Guest patrikcaesar Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 (edited) Eliot nämnde att René har hittat en fantastisk apparat som heter PUC 2 från märket Yellowtec. Jag har varit i kontakt med dem de senaste halvåret och PUC 2 var sagt att man skulle kunna leverera igen i Mars, men det är först nu man kan detta. PUC 2 Vissa har fått chansen att förbeställa, men jag kommer att kunna få så att ytterligare 6 personer av er här på forumet kan få köpa en. De kostar 5500:- och har enligt René en fantastisk prestanda, vilket för mig borgar för en riktigt bra produkt till riktigt lågt pris. Detta är inte bara en DA, utan även en AD! och den en massa annat roligt Beställningen är klar, så det är snabba PUCar som gäller. Patrik Edited May 23, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Eliot nämnde att René har hittat en fantastisk apparat som heter PUC 2 från märket Yellowtec. Jag har varit i kontakt med dem de senaste halvåret och PUC 2 var sagt att man skulle kunna leverera igen i Mars, men det är först nu man kan detta. PUC 2 I mina två senaste HiFi-resor har jag berättat om avspelning från Laptop och att min handlare och vän René i Zürich har fått det att låta riktigt bra. - Sommaren 2008 påvisade han klara skillnader mellan olika USB-kablar och då gillade han Oelbach bäst men året efter hade han utvecklat en egen kabel. Hans sista inköp är denna PUC2 som är en 24bit/192kHz A/D och D/A omvandlare och den är tydligen mycket, mycket bra René har inte bara påverkat min syn på det här med avspelning från Laptop och han berättade redan sommaren 2008 att Michael Hobson, ägare till Classic Records, hade besökt en kund till René och blivit schockerad över hur bra det lät från dator. I TAS (The Absolute Sounds) Augusti 2009 kan man läsa en intervju med Kevin Halverson från High Resolution Technologies: I think you already know that High Resolution Technologies is a collaboration between Michael Hobson and myself. /.../ The idea for High Resolution Technologies and the Music Streamer line came about when Michael came back from a trip to Europe last summer and mentioned to me a USB-connected DAC he saw in Switzerland. Jag väntar spänt på min PUC2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 I mina två senaste HiFi-resor har jag berättat om avspelning från Laptop och att min handlare och vän René i Zürich har fått det att låta riktigt bra. - Sommaren 2008 påvisade han klara skillnader mellan olika USB-kablar och då gillade han Oelbach bäst men året efter hade han utvecklat en egen kabel. Hans sista inköp är denna PUC2 som är en 24bit/192kHz A/D och D/A omvandlare och den är tydligen mycket, mycket bra René har inte bara påverkat min syn på det här med avspelning från Laptop och hhttp://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?act=Login&CODE=03&k=9511d90673d9e9da0cb14fbc7e755187an berättade redan sommaren 2008 att Michael Hobson, ägare till Classic Records, hade besökt en kund till René och blivit schockerad över hur bra det lät från dator. I TAS (The Absolute Sounds) Augusti 2009 kan man läsa en intervju med Kevin Halverson från High Resolution Technologies: Jag väntar spänt på min PUC2 Ja, snacka om att vänta med spänning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Jag vet precis som Eliot ju att René brukar veta det som är bäst oavsett pris och vi har aldrig blivit besvikna. Har många historier om René och Eliot ännu fler. Vet inte hur man ska hitta artiklarna, men Eliot vet nog. Alla hans resor berättar nog något om René. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 (edited) Tyvärr har ni andra som inte varit snabba nog, missat att vara med på sambeställningen på PUC2, nu missat tåget. Talade med chefen om dessa och det har varit och är strykande åtgång och de har verkligen problem att leverera, så vi får vara tacksamma för de vi fick tilldelat. Han säger också att efter denna serien som har haft och fortfarande har problem med underleverantörer, så hoppas han kunna låta mig få beställa 10 till, men vem vet? Han har suttit fast i Florida, men är nu hemma igen och återupptar trådarna. Väntar själv med stor spänning på denna lilla maskin som kan saker som jag velat ha länge. Tänk vad kul att kunna sitta hos Eliot och kunna spela in en av hans fina skivor och kunna spela upp samma skiva från hårddisk utan att den förstörts av någon klant vid överföring till CD. Vi är ett gäng som och på våra små maskiner. * Plug'n'play installation via USB class code * ASIO and WDM driver (essential for sample rates > 48 kHz) * Windows XP (SP2), Vista (32 bit) and MAC OS > 9 compatible * Powered by USB * USB 2.0 * 24 bit word length * Full duplex (Rec and Play simultaneously) up to 192 kHz * Input monitoring switchable by GPI * Modular design with AES-3 as common interface * Choice of analogue and digital breakout panels for back side * AD/DA - state of the art * Switchable line levels: +4/+6 dBu (+15/+18dBu FS) * AD (Record) * Frequency response 20Hz - 20 kHz (+15dBu): +/- 0.2 dB * Linearity: 15dBu ... -80dBu: +/- 0.1 dB * THD @ 1kHz/0dBu: 107dB * S/N: >105dB * DA (Playback) * Frequency response 20Hz - 20 kHz (0dBFS): +/- 0.2 dB * Linearity: 0dBFS ... -100dBFS: +/- 0.1 dB * THD @ 1kHz/-15dBFS: 100dB * S/N: >103dB * Jitter: < 0.010 UI Edited April 23, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Nu är den snart här Den är på väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Nu är den framme mina vänner. Nu kommer helgen, men vi får hitta på ett sätt att skicka iväg den till er, förstår att ni är "hieda" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 En bild på en oöppnad PUC2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Oj... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 (edited) Oj... well, det är René Men du kan väl utveckla? :Nail Biting: Edited May 18, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 18, 2010 Share Posted May 18, 2010 Då jag i eftermiddags kopplade in PUC2 har jag många intryck som behöver smältas, och lyssna mycket mer för att utveckla detta. Många inparametrar att analysera vidare på gällande min uppställning. För att få en liten uppfattning skickade jag ett pm till Patrik som hållit i beställningarna, se nedan. Jag är milt sagt imponerad! Skall bli mycket spännande att höra andras intryck Hej Patrik! Tusen tack skall du ha för detta som du gjort möjligt! Efter lite pill trillade PUC2 igång.. i Jriver media center med WASAPI tror jag. Och innan detta hade laddats upp med lite högupplöst musik... Ja jösses! En liten mirakellåda!! Superglad!!! Är inne i ett lyckorrus så tro inte allt jag skriver *ler* Hälsningar Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Kul Mattias, jag gillade ditt PM så mycket, det är roligt när man får så trevlig feedback. Värmer verkligen. Det verkar vara en fantastisk liten pryl, men å andra sidan, när René tipsar, är det alltid något utöver det vanliga. Tack Mattias, ser fram emot när de andra kommer igång. Patrik Edited May 19, 2010 by patrikcaesar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Onekligen spännande. Kanske allt framgår av CD'n som jag inte kollat ännu, men om inte skulle jag behöva en liten lista på vad jag behöver mer. Jag har förstått att man behöver en lap-top av något slag och en hårddisk men vad mer? Det är ju XLR-anslutningar på burken - hur fixar man till det gentemot PC, hårddisk eller vad det nu är? Jag tänker också använda den för att digtalisera gamla analogband som jag har sparat undan (mer än 800 konserter upptagna från radion) ... Kort sagt, en bruksanvisning som förklarar "vad" och "hur". För mig säger inte anslutningarna något men jag vill komma igång ...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Jag har inte fått min ännu men jag kan ändå förklara lite Du ansluter den med en USB-kabel till en dator (bärbar eller stationär). På motsatta sidan till USB-ingången finns de balanserade analoga utgångarna (XLR-kontakter) och du förbinder vänster och höger kanal med motsvarande ingångar på ditt försteg. Det finns även balanserade analoga ingångar och de använder du om du vill digitalisera en analog signal. Mattias kan förklara vilka inställningar som görs på datorn - den skall vara Plug'n'play..... Here you will find documents of PUC2 Professional USB Converter. PS. För att starta och testa behöver du ingen extern hårddisk utan kan använda datorns interna (eller spela av från skiva) - sedan är naturligtvis nästa steg en extern hårddisk, pröva olika USB-kablar mm samt ladda ner högupplöst material och "leka lite" med inställningar på datorn för att få det så bra som möjligt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Kan berätta lite om hur jag nyttjar den just nu samt vad jag skaffat för att få igång detta. Jag spelar alltså från laptop via USB ut till försteg och då nyttjar jag ju den fina balanseringen som burken erbjuder. Jag vill ju ha laptopen i närhet av soffan och då behöver man kablar. Initialt kör jag på ett par xlr kablar 3m men har även ett par 6m på ingång. 2st USB kablar modell A dvs skarvning 5m. Tror det är max rekomenderad längd på dessa. Kanske funkar det bättre med kortare kablar men hos mig blev det så just nu. Med längre XLR jag använda kortare USB-kabel. Bra om datorn man kör ifrån har två USB portar nära varandra. Man behöver nämligen två portar att mata PUC2. Ena med ström och andra med signal om jag förstått rätt. Själv använder jag en dator med några år på nacken som kör Vista, i den sitter en T5500 processor inget märkvärdigt alltså. Kör man Vista eller Win 7 så rekomenderas Wasapi om jag förstått rätt, för bästa ljud. En del förespråkar SSD disc, jag kör vanlig HD. Finns inte så många laptop (eller liknande) med ssd idag, så man kan få fixa det själv med installation osv. Som det låter behöver du en till laddning med xlr kablage Bebop dvs till den analoga ingången (xlr) i PUC2, lite förutsatt att du har xlr ut från den analoga bandspelarn. Någon howto har jag nog inte sett mer än den något enkla manualen, men kolla den först. Körde lite på känsla vid inkoppling/installation får jag erkänna. Vid installation första gången vid inkoppling plingar det till i datorn och datorn hittar enheten. För att jag skulle få igång ljud ut från den så körde jag faktiskt asio installationen på datorn. Ställde sedan om den till Wasapi i Jriver media center. Har för mig det krävde omstart och det kan innebära att asio installationen som jag genomförde egentligen är onödig (speciellt med tanke på att jag kör Vista). Rätta mig gärna om något verkar knasigt. edit såg just att Eliot svarat. Kompletterar lite. /Mattias Edited May 19, 2010 by Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Bra om datorn man kör ifrån har två USB portar nära varandra. Man behöver nämligen två portar att mata PUC2. Ena med ström och andra med signal om jag förstått rätt. Det förstår jag inte :Shame On You: Det finns bara en USB-förbindelse och den får matningsspänningen över USB (liksom även signal) - Fully powered over USB som det heter i leaflet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Japp det stämmer det enbart finns en usb anslutning på Yellowtecen och att den är fully powered over usb. Men man får med en adapter som nästan ser ut såhär förutom ena anslutningen som man sätter i yellowtecen och att ena vanliga usb-anslutningen är gul USB kabel länk Den kopplar man in i två USB anslutningar i datorn. Jag läste någonstans att den ena bara var för ström, den andra hanterar väl signal och möjligen ström den med. Edit: nu hittade jag texten i getting started dokumentet enligt denna länk. /Mattias Det förstår jag inte :Shame On You: Det finns bara en USB-förbindelse och den får matningsspänningen över USB (liksom även signal) - Fully powered over USB som det heter i leaflet Edited May 19, 2010 by Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Även här har den trillat in idag....och då jag redan kör med en USB=>AES/EBU-konverter så pluggade jag bara ur den och pluggade i PUC:en istället. Den dök upp på en gång och jag gick in i ASIO och angav att jag nyttja den istället...och tryckte på play i Jriver MediaJukebox....och vips så spelade...smidigt! Nu får den stå och spela någon dag innan jag gör någon direkt jämförelse med min tidigare setup...men spontant låter det mycket lovande och absolut inte illa alls! Ang USB-och försörjningen, så är det dubbel försörjning...gissar att det beror på att det varierar hur mycket ström som kan tas ut från USB-kontakt....? Vi har ju dessutom sedan tidigare förstått att just strömförsörjningen från USB via USB-kablar gör en del skillnad. När jag på min förra konverter testade med batteridrift eller drift via USB-kabeln så lät det bäst med batteri när jag körde med en "lakrits-kabel", men jag kunde inte identifiera någon skillnad mellan batteridrift och USB-drift är jag provade med bättre USB-kabel. Självklart så är det bara inbillning.... Jag för min del kör med min tidigare USB-kabel från Entreq....funkar utmärkt! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Både USB och Firewire leverar matningsspänning och har man en laptop med många apparater anslutna kan man överbelasta laptop'ens nätdel så den inte kan hålla uppe spänningen - i bästa fall tömmer man batteriet snabbt Det kan då vara bra att använda en extra USB-nätdel så som batterieliminatorn/laddaren jag har till min iPhone Tillägg: K-man han före.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Både USB och Firewire leverar matningsspänning och har man en laptop med många apparater anslutna kan man överbelasta laptop'ens nätdel så den inte kan hålla uppe spänningen - i bästa fall tömmer man batteriet snabbt Det kan då vara bra att använda en extra USB-nätdel så som laddaren jag har till min iPhone Tillägg: K-man han före.... Men inte skall du väl koppla in en switchad nätdel till din hifi! Nej...bättre att bygga en större batteribank isf! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Men inte skall du väl koppla in en switchad nätdel till din hifi! \\K-man Nej sådana avarter skulle jag inte ge mig på - det var bara för att visa principen .... //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 jag gick in i ASIO och angav att jag nyttja den istället...och tryckte på play i Jriver MediaJukebox....och vips så spelade...smidigt! Ni måste hjälpa mig lite här. Jag får inhandla en laptop men hur skall den vara bestyckad. Vad är ASIO och Jriver? Är det något som ligger i Vista eller Windows 7 eller något som köps extra? Det finns också olika nivåer på Windows 7 (premium och starter)? Även 32 resektive 64 bitars? Jag hittar laptops med Vista och/eller Win 7 för drygt 3,000. Räcker det t ex med denna s k mini-PC från Elgiganten? Låter som jag aldrig sett en PC men så är det inte riktigt, men jag har aldrig sysslat med ljud över en PC. Ber om era råd. Det enda behov jag har är att spela musik. Jag har både stationär PC och en laptop, men det har jag till annat och jag vill hålla ljud-pc'n så ren som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Jag läser också på HD Tracks att man behöver ladda ner ett program som kan läsa FLAC och hantera 96/24 filer. Ingår motsvarande program i Vista och/eller Win7 eller skall man ladda ner ett sådant också? HDTracks rekommenderar tydligen Media Monkey Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 J.River Media Jukebox är gratis.... ASIO bypasses the normal audio path from the user application through layers of intermediary Windows operating system software, so that the application connects directly to the soundcard hardware se Wikipedia-artikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Ni måste hjälpa mig lite här. Jag får inhandla en laptop men hur skall den vara bestyckad. Vad är ASIO och Jriver? Är det något som ligger i Vista eller Windows 7 eller något som köps extra? Det finns också olika nivåer på Windows 7 (premium och starter)? Även 32 resektive 64 bitars? Jag hittar laptops med Vista och/eller Win 7 för drygt 3,000. Räcker det t ex med denna s k mini-PC från Elgiganten? Låter som jag aldrig sett en PC men så är det inte riktigt, men jag har aldrig sysslat med ljud över en PC. Ber om era råd. Det enda behov jag har är att spela musik. Jag har både stationär PC och en laptop, men det har jag till annat och jag vill hålla ljud-pc'n så ren som möjligt. Om du bara skall använda den som spelare så duger den bra! Windows 7 är ett bra val, Vista funkar dåligt med ljud! j.River är mjukvaran man spelar upp filerna med (jag tycker personligen att den är för flashig, så jag använder den enklare foobar2000, för mej är enkelheten i foobars gränssnitt överlägset j.river... men framför allt hanterar j.river klassisk musik på ett för mej otroligt ointuitivt sätt så jag känner inte att den är nått för mej.. Jag har samma erfraenhet av mediamonkey.. Foobar hanterar alla upplösningar jag testat med den!) Asio är "i princip" drivrutinen för ljudkortet! dvs mjukvaran som medlar mellan uppspelningsmjukvaran och ljudkortet.. För ditt projekt att föra över dina band till hårddisk så rekommenderar jag att du använder en stationär dator, mjukvaror för sånt kan vi återkomma till! /ptr Edited May 19, 2010 by plundin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Hej Bebop, skall försöka ge lite enkel snabb input... jag kör med en liiiiten Netbook....8,9"....med ssd disk och WIN XP. Den har jag förvisso bantat max och kör enbart den för musiken. Helt utan koppling ut mot internet så jag slipper köra någon antivirus eller liknande...så inget stör processerna. Musikfilerna ligger på extern disk....så i mina ögon duger vilken maskin som helst idag om man inte bara laddar in massa andra programvaror och kör alla tjänster som win önskar i den. Jag har själv inte kört några superHDfiler i den så där vet jag inte hur det går...men så länge jag kör FLAC så kör processorn bara med ngn % och jag har aldrig några hack i återgivningen. När man kör XP är man hänvisad till ASIO-driver...det är drivrutiner som är anpassade för detta ändamål och som kopplar bort windows standarddrivisar. Finns att ladda hem gratis från internet. Kör man Vista eller liknande så nyttjas tydligen WASAPI istället.... Vidare kör jag det program som Eliot länkar till ovan...detta är en mediaspelare som alltså spelar t.ex. FLAC. \\K-man EDIT: Plundin hann före...men låter min text ligga kvar då de säkert kompletterar varandra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Tack boys. Jag känner mig redo inför pingsten. Vad gäller HDTracks eller 96/24 så tänker jag mig ladda ner på den stationära till en hårddisk som sedan flyttas till spel-PC'n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Vad gäller HDTracks eller 96/24 så tänker jag mig ladda ner på den stationära till en hårddisk som sedan flyttas till spel-PC'n. Det har vart min approach hela tiden! Har plockat lite gott och blandat från bla HD-tracks och Linn's webshop för att testa med, och jag tycker att det är påtagligt vilken skillnad det blir i jämförelse med samma spår rippade 16/44 från CD, dock är fortfarande 98% av det jag lyssnar på är ändå inrippade CD... Det är först när man ABX (i tex foobar) som man märker skillnaden... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Här ligger lite skärmdumpar och text om du går på en sådan setup som plundin och k-man beskriver. Info om mjukvara börjar på sid 2, där det även finns en länk till Martins superguide. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Jag vill oxå slå ett slag för de billiga små netbookarna. Min tanke var först att använde en, för ett år sedan, högspecad laptop för musik och annat. Men det lät stressat och illa även med asio, wasapi och alla mjukvaror jag provat. Lösningen blev en liten fläktlös netbook, bara avsedd för musik. Sen skulle jag oxå vilja slå ett slag för att skaffa en riktig USB-kabel, själv så har jag provat EntreQ's Konstantin och det blev en enorm förbättring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts