Richard Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 För ca ett och ett halvt år sedan började jag bygga ett nytt musikrum, denna gången i källaren. Tanken var att här skulle hustrun låta mig få jag få lite mer "fria tyglar". Hade sett fram emot detta ända sedan vi flyttade in i huset för nu ca 4 år sedan. Den som vill får gärna följa resan till idag. Är inte klar ännu men det börjar arta sig.Så här såg det gamla musikrummet ut:och från andra hållet://Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 17, 2010 Author Share Posted April 17, 2010 I begynnelsen: Ett stort utrymme nedanför källartrappan som från början var tänkt som lekrum till barnen. De var dock där ganska sällan så jag kände att jag kunde lägga beslag på det med gott samvete. Fick in fjärrvärme strax innan byggstart, eller snarare väntade med bygget tills dess. Betonggolv, på detta, blå platon, uppvik i kanterna så att golvet kan andas. Oorganisk (heter det så?) duk mellan platon och golv. Jag renoverade ett gästrum strax innan men la då ingen duk mellan platon och golv. Detta ledde till ganska mycket klappande ljud. Med duken mellan hörs ingenting när man går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 17, 2010 Author Share Posted April 17, 2010 Vi åker väl vidare: På med parketten. Upp med vägg: Plåtreglar eftersom det är källare. Först hade jag tänkt att strunta i väggen, men det blev så här till slut. Alla sovrum är på andra sidan av huset. Har kök här ovanför detta. När jag nu valde att bygga en vägg kan jag spela på ganska hyfsad nivå utan att störa någon. Ett annat skäl är också att nu kunde jag behandla bakväggen med diverse akustiska doningar. Till väggen blev det ett lager spånskiva på vardera sidan. Ovanpå det, ett lager gips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 17, 2010 Author Share Posted April 17, 2010 När väggen väl var klar byggde jag en stor låda att ställa bakom pelaren. (Detta är bakom sweetspot) Den stora Helmholtzaren i hörnet är avdelad på mitten inuti. Jag minns inte i vilken frekevens den är stämd initalt men nu är den stämd till 40 Hz. De liggande HH är numera även de stämda till runt 40. Dessa är byggda med hjälp av "AcousticCalculator" som hämtas gratis här Eftersom jag här har planer att sätta tyg framför fanns inga estetiska krav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ynnorc Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Spännande! Denna tråd skall jag följa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Kul med byggtrådar, keep the good work up! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 På med parketten.http://www.euphonia-audioforum.se/richard/DSC_0500.jpgHär ser det ut att kunna bli helt andra förutsättningar än du hade tidigare.Spännande att se steg-för-steg och speciellt om du kan visa några mätningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 17, 2010 Author Share Posted April 17, 2010 Spännande!Denna tråd skall jag följa.Kul med byggtrådar, keep the good work up! Här ser det ut att kunna bli helt andra förutsättningar än du hade tidigare.Spännande att se steg-för-steg och speciellt om du kan visa några mätningar.Jo, det kommer lite mätningar. Jag har dock inte ordning på före och efter.... Framförallt har jag ingen förstamätning vilket irriterat mig mer än en gång Mätningar är ju ganska krångligt, minst sagt. Tittar man bara på frekvensrakheten så verkar det som att man kan stoppa in hur många helmholtzare som helst i ett rum utan att det händer något mätmässigt När man istället fokuserar på efterklangen så blir det som natt och dag. Jag har förvisso fortfarande stående vågor mätmässigt men de är svåra att upptäcka när man lyssnar på musik och det är ju det som räknas!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Läckert! Tipsar om att se dig efter en bättre dörr! Finns dörrar med ljudklassning som kommer ge både bättre ljud i rummet men också tystare/lugnare för övriga familjemedlemmar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Engelholm Audio said: Läckert! Tipsar om att se dig efter en bättre dörr! Finns dörrar med ljudklassning som kommer ge både bättre ljud i rummet men också tystare/lugnare för övriga familjemedlemmar! Jag vet, men de är så hiskeligt dyra. Med den jag nu har så är det ju inte så svårt att hitta svagaste länken kring vart ljudet slipprar igenom. På de liggande helmholtzarna byggdes sedan en QRD som sattes på dessa. Tung och ful som stryk. Var tvungen att staga upp lådorna en del :Nail Biting: OBS täcks senare av tyg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Med tyg framför blev det så här: Damen känns kanske igen? Byggde till en liten extravägg (omålad här) som gör att hela utrymmet bakom sweetspot blir en slags låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Kul Richard att även du har kommit igång det verkar som det blir fler och fler som har insett rummet betydelse lycka till med bygget ska bli kul att följa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 18, 2010 Author Share Posted April 18, 2010 Kul Richard att även du har kommit igång det verkar som det blir fler och fler som har insett rummet betydelse lycka till med bygget ska bli kul att följa Det jag håller på med just nu, vägg bakom frontarna och därefter tak, skulle du nästan ha provision på. Ditt bygge är minst sagt en stor inspirationskälla. Den andra sidan av rummet ser vid denna tiden ut så här: Har tagit med asbosrbenter från förra rummet och egentligen bara satt ut lite provisoriskt. Även byggt in rören till fjärrvärmen som kommer in i detta rum utifrån gatan. Själva centralen står dock i tvättstugan i andra sidan huset. Som man kan se är det mycket betongväggar, således många ilskna reflexer att stävja. På elektronikfronten intet nytt mot tidigare, däremot ett par QRS Supernova i Körsbär. Är mycket förtjust i dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 http://www.euphonia-audioforum.se/richard/DSC_0035.jpg Damen känns kanske igen? Jag antar att det är Helen Folasade Adu, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Jag antar att det är Helen Folasade Adu, eller? Eller som hon är mer känd som, Sade Ser ut attbli ett riktigt schysst musikrum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 Jag antar att det är Helen Folasade Adu, eller? Eller som hon är mer känd som, Sade Ser ut attbli ett riktigt schysst musikrum Jepp, thats the one!! Jag har ett par favoriter till avbildade fast då på som enkla absorbenter. samt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Vackra absorbenter! Den undre är väl Miles, den övre är jag osäker på, men jag gissar på Jim Morrisson eller Bob Dylan... Jag gissar att du själv har fixat trycket på tyget. Får man fråga hur du bär dig åt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 (edited) Vackra absorbenter! Den undre är väl Miles, den övre är jag osäker på, men jag gissar på Jim Morrisson eller Bob Dylan... Jag gissar att du själv har fixat trycket på tyget. Får man fråga hur du bär dig åt Tack. Jo, det är riktigt. Den undre är Miles Davis och den övre är Bod Dylan. Dylans fantastiska Blonde on Blonde kom 1966 efter att det varit tyst om honom under något års tid. När denna plattan kom hade han ändrat musikstil och fick från en hel del håll mycket kritik för detta. Man ville ha honom kvar i facket prototestsångare med akustisk gitarr. Detta är väl vara den mest legendariska plattan som han under hela sin karriär gett ut med låtar som Sad eyed lady of the lowlands, Just like a woman och Visions of Johanna. Jag har en sex år äldre bror som lärde mig att lyssna på Dylan när jag var ca 10. Miles Davis fick jag lära mig själv runt 40 . Själva absorbenten är mycket enkel att tillverka. En träram med tyg runtom. Inuti detta lägger man vanlig isolering. De svarta absorbenterna jag har har jag lagt markisolering i, och det blir nästan bättre. Denna är hårdare och har högre densitet. Jag inbillar mig, utan belägg, attt den verkar i lägre frekvenser. Man kan med fördel sätta distanser på baksidan så att ramen kommer ut lite från väggen. Detta gör att de verkar vid en något lägre frekvens. När detta är gjort letar man rätt på en lämplig bild på nätet. Kopplar datorn till en projektor, målar i konturerna med penna och fyller sedan i med tygfärg. Mina bilder var redan svartvita när jag hämtade de från nätet. Vet inte om det är ett problem copyrightsmässigt. :Nail Biting: :Shame On You: Editerat pga felskrivning. Edited April 19, 2010 by Richard Andersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Trevligt "lekrum". Bra att ha ett rum där man kan härja fritt. Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 Trevligt "lekrum". Bra att ha ett rum där man kan härja fritt. Calle B Jo, det är verkligen sant. Däremot kan man ju knappt använda ett sånt här rum som vanligt vardagsrum. Folk som inte håller på med detta undrar ju om man "har alla getterna inne". Nåväl, mätmässigt ser rummet ut som nedan. Frekvensmässigt händer faktiskt ganska lite även om man sätter in helmholtzare. Detta är IAF min erfarenhet. Kanske är jag inte tillräckligt kunnig. Ilsken peak runt 90 Hz, dipp strax över 50. Det var ett tag sedan denna togs. Nu är både dippen och peaken några Hz högre beroende på högtalarförflyttning. Jag upptäckte nyligen när jag mätte att jag har en rejäl våg runt 95 Hz i taket ovanför sweetspot. Ska sätta ett undertak framöver och kommer då bygga in en stor HH i denna. Hoppas att detta kan ordna till frekvensen lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 Mäter man efterklangen så händer det dock lite mer. Hittade två bilder att jämföra: Jag vet dock inte efter vilka åtgärder den andra visar skillnaden: Först en vattenfallsmätning ca ett år gammal: Sedan en likadan efter fler åtgärder, (den ovan var inte i ett kalt rum, tro mig ). På denna har är det mätt lite högre i frekvens vilket kanske blir lite rörigt. Den första upp till 200 Hz vilket är tillräckligt i detta avseende, den andra till 350 Hz. Trots att peken finns frekvensmässigt runt 90 Hz så är efterklangen ganska snäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 Däremot kan man ju knappt använda ett sånt här rum som vanligt vardagsrum. Citerar och säger mot mig själv. Man kan faktiskt ha ett rejält akustiskt behandlat rum som vardagsrum men då måste man dock göra det lika välgjort som . A/Wing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Hur är frekvensanalysen mätt? Är det ett svep över hela frekvensskalan eller är det fasta frekvenser där kurvan extrapolerats mellan dessa? Om det är så, är kanske frekvensbredden inte så stor som peaken/dippen indikerar. Tittade i en gammal HiFi test där det anges en delningsfrekvens på 125 hz. Runt delningsfrekvensen kan mätkurvor ibland spöka lite och vad jag har förstått är det inte så mycket man kan göra åt det. Framför allt inte om filtreringen är för brant. I ditt fall ligger brantheten på 12 dB mot t ex Dynaudio som alltid använder 6dB. Om jag läst efterklangsdiagrammet rätt så förstår jag det så att du har en efterklang vid lyssningsplatsen som dröjer som peakar kring 200 ms (z-axeln). Om det är så kan jag tänka mig att det är väl så besvärande. I XTC's mätprogram indikerar efterklang längre än 50 ms som potential för förbättring. Men jag kan möjligen tolkat diagrammet fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 20, 2010 Author Share Posted April 20, 2010 (edited) Hej Bebop Mätningarna är gjorda med RoomEQWizard. Den spelar upp en ton mellan de frekvenser man anger samtidigt som man mäter med mätmik. Flyttar jag sweetspot kan jag få en närmast perfekt frekvensrakhet om jag bara kan sitta var som helst i rummet, men det blir ju lite opraktiskt och låter inte heller särskilt bra ur andra avseenden. Jag tolkar det som att du menar att man mätt nära högtalarna och dess delningsfilters branthet. Detta är säkert sant, jag är dock inte så påläst. Då skulle ju högtalarnas direktljud påverka mycket och dess frekvensrakhet kan ju knappast påverkas av rummet i särskilt hög utsträckning. Vad gäller efterklang så har jag fått för mig att optimalt "anses" ligga runt 2-300 millisek. i sweetspot. När du säger 50 ms så menar du kanske mätning nära högtalarna? MVH Richard Editering pga skrivfel Edited April 20, 2010 by Richard Andersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Hur är frekvensanalysen mätt? Är det ett svep över hela frekvensskalan eller är det fasta frekvenser där kurvan extrapolerats mellan dessa? Om det är så, är kanske frekvensbredden inte så stor som peaken/dippen indikerar. Tittade i en gammal HiFi test där det anges en delningsfrekvens på 125 hz. Runt delningsfrekvensen kan mätkurvor ibland spöka lite och vad jag har förstått är det inte så mycket man kan göra åt det. Framför allt inte om filtreringen är för brant. I ditt fall ligger brantheten på 12 dB mot t ex Dynaudio som alltid använder 6dB. Om jag läst efterklangsdiagrammet rätt så förstår jag det så att du har en efterklang vid lyssningsplatsen som dröjer som peakar kring 200 ms (z-axeln). Om det är så kan jag tänka mig att det är väl så besvärande. I XTC's mätprogram indikerar efterklang längre än 50 ms som potential för förbättring. Men jag kan möjligen tolkat diagrammet fel. Att det bara är fasta frekvenser är helt säkert, eftersom systemet är digitalt! Frågan är om stegningen är 1/3, 1/6, 1/12, 1/24 steg? Dessutom tror jag inte vi ser nån delning i mätningen. Vi ser en mätning som helt enkelt inte mäter över 300 Hz. 50 ms efterklangstid är inget att eftersträva - det är på tok för dött! Dessutom är det OK med olika efterklanger för bas resp "resten"...eller rättare sagt örat är mindre känsligt i basen än resten. Tittar man på antalet perioder (istället för tid) så är det betydligt mer jämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Dessutom tror jag inte vi ser nån delning i mätningen. Vi ser en mätning som helt enkelt inte mäter över 300 Hz. 50 ms efterklangstid är inget att eftersträva - det är på tok för dött! Dessutom är det OK med olika efterklanger för bas resp "resten"...eller rättare sagt örat är mindre känsligt i basen än resten. Tittar man på antalet perioder (istället för tid) så är det betydligt mer jämt. Man lär sig hela tiden... jätteintressant. Då kankse jag har misstolkat XTC också X-axeln har dom frekvens och Y-axeln ms. Om efterklangstrumpeten går över 50 ms visar den rött som blir intensivare ju längre efterklangen är. Den identifieras både i frekvens och man får också q-värdet samt föreslagen reduktion för att hamn kring 50 ms. Så har jag förstått den. Men du menar att detta är fel. Hur då? Eller är det helt enkelt så att jag fått allt om bakfoten, tro? Första delningen på QRS är som sagt 125 Hz. Skulle vara intressant att se ett svep från, säg 100-150 Hz och se hur delningsfiltret påverka. När det gäller från vilken position man skall mäta, så utgår jag alltid från lyssningsposition. Det är ju där jag sitter och det är inte så ofta det är fler än jag själv i sweat spoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Man lär sig hela tiden... jätteintressant. Då kankse jag har misstolkat XTC också X-axeln har dom frekvens och Y-axeln ms. Om efterklangstrumpeten går över 50 ms visar den rött som blir intensivare ju längre efterklangen är. Den identifieras både i frekvens och man får också q-värdet samt föreslagen reduktion för att hamn kring 50 ms. Så har jag förstått den. Men du menar att detta är fel. Hur då? Eller är det helt enkelt så att jag fått allt om bakfoten, tro? Första delningen på QRS är som sagt 125 Hz. Skulle vara intressant att se ett svep från, säg 100-150 Hz och se hur delningsfiltret påverka. När det gäller från vilken position man skall mäta, så utgår jag alltid från lyssningsposition. Det är ju där jag sitter och det är inte så ofta det är fler än jag själv i sweat spoten. Är inte färgkodningen relaterad till ljudtrycket? Dvs 70dB är rött medan 40dB är blått? Å grejjen är ju att basresonansen hänger kvar utan att försvinna, utan att minska i ljudstyrka. Så den efterklangstumpeten (bra ord) fortsätter vara röd (dvs mer 70 dB än 40 dB). Legenden är stapeln ute till höger i grafen. Man färgkodar för att klara sig med två axlar istället för 3 (men xtz klarar även 3 axlar och verkar kalla det för 3D). 50 ms är på tok för kort. Knappast relevant i hifirum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 20, 2010 Author Share Posted April 20, 2010 Att det bara är fasta frekvenser är helt säkert, eftersom systemet är digitalt! Frågan är om stegningen är 1/3, 1/6, 1/12, 1/24 steg? På dessa bilderna är det 1/3 smoothing. Första delningen på QRS är som sagt 125 Hz. Skulle vara intressant att se ett svep från, säg 100-150 Hz och se hur delningsfiltret påverka. Ska testa att mäta upp från mellan dessa frekvenser vid tillfälle. Kan då öka bredden för att se ordentligt. Hur ser era mätningar ut? Har ni också rejäla problemfrekvenser som är svåra att tämja. Hur är efterklangen i era rum? Även om man mätmässigt inte alltid är helt nöjd, är den subjektiva upplevelsen väldigt stor efter vissa åtgärder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 På dessa bilderna är det 1/3 smoothing. Också intressant men jag tänkte mer på hur långt det är mellan mätpunkterna! Ska testa att mäta upp från mellan dessa frekvenser vid tillfälle. Kan då öka bredden för att se ordentligt. Tror personligen inte att detta kommer ge något. Men testa! Hur ser era mätningar ut? Har ni också rejäla problemfrekvenser som är svåra att tämja. Hur är efterklangen i era rum? Även om man mätmässigt inte alltid är helt nöjd, är den subjektiva upplevelsen väldigt stor efter vissa åtgärder. Det har nog sagt 1000 gånger: att tolka mätningar är skitsvårt! Att kvantifiera är riktigt tufft! Att bara korta ner efterklangen på basen med ett par helmholtz gör verkligt mycket för intrycket medan mätningarna kanske inte "slår en med häpnad". Självklart regerar lyssningsintrycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 20, 2010 Author Share Posted April 20, 2010 Det blev lit efel i ordningne innan. Vi fortsätter med en bild till. Nu har det gått några månader igen. Jag har byggt helmoltzare till väggen bakom frontarna. Min fru är inte helt förtjust i utseendet. "Hur många klumpar ska du egentligen få in"? Idag hade jag nog gjort de stora i hörnen i en annan form men nu är det så här.. Bytt upp en del elektronik. Först nytt slutsteg, Primare A33.2. Sedan nytt försteg Pre 30. Dessa satte jag i mitten. Min 5 kanals integrerade SPA 20 fick hamna bredvid, så och V20 (dvd). Gjöt ett par betongblock och la dessa på en mycket låg hemmagjord trähylla. Gjutningen var väl egentligen inget tweak utan mest för att det var roligt. Jag har bara 2 högtalare men tänker ändå behålla 5-kanalaren. Kommer nog att köpa ett par bakhögtalare vart det lider. SPA 20 använder jag när jag tittat på musik-dvd. Bypass på försteget. Lådan i taket på höger sida gjorde jag mest för att det skulle se ungefär likadant ut som på vänster, där jag får in fjärrvärmen. På den högra sidan gjorde jag, hör och häpna en liten HH. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.