bigblue Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Att högtalare kan behöva en inspelningsperiod på 100 timmar eller så, det är jag med på. Men vad finns det för tankar när det gäller elektroniken? Har en CD-spelare samma behov? Och hur är det med förstärkeriet? Jag har just införskaffat en Oppo 83-SE som låter alldeles ljuvligt. Men så läste jag en test där personen förklarade att efter 30-40 timmar förändrades karaktären till det positiva. Hur är det möjligt? Psyko-effekt eller mätbart? Vad har ni för erfarenheter av er elektronik, händer det något på samma sätt som med ett par högtalare? Quote
Guest om.s Posted April 15, 2010 Posted April 15, 2010 Både min egen Cary cdp og den innlånte AMR CD-777 trenger timer, mange timer på å sette seg. Dette står t.o.m i manualen fra nevnte produsenter. Selv hører jeg vel knapt forskjell etter ett visst antall timer, men at det har noe for seg, ja det tror jeg absolutt, og det tror som nevnt også ingeniørene hos bl.a Cary også ... mvh Quote
Mr.Barbeque Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 (edited) Det är en lite knepig fråga. Vad gäller högtalare är det, som du säger, inga tvivel på att man hör ordentlig skillnad när de är inspelade. Elektronik och kablage är däremot lite knepigare; vad jag kan se borde det inte finnas någon teoretisk förklaring till att det skulle låta bättre. MEN folk hör ju uppenbarligen skillnad, och då kan man inte förringa det. Utom möjligen om det skulle vara så att man helt enkelt tar lite tid på sig som lyssnare att vänja sig vid och tillfullo uppskatta ett nytt sound. EDIT: kom på att det ju kan vara så att i elektronik som inte använts på ett tag bildas oxidskikt på ledare och kontakter, som "bränns" bort med tiden? Edited April 16, 2010 by Mr.Barbeque Quote
ukiro Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Har det gjorts några försök att mäta olika komponenter före och efter några hundra timmars användning? Jag kan inte erinra mig att jag sett någon sådan undersökning. Går det inte att mäta har man mätt fel saker eller så är det som Mr.Barbeque nämner att det handlar om att vänja sig vid ett nytt ljud. Jag kan för egen del säga att jag nog inte har så objektiva öron att jag kan skilja tillvänjning från faktisk förändring med absolut säkerhet. Quote
Absolute Audio Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 På vissa komponenter tycker jag det hörs rätt stor skillnad. Behöver inte vara nya utan även gamla komponenter som inte använts på ett tag. Tillvänjning tror jag är en del i det hela. Men när det finns ljudliga egenheter som verkligen irriterar som det efter en tids spelande inte finns något som helst spår av så drar jag slutsatsen att det har med inspelning att göra, inte tillvänjning. Här är en rolig produkt för inspelning av musikinstrument. Ny teknik Dom kräver ju lite mer fysisk ansträngning att spela in än ett par högtalare. Quote
Bebop Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Jag är också enig om högtalare och jag har också märkt skillnade på en del pickuper, men där är jag lite osäker. Däremot kan jag inte påstå att ljudet har ändrats över tid i förstärkare och kablar. Däremot CD-spelare. När jag fick min Audio Research CD5 var det oerhört basigt. Alldeles för mycket helt enkelt. Jag fick t o m känslan av att jag gått på en nit, men det ändrades rätt så radikalt efter några veckor. Vad det beror på vet jag inte, men skillnaden var stor. Quote
Hasse Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Som sagt inget tvivel om att högtalare behöver inspelning, är däremot skeptisk till att exempelvis vissa kablar skulle kräva så mycket som 400 timmar eller mer . Elektronik ändrar väl karaktär en aning efter inspelning men då man sällan kan jämföra inspelat mot oinspelat tror jag till stor del det handlar om tillvänjning. När jag fick min Audio Research CD5 var det oerhört basigt. Alldeles för mycket helt enkelt. Jag fick t o m känslan av att jag gått på en nit, men det ändrades rätt så radikalt efter några veckor. Vad det beror på vet jag inte, men skillnaden var stor. Har läst recensioner av CD8 där man tyckt den låtit väldigt mörk innan den blivit inspelad, kan det vara det som uppfattades som basigt kanske? Quote
bigblue Posted April 16, 2010 Author Posted April 16, 2010 Skriver tillverkarna någonstans en teknisk förklaring hur det kommer sig att ljudet förändras? Vad är det som sker i spelarna i takt med att timmarna passerar? Quote
Guest om.s Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 (edited) Skriver tillverkarna någonstans en teknisk förklaring hur det kommer sig att ljudet förändras? Vad är det som sker i spelarna i takt med att timmarna passerar? Cary sier f.eks... "Break-In Period The micro-components, precision capacitors and percisions resistors take approx 100 hours of music playing to "form" and fully settle in for peak performance. The CD XXX/XXX will sound good right out of the box. However, after the 100 hours you will notice increased depth and tighter bass. This break-in period contradicts engineering theory, but is true with most HIGH PERFORMANCE audio components" Enn sunnog ærlig tilnærming, fra en stor og anerkjent produsent av bl.a cdp´s og amp´s mm. Oscilloskopet forteller ikke nødvendigvis hele sannheten om hvordan saker og ting nødvendigvis låter, til fortvilelse for noen og glede og bekreftelse for andre. mvh Edited April 16, 2010 by om.s Quote
calm Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 När jag köpte min ASR Emitter II så fanns en rekommendation från tillverkaren att spela in förstärkaren innan den togs i egentlig drift. Om jag minns rätt så finns det en speciell inställning man kunde göra om ljudet framstod i början som alltför vasst. Jag tyckte då att det blev skillnad vart efter den användes och det mörka holografiska ljudet blev tydligare om man nu kan säga så. Calm Quote
Guest Jorma Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Jag har en del teorier om detta, men kan inte bevisa detta genom mätningar, så därför avstår jag från att ge en teoretisk förklaring på mina hermsidor till att det blir i vissa fall en rätt stor skillnad före och efter ett tags användning. Men att det är skillnad på inspeling av i stort sett alla delar av en anläggning är hörbart och vad det gäller kablar så är skillnaden större ju bättre kablar. Det tar också längre tid med bättre kablar. Men det är inget som blr bestående, utan efter ett tag om dom inte används så går dom tillbaka till "nyskick" igen. Jag lutar åt att det är inte i metallen som dert sker en förändring utan det är i isolermaterialet. Min teori är att det finns laddningar i isolermaterialet och ju bättre isolermaterial desto större kan dom vara. När jag jobbar med kablarna och bla. tvinnar ledare är Teflon det material som suger åt sig mest damm och alltså geom att det är en så bra isolator kan laddas upp mer än andra material. Om man då torkar av dom med något fuktigt eller med antistatmedel så är det bara ytskiktet som släpper laddningen, men då isolatorn är så bra så finns det fortfarande laddningar en liten bit in i materialet som genom användning kommer att minska med tiden. Min teori vet jag inte hur jag ska kunna mäta, till det behövs ett avanserat labb. Men varför skulle jag bevisa det, det hörs ju rätt tydligt och då jag har tillgång till både inspelade och nya kablar så är det lätt för mig att påvisa at det inte handlar om tillvänjning utan det är såpass stor skillnad att även icke såkallade guldöron hör den skillnaden tydligt när jag har demat detta vid några tillfällen. Quote
Matrixen Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 laddningarna uppstår väl i övergången mellan ledaren och isoleringen. Just därför luft eller ännu hellre vakuum är en så bra isolering. Quote
Matrixen Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 ...men jag helt klart med om att det knappast är något som händer i metallen. Isoleringen smälter nog eller brinner upp innan det blir tillräcklig strömstyrka för att ändra ledaren. Quote
Guest Jorma Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 laddningarna uppstår väl i övergången mellan ledaren och isoleringen. Just därför luft eller ännu hellre vakuum är en så bra isolering. Ja, men då är du inne på något annat, det jag talar om är högspända statiska laddningar inne i materialet som långsamt laddas ur när det används. Det är inte samma sak som dom laddningar som uppstår i ytskiktet närmast ledaren. Luft eller vaccum är inget jag kan använda med det sätt som mina ledare är uppbyggda. Men även med ledare som delvis har luft runt sig med distanser så kommer dessa högspänningsladdningar som finns inne i isolermaterialet att påverka strömmen och därmed även ljudet. Luftledningar hade varit det bästa, men det fungerar inte så bra i praktiken. Hur skärmar man en luftledning? Quote
Matrixen Posted April 16, 2010 Posted April 16, 2010 Ja, men då är du inne på något annat, det jag talar om är högspända statiska laddningar inne i materialet som långsamt laddas ur när det används. Det är inte samma sak som dom laddningar som uppstår i ytskiktet närmast ledaren. Luft eller vaccum är inget jag kan använda med det sätt som mina ledare är uppbyggda. Men även med ledare som delvis har luft runt sig med distanser så kommer dessa högspänningsladdningar som finns inne i isolermaterialet att påverka strömmen och därmed även ljudet. Luftledningar hade varit det bästa, men det fungerar inte så bra i praktiken. Hur skärmar man en luftledning? man får sätta ledarna i sträckbänk med ett metallrör som skärm. Inte så säljbart kanske och ställer lite väl stora krav på placering Quote
bigblue Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 Jag har satt spelaren på auto-repeat nattetid, så nu går den dygnet runt. Får se om jag upplever någon skillnad om några dagar. I kväll ska den få visa hur den ligger till jämfört med en renodlad cd-spelare i 80 000-kr klassen (Oppo 83-SE är ju en Blu-ray spelare med höga audiofila ambitioner). Jag är väl medveten om att en jämförelse kan vara förödande för självförtroendet . Plötslligt så framstår kanske det man tyckte lät "sååå bra", plötsligt mediokert. Men den risken får jag ta. Jag är för nyfiken, och vill gärna höra var skillnaderna ligger. Oppon har hittills varit en fröjd att bekanta sig med. Och som väntat så blev det mer av allt i ljudbilden så som 3D, dynamik, svärta och att rösterna fick en "kropp" som jag inte haft tidigare. Men precis som Bebop nämnde om sin spelare, så kan också jag uppleva ljudbilden som lite väl basig i bland. Men vi får se vad som händer... Quote
Apexorca Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Jorma! Du är ju etablerad kabelkung. Jag har hört att om en kabel "spelas " åt ett håll skall man fortsätta med det. Har du denna erfarenhet också? Hur funkar det? Ett par Nordost Flatline kablrar RCA jag använde förr har t.o.m riktningsvisare på kabeln. Calle B Quote
minesota Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 (edited) Jag har satt spelaren på auto-repeat nattetid, så nu går den dygnet runt. Får se om jag upplever någon skillnad om några dagar. I kväll ska den få visa hur den ligger till jämfört med en renodlad cd-spelare i 80 000-kr klassen (Oppo 83-SE är ju en Blu-ray spelare med höga audiofila ambitioner). Jag är väl medveten om att en jämförelse kan vara förödande för självförtroendet . Plötslligt så framstår kanske det man tyckte lät "sååå bra", plötsligt mediokert. Men den risken får jag ta. Jag är för nyfiken, och vill gärna höra var skillnaderna ligger. Oppon har hittills varit en fröjd att bekanta sig med. Och som väntat så blev det mer av allt i ljudbilden så som 3D, dynamik, svärta och att rösterna fick en "kropp" som jag inte haft tidigare. Men precis som Bebop nämnde om sin spelare, så kan också jag uppleva ljudbilden som lite väl basig i bland. Men vi får se vad som händer... Blir intressant att höra vad du kommer fram till . Vad är skilnaden mellan Oppo 83-SE och Oppo BDP 83-SE ? Hörs fläkten något ? /Peter Edited April 17, 2010 by minesota Quote
Guest Jorma Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Jorma! Du är ju etablerad kabelkung. Jag har hört att om en kabel "spelas " åt ett håll skall man fortsätta med det. Har du denna erfarenhet också? Hur funkar det? Ett par Nordost Flatline kablrar RCA jag använde förr har t.o.m riktningsvisare på kabeln. Calle B Jag har ocksså riktningspilar på mina kablar. XLR går ju bara att vända åt ett håll. RCA-kablarna har skärmen kopplad i ena änden och det är därför som dom har riktningspil. I dom kablar där jag använder Bybee Quantum Purifiers (No.1 och Prime) ska dom vara närmast målet och det blir en rätt stor skillnad till det sämre att vända dom åt fel håll. Så om det finns riktningspil på mina kablar så finns det anledning till att den finns där. Quote
Hasse Posted April 17, 2010 Posted April 17, 2010 Ett par Nordost Flatline kablrar RCA jag använde förr har t.o.m riktningsvisare på kabeln. Riktningspilar har väl även dina Synergistic? (åtminstone mina) Quote
bigblue Posted April 17, 2010 Author Posted April 17, 2010 Blir intressant att höra vad du kommer fram till . Vad är skilnaden mellan Oppo 83-SE och Oppo BDP 83-SE ? Hörs fläkten något ? /Peter Peter, det är ingen skillnad mellan de två beteckningarna som du nämner. Oppo BDP 83-SE är den kompletta benämningen. Spelaren finns i tre varianter: Oppo 83, Oppo 83-SE och Oppo 83-SE NuForce Edition. Skillnaderna ligger i DACarna och på SE-varianten och NuForce, så finns separata utgångar för 2-kanalslyssning. Via HDMI-kabeln (för bioljud) så kör man via en ESS Technology ES9006 DAC och när man plockar ut ljudet via stereoutgången så kör man på ESS Technology ES9016 (4 st per kanal). Nuforce-varianten har ytterligare uppgraderats något på ljudsidan. Något fläktljud har jag inte lagt märke till - den är helt tyst. För att vara en CD/SACD/DVD/Blu-ray-spelare så håller Oppon mycket hög klass på 2-kanalsljudet – men den kan inte mäta sig med en Audio Aero för 80 000 kr. Och det var väl inget annat att vänta . Min upplevelse var att de största skillnaderna låg i rösterna. På Audo Aeron så fanns större dynamik, 3-D känsla och en mer analog ljudbild. Men man måste också ta hänsyn till priset här. Jag köpte min Oppo i USA för drygt 6 000 kr (här hemma ligger den på 11 500 kr) och för den pengen så får man ett makalöst välljud i förhållande till pengarna. Min helt ovetenskapliga gissning är att en jämbördig motståndare på ljudsidan till Oppo 83-SE hittar man bland cd-spelare i 20.000 kr klassen. Quote
Georg Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 När det gäller mätdata så har jag inte så mycket erfarenhet men i mitt jobb så använder vi elektrinik för spänningsstyra fläktar ( Tyristorstyrning) och det har visat sig att om vi inte bränner in dessa i minst 24 tim innan vi gör en intrimning så får vi förandringar på upp emot 20 v ganska snart! Jag antar att till viss del så har uppvärming med skillnaden att göra men när styrningen har varit använd några veckor så är den väldigt stabil även om den ändrar temp! Quote
conan Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 När det gäller inbränning av elektronik är man ute efter att tidigt få felutfall så man kan kassera den elektronik som annars skulle gå sönder väldigt tidigt hos en kund. Uppvärmning av elektronik har absolut en betydelse eftersom halvledare har ett temperaturberoende som inte alltid är så enkelt att kompensera för helt. Om man ska vara petig borde man mäta temperaturen på kylflänsen och ha ett extra värmeelement som höjer temperaturen till exakt den det borde vara. Nån som tänkt på det? Inspelning (variant av inbränning) är ju ganska ifrågasatt men man kan enkelt konstatera att dioder har en förmåga att bli "sämre" med tiden, dvs få större och större läckage i backriktningen. Om dioden används under längre tid kommer sannolikt läckaget öka upp till det värde som angetts som maximalt läckage i databladet. Exakt hur läckagets storlek (uA t ex) fördelar sig över tiden har jag ingen aning om. Kanske finns det nån tillverkare som specar detta ... Bipolära transistorer är i princip två motkopplade dioder där den ena (i kollektorgrenen) fås att leda baklänges med hjälp av en inbyggd "orenhet" och basströmmens storlek. Det känns naturligt att transistorns egenskaper förändras under livstiden med tanke på att dioder i sig förändras. Det vore intressant att få mer fakta kring det här ... men jag misstänker att ingen tillverkare vill erkänna att deras komponenter (dioder, transistorer, OP-ampar, förstärkare osv) förändras med tiden ... tyvärr. Quote
Apexorca Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 (edited) Riktningspilar har väl även dina Synergistic? (åtminstone mina) Signalkablarna går ju bara att koppla åt ett håll (XLR). Högtalarkabeln kan jag inte se riktningsvisare på , men den aktiva skärmen gör att det blir svårt att koppla på annat sätt än att ha strömkontakten i kabeln till skärmen närmast slutsteget. Nätkabeln är också lätt att gissa riktningen på. Calle B Edited April 18, 2010 by Calle B Quote
Apexorca Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Jag har ocksså riktningspilar på mina kablar. XLR går ju bara att vända åt ett håll. RCA-kablarna har skärmen kopplad i ena änden och det är därför som dom har riktningspil. I dom kablar där jag använder Bybee Quantum Purifiers (No.1 och Prime) ska dom vara närmast målet och det blir en rätt stor skillnad till det sämre att vända dom åt fel håll. Så om det finns riktningspil på mina kablar så finns det anledning till att den finns där. Säg att man har en kabel utan riktningsvisning och kör dem åt ett håll länge och sedan vänder dem. Vad händer? Calle B Quote
PL300 Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Säg att man har en kabel utan riktningsvisning och kör dem åt ett håll länge och sedan vänder dem. Vad händer? Calle B Går inte musiken bakklänges då? Quote
Ekman Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 (edited) Dom låter påtagligt sämre. Dessutom så förstör dom åt andra hållet så dom låter inte lika bra när du kopplar in dom rätt igen. Edited April 18, 2010 by Ekman Quote
Hasse Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Signalkablarna går ju bara att koppla åt ett håll (XLR). Högtalarkabeln kan jag inte se riktningsvisare på , men den aktiva skärmen gör att det blir svårt att koppla på annat sätt än att ha strömkontakten i kabeln till skärmen närmast slutsteget. Nätkabeln är också lätt att gissa riktningen på. Calle B RCA och högtalarkablar går att koppla åt båda håll så där kanske pilarna har sin funktion. Har läst om en som kopplade den aktiva skärmen från slutsteg till försteg, dvs åt fel håll, så visst går det att "spela baklänges" Quote
conan Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Jag har ocksså riktningspilar på mina kablar. XLR går ju bara att vända åt ett håll. RCA-kablarna har skärmen kopplad i ena änden och det är därför som dom har riktningspil. I dom kablar där jag använder Bybee Quantum Purifiers (No.1 och Prime) ska dom vara närmast målet och det blir en rätt stor skillnad till det sämre att vända dom åt fel håll. Så om det finns riktningspil på mina kablar så finns det anledning till att den finns där. Har du dubbelskärmad RCA i så fall - eller twinax kanske? Det blir ju lite besvärligt om inte jordpotentialerna mellan apparaterna utjämnas ... Quote
Bebop Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Dom låter påtagligt sämre. Dessutom så förstör dom åt andra hållet så dom låter inte lika bra när du kopplar in dom rätt igen. Hmmm det här tvivlar jag på eller rättare sagt, jag kan inte höra någon som helst skillnad på Siltechs SQ-28 eller Transparent Ultra från det ena eller andra hållet. Däremot är det skillnad mellan dom men inte "påtagligt". Vare sig Siltech eller Transparent har några pilar, men det sägs att man skall läsa texten på kablarna i den riktning ljudet går men jag tillmäter inte detta annat än vidskepelse alternativt att jag har en hörselskada. Quote
Recommended Posts