Jump to content

Första sambeställningen av Yellowtec PUC2 har anlänt - erfarenhetsutbyte i tråden


Guest patrikcaesar

Recommended Posts

Jag gjorde inlägget efter mycket eftertanke då jag menade att den infekterade tråden inte skulle hindra oss från att kunna diskutera PUC2 och jag kan bara säga att jag kommer att nämna PUCéns för och nackdelar i tråden om hembesöket hos Struts. Skall detta också vara olämpligt :?:

Plundin har fått låna ett exemplar av PUC2

...och jag har ingen aning om vad han kommer att skriva ;)

Är det något intressant som händer hos AC så ser jag inte att det skulle vara förbjudet att någon annan presenterar detta under nyhetsforum på Euphonia (naturligtvis efter att ha frågat AC) ;)

Mvh,

Eliot

Jag har varken talat för eller emot produkten i fråga, eftersom jag inte hört den annat än kort på mässan i Gbg. Jag anser att forumet fritt skall kunna diskutera olika produkters för och nackdelar även sådana där det finns delade meningar. Men därifrån till att förmedla vad som egentligen är ren reklam och distribution av en produkt är en helt annan sak.

Detta i synnerhet som ett direkt utklipp från ett annat forum där en tidigare utesluten medlem gör reklam för sambeställning. Detta innebär defacto att det är ok att uteslutna medlemmar verkar på forumet via ombud. Det är detta jag vänder mig emot. Dessutom utan att admin i detta fall ingriper.

Det står väl medlemmarna fritt att kontakta PC och efterfråga sambeställning, men det bör väl ske utanför forumet?

Jag har tidigare flertalet gånger försökt att få tillstånd en diskussion för att få en mer rimlig påföljd än den livstidsuteslutning som både PC och AC drabbades av. Observera att jag aldrig tagit ställning för någon av parterna, tvärtom har jag tyckt att det var klandervärt när diskussionen övergick i rena personangrepp. Men jag hävdar som sann humanist rätten för alla att hävda sina uppfattningar och tyvärr har vi tappat två tongivande debattörer och medverkande på forumet. Nu återkommer en av de uteslutna smygvägen.

Att du som kompis till Patric tagit hans parti är för mig helt ok, men när du springer hans ärenden på forumet, då tycker jag det gått över gränsen. Här borde admin ingripit, vilket förvånar mig att så ännu inte skett. Det är detta jag vänder mig emot!!

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har varken talat för eller emot produkten i fråga, eftersom jag inte hört den annat än kort på mässan i Gbg. Jag anser att forumet fritt skall kunna diskutera olika produkters för och nackdelar även sådana där det finns delade meningar. Men därifrån till att förmedla vad som egentligen är ren reklam och distribution av en produkt är en helt annan sak.

Detta i synnerhet som ett direkt utklipp från ett annat forum där en tidigare utesluten medlem gör reklam för sambeställning. Detta innebär defacto att det är ok att uteslutna medlemmar verkar på forumet via ombud. Det är detta jag vänder mig emot. Dessutom utan att admin i detta fall ingriper.

Det står väl medlemmarna fritt att kontakta PC och efterfråga sambeställning, men det bör väl ske utanför forumet?

Jag har tidigare flertalet gånger försökt att få tillstånd en diskussion för att få en mer rimlig påföljd än den livstidsuteslutning som både PC och AC drabbades av. Observera att jag aldrig tagit ställning för någon av parterna, tvärtom har jag tyckt att det var klandervärt när diskussionen övergick i rena personangrepp. Men jag hävdar som sann humanist rätten för alla att hävda sina uppfattningar och tyvärr har vi tappat två tongivande debattörer och medverkande på forumet. Nu återkommer en av de uteslutna smygvägen.

Att du som kompis till Patric tagit hans parti är för mig helt ok, men när du springer hans ärenden på forumet, då tycker jag det gått över gränsen. Här borde admin ingripit, vilket förvånar mig att så ännu inte skett. Det är detta jag vänder mig emot!!

Calm

Jag måste tyvärr hålla med Calm, jag har också försökt att få till en diskussion om hur vi ska uppföra oss på forumet (enkla regler) men jag tycker intresset från administratörerna har varit minst sagt lågt, nu verkar positionerna vara helt låsta ochh ingen vill ta i problemet och inte ens erkänna att det är ett problem. Det här inget problem man kan sopa under mattan.

tommy

Link to comment
Share on other sites

Det här känns inte alls bra!!!!!!

I den infekterade strid som handlade om påståendet att en 5 kkr produkt kunde bräda långt dyrare produkt kanske ända upp mot 60-80 kkr CD spelare, blev en av våra medlemmar utesluten för att angripa påståendet. Diskussionen blev hård och gick i slutändan till personangrepp.

Ingen har någonsin blivit utesluten för att angripa ett påstående, däremot för attitydproblem.

Detta med sambeställningar utanför forumets regi kan kringgås på tusentals sätt och då PUC2 erfarenheterna tyder på succé är det väl bara att kontakta distributören direkt. Euphonia står härmed utanför... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste tyvärr hålla med Calm, jag har också försökt att få till en diskussion om hur vi ska uppföra oss på forumet (enkla regler) men jag tycker intresset från administratörerna har varit minst sagt lågt, nu verkar positionerna vara helt låsta ochh ingen vill ta i problemet och inte ens erkänna att det är ett problem. Det här inget problem man kan sopa under mattan.

tommy

Handlar det om uppförandet ser jag det inte längre som ett problem. Skulle det handla om avstängningarna, klarar sig förmodligen både AC och patrikcaesar alldeles utmärkt utan medverkan på Euphonia. Dagens Internet bjuder på oändligt många reklamkanaler.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte detta är något stort problem, dock måste jag ge Calm rätt i sak.

Jag tror nog den handlare som samordnar beställningarna klarar sig gott utan extrareklam på ett forum där han är avstängd.

Berätta dock gärna mer om produkten som sådan - det är intressant! Och den kunskap och erfarenhet som personerna här på forument (och i tråden) besitter är ovärderlig, så fortsätt med det - that's what counts!

Cheers :) / stargazer

Link to comment
Share on other sites

Jag vill vädja till lite mer tålamod för tiden till ingripanden från admin.

Min tolkning när jag läste eliots inlägg var blandad men jag kom fram till att hans syfte är att lyfta fram PUC2, vilket väl är helt OK under alla omständigheter på Nyhetsforum. Dock var det olämpligt med tanke på irritation det riskerar medföra. Bevisligen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill vädja till lite mer tålamod för tiden till ingripanden från admin.

Min tolkning när jag läste eliots inlägg var blandad men jag kom fram till att hans syfte är att lyfta fram PUC2, vilket väl är helt OK under alla omständigheter på Nyhetsforum.

Det var just det jag ville :blush

- I tråden Ett utsökt system som precis startat kommer vi att lyssna på PUC2 och då ville jag att de som eventuellt skulle vara/bli intresserade skulle få något sätt att kontakta Patrik. Adress till hans Showroom Limhamn samt telefonnummer försvann från Euphonia i och med att han försvann från Euphonia så därför ville jag återinföra det med denna posten :)

Det är faktiskt inte så lätt att hitta honom om man inte vet var man skall leta :black:

Link to comment
Share on other sites

Men vad bra, då kan jag springa AC ärenden, göra reklam för honom och hans varor ganska oblygt, Admin har visat att detta är ok. Skall genast föreslå det för Robert. Under tiden startar vi med denna

http://www.audioconcept.se/reportage.html

Prata om färgat forum. Men måste ge Admin en eloge, han döljer det inte.

Det börjar lukta ganska illa om maffian som numera styr forumet..

För övigt delar jag Calm inställning

Link to comment
Share on other sites

Det var just det jag ville :blush

- I tråden Ett utsökt system som precis startat kommer vi att lyssna på PUC2 och då ville jag att de som eventuellt skulle vara/bli intresserade skulle få något sätt att kontakta Patrik. Adress till hans Showroom Limhamn samt telefonnummer försvann från Euphonia i och med att han försvann från Euphonia så därför ville jag återinföra det med denna posten :)

Det är faktiskt inte så lätt att hitta honom om man inte vet var man skall leta :black:

Med va !!!

Timbre säger att både PC & AC klarar sig utmärkt utan forumet.. Men återigen gäller det bara den ena aktören..

Link to comment
Share on other sites

Fast det har du ju alltid gjort?!

Inte för det gör mig någonting :) Spring efter vem man vill.

Jag har köpt mina produkter där, stämmer. Mkt uppskattad tråd, ca 75000 som tittat på den, så det kan man väl kanske kalla reklam.

Nu anser jag att det är ganska infekterat med uteslutningar, känns som grupperingar, AC kommer inte till tals, fast den andra som avses får reklam. jag anser att det är en helt annan sistiuation.

Admin som i mina ögon inte agerar rätt i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Detta handlar väl ändå inte om reklam, detta handlar väl om att man kan få reda på, för den som är intresserad över produkten, var man kan lyssna/köpa/nyheter om denna.

Vore väl konstigt om vi på Euphonia skulle bli uteslutna produkter som finns på marknaden..för att ngn handlare betett sig olyckligt på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Plundin har i två dagar utvärderat en inlånad PCU2 i min butik. Jämfört med några andra alternativ och haft en medlyssnare(inte jag) Han får själv berätta om slutsatserna om han vill.

Både Patrik och Robban är vara mina vänner, men i sak kan jag instämma i kritiken om att klippa in en säljannons från ett annat forum här där en aktör är avstängd känns inte ok. Men vi kan alla göra misstag och förhoppningsvis lär vi oss något av dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte kasta mer bränsle på brasan, men bara betona att admin måste ta en mer aktiv roll framgent.

- Att hantera frågan om proffesionella aktörers medverkan på forumet.

- Att opartiskt stävja oroshärdar redan i dess linda

- Att skapa ett tydligare regelverk för uteslutningar och andra påföljder.

Då har vi skapat en gemensam plattform för det forum som vi i grunden alla gillar och vill utveckla till en mötesplats för genuint musik- och hifiintresserade.

Ibland krävs att man stannar upp för att analysera och begrunda vad som hänt och dra slutsatser. Att låtsas som inget hänt gagnar inte saken.

Calm

Ps Man får prata sig varm om vilka produkter som helst, men jag tror inte det föreligger en brist på information vad avser just PUC:en så att vi behöver citera andra forum. Patric har aldrig gjort någon hemlighet av sitt fulla namn på forumet, det står i ingressen till denna tråd. Så jag föreslår en slagning på t.ex Eniro så kommer man lätt vidare. Han heter ju inte som folk i gemen.

ds ;)

Link to comment
Share on other sites

Men vad bra, då kan jag springa AC ärenden, göra reklam för honom och hans varor ganska oblygt, Admin har visat att detta är ok. Skall genast föreslå det för Robert. Under tiden startar vi med denna

http://www.audioconcept.se/reportage.html

Prata om färgat forum. Men måste ge Admin en eloge, han döljer det inte.

Det börjar lukta ganska illa om maffian som numera styr forumet..

För övigt delar jag Calm inställning

Ojoj, det där var bra jädra mycket intressantare än Puc2. Där skulle man vilja spendera en helg.

/P

Link to comment
Share on other sites

Man läser tydligen in det man vill i mitt inlägg men inlägget var inte till för Patrik Caesar utanför en produkt som jag tycker är bra. Jag har ofta haft med mig produkten ifråga när jag besökt personer och vi har då fritt get uttryck för våra intryck. Nu bad jag Patrik C. ta in den och han lyckades bli generalagent vilket gjort att flera av mina vänner på Euphonia genom honom köpt ett exemplar. Att Patrik sedan genom sitt agerande inte längre är medlem på Euphonia gör sedan tydligen att jag inte får påpeka att en produkt som jag tycker är bra går att köpa igen. :o

Patric har aldrig gjort någon hemlighet av sitt fulla namn på forumet, det står i ingressen till denna tråd.

Som jag skrev tidigare försvann ingressen samtidigt med att Patrik lämnade Euphonia.

Bebop har under Nyheter berättat om vad som sker på HiFi Stället under Mässan i Göteborg och det tycker jag är bra. Skall vi göra skillnad på om någon inte är medlem (och aldrig varit medlem) som i detta fallet eller har blivit avstängd från forumet. Jag tycker inte det! Under Nyheter skall vi rapportera intressanta tilldragelser i när och fjärran och jag ser inget fel i att Kent_n eller någon annan lägger in information om någon ny intressant produkt som tillkommit till AC´s utbud. ;)

Tider ändras och det är inte så länge sedan jag blev kallad AC´s lakej av en medlem på detta forum - detta hände i samband med mina besök hos MBL i Berlin....

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Man läser tydligen in det man vill i mitt inlägg men inlägget var inte till för Patrik Caesar utanför en produkt som jag tycker är bra. Jag har ofta haft med mig produkten ifråga när jag besökt personer och vi har då fritt get uttryck för våra intryck. Nu bad jag Patrik C. ta in den och han lyckades bli generalagent vilket gjort att flera av mina vänner på Euphonia genom honom köpt ett exemplar. Att Patrik sedan genom sitt agerande inte längre är medlem på Euphonia gör sedan tydligen att jag inte får påpeka att en produkt som jag tycker är bra går att köpa igen. :o

Som jag skrev tidigare försvann ingressen samtidigt med att Patrik lämnade Euphonia.

Bebop har under Nyheter berättat om vad som sker på HiFi Stället under Mässan i Göteborg och det tycker jag är bra. Skall vi göra skillnad på om någon inte är medlem (och aldrig varit medlem) som i detta fallet eller har blivit avstängd från forumet. Jag tycker inte det! Under Nyheter skall vi rapportera intressanta tilldragelser i när och fjärran och jag ser inget fel i att Kent_n eller någon annan lägger in information om någon ny intressant produkt som tillkommit till AC´s utbud. ;)

Tider ändras och det är inte så länge sedan jag blev kallad AC´s lakej av en medlem på detta forum - detta hände i samband med mina besök hos MBL i Berlin....

//Eliot

Eliot!

Jag skall försöka vara ändå tydligare med vad jag menar.

1) Jag har aldrig förmenat någon utrymme på forumet för intressanta nyheter oavsett vad det gäller. Det ligger i forumets idé att fritt kunna förmedla detta.

Jag har vad gäller musik och evenemang bidragit detta. Du har i synnerhet gjort det i alla sammanhang, vilket alla uppskattar.

2) När man har tagit ställning till en livstidsuteslutning, så har man också sagt att man pga sitt uppträdande inte förtjänar att vara medlem i forumet. Man blir på detta sett en persona non grata, dvs en icke önskvärd person, som man inte vill ha med att göra.. I fråga om AC så är detta vad Timbre glasklart uttrycker. Det hedrar honom även om jag inte delar hans uppfattning. När det gäller PC så är frågan uppenbarligen annorlunda eftersom han via dig tillåts att agera på forumet.

3) Om man går in på denna tråd och ser på "Topic Starter" Guest Patrik Caesar och sedan går in med det namnet på Eniro så finns det bara en person i detta landet med det namnet. Där framgår hans mobilnummer. Jag tror att de flesta på detta forum utan hjälp är så datamogna att dom klarar det.

Jag kommer inte göra fler inlägg i denna fråga. Forummedlemmarna får själva dra sina egna slutsatser.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte, ska det vara förbjudet för medlemmar att nämna erbjudanden, produkter, kampanjer etc från dessa 2 handlare på forumet? De blev väl inte avstängda pga sina produkter utan på grund av sättet de behandlade medlemmarna på om jag förstått någonting överhuvudtaget?

Ska admin gå in och förbjuda nån att skriva t ex: "AC har rea på prylarna du frågar efter..." eller liknande inlägg som kan knytas till dessa 2 importörer/butiker?

Link to comment
Share on other sites

Jag tappar allt mer lusten för detta.Ska det börjas misstänkliggöra alla och envar av admin/moderatorerna så måste iaf jag protestera.Vi gör så gott vi kan.

I egenskap av moderator på denna forumdel säger jag nu rakt ut följande=Mer kommentarer av denna sorten

Prata om färgat forum. Men måste ge Admin en eloge, han döljer det inte.

Det börjar lukta ganska illa om maffian som numera styr forumet..

Kommer jag att låsa en tråd för första gången.Detta börjar likna polsk riksdag och detta ska vara ett nöje som ska förbrödra istället för att splittra!

Nä fy... :diss:

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Eftersom mitt nick och Hifi-Stället nämnts vill jag gärna göra ett par kommentarer.

I samband med en visning som HiFi-Stället hade 2008 fick jag frågan om jag trodde det var OK att posta hans visningsannonser på Euphonia. Efter samtal med Timbre och Calle_Jr meddelade jag honom att det är helt OK. Jag erbjöd också att hjälpa honom eftersom Bengtsson inte är så bekväm med datorer. Han är heller inte medlem. "Jag har inte tid -jag har en business att sköta" var hans exakta fras. Annonserna tas in utan motprestation.

För att inte misstänkliggöras springa HiFi-Ställets ärende allt för mycket har jag valt att inte göra reportage därifrån. Ett undantag har jag dock gjort.

När det gäller reklam för butiker så skriver jag sällan om var jag handlat mina prylar. Jag tycker inte det är min sak att lyfta fram enskilda butiker. Den rollen ligger på dom själva. Andra gör andra bedömningar, vilket jag också tycker är OK. När det gäller PUC:en var det inte så lätt att dölja var den kom ifrån. ;)

Om jag har tolkat Timbre och Calle_Jr rätt så är det fritt även för Audio Concept att lägga in visningsannonser och även för medlemmar att göra reportage därifrån. Utifrån den aspekten tycker jag det är både märkligt och synd att Gurkan hoppar av som ju skulle kunna fortsätta att posta AC's verksamhet. Jag har också svårt att förstå även övriga avhopp. Jag kan inte se på vilket sätt det gagnar dom själva. Euphonia förlorar möjligen lite på kort sikt, men det fylls ju hela tiden på med nytt spännande folk. Personligen tycker jag att både Jorma, Bernt, Krelle och Krelle hade tjänat mer på att komma tillbaka (glömde jag någon?). Men som bekant är känslor inte alltid så rationella.

Vad beträffar konflikten mellan Timbre, Robban och Patrick, så tycker jag det är något som dom själva får lösa. Alla tre är är tillräckligt munviga för att tala för sin sak direkt med Timbre.

För mig har Euphonia betytt jättemycket och det har gett mig nya dimensioner och bekantskaper via trådar och möten IRL. Jag tänker inte låta det påverkas av en konflikt mellan tre personer. Det får dom sköta sinsemellan.

Link to comment
Share on other sites

För mig har Euphonia betytt jättemycket och det har gett mig nya dimensioner och bekantskaper via trådar och möten IRL. Jag tänker inte låta det påverkas av en konflikt mellan tre personer. Det får dom sköta sinsemellan.

Og her oppsummerte du også mitt syn på saken veldig godt :) ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dammar av denna gamla tråd med en nyhet ialla fall för mig.

Fick igång den digitala ingången AES/EBU på Yellowtec Puc2 så att den digitala signalen loopas igenom dacen och ut på analog XLR ut.

Tänkte berätta hur man gör.

Detta påverkar inte den tidigare begränsningen.... men jag kommer testa det med framigenom :)

Fick läsa följande avsnitt i det en rad gånger i den lövtunna dokumentationen getting started innan jag vågade ta fram lödkolven.

"4 Advanced Operation

Zero Latency Monitoring (ZLM)"

Kort och gott jorda höger/vänster signal i 3.5mm adaptern och peta in den i ZLM 3.5mm hålet, klart!

Vill du samma höga utsignal från Puc2 som vanlig opration? Om Ja. koppla ihop tip, ring och sleeve enligt bild nedan på lödsidan av kontakten.

Man får 6dB lägre utnivå genom att bara kortsluta tip, dvs koppla tip till sleeve.

Alla kombinationer står under 4 avsnittet i dokumentationen.

Kolla på TRS kontakten på bild nedan och tänk er denna som er 3.5mm adapter.

TRRS.GIF

Har man genomfört ovanstående operation och kopplar in den modifierade 3.5mm adaptern i ZLM så skickas inkommande signal ut på alla utgångar på dacen.

Kommer nog utveckla detta min egen lite mer med en liten stump sladd och sedan en switch så man kan växla mellan oansluten dvs USB-läge, AES/EBU in full output och AES/EBU in -6dB output.

PUC2-fronttop-460.png

ZLM anslutningen är den gula på på bilden ovan.

Lycka till!

Mattias

Edited by Mattias
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var ju ett tag sedan denna tråd såg dagens ljus. Skoj!!

Men snälla uppdatera oss, vad var det för skäl att göra detta, förstår inte riktigt? Jag minns bara att det talades om det hela men inget mer.

//Richard

Det finns en mycket enkel lösning.

  • Köp en vanlig 3,5 mm plugg typ 10:- hos Kjell & Co och kortslut de tre ledarna (jag vek ihop dem och förband dem med en lödtennsklump).
  • Sätt in pluggen halvvägs när du använder PUC2 som DAC via USB, så du vet var du har pluggen. Då fungerar PUC2 precis som utan.
  • Tryck in den fullt. Då lyser ZLM dioden upp och du kan använda PUC2 som DAC till din CD-spelare via AES anslutningen. Utan ZLM aktiverad får du inte ut något ljud via AES-ingången.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en mycket enkel lösning.

  • Köp en vanlig 3,5 mm plugg typ 10:- hos Kjell & Co och kortslut de tre ledarna (jag vek ihop dem och förband dem med en lödtennsklump).
  • Sätt in pluggen halvvägs när du använder PUC2 som DAC via USB, så du vet var du har pluggen. Då fungerar PUC2 precis som utan.
  • Tryck in den fullt. Då lyser ZLM dioden upp och du kan använda PUC2 som DAC till din CD-spelare via AES anslutningen. Utan ZLM aktiverad får du inte ut något ljud via AES-ingången.

Tack.

Nu fattar jag.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...