Akeg Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 Lite överraskande har den pågående omflyttningen i villan gjort att jag (troligen) får ett 35 kvm lyssningsum på andra våningen. Detta är ett typiskt allrum med mer än halva takytan som snedtak, Någon som har erfarenhet av vad detta kan göra med rumsakustiken?? Högtalarna kommer att kunna ställas mot en tvärvägg i fullhöjd men väggen sluttar förstås nedåt i sidorna. Vissa typer av stående vågor kanske jag slipper men vad får jag istället Tacksam för erfarenheter och synpunkter. Mvh Akeg Quote
Timbre™ Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Misstänker att jag för egen del får mindre ljudbild. Sneda och asymmetriska linjer är ju annars en fördel. Quote
plundin™ Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Innan jag flyttade till Göteborg bodde jag många år (i Visby) i en vindslägenhet där mitt lyssningsrum hade snedtak, rummet var ca 7m långt X 5m brett, med en max takhöjd på 4meter, sned väggen (taket) började om jag minns rätt ca. en och en halv meter upp. Jag har liten erfarenhet med Carlsson högtalare (vilket jag bestämt tror att du har..), har fått för mig att dom "skall"? - i alla fall mår best av samarbeta med en vägg? På den tiden hade jag jag ett par första generationens Theil CS3.6 och efter många om och men, kom jag fram till att tre.sexorna spelade bäst placerade helt fritt i rummets längd riktning. För mig blev det 3m och 20cm ut från bakre kortväggen och 1m och 20cm ut från sidoväggen med en försiktig invinkling mot lyssningsfotöljen. -- senare fick jag veta att tex. Audio Physic's Joachim Gerhard rekomendrade liknande högtalarpositionering och efter att ha sett bilder från Timbre's lyssningsrum ser jag att även han hamnat där. Sedan hade jag en soffa som fungerade som absorbent mot bortre kortväggen och ett par rör-diffusorer placerade snett bakom högtalarna, + att det mästa av väggarna var "klädda" med diffuserande hyllor för LP och CD. Det jag upplevde som den största förbättringen var när jag placerade tre.sexorna på ett par av Max Townshend's Seismic Sink 2D Loudspeaker Platforms. Vad gäller förlust/förminskning av ljudbilden kan jag inte påminna mig att jag någonsin upplevde nått sådant. Detta kan ju ha mängder av förklaringar, men troligast är väll att olika högtalare agerar olika med rummet. Kan därför tänka mej att tex. ett par av Carlsson OA lådor är mer förlåtande till snedtak, så dom är förmodligen värda en del experimenterande. Jag sålde förövrigt 'tre.sexorna' i samband med flytten till Göteborg, inte minst för att dom inte fick plats på flyttlasset men kanske mest för att jag ville prova nått nytt (Thielhögtalarna var faktiskt mitt andra par egna högtalare, det första var ett par AP A4.14) /ptr Quote
Timbre™ Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 En max takhöjd på 4m kan vara en del av förklaringen... Quote
plundin™ Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Jo, det är sant. det är sannerligen lättare att placera högtalare i ett stort rum. Nått jag erfarit i den lilla lägenhet jag bor i nu /ptr Quote
Akeg Posted August 29, 2004 Author Posted August 29, 2004 Tack för erfarenheterna från Visby. En skilllnad är tyvärr att jag har max takhöjd 240 cm, synd att taket inte går upp i nock. Med direktstrålande högtalare tror jag både Du och Timbre var/är på rätt väg. Med tanke på Timbres senaste test med strömrenare och hans övriga "ryktbarhet" för att vara noggrann så har han nog inte många kvcm golv oprövat i sitt rum så helt fel har han säkert inte :D . Dina CS3.6 måste ju ha kommit så långt ut i rummet att bakåtreflexerna försvann till största delen. Skulle man inte kunna uppnå samma effekt med en bra dämpvägg bakom högtalarna?? Men så var det det där med Carlsson. De skall ju arbeta med rummet och stå längs en vägg.. Men den väggen har alltså delvis snedtak. Men jag får väl följa Timbres och andra i forumets exempel och experimentera mig fram. Kan ju tänkas att jag får byta till ett par direktstrålande för att få till det. Kan Ranefjord lyssna på Dulcet så kan väl jag hitta ett alternativ . Jag återkommer eventuellt med ett bildreportage över händelseförloppet. Mvh Akeg Quote
Timbre™ Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Med ett så långsmalt rum som min f.d. torkvind är kanske dipolära högtalare den bästa lösningen... Infinity Kappa 9 fungerade bra rent spridningsmässigt men de spelade för mycket ihop med golvet vilket dock är ett helt annat problem. Jag har även haft stativhögtalare uppställda utefter långväggen, med sned gipsvägg alldeles bakom, och det fungerade inte alls. Det skulle vara mycket intressant att följa dina övningar på bild... Quote
EAR Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Akeg Joakim K skall sälja sina Martin Logan och det skulle kanske vara något för dig. Han bor ju dessutom på samma ort Mats Quote
Akeg Posted August 31, 2004 Author Posted August 31, 2004 Timbre,som jag skrev tidigare så kan det tänkas bli ett bildreportage av det hela. Men... först skall kontoret ned i källaren, sen skall äldste grabben byta till kontoret och sen skall vi gamlingar återerövra vårt gamla sovrum. Sen har jag ett musikrum.!! Med tanke på min nackskada kommer det att ta lite tid. Jag får sätta slynglarna i arbete, annars blir det aldrig klart. Mvh Akeg Quote
chg Posted September 7, 2004 Posted September 7, 2004 Kan bara instämma med ovanstående erfarenheter Mitt rum mäter ca 6x4,5m, öppet upp i nock ca 3,6m. Spelar på längden med högtalarna ca 1m från sidovägg och 1,5m framför främre vägg (frontbaffel). Lätt invinklade och med knappt 3m till lyssningspunkten tycker jag detta ger den bästa upplevelsen, inte minst för att man även har luft bakom sig. Har testat att spela tvärs rummet också men även om jag använder rumskompensation via DSP blev skillnaden stor när jag möblerade om... Quote
Akeg Posted September 18, 2004 Author Posted September 18, 2004 Nu börjar det hända saker, rummet är tömt på allt som inte skall vara där,nu skall det möbleras för lyssning. Måtten är 6,52 x 5,30x2,42. Med snedtak halva takytan som bekant. Om ett par veckor kan det börja hända spännade saker. Återkommer då, förhoppningsvis med lite bilder. Mvh Akeg Quote
Recommended Posts