider och de tidigare MAC jag provat har varit värdelösa i mitt tycke, då spelade jag me rän jag gör idag. Nu har det väl gått ett sekel, eller iaf ett årtionde sedan jag körde en MAC. Har hört mycket positivt om de senare modellerna och är nyfiken, dock är de ju löjligt dyra (i jämförelse) så det ska vara ordentligt försvarbart innan jag köper en sådan. Inte de vanliga nörderierna, ex. envisas med Linux/Unix bara för att det är lite coolare. Någon jämförbar windows maskin, då räknar jag bort de subjektiva åsikterna om programvaran eller att en MAC ev kan göra mer utan driftsäkerhet/ljudnivå/lagring mm. Eller är det en macbook som gäller

Jag har alltid kört Windows sedan urminnes tider och de tidigare MAC jag provat har varit värdelösa i mitt tycke, då spelade jag me rän jag gör idag. Nu har det väl gått ett sekel, eller iaf ett årtionde sedan jag körde en MAC. Har hört mycket positivt om de senare modellerna och är nyfiken, dock är de ju löjligt dyra (i jämförelse) så det ska vara ordentligt försvarbart innan jag köper en sådan. Inte de vanliga nörderierna, ex. envisas med Linux/Unix bara för att det är lite coolare. Någon jämförbar windows maskin, då räknar jag bort de subjektiva åsikterna om programvaran eller att en MAC ev kan göra mer utan driftsäkerhet/ljudnivå/lagring mm. Eller är det en macbook som gäller

Se bara till att INTE köpa något med Vista! Det operativsystemet ställer till det rejält till och från med Hackningar och låsningar vid musiklyysning. Detta med Winamp + Kernel Streaming som jag i övrigt gillar. Dock funkar WMP utan hack - men är istället lynnig när det gäller att hitta låtar, och låter lite sämre.

Jag har en Macbook 13" som jag använder som spelare via USB till min Benchmark DAC1 och en 1.5 TB disk med Apple Lossless-musik.

Mkt nöjd med Macbooken, då den är tyst och snabb o sällan behöver laddas. Framför allt så strular den aldrig som Windowsmaskiner brukar göra...

Se bara till att INTE köpa något med Vista! Det operativsystemet ställer till det rejält till och från med Hackningar och låsningar vid musiklyysning.

Gäller det enbart laptop´s? Har använt Vista i 2år på stationär utan problem vid musiklyssning.

Framför allt så strular den aldrig som Windowsmaskiner brukar göra.

Detta är en fras som ofta används, tyvärr, för då hade jag gjort det enkelt för mig, så har jag aldrig varit med om att windows har strulat nämnvärt. Men mac ägare hyllar ju framför allt stabiliteten hos deras maskiner så därav är det intressant, och som sagt det kommer framförallt bli en dator för vanligt vardagsanvändande, surf, något dokumentskrivande, musikspelning och foto redigering, filmspelning så en macbook låter ut som en bra produkt. Tungt spelande, programmerande, CAD etc kommer inte bli tal om i någon större utsträckning.

Då en fråga, finns det något ställe som säljer deras produkter till bättre priser?

Apples produkter har extremt homogen prisbild, så vrakpriser existerar inte utanför hälerimarknaden. Tipset är att köpa äldre modeller till utförsäljningspriser när det kommer nya versioner. 15- och 17-tummarna uppdaterades förra veckan med nya processorer (Intel i5 och i7) så de äldre borde vara nedsatta 20-30% om de finns i lager någonstans. Dock är de nya nästan 50% snabbare, så frågan är om den rabatten gör det värt det. Och 13-tummaren är mycket billigare, vid jämförelse. Den med aluminiumchassi är min rekommendation, om budgeten håller.

Svenska tidskriften Macworld gjorde för något nummer sedan en prisjämförelse mellan PC och Mac med avseende på prestanda. Den billigaste Macen, 13tummaren, var billigare än om man plockade någon annan PC med liknande prestanda. Gick man däremot upp i sortimentet så var PC billigare, om man enbart ser till prestandan. Nu är ju Macworld en Macvänlig tidning, men detta var vad de kom fram till i sin lilla undersökning.

Jag är rätt spänd på de strippade Net-PCs som kommer med stora steg. Speciellt om man hittar någon med SSD till rimligt pris.

Stor fördel om man kan undvika använda den till annat än som spelare och ett begränsat antal lokala applikationer.

Att koppla upp sig mot Internet medför att man måste ha antivirusprogram och annat som ligger och kör i all hemlighet.

Jag är rätt spänd på de strippade Net-PCs som kommer med stora steg. Speciellt om man hittar någon med SSD till rimligt pris.

Stor fördel om man kan undvika använda den till annat än som spelare och ett begränsat antal lokala applikationer.

Att koppla upp sig mot Internet medför att man måste ha antivirusprogram och annat som ligger och kör i all hemlighet.

Ytterligare en fördel med Mac, man behöver inte ha ngt Antivirusprogram som slukar processorkraft, då det bara finns en handfull virus för MAC OS, och de är inte speciellt aggressiva. :)

Annrs är de nya Netbook:arna riktigt trevliga, har inte provat dem med Win7 ännu dock, bara med XP.

De har ju nyss uppdaterat MacBook Pro 13" med ännu bättre batteritid, verkar räcka väldigt länge! Skulle själv köpt den om jag inte redan sitter på en Macbook 13".

recension: http://www.macpro.se/2010/04/macbook-pro-1...ighetsmaskinen/

Precis beställt en sån! Enklaste utförande med 2,4Ghz processorn, funderade på de 15 tummaren eftersom den har i5 processor. Men rör sig fortfarande bara om dual core, inte quad core. Jag tror inte, och har även hört att det ska inte vara ngn skillnad för ex. surf, iPhoto, ordbehandling etc. Det är först när man ex. renderar HD-video etc. det kan vara skönt att ha de nya värstingarna. Annars blir det som att köra Facebook med 100mb på bredbandet.

Ända sega är leveranstiden just nu, den dröjer till mitten av maj... men sen ska det byggas sovrumsanläggning med Airport + plus ngn dac/förstärkar-lösning till små stativare.

Njuter just nu ALAC från min MacBook Pro -> Airport Express -> cambridge audio DacMagick -> resten av stereon. Underbart kalastrevligt. Praktiskt och mycket bra ljud. Rekommenderas å det varmaste. (för referens: jag har kört många olika och dyrare grejor i systemet förut, även mac mini som htpc med studioljudkort ut. Detta vinner i smidighet och ljudkvaliteten från CA DacMagick är förbluffande bra!)

Njuter just nu ALAC från min MacBook Pro -> Airport Express -> cambridge audio DacMagick -> resten av stereon. Underbart kalastrevligt. Praktiskt och mycket bra ljud. Rekommenderas å det varmaste. (för referens: jag har kört många olika och dyrare grejor i systemet förut, även mac mini som htpc med studioljudkort ut. Detta vinner i smidighet och ljudkvaliteten från CA DacMagick är förbluffande bra!)

Trevligt att höra! Har som varit sugen att inhandla den DACen, får ta och göra det nu när högtalarna börjar bli färdiga...