Jump to content

Rumskorrektion med elektronik

Bebop

Recommended Posts

Det har skrivits en hel del om rumskorrektion på forumet och då främst med hjälp av basfällor och andra snickeribetonade tillbehör. Men hur står det till med de elektronikstyrda korrektionerna?

Meridian, Lyngdorf, Copland och Audysseys är några märken som passerat revy under åren. Jag har förstått att dessa inte är riktigt rumsrena att använda i highend kretsar, men jag tänkte försöka göra en egen bedömning.

Någon som har några erfarenheter eller kontakter?

Jag har en elak topp kring 59 hz som jag skulle behöva sänka mellan 5-7 dB. Basfällor är inget alternativ för mig, ej heller att sälja eller bygga om mitt hus.

Jag har en elak topp kring 59 hz som jag skulle behöva sänka mellan 5-7 dB. Basfällor är inget alternativ för mig, ej heller att sälja eller bygga om mitt hus.

Hade någonting liknande runt denna frekvens och det löstes med hjälp av K-man, medhavd mätutrustning och snabb högtalarflyttning... :)

Hade någonting liknande runt denna frekvens och det löstes med hjälp av K-man, medhavd mätutrustning och snabb högtalarflyttning... :)

Det kan lösa en del, framför allt att man hamnar utanför mitt i peaken i en stående våg, men rummet har ju också en självsvängning som är svår att trolla bort enbart genom att flytta högtalarna. Den har inte ändrats med högtalarbytet.

Rives parc kan jag rekommendera som är en analog apparat till skillnad mot de andra du nämner från Meridian med flera. Det finns en strålande test i Stereophile på den http://www.stereophile.com/roomtreatments/883/#

Jag hade stereon i ett mindre rum där basfällor och annat var omöjligt och det blev väldigt njutbart när denna apparat tog bort värsta bas peaken!

Edited by mikael2

Jag kör med liknande system, fast av annat märke :)

Då endast till basarna. Personligen tycker jag att det fungerar riktigt bra.

Jag förstår det :) Men DSP är väl en digitalvariant som knappast gör det till ett liknande system!? Dessutom krävs separat anslutning till bashögtalaren, vilket inte ingår i Dynaudios filosofi.

Rives parc kan jag rekommendera som är en analog apparat till skillnad mot de andra du nämner från Meridian med flera. Det finns en strålande test i Stereophile på den http://www.stereophile.com/roomtreatments/883/#

Mycket intressant!. Har nu även pluggat deras hemsida. Det blir att kontakta PL Audio på tisdag och se om det finns en tillgänglig enhet för test.

Jag förstår det :) Men DSP är väl en digitalvariant som knappast gör det till ett liknande system!? Dessutom krävs separat anslutning till bashögtalaren, vilket inte ingår i Dynaudios filosofi.

Inte liknande ? Vilken teknik använder då Lyngdorf och Copland ?

Jo, jag vet att Dynaudio inte använder sig av mer än singlewire kontakter (iaf de modeller som jag har sett)

Finns väl andra PRO modeller som man skulle kunna koppla in mellan för och slutsteg tex,

Rives Parc var en väldigt tilltalande lösning. Det finns i normala rum tre utstickande problemfrekvenser i basen, och för att fixa dessa vill man kunna ställa mittfrekvens, frekvensomfång och storlek på sänkningen. Den arbetar enbart med att sänka signaler, inte höja. Kan inte bli bättre!

Audiodata Soutien kan kopplas på lågnivå om du vid senare tillfälle behöver finspackla ;)

Jag kör med en Lyngdorf DPA-1 kopplad till mina Martin Logan Purity.

Måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet från rumskorrektionen.

Den lyckades dämpa en hiskelig resonans vid 34Hz.

Beroende på musik så varierar effekten ljudmässigt från måttlig till mycket stor.

Bilderna nedan är från de första försöken, har tyvärr inga från senare korrigeringar men tycker nog att de säger en del.

OBS skalan på bilden utan rumskorrektion går till 110 dB och med till 100.

Har du vägarna förbi Malmö så är du hjärtligt välkommen att komma och lyssna.

Utan korrektion:

utanRP.jpg'

Med korrektion:

medRP.jpg

Edited by Porta

:Thinking: Liknande är ju beroende på vad man menar förstås. Det tar emot att koppla in en DSP i ett i övrigt helt analogt system. Det är det som är det roliga med filosofi - även om ett resultat skulle kunna bli bättre - så kan man inte välja den lösningen då den går emot ens egen filosofi.

Det har skrivits en hel del om rumskorrektion på forumet och då främst med hjälp av basfällor och andra snickeribetonade tillbehör. Men hur står det till med de elektronikstyrda korrektionerna?

Meridian, Lyngdorf, Copland och Audysseys är några märken som passerat revy under åren. Jag har förstått att dessa inte är riktigt rumsrena att använda i highend kretsar, men jag tänkte försöka göra en egen bedömning.

Utan separata subbar måste hela signalen skickas genom en "mojäng". Denna mojäng kan vara analog eller digital och den bör sitta efter försteget innan slutsteget.

I en puristisk värld kan båda alternativen kännas fel, men felet med stående (bas-) vågor är större.

Ett enkelt test är att koppla in en vanlig EQ med lite finesser så som parametriskt ställbar EQ. Detta kommer ge en garanterad tydlig fingervisning vad som kan hända.

En första enkel test kan vara att koppla in grunkan utan att ratta på den. Påverkar den ljudet i neutralläge? En viss påverkan kan man få tåla då man kopplar in flera kablar och en ytterligare apparat i kedjan. Sen testa att justera in den, vilket förmodligen kommer ta ett bra tag. Och även om man har mätmöjligheter så misstänker jag att det blir en hel del lyssning också innan man fått till det. Om man inte har mätmöjlighet så skulle jag nog på något sätt skaffa mig det genom att typ låna en XTZ-analyzer eller köpa en. Jag tycker att den är värd sin vikt i kanske inte guld men väl ganska nära. Att enbart lyssna fram sig till en justering är inte omöjligt men väl mycket svårt.

Lycka till

mvh/Harryup

Om man inte har mätmöjlighet så skulle jag nog på något sätt skaffa mig det genom att typ låna en XTZ-analyzer eller köpa en.

Överlag finns det egentligen inte så mycket att klaga på, men jag har några plattor som sätter igång rummet rätt så ordentligt. Dom är helt enkelt lite övermixade i basen. Jag lånade en XTC-analyzer för att eventuellt få bekräftat vad jag kände, och så blev det också. Jag har en kraftig peak vid 59 Hz, alltså ungefär samma resultat som jag finns när jag mätte upp C4:orna. När jag flyttar fram och tillbaka får jag 2 eller 3 peakar så en mojäng som kan justera 2 eller 3 frekvenser är önskvärt. Inget område behöver höjning, endast sänkning.

Hej,

I min förra bostad hade jag ett dedikerat lyssningsrum, med både Helmholz-resonatorer (basfällor) i båda hörnen av rummet bakom högtalarna samt Ecophone-tak med infällda Golden Horn-diffusorer. Den "snickeribetonade" rumskorrektionen gjordes utifrån MLS-mätningar. Resultatet blev OK, dock något för mycket dämpning enligt min smak. Det är mycket svårt att få till det i ett rum format som en skokartong (l=6, b=4, h)2.5), mycket laborerande...

I min nuvarande bostad har jag inte längre möjligheten till ett lyssningsrum, utan får husera "high-end"- anläggningen i vardagsrummet istället.

Mitt vardagsrum ser tyvärr ut ungefär som mitt gamla lyssningsrum, dvs format som en skokartong. Varken jag eller mijn sambo vill möblera rummet med akustiska hjälpmedel utöver möbler, mattor, tavlor, växter o.dyl. Därför bestämde jag mig för att prova Lyngdorf TDAI med Room Perfect.

Den gör ett mycket bra jobb. Om man har begränsade möjligheter att möblera om eller använda sig av akustiska hjälpmedel såsom basfällor, diffusorer o.dyl. kan jag varmt rekommendera digital rumskorrektion av hög kvalitet, t.ex. Lyngdorf.

Lycka till!

Om man har begränsade möjligheter att möblera om eller använda sig av akustiska hjälpmedel såsom basfällor, diffusorer o.dyl. kan jag varmt rekommendera digital rumskorrektion av hög kvalitet, t.ex. Lyngdorf.

Tack för inputen, Summit. Jag tänker ungefär som Du även om jag har ett dedicerat lyssningsrum eller kanske rättare, "lyssningsvrå". Jag kommer att göra lite test och prover och återkommer senare i ämnet. Hoppas Du hänger på då och delger dina erfarenheter mer i detalj. :Praying:

Hej,

I min förra bostad hade jag ett dedikerat lyssningsrum, med både Helmholz-resonatorer (basfällor) i båda hörnen av rummet bakom högtalarna samt Ecophone-tak med infällda Golden Horn-diffusorer. Den "snickeribetonade" rumskorrektionen gjordes utifrån MLS-mätningar. Resultatet blev OK, dock något för mycket dämpning enligt min smak. Det är mycket svårt att få till det i ett rum format som en skokartong (l=6, b=4, h)2.5), mycket laborerande...

I min nuvarande bostad har jag inte längre möjligheten till ett lyssningsrum, utan får husera "high-end"- anläggningen i vardagsrummet istället.

Mitt vardagsrum ser tyvärr ut ungefär som mitt gamla lyssningsrum, dvs format som en skokartong. Varken jag eller mijn sambo vill möblera rummet med akustiska hjälpmedel utöver möbler, mattor, tavlor, växter o.dyl. Därför bestämde jag mig för att prova Lyngdorf TDAI med Room Perfect.

Den gör ett mycket bra jobb. Om man har begränsade möjligheter att möblera om eller använda sig av akustiska hjälpmedel såsom basfällor, diffusorer o.dyl. kan jag varmt rekommendera digital rumskorrektion av hög kvalitet, t.ex. Lyngdorf.

Lycka till!

Summit!

Intressant att du skriver att skokartongsmåtten är svåra att hantera akustiskt eller menar du att de är svårare att korrigera?

Har läst att dessa mått är bättre akustiskt än det kvadratiska rum som jag har. Men Matts O. på Svanå menar att dessa kvadratiska mått är lättare att korrigera då basförhöjningar ofta är koncentrerade till hörnen.

Bebop!

Skall bli intressant att följa dina experiment!

Calm

Jag har använt en Meridian 861 med korrektion under nått år. Nu har jag bytt så mycket under tiden att jag inte kan riktigt säga vad jag tycker om den fortfarande men många som kanske inte lyssnat på elektroniskt korrigerad musik "vet" att justerar man så det blir bra på ett ställe så blir det sämre på andra ställen. Och rör man huvudet så far allt runt. Det stämmer ifs säkert i absoluta tal i teorin, men det finns några praktiska synpunkter på det. Efter bara fekvensjustering så kan man mycket väl få att högtalarna beter sig väldigt riktade men justerar man även tid och fas så har jag hitills bara fått en väsentligt bättre och jämnare spridning.

Om felet är större som man får bort än det man tillfogar så finns det en förtjänst ändå. Och hur många sitter flera om man lyssnar på musik varje gång. Oavsett om man har rundstrålande högtalare eller ganska riktade högtalare så brukar det nog vara så att lyssnar man seriöst så är man oftast ensam eller kanske 2 men man behöver kanske inte perfekt ljud på 8 platser.

Det jag känner lite olust inför är system som ställer in sig automatiskt och särskilt system som höjer svackor. Är det en svacka så finns det så att säga inte så mycket att höja i den positionen. Är ju inte det att det saknas signal vid dom frekvenserna men man får utsläckningar akustiskt. Om man ändå höjer så är min erfarenhet att det i princip inte går och det ända man uppnår är att dra en massa nyttig energi ur systemet och minska överstyrningsreserven och samtidigt värma talspolarna ytterligare med kompression som följd.

Så manuella system som man kan justera själv eller ta hjälp av någon annan och mäta på ett antal platser i rummet där man brukar sitta och lyssna för att uppnå en slags viktad justering. Om man har separata subbar så är även tids och fasjusteringen otroligt viktig, själv är jag på inte på långa vägar klar. Och skillnaderna man kan uppnå är dramatiska jämfört med ett kabelbyte enligt mina erfarenheter. Däremot så medmånga möjligheter så kan man ju undra när man är klar, den känslan har jag inte upplevt ännu men jag har heller aldrig upplevt att det blivit sämre efter en justering förutom en gång då jag frestades att höja en del frekvenser. Då blev det tamt och uddlöst vilket Eliot och Peo har hört.

När det gäller lutade fronter och elementen måttligt justerade i djupet efter det antagna fysiska akustiska centrumet på högtalarna så är mina erfarenheter att t.ex. XTZ-grunkan kan mäta upp med precision i diskant och mellan på nån centimeter när medans basen kan verkligen spela än ett spratt. Testade lite mer förra veckan och justerade tillbaka mina mellan och diskanter runt 2 m bakom basarna och det gav verkligen ett mycket större attack i basen. Nu återstår mer mätningar för att se om detta är det optimala eller om jag lyssnar med topparna 360° ur fas eller kanske 720°.

Jag har tidigare haft en puristisk syn på stereon med inga tonkontroller men idag kan jag inte leva utan mina filter ( hmm, nåja kan nog gå ifs) då rumsintegrationen är så viktig och dom elektroniska möjligheterna ökar i kvalité. Dock bör man ju göra så mycket man kan åt rummet först.

mvh/Harryup

Det finns ju två vägar att ställa in sin lyssning med hjälp av elektronik. Den ena är att man höjer där det behövs och den andra vägen är att sänka nivån med ett notchfilter där det behövs. Den senare är kanske bättre eftersom man inte orsakar någon överstyrning i elektroniken. Jag har själv använt mig av automationen men sedan finjusterat för hand med en RTA. Jag tycker att det låter tillräckligt bra och jag har svårt att tänka mig att det kan bli någon större förbättring i nuläget. Jag tycker dessutom att det är roligare att lyssna på musik utan att behöva tänka på om någon annan eller något annat låter bättre än det som står hos mig. Lycka är att vara frisk och kunna ta det lugnt och göra det som man har lust med.

Edited by gcs

Det finns ju två vägar att ställa in sin lyssning med hjälp av elektronik. Den ena är att man höjer där det behövs och den andra vägen är att sänka nivån med ett notchfilter där det behövs. Den senare är kanske bättre eftersom man inte orsakar någon överstyrning i elektroniken. Jag har själv använt mig av automationen men sedan finjusterat för hand med en RTA. Jag tycker att det låter tillräckligt bra och jag har svårt att tänka mig att det kan bli någon större förbättring i nuläget. Jag tycker dessutom att det är roligare att lyssna på musik utan att behöva tänka på om någon annan eller något annat låter bättre än det som står hos mig. Lycka är att vara frisk och kunna ta det lugnt och göra det som man har lust med.

Saknar en väg och det är att sända mot/medljud i/ur fas.

Att försöka gaina upp en dipp, som beror på utsläckning, är som som att...tja...jag vet inte vad?

5-5 = 0 men jag vill ha lite mer. Så jag provar 10-10. Rackarns. Det är också lika med noll. Ok. Nu skall jag ta i. 100-100! ;)

• 2 weeks later...

Förutsättningarna nedan gäller före och efter injustering av 4st V-6:or (stående mot väggen bakom högtalarna) micken var placerad i sweetspot (injusteringen är gjord av Martti på ConceptHifi som ärmin distributör i Finland)

Subbasens delningfrekvens var på 80 Hz

I alla level 2-3 rum ingår bla denna utjämning av frekvensgången som då gäller i stora delar av rummet

http://i386.photobucket.com/albums/oo303/smtab/001.jpg

http://i386.photobucket.com/albums/oo303/smtab/002.jpg

Nedan ser vi före och efter i ett lyssningsrum i USA

Förutsättningarna för rummet var att ett känt akustikföretag designade rummet med en bergochdalbane lik frekvensgång som resultat Även DSP lösningar prövades bla PARC med klent resultat

Den demo jag gjorde med en V-6:a med Robert Harley (AS) i sweetspot medförde att jag fick förtroendet att göra om rummet helt

Den nya frekvensgången (Rockports MIRA) i sweetspot är inom några dB lik den som MIRA uppvisar vid en utomhus mätning (därmed uppfyller rummet SMT kravet på Level3)

http://i386.photobucket.com/albums/oo303/s...rob-frekv-1.gif

Besökte nyligen en studio där mixaren inhandlat en DSP för 60000 som han behövde hjälp att ställa in Vi fick hyfsad ordning på frekvensgången (dock ej efterklangen) men när jag bad honom slå av den för att istället passivt tuna problemfrekvensen med en dörr in mot apparatskåpet ,tightade ljudet till sig på ett helt annat sätt

Hälsningar

Matts

Intressant inlägg SMT, och jag har funderat på hur man ska ställa in en DSP i ett problemrum. Man vill ju så att säga inte enbart höra efterklangen av problemfrekvenser.

Man borde åtminstone vara försiktig med att sänka toppar för mycket enbart med DSP.

Saknar en väg och det är att sända mot/medljud i/ur fas.

Ungefär så fungerar min sub.

Matts vad använder du för högtalare för att veta att det är rak frekvensgång du skall sträva efter?

Eller blir justeringen också en aning equalisering av ljudet ihop med högtalaren?

Finns det efteråt en möjlighet att se likheter mellan hur 2 högtalare beter sig i ekofritt rum och sedan känna igen skillnaderna i ett level-3 rum?

mvh/Harryup

• 3 weeks later...
Matts vad använder du för högtalare för att veta att det är rak frekvensgång du skall sträva efter?

Eller blir justeringen också en aning equalisering av ljudet ihop med högtalaren?

Finns det efteråt en möjlighet att se likheter mellan hur 2 högtalare beter sig i ekofritt rum och sedan känna igen skillnaderna i ett level-3 rum?

mvh/Harryup

När jag började att lyssningstesta olika diffusor lösningar upptäckte jag att mäta upp enstaka moduler (speciellt om de var stöpta i samma form) endast gav en fingervisning hur de akustiskt fungerade i praktiken .

För att kontrollera diffusorns funktion bredbandigt utvecklade SMT en ide från Ingemar Olsson som bestod av en 12 hörnig (dodoekaeder) högtalare* i mitten på 90 talet .

den fungerar som en rundstrålande ljudkälla vilken aktiverade rummets ytor likartat.

Dessa mätningar lade grunden till framtagandet av olika bas absorberande diffusor moduler (MA moduler) som anpassades till varandra för att”lura ljudet “ och därmed undvika kamfiltereffekter (färgningar ) och enstaka hårda relexer , vilket moduler stöpta i samma form skapar

På detta sätt växte sedan Level 1-5 fram

Jag eftersträvar alltså något helt annat än ekofria rum och det är att rummet ska skapa ett efterklangsfält som frekvensmässigt avklingar jämnt i hela rummet och i en nivå som ej lägger till något hörbart rumsbidrag

Hur är det nu möjligt ?

Jo ,det finns ett smalt fält som i nivå ligger mellan hörbarhetsgränsen och det fält som börjar färga lyssningen

Detta fält är olika i nivå (i förhållandet till direkt ljudet) beroende var på tidsaxeln man befinner sig Detta innebär att det ställs höga krav på att diffusorerna sprider ljudet på ett effektivt och bredbandigt sätt med jämn och låg absorbtionskoefficient

Konceptet med för också att högtalarens frekvens gång inom ett par db återfinns i sweetspot och strora delar av rummet om dess powerrespons är bra

Konceptet har också den viktiga uppgiften att hjälpa den tröga hjärnan (ska ju processa miljontals små reflexer) att uppfatta allla de microdetaljer , övertoner mm som musik instrument avger

Ett enkelt sätt att kolla detta är att ställa sig under ett av mina akustik tak och ta ton

Ytterligare bevis får att mitt diffusor concept ej lägger till någon rumsklang är Tramp studion i Trollywood , de 64 st TP 300 diffusorerna används då tramparen ska simulera akustiken hos en rågåker i filmerna

Level 3 rummen blir på detta sätt helt transparanta och neutrala för in och uppspelning av ett live

framträdande Mätdata från rummen har ingen motsvarighet i alla de publikationer som AES publicerat de senaste 35 åren

Så fort alla rättigheter är klara så kommer de inspelningar som redan gjorts ( musikerna blir alltid lika förvånade att de kan stå på olika platser i rummet med bibehållen instrumentklang) till andra level 3 rum ute i världen

Den stora profilen Mike Chafee sade detta om Svanå Akustiken när han klev in i Silverrumet i Miami

"David Zucker's demo rooms at Sound Experience essentially disapear. They are so balanced in frequency and time, that it is now possible to optimize equipment and positioning parameters to get closer than ever to the holy grail of unquestioned accuracy."

Mike Chafee Sound Designer for the large 5.1 Playback System for the Audio Engineering Society’s 123rd. Convention in New York City

Hälsningar

matts

www.diffusor.com

*Starade faktiskt mitt företag med 12 hörningen och GH modulen samt ett startbidrag från staten på 50000 kr Högtalaren uppmärksammades snabbt och blev en världsstandard inom byggnadsakustiken inom ett par månader ,såld av B&K i mer än 10 år

Edited by SMT

Hej Matts

När jag står under mitt Golden horn tak så avger den ett klang när jag skriker högt. När jag lägger en stor matta på golvet under diffusorn så förvinner klangen. Vilket skall det vara, klang eller inget klang? Blir liksom inte klok på vilket som är rätt. Är det detta som menas med rumsklang?

Tack

Hej Matts

När jag står under mitt Golden horn tak så avger den ett klang när jag skriker högt. När jag lägger en stor matta på golvet under diffusorn så förvinner klangen. Vilket skall det vara, klang eller inget klang? Blir liksom inte klok på vilket som är rätt. Är det detta som menas med rumsklang?

Tack

Hejsan McTwins

Den "klang" du hör när du står under ett "Svanå tak" består av alla de små tidiga reflexer som skapasts av de nära 2000 fack/m2 i takmodulerna

Det är denna "extra" information som ger hjärnan den extratid den så väl behöver för att hinna registrera instrumentens (eller rösten i ditt fall) fulla klang( Detta utan att lägga till någon rumsklang vilket kräver reflexer i betydligt högre nivå)

Läggs en matta in så försvinner reflexerna under hörbarhetströskeln och du är tillbaka till ett mer detalj fattigt och hårt ljud (S-ljuden och bla fioler blir betydligt behagligare med ett fungerande tak)

Denna "klang " som du hör när du kommer in i ett Svanå rum börjar bli mer och mer känt som "Svanå Akustik" bland kända musiker och Audiofiler

Får också mer och mer kommentarer hur avkopplande det är att vistas i rummen vilket Industrin har visat intresse för där man ska utvärdera sina produkter akustiskt

Att diffusering skapar denna tydlighet visste redan de gamla grekerna till ,det finns även verifierat i ett 50 tal publicerade vetenskapliga rapporter under de sista 50 åren

Det nya som har gjort Svanå Akustik känt är att jag kombinerat bredbandiga diffusorer (ytterst få andra tillverkare diffuserar över 5000Hz med en jämn spridning) med basfällor som tar hand om alla resonanser som kan skapas i ett rum

Att det inte går att absorbera bort problemen med mjuka produkter framhävs också av Hörselskadades Riksförbund som drar land och rike runt med "Befria Samtalet" där en akustikkonsult från Akustikmiljö visar upp Svanå paneler för att påvisa vikten av diffusorer inom offentlig miljö

Läser man också Floyd E.Toole nya gröna bok Sound Reproduction så finns det inga vetenskapliga rapporter som visar på fördelen att absorbera första reflexen i ett lyssningsrum eller offentlig biograf

Han går så långt att har man inte budget för diffusorer så lämna ytan kal ( han har nära 300 tunga referenser på de sista sidorna i boken)

Ritualen att hänga mjuka absorbenter på första reflexen kommer främst från tidiga mix studios , där horn med dålig powerrespons kombinerades med ett mer rundstrålande mellanregister

För att unvika kraftiga kombfiletreffekter i dessa konstruktioner var det tvunget att absorbera den tidiga mellanregister reflexen

Detta problem är borta med dagens diskant domer och andra diskanter med god powerresons

Sen har vi den i mitt tycke mest seglivade myten inom smårumsakustiken:

Att man måste absorbera första reflexen för att kunna höra de som finns i inspelningen!!

De som har den villfarelsen bör läsa igenom Floyds bok och om inte det är övertygande nog. så för vi ta en lyssning i något av mina referens rum (tre konserthus musiker blev för en tid sedan sittandes till stängningsdags i AC Svanå rum förbluffade över hur konserthus akustiken återgavs i rummet

Viktigt att tänka på angående lyssning i Svanå rum: Precis som med mattan så förtar personer som står upp och lyssnar bakom sweetspot ,effekten av de så viktiga diffusorerna på bakväggen

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

Edited by SMT

Hej,

Väldigt bra inlägg, Matts.

Jag uppfattar en klar tydlig klang under diffusortaket utan matta på golvet jämfört med matta. Då uppfattar jag det hela rätt.

Detta är intressant.

"Läser man också Floyd E.Toole nya gröna bok Sound Reproduction så finns det inga vetenskapliga rapporter som visar på fördelen att absorbera första reflexen i ett lyssningsrum eller offentlig biograf"

Jag upplever alltid bättre ljud med diffusor kontra absorbenter, alltså ljudmässigt. Jaha, då får man köpa fler diffusor. :)

Tack