Jump to content

Vad tycker ni om Vibb eaters?


Guest Granaten

Recommended Posts

Guest Granaten

Hej

Jag skall snart få testa Entreqs Vibb Eaters. Har beställt 2st till mina högtalare (tro det el ej men det får plats).

Frågan är följande. Vad tycker ni om dem?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skall snart få testa Entreqs Vibb Eaters. Har beställt 2st till mina högtalare (tro det el ej men det får plats).

Frågan är följande. Vad tycker ni om dem?

Upptäckte att jag faktiskt har tolv Vibb eaters i varierande storlek... :o:) Fyra av dem har blivit en del av min hifivardag.

Flyttar tråden till hifiavdelningen i väntan på eventuella bilder.

Link to comment
Share on other sites

Använder två par modell större parkerade på taket till mina högtalare. Har glömt av hur det lät utan Wibb eaters och de har kommit för att stanna.

Här har vi en alternativ placering i väntan på bättre tider :Thinking: men det har ingenting med verkligheten att göra... :)

gamma004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mössen och jag tycker att de gör störst nytta på mindre stativare.

Det blir tydligare ljud med mer tydlig kroppskänsla i röster och instrument och basen blir bättre definierad.

På stora golvare har jag haft svårt att höra någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten
Jag använder mössen och jag tycker att de gör störst nytta på mindre stativare.

Det blir tydligare ljud med mer tydlig kroppskänsla i röster och instrument och basen blir bättre definierad.

På stora golvare har jag haft svårt att höra någon skillnad.

Spännande. Det skall bli intressant att höra om det verkligen händer något i anläggningen med mössen. Roligt att höra andras åsikter och erfarenhet med dessa möss.

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten
Upptäckte att jag faktiskt har tolv Vibb eaters i varierande storlek... :o:) Fyra av dem har blivit en del av min hifivardag.

Flyttar tråden till hifiavdelningen i väntan på eventuella bilder.

Hej Timbre

oj :o det var en hel del möss du samlat på dig :).

Kallar du ditt lyssning rum för rats nest, hoppas jag stavde rätt :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att tyngden gör sitt till, jag kan tänka mig att den förstorade baffeln som blir om elementen sitter nära kan göra skillnad.

Däremot tror jag inte att jag skulle höra skillnad på olika sandblandningar i blindtest.

Några av förklaringarna vad sandens blandning gör känns inte helt enligt fysikboken.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de är gulliga. :)

Men borde inte högtalarkonstruktörerna ha full koll på hur man bäst ställer upp högtalaren, och i sådana fall skicka med något liknande eller integrera det direkt i konstruktionen?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de är gulliga. :)

Men borde inte högtalarkonstruktörerna ha full koll på hur man bäst ställer upp högtalaren, och i sådana fall skicka med något liknande eller integrera det direkt i konstruktionen?

En ständig fråga och det hela handlar väl om att nån stans sätta punkt för utvecklingen och börja sälja? Alternativet är ju att allt skall bli extrem-optimalt, utvecklingstiden blir många år och priset skjuter iväg.

Link to comment
Share on other sites

En ständig fråga och det hela handlar väl om att nån stans sätta punkt för utvecklingen och börja sälja? Alternativet är ju att allt skall bli extrem-optimalt, utvecklingstiden blir många år och priset skjuter iväg.

Jo, förvisso. Men vi pratar inte om att fintrimma filterkomponenter och element mot varandra nu, utan en halvkilos dödklump man lägger på toppen. Det känns lite märkligt om högtalartillverkaren har missat en så enkel grej, menar jag. Men vad vet jag? :)

Link to comment
Share on other sites

JAg märkte en klar förbättring i basen på mina gamla högtalare, pga mindre lådresonanser. På de jag har nu har jag inte gjort några direkta tester, tror inte de gör lika stor skillnad då mina nuvarande HT är betydligt mer välbyggda.

Så det är ju upp till var och en och rova om det gör skillnad på ens HT, och om man tycker de är söta/snygga :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten
Jag hade tidigare de större mössen o de funkade bra o var betydligt snyggare än en trave böcker vilket jag annars tyckte var lika bra!

hehehehe :) trave böcker kan man ju ha, tyvärr tillåter inte mina högtalare böcker på sig ( då trillar dem av) eftersom jag har diskantpipan och att kabinettet är formad på det sätt att det går knappt att ha något på :)

Tack för responen, skall bli intressant när dem kommer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten

Tack allihopa som gett sin komentar, kul att så många upplever en skillnad när mössen har satt sig på tronen. Det skall bli otroligt spännande att testa detta. Hoppas mina högtalare tillåter detta nu? Så de inte trillar av :).

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Entreq är väl lite väl välkänd just för att sälja kvasivetenskapliga produkter? Jag har aldrig provat något från den firman, utan bara läst. Dels recensioner om den tveksamma kvaliteten på utförandena (då handlade det om kablagen) samt på Entreqs egen sida där det mesta tycks mig tämligen svävande och tvivelaktigt.

Men, har man inte provat grejorna själv så ska man kanske hålla igen på kritiken.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Strmbrg said:

Men, har man inte provat grejorna själv så ska man kanske hålla igen på kritiken.

Bra ide’, om man orkar. Jag har testat (och äger) jordprodukter från Nordost, CAD och Entreq. Alla förbättrat ljudkvaliten genom att ta bort saker som stör men olika effektivt.  Man går utgå från vad man vill ha ut av sin hobby. Jag kommer aldrig ha tid att testa alla olika varianter/produkter utan man får bestämma sig för en ”riktning” eller ståndpunkt. Tidigare avfärdade jag produkter som hade ordet ”quantum” i sitt namn men nu har jag mer öppet sinne efter att ha testat och köpt Nordost QRT-produkter. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Josaa said:

Bra ide’, om man orkar. Jag har testat (och äger) jordprodukter från Nordost, CAD och Entreq. Alla förbättrat ljudkvaliten genom att ta bort saker som stör men olika effektivt.  Man går utgå från vad man vill ha ut av sin hobby. Jag kommer aldrig ha tid att testa alla olika varianter/produkter utan man får bestämma sig för en ”riktning” eller ståndpunkt. Tidigare avfärdade jag produkter som hade ordet ”quantum” i sitt namn men nu har jag mer öppet sinne efter att ha testat och köpt Nordost QRT-produkter. 

Vad menar du med "om man orkar"?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Strmbrg said:

Vad menar du med "om man orkar"?

Det tar mycket tid att låna ihop och utvärdera och har man en ansats att försöka vara vetenskaplig blir det svårt. Generellt är det bra att ha egen erfarenhet av sådant man uttalar sig om men inte alltid. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Josaa said:

Det tar mycket tid att låna ihop och utvärdera och har man en ansats att försöka vara vetenskaplig blir det svårt. Generellt är det bra att ha egen erfarenhet av sådant man uttalar sig om men inte alltid. 

Åkej, jag var inte med på vad du syftade på med 'orkar'. :smile:

Fast just de där mössen är i och för sig enkla att undersöka effekten av. Bara att ställa på och ta bort. Betydligt bökigare då med in- och urkoppling av apparater och kablar.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Strmbrg said:

Åkej, jag var inte med på vad du syftade på med 'orkar'. :smile:

Fast just de där mössen är i och för sig enkla att undersöka effekten av. Bara att ställa på och ta bort. Betydligt bökigare då med in- och urkoppling av apparater och kablar.

Kom på att jag har 2 möss! Hörde ingen direkt skillnad och de passar inte in. Ligger i en låda…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...