Jump to content

Musikrumsbygge


Richard

Recommended Posts

Tycker även att du skall passa på att dra in en TP-kabel till Oppon och testa att låta den spela upp musiken ifrån din dator, skoj att se hur den står dig mot din externa DAC.

Det ska jag absolut göra när rättvisa kablar mellan oppo och försteg finns.

Lovar även att därefter rapportera om detta. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ser lite bättre ut men jag ser ingen skillnad när du har flyttat fram högtalarna. Frågan är varför det börjar på 22Hz istället som på den första mätningen på 4Hz, är det nåt med inställning på mätningen som görs?

Jag tycker att du har hög efterklangstid om man tittar på vattenfallskurvan, om du drar ner skalan till 300ms så ser man lite bättre. Kan du visa Enercy time decay kurva istället så ser man också lite bättre.

Det är iallafall positivt att du tar bort absorbtion och kompenserar med diffusion istället, du är på rätt väg.

Tack

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Hej

Ser lite bättre ut men jag ser ingen skillnad när du har flyttat fram högtalarna. Frågan är varför det börjar på 22Hz istället som på den första mätningen på 4Hz, är det nåt med inställning på mätningen som görs?

Jag tycker att du har hög efterklangstid om man tittar på vattenfallskurvan, om du drar ner skalan till 300ms så ser man lite bättre. Kan du visa Enercy time decay kurva istället så ser man också lite bättre.

Det är iallafall positivt att du tar bort absorbtion och kompenserar med diffusion istället, du är på rätt väg.

Tack

Nja, på den förra var spannet mellan 67 och 82 dB således 15 dB upp till 300 Hz och på den senare mellan 69 och 79 dB, således 10 dB. 5 dB är väl trots allt lite skillnad :?:

Tror att det trunkerades i början på kurvan då jag gick till 1/3 smoothing.

Återkommer med senare med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Här är waterfall med 300 ms:

waterfall200620.jpg

decay (0, 20, 40, 60, 80, 100, 120, 140 och 160 ms):

decay1106.jpg

(ser i efterskott att denna bild inte var särskilt bra, får fixa ny bild om nån dag. Nåt vajsing på 120-160 ms, särskilt i den intressanta frekvensen)

dessa två ovan grundar sig på "without smoothing" vilket är skälet till att frekvenskurvan ser tråkigare ut.

slutligen Impulse

impulse110620.jpg

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu ser man resonansen bättre när du har det på 300ms. Som jag misstänkte.

Din impulse mätning gör du likadant, sätt det till 300ms. Men jag tycker det ser ut som ETC kurva för mig. Det händer något runt 200ms. Vad är det?

Det är viktigt att ha samma förutsättning när det gäller skalorna så man ser vad som händer när man gör någon förändring.

Jag tycker också när du flyttade fram högtalarna så tappar du frekvenskurvan från 1000Hz till 3000Hz, men det är klart att man vinner och förlorar något på vägen.

Men annars så ser det bra ut.

Tack

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en ny mätning för att se om det var något konstigt med "Decay-bilden" i post 64 men det blev ingen skillnad. Finns säkert en bra teknisk förklaring härom.

Däremot tror jag att i dippen i hela diskantregistret till viss del kan bero på en så enkel sak som att mätmicken stod ganska nära ryggstödet på fåtöljen. I varje fall förändrades detta vid dagens mätning när jag fällde ryggstödet bakåt så att det var "fritt blås bakåt". Inte mycket men en onekligen en viss skillnad. Å andra sidan dök det ju bla upp en märklig höjning i 6000 hz och framåt ....

Mätning med micken strax framför ryggstöd:

sweetspotsammaskala201106.jpg

dagens mätning med "fritt bakåt":

spl0622.jpg

Det är minnsann inte mycket behövs för att att förändra mätningarna. :unsure:

Man kanske inte ska stirra sig blind på detaljer.

Kommer framöver att ta bort så mycket absorbenter som är rimligt möjligt och ersätta dessa med diffussorer. Motstående väggar i mitt rum måste absolut behandlas eftersom det är betongväggar. Har något ställe där det inte finns något utom vägg på "bägge sidor" och där är det klappeko direkt.

Kommer även att försöka göra nåot åt 25-35 Hz samt även 60Hz och strax däröver.

Tack Mctwins, för förklaringar och instruktioner. Det är inte helt lätt det här. :Thinking:

Fortsättning följer....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du har rätt, det är inte lätt.

Om du är nöjd med ljudet så låt det vara, det är alltid svårt att ta det sista och man kan förvärra det hela ännu mer. Gå varsamt framåt om du vill göra någon förändring.

Om du fixar resonanserna så är mycket vunnet.

Tack

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Grattis Richard. Alltid kul med nyheter.

Ser ut som lite "stå på näsan" hifi. Blir det så bra att tippa dom så pass? Tänker t ex på golvreflexer och att diskanten som är mer riktningskänslig. En för kraftigt nerriktad diskant kan sänka ljudbilden. Skulle vara intressant att läsa hur då kom fram till den kraftiga lutningen.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Richard. Alltid kul med nyheter.

Ser ut som lite "stå på näsan" hifi. Blir det så bra att tippa dom så pass? Tänker t ex på golvreflexer och att diskanten som är mer riktningskänslig. En för kraftigt nerriktad diskant kan sänka ljudbilden. Skulle vara intressant att läsa hur då kom fram till den kraftiga lutningen.

Tack Bebop!

Slant på "Add Reply"-knappen vid förra posten... hade tänkt att "preview post" och skriva lite samtidigt. Nu blev det minimalt förspel :blush

Håller med om att det kan se lite skumt ut och att de nästan anfaller. Förra ägaren samt hificonsult menar att de låter bäst om diskanten pekar rakt mot lyssnaren. Eftersom högtalarna för tillfället står ganska nära sweetspot förstärks lutningen. Har tänkt att stänga igen dörren bakom vänster högtalare och ordna en ny ingång till det rummet. Då kommer jag förmodligen (beroende på hur det låter) sära på högtalarna samt flytta fram dem och då hamnar även sweetspot längre bak.

Har haft högtalarna en dryg vecka, satte in de precis där de förra stod och inte hunnit med att finjustera någonting alls. Trots detta låter det helt magiskt. Oerhört nöjd. :app:

Link to comment
Share on other sites

Tar väl nån bild till när jag ändå håller på. Denna är från sweetspot, ungefär.

DSC_0178.jpg

Högtalarna är ganska stora, nästan 140 höga och över 60 djupa, det är lite svårt att få det att framgå på bild. De är också väldigt tunga, 100 kg stycket.

Hantverket är helt oklanderligt.

Som jag sa i förra inlägget så har jag inte haft tid att finjustera någonting alls och därför kan det mycket väl bli så att de kommer att rätas upp så småningom. Känner dock inte alls att det är något bekymmer med golvreflexer som de står nu men man veta aldrig när man väl börjar labba och jämföra.

//Richard

Edit pga tillägg.

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Stabila pjäser det där! ...med stabilt bottenregister!

\\K-man

Jo, basen är kanon. Två 10:or i isobariklösning, och en passiv 8:a, nedåtriktad. Man kan ju tro att det är ett riktigt monster i bas men jag tycker den känns oerhört mjuk men distikinkt i de nedre registren. Både diskant och mellanregister är också helt kanon. Det första som slog mig när jag satte igång de vid hemkomst var ändå först det fantastiska perspektivet, både i djup, bredd och höjd.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Jo, basen är kanon. Två 10:or i isobariklösning, och en passiv 8:a, nedåtriktad. Man kan ju tro att det är ett riktigt monster i bas men jag tycker den känns oerhört mjuk men distikinkt i de nedre registren. Både diskant och mellanregister är också helt kanon. Det första som slog mig när jag satte igång de vid hemkomst var ändå först det fantastiska perspektivet, både i djup, bredd och höjd.

//Richard

Isobarik ger "bara" halverad lådvolym, givet allt annat same-same. Det är ett ypperligt sätt att få djupbasprestanda ur mindre låda, helt enkelt. Men inte mer bas, inte starkare bas...bara djupare i mindre låda.

Åh allmänt gäller "funkar det så funkar det", men nog är det lite o-ortodoxt att köra med slavbas-membran som är mindre än de aktiva.

Link to comment
Share on other sites

Isobarik ger "bara" halverad lådvolym, givet allt annat same-same. Det är ett ypperligt sätt att få djupbasprestanda ur mindre låda, helt enkelt. Men inte mer bas, inte starkare bas...bara djupare i mindre låda.

Precis så har jag också uppfattat det när jag läst på. :)

Hmm....det där stämmer inte...

Jag vill minnas att det är aktiv 8", aktiv isobarik10" PLUS slavbas i botten....

\\K-man

Nja, enligt http://qrs-speaker.se/index.php?menuid=004,001

och

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=27064

är det nog ändå så.

Man kan tro att elementet med den mindre skyddet skulle kunna vara en 8:a.

I denna post är en bild där det syns bättre:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=27075

Jobbar tills imorgon bitti annars hade det hela varit lite lättare.... är det inte helt utrett då så åker tumstocken fram.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Jag skall inte vara bångstyrig, men med en viss QRS-skada genom åren vill jag nog ändå mena att jag minns rätt...

Man kan tro att elementet med den mindre skyddet skulle kunna vara en 8:a.

I denna post är en bild där det syns bättre:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=27075

Det kan man...och det är det... :)

Nedanför i hålet ser du baksidan på den ena 10" som sitter i Isobarikkonstellationen. Den andra 10" sitter inne i lådan ihopskruvad med den 10" du ser.... isobarikkonstruktionen innebär här att elementen sitter monterade likt denna bild:

clam.gif

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Den andra länken du la in hänvisar till Venusinfo som jag klistrar in nedan:

Bas:

SEAS 8" i aluminium

Dubbla SEAS 10" i isobarikkoppling

Slavbas i botten av lådan

Det utläser jag som en 8" aktiv

Två 10" i isobarikkoppling

samt en slavbas i botten....(tum okänt)

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar tro att du har rätt.... :Thinking:

Insåg inte att isobarak låg emot varandra inne i lådan utan trodde att det ena elementet som förmodligen kommer visa sig vara en 8 var det som ingick i halva isobarakkonfigurationen. Fattade inte att det som inte syns ändå kan finnas. :blush

Tack K-man, pinsamt men sant.

Ska kolla upp detta en extra gång, återkommer efter det.

Edit pga tillägg.

//Richard

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det kan se lite skumt ut och att de nästan anfaller. Förra ägaren samt hificonsult menar att de låter bäst om diskanten pekar rakt mot lyssnaren. Eftersom högtalarna för tillfället står ganska nära sweetspot förstärks lutningen.

Stort grattis till ett par rejäla pjäser!

Jag har också testat att luta mina Vienna BCG framåt.

Först höjde jag dock upp bakkanten på soffan 7-8cm för att få huvudet

i nivå med diskanterna.

En klar förbättring med bättre kanalseparation och fler

detaljer som följd. :)

Nästa steg var att även höja bakkanten på högtalarna.

Testade med ölunderlägg :) i olika nivåer och fann att

ca 1cm höjning i bakkant blev lagom.

Dock upplevdes då basen som mindre väl definierad. :(:)

Slutligen, ikväll faktiskt, så sänktes soffans bakkant till

golvnivå och bara framåtlutningen av högtalarna var kvar.

Då minsann stramades basen upp rejält och blev mer detaljerad! :app:

Jag är mycket nöjd med resultatet och rekommenderar

verkligen att testa detta med att tilta ffa högtalarna.

Det kanske inte funkar hos andra men hos mig

fungerar det ypperligt och jag önskar verkligen att jag var ledig

imorgon! ;):)

Mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis till ett par rejäla pjäser!

Jag har också testat att luta mina Vienna BCG framåt.

Först höjde jag dock upp bakkanten på soffan 7-8cm för att få huvudet

i nivå med diskanterna.

En klar förbättring med bättre kanalseparation och fler

detaljer som följd. :)

Nästa steg var att även höja bakkanten på högtalarna.

Testade med ölunderlägg :) i olika nivåer och fann att

ca 1cm höjning i bakkant blev lagom.

Dock upplevdes då basen som mindre väl definierad. :(:)

Slutligen, ikväll faktiskt, så sänktes soffans bakkant till

golvnivå och bara framåtlutningen av högtalarna var kvar.

Då minsann stramades basen upp rejält och blev mer detaljerad! :app:

Jag är mycket nöjd med resultatet och rekommenderar

verkligen att testa detta med att tilta ffa högtalarna.

Det kanske inte funkar hos andra men hos mig

fungerar det ypperligt och jag önskar verkligen att jag var ledig

imorgon! ;):)

Mvh

Anders

Tack

Spännande erfarenheter!!

Alla tre fötterna på mina är ställbara så man kan ju även höja och sänka utan att påverka själva "tiltningen". Ska ha ditt exprimenterande i åtanke vid finjustering.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Nu är det bestyckningen kontrollerad så gått det går:

Det är precis som K-man säger!! Det var bra att du inte gav dig....

Förutom diskant och mellanregister så finns där:

En 8"

Två 10" i isobarikkonfiguration (den ena innanför den andra och syns därför inte)

1 slavbas 10" (såvitt jag kan mäta undertill)

....och oavsett var där sitter så låter det kanon!! :icon_smile_cool:

//Richard

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jaha då har det gått ett tag igen...

Jag har som nämnts tididgare i denna tråd haft en önskan om att få in högtalarna långt i rummet.

Problemet har varit att en dörr varit i vägen för detta. Att flytta denna i befintligt rum lockade föga, dels för att det är en bärande vägg, dels för att det är just betong som ska bort med allt vad det innebär.

Efter överläggning med hustrun beslutades att jag fick sätta för aktuell dörr för genomfart. Så långt allt väl förutom att logistiken till och från rummet skulle bli betänkligt svårhanterlig då det då inte skulle gå att varken komma in i eller ur det. Lösning skulle bli att förrådet bredvid fick stå ut med en reducering. Sagt och gjort. En vägg med dörr sattes upp en dryg meter in i förrådet.

Nu var det "bara" till att göra hål mellan det som tidigare var förrådet och gästrummet. Att köra med vinkelslip i betong är en tämligen dammig upplevelse. Detta var jag förberedd på så det var väldigt mycket inplastningar i omgångar men till slut var jag igenom från bägge håll. Därefter tog jag och de bägge sönerna till släggan efter att allt damm var avlägsnat.

Äldsta sonen skymtas från gästrumssidan:

DSC_00012-1.jpg

och den yngre från det som tidigare var ingången till förrådet:

DSC_00082.jpg

Link to comment
Share on other sites

Till slut blev det i alla fall ett ojämnt hål som måste snyggas till. Upp med plankor att gjuta emot.

DSC_00182.jpg.

Till slut blev det i alla fall klart. Kanske inget mästerverk med putsen men tillräckligt bra för att vara i min källare.

Det hela blir nu som en liten hall till gästrummet.

DSC_0044.jpg

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Gästrummet ligger således vägg i vägg med musikrummet och här huseras mjukvaran i form av dator och diskar:

Jag använder en gankska enkel Lenovolaptop med windows 7 Starter. På denna har jag endast J River Media Center och ett Antivirusprogram.

DSC_0038-1.jpg

På det övre hyllplanet finns den disk jag använder för musiklyssning via J River samt den disk som är kopplad till bluerayspelaren.

På det nedre hyllplanet återfinns backuper på dessa båda. De senare är inte inkopplade tillsammans förutom när jag kör backuper. I vanliga fall är de inte ens inkopplade i elnätet.

DSC_0042.jpg.

Jag använder en pekplatta med WebGizmo (sedan några veckor tillbaka) för att hantera J River.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Det hela ledde alltså till att jag kunde flytta fram högtalarna hur långt jag ville. Cd-hyllan står nu framför den tidigare ingången. Högtalarna har flyttats längre in i rummet samt längre ut åt sidoväggarna.

DSC_0025-2.jpg

så här ser det ut från sweetspot:

DSC_0011-2.jpg

Även sweetspot är nu längre bak i rummet. Har trots det ändå minst 2 meter till bakvägg.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Det här ser ju riktigt trivsamt ut :mm:

Högtalarna ser lite framåtlutade ut, vad vann du ljudmässigt med den "tillten" s.a.s ?

Högtalarkablarna verkar ju dessutom få jobba hårt som tippskydd :)

Tack P-pan. Nja de har väl i ärlighetens namn fortsatt att vara tiltade ända sedan både förre ägaren och hificonsult menat att de låter bäst med diskanten riktad ganska rakt mot lyssnaren. Jag har, efter att sweetspot flyttades bakåt, rätat upp dem något men inte ännu provat att ha dem helt rakt.

Jag lovar, de hade stått stadigt även utan ht-kablarna :icon_smile_cool: . Håller dock med om att ser väl spända ut

//Richard

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...