P-pan Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 (edited) Får man visa några bilder igen kanske... "Snickarn" har gjort ett rätt bra jobb ... Edited April 14, 2010 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Eftersom jag för tillfället har lite överskott med ledig tid ... så blir det täta besök på Kungliga Holmen i Stockholm. Just denna dag var det lyckosamt nog att det sammanföll med uppackning av nyheter i butiken hos Audio Concept. Det är inte varje dag man stöter på ett så vackert träslag och när handen bakom faneringen varit otroligt noggrann, som i detta fallet, så blir ju inte synintrycket direkt sämre. Vet någon vad det är för träslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
earwinSE Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Eftersom jag för tillfället har lite överskott med ledig tid ... så blir det täta besök på Kungliga Holmen i Stockholm. Just denna dag var det lyckosamt nog att det sammanföll med uppackning av nyheter i butiken hos Audio Concept. Det är inte varje dag man stöter på ett så vackert träslag och när handen bakom faneringen varit otroligt noggrann, som i detta fallet, så blir ju inte synintrycket direkt sämre. Vet någon vad det är för träslag http://www.consensusaudio.com/englisch/sit...loud_magma.html Ser så ut. mvh earwinSE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 (edited) http://www.consensusaudio.com/englisch/sit...loud_magma.html Ser så ut. mvh earwinSE Så länge höll den lilla "smygintroduktionen" Visst är det Consensus Magma. Just detta träslaget tror jag kallas för Indian Apel. Edited April 13, 2010 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Vet någon vad det är för träslag Inte alldeles enkelt, men någon form av kärnved ser det ut att vara, vilket innebär att mönstret kan avvika ordentligt mot vad man är van att se. En kandidat kan vara kärnask, päron eller apel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Ooops - för långsam reaktion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Op Citat : Ausführungen Echtholzfurnier ETIMO (für beste Klangeigenschaften, eine sehr harte afrikanische Holzart) Echtholzfurnier Ahorn Black Piano Finish und andere Echtholzfurniere auf Anfrage. Etimo är obekant för mej, men är det afrikanskt så är sannolikheten att det är en Leguminosaart ganska stor.. /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Ooops - för långsam reaktion Jag hittar ingen direkt översätting på nätet men heter det.. Indian Apple eller Apel ? Hur som helst... äpplen är väl som päron och päron är som körsbär ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Jag hittar ingen direkt översätting på nätet men heter det.. Indian Apple eller Apel ? Hur som helst... äpplen är väl som päron och päron är som körsbär ... :Shame On You: ...Limonia acidissima? Har aldrig sett det sågat... Kallas för Wood-Apple eller Kaith.. Bebop vet säkert om det handlas med som sågade trävaror! Annars vore det bara att veta vad som kallar det på tyska eller det botaniska namnet! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Det finns lite att välja på märkte jag ... http://www.highend-electronics.com/img/con...cial-veneer.pdf Vi kan ju använda oss av tyskan kanske ... Ind. Apfel ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 (edited) Under tiden vi reder ut eventuella träslag så kan jag bjuda på fler bilder. Ni som var på mässan i München senast har kanske lite ljudintryck att förmedla ? Om jag inte minns fel så fick calle_jr med lite bilder i en av mässtrådarna därifrån. Edited April 13, 2010 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Har aldrig sett det sågat... Kallas för Wood-Apple eller Kaith.. Bebop vet säkert om det handlas med som sågade trävaror! Jag är ingen snidare på äpplen annat än de som serveras som frukt eller som Cider och Calvados. Däremot används gamla fruktträd gärna av träsnidare. Virket är segt och hårt. Inte ovanligt med ordförandeklubbor av äppel. Ni vet ju hur ett välansat äppelträd ser ut - inte direkt ett ämne för sågat virke. Någon direkt handel med virke från äpplen känner jag inte till, men det hindrar ju inte att det faktiskt förekommer. Men då är då nog inte fruktproducerande träden från Kivik och Villands Vånga som hamnar under sågklingan. Vad gäller formen äppel eller apel så är det i en del landskap samma sak men mest riktigt är förmodligen att säga apel om den vilda och äppel om den odlade frukten/trädet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Vi kan ju använda oss av tyskan kanske ... Ind. Apfel ? Gjorde lite sökning på "Indischer Apfel Holz" > "Indian Apple Wood" och hamnade på Tineo Weinmannia trichosperma Jag visste väll att jag kände igen det! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Lite osäkert fortfarande angående träslaget, men nog liknar det "tineo" som kan se väldigt olika ut: http://cgi.ebay.de/Furnier-Tineo-Indischer...=item35a889e759 Sådär halvhyffsat exklusivt, var sugen på det på mina senaste byggen men osäker på hur de skulle se ut så jag valde annat. Ser nu att det hade kunnat bli rätt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Lite osäkert fortfarande angående träslaget, men nog liknar det "tineo" som kan se väldigt olika ut: Så är det alltid, om trä hade ett homogent utseende så vore det lika intressant som plast! (Och jag som gillar plast... ) Lite kul är det dock att tyskarna verkar kalla ett sydamerikansk träslag (Chile) för "Indischer Apfel Holz" ... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Granaten Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 RIKTIGT,RIKTIGT,RIKTIGT snygga högtalare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 14, 2010 Author Share Posted April 14, 2010 Så är det alltid, om trä hade ett homogent utseende så vore det lika intressant som plast! (Och jag som gillar plast... ) /ptr Plast var det beställt ... ... Nu är den svarta skapelsen iofs i utförandet pianolack men jämförelsevis blir det nästan lite "plastigt" kanske. Consensus Conspiracy ... men det är snyggt det med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Så är det alltid, om trä hade ett homogent utseende så vore det lika intressant som plast! Och lacken är plast, oljat är bäst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 14, 2010 Author Share Posted April 14, 2010 (edited) Conspiracy är en ganska reslig modell, 178 cm över golvet och väger in på 70 kg/st. Att den dessutom spelar ner till 18 Hz gör väl knappast någon ledsen, det ska vara grannarna då förstås. Men dem ger sig nog när man berättar att de kan sälja subben till hembion och på så vis tjäna en slant Mer info och specifikationer finner ni Här Detaljerna har man inte snålat in på. WBT av finaste sort. Edited April 14, 2010 by P-pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Plast var det beställt ... ... Nu är den svarta skapelsen iofs i utförandet pianolack men jämförelsevis blir det nästan lite "plastigt" kanske. Consensus Conspiracy ... men det är snyggt det med Själv är jag barnsligt förtjust i svart pianolack. Hade ett par skönheter i SF Grand Piano. Ursnygga! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 14, 2010 Author Share Posted April 14, 2010 Själv är jag barnsligt förtjust i svart pianolack. Hade ett par skönheter i SF Grand Piano. Ursnygga! Calm Och så gillar du musik ... ...med piano Just piano låter verkligen som ett ... piano... via dessa Jag brukar ju nästan alltid skylla på kameran när jag inte får tid till att lyssna ordentligt. Den här gången blev det inte riktigt så. Magma högtalarna kom minst sagt "Direkt ur lådan" och även om de keramiska elementen från Thiel behöver tid på sig för att "mjukna" så spelade dessa helt fantastiskt bra. En väldigt stor fin scen öppnade sig och samtliga register var helt sömlösa. Att keramik och dynamik hänger ihop är kanske inget nytt men i dessa tror jag man får ytterligare ett uns torr och väldefinierad bas. Rösthanteringen är nog bland de bättre jag någonsin hört via ett par högtalare (har väl inte hört all världens men...) och den kvinnliga sångrösten som demades var mycket naturtrogen. Det blev lite av ett haksläpp måste jag nog tillstå. Nåja, det var lite om min personliga upplevelse och ett första möte med Consensus Magma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Ni som var på mässan i München senast har kanske lite ljudintryck att förmedla ? Om jag inte minns fel så fick calle_jr med lite bilder i en av mässtrådarna därifrån. Det stämmer bra! Man spelade senast med 47 Labs och Valvet klass A monoblock. Det spelade riktigt bra i det rummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 14, 2010 Author Share Posted April 14, 2010 Det stämmer bra! Man spelade senast med 47 Labs och Valvet klass A monoblock. Det spelade riktigt bra i det rummet. Det kan jag tänka mig. Jag är rädd att jag har all anledning i världen till att lyssna på dessa igen Om jag känner efter riktigt noga så är det nästan att jag börjar känna av ... Fast det lär väl bli ... ... från regeringen. (Ha ha, det var rackarns va med nya roliga smilegubbar det har dykt upp) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Fast det lär väl bli ... ... från regeringen. (Ha ha, det var rackarns va med nya roliga smilegubbar det har dykt upp) Charm, charm, charm och när man tror det räcker, då börjar man charma på riktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 14, 2010 Author Share Posted April 14, 2010 Charm kan ju fungera men en sådan här investering ska ju finansieras också Jag kom mig inte äns för att fråga vad de kostar. Så det hela får nog skrivas in i kalendern som att den framtida lottovinsten redan är konsumerad... eller vad man nu ska kalla det Det var i alla fall trevligt att få tillfälle till att lyssna, något jag verkligen kan rekommendera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 (edited) Dette er noe av det flotteste og vakreste trevirket jeg har sett på noen höyttaler, tror jeg, nydelig!! .. mvh Edited April 15, 2010 by om.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 Riktigt fina, misstänker att man blir glad varje gång man ser dem i rummet. Det är en bra egenskap om man skall leva med dem länge. Tekniska prestandan om -3dB@18Hz inroom ser lovande ut för att återge fullrange bas som jag själv uppskattar att "höra" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 Ha ha, det var rackarns va med nya roliga smilegubbar det har dykt upp Det stämmer, men de du fixat till har inte vi andra :Nail Biting: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 15, 2010 Author Share Posted April 15, 2010 Det stämmer, men de du fixat till har inte vi andra :Nail Biting: Jo då ....eller ... ? http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...;editor_id=ed-0 Se bara till att vara inloggad när du klickar på länken så dyker de säkert upp. Annars får du ringa ... ... så får du säkert lite Jag tror nästan man kan göra en hel tråd bara av viftande eller grimarserande "gubbar" .............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 16, 2010 Author Share Posted April 16, 2010 Små tweaks och tillbehör är aldrig att förakta. Consensus skickar med både högtalarkablar och spikesfötter i olika utföranden. Jag antar att det 3 olika fötterna är gjorda av olika träslag för att skilja sig åt i hårdhet ? Fin-tuning på micronivå kanske man kan tycka... men vad vet man innan man har testat Så mycket mer bilder än det här blev det inte så... snipp snapp S.... //Pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts