Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Går i uppgraderingsfunderingar vad gäller RIAA steg. Jag kör idag en dynavector DV P-75 mkII och en DV-20X pu. Jag lyssnar mestadels på jazzmusik men vill kunna slänga på kraftfulla operor eller storbandsplattor då och då.

Dynamik, texturer och kärna är viktigt för mig. Nu behöver jag råd från er rävar !

Ny PU är en framtida investering även det men jag har bestämt mig för att börja i förstärkarändan för att sedan gå vidare.

Nagra har alltid slagit ann hos mig så deras 2 steg är intressanta i allra högsta grad vilka jag även lyssnat och klämt på en del redan. Vad har ni att komma med ? Vad kan jag växa med utan att vara begränsad framöver.

Mvh Peter

Posted
Nagra har alltid slagit ann hos mig så deras 2 steg är intressanta i allra högsta grad vilka jag även lyssnat och klämt på en del redan. Vad har ni att komma med ? Vad kan jag växa med utan att vara begränsad framöver.

Luxman 505u's inbyggda RIAA har ett väldigt gott renomé. Hur klarar den sig mot Dynavectorn (som också är ett finfint steg).

Om Du vill söka på andra håll, skulle jag titta på t ex ASR Basic Exclusive, Audio Research PH5 och EAR, t ex 88PB. Nagra är säkert också bra. ASR har också den s k Mini Basic, men den är förmodligen rätt lik den Du har. Om Du vill slå på stort så finns ju även VTL's 6.5 men då är det helt andra pengar. Även Lamm har en riktig "rackabajsare".

Ett annat sätt är att skaffa ett bra försteg med inbyggt MM-steg som Du sedan kopplar en MC-trafo till. Audio Note, Shindo och CAT har förnämliga försteg med bra inbyggda phonoförstärkare. Även EAR.

Posted

Jag har ju precis varit på jakt och utöver vad Bebop nämner stod Aesthetix, Manley Labs, Air Tight och Conrad Johnson på min lista.

Jag skulle gärna själv vilja kolla upp Atmasphere lite bättre, men jag kan inte råda dig om det på nå't håll.

Återkom här med dina val!

Posted
Luxman 505u's inbyggda RIAA har ett väldigt gott renomé. Hur klarar den sig mot Dynavectorn (som också är ett finfint steg).

Om Du vill söka på andra håll, skulle jag titta på t ex ASR Basic Exclusive, Audio Research PH5 och EAR, t ex 88PB. Nagra är säkert också bra. ASR har också den s k Mini Basic, men den är förmodligen rätt lik den Du har. Om Du vill slå på stort så finns ju även VTL's 6.5 men då är det helt andra pengar. Även Lamm har en riktig "rackabajsare".

Ett annat sätt är att skaffa ett bra försteg med inbyggt MM-steg som Du sedan kopplar en MC-trafo till. Audio Note, Shindo och CAT har förnämliga försteg med bra inbyggda phonoförstärkare. Även EAR.

ASR Basic Exclusive, Audio Research PH5 är under luppen även dem. Jag dras mot rörlösningar kanske helt omotiverat egentligen. Shindo, audionotre och Airtight verkar vara fantastiska maskiner men också en aning svåra att lyssna/ få tag i inom sverige. Iaf mig veteligen.

Mini basic är i samma klass som Mitt dynavector och dom låter lite olika. Steg i denna prisklass matchar det inbyggda Luxmansteget utan vidare. Jag använder den dock för att matchningen med min PU är perfekt.

Aesthetix är har jag lyssnat på och tycker dom presterar mycket fint. Blev dock lite avskräckt av mängden rör som satt i den maskinen jag lånade :-) Luxman och quadarna passar varandra fantastiskt bra. Testade en hel del förstärkare som på pappret är bättre men jag lyckades inte hitta samma magi utan att spendera rysliga pengar. Vill gärna ha Luxman förstärkaren kvar (inte minst för dess blygsamma anlete) och då är det frågan om det inbyggda steget blir flaskhalsen för att gå "stepuptrafovägen" . Vore intressant att testa den röda lilla djävulen du köpt Calle JR

/P

Posted
Shindo, audionotre och Airtight verkar vara fantastiska maskiner men också en aning svåra att lyssna/ få tag i inom sverige. Iaf mig veteligen.

Audio Note och Air Tight finns för demo i Stockholm alternativt Danmark vilket som nu är närmst för dig.

Shindo är jag osäker på.

Lyra Erodion och AN M5 finns här i Malmö :)

Posted (edited)
Audio Note och Air Tight finns för demo i Stockholm alternativt Danmark vilket som nu är närmst för dig.

Shindo är jag osäker på.

Lyra Erodion och AN M5 finns här i Malmö :)

Vem har Air Tight i Stockholm ?

För övrigt, varför har Audio Note M2 Riaa`t bara MM ? Köpa ett riaa för 35 K som sedan behöver kompletteras med stepup låter ju vierd ? Vad är det jag missar där CalleJR ?

/P

Edited by minesota
Posted

Avalon Audio.

De brukar samarbeta med Veteran Hifi.

varför har Audio Note M2 Riaa`t bara MM ? Köpa ett riaa för 35 K som sedan behöver kompletteras med stepup låter ju vierd ? Vad är det jag missar där CalleJR ?

Jag är böjd att hålla med och den enda fördelen jag ser att inte ha stepup integrerat är att man kan anpassa trafon exakt efter pickup (förstärkning och impedans) utan byglingar och liknande i signalvägen.

Riktigt fina riaa behöver ingen stepup men jag har aldrig rört mig i de sfärer det handlar om då.

Posted
Jag är böjd att hålla med och den enda fördelen jag ser att inte ha stepup integrerat är att man kan anpassa trafon exakt efter pickup (förstärkning och impedans) utan byglingar och liknande i signalvägen.

Riktigt fina riaa behöver ingen stepup men jag har aldrig rört mig i de sfärer det handlar om då.

Samma sak gäller Lebens RIAA !

Är bra sugen att testa Lyra Erodion men en ny PU tillsammans med Luxman RIAA´t. Måste undersökas. Har börjat lära mig att även det mest långsökta lösningarna kan vara belönande i hihivärlden.

Ear 324 Phono känns som en intressant utmanare till rörlösningar annars. Flexibel. Har du/ni nån erfarenhet med den ?

/P

Posted

För övrigt, varför har Audio Note M2 Riaa`t bara MM ? Köpa ett riaa för 35 K som sedan behöver kompletteras med stepup låter ju vierd ? Vad är det jag missar där CalleJR ?

/P

Ett skäl kan ju vara i Audio Note's fall att IO och IO limited har en väldigt låg impedans så att det görs bäst med trafo.

mvh/Harryup

Posted
Ett skäl kan ju vara i Audio Note's fall att IO och IO limited har en väldigt låg impedans så att det görs bäst med trafo.

mvh/Harryup

mm kanske, men det innebär RIAA, trafo och försteg. Känns mest logiskt att eliminera ett av de stegen. Men jag köper delvis din poäng vad gäller Audio Note, men inte Leben.

/P