Jump to content

Inkoppling av sub

calle_jr

Recommended Posts

Fråga 1

DSC_4097.JPG

Normal inkoppling av sub sker antingen till lågnivåutgång från försteg, eller till högnivåutgång på slutstegets högtalarterminaler.

Men är det någon som kopplat en sub till högtalarnas polskruvar :?:

Vad får detta för effekter :?:

Fråga 2

Vid inkoppling på högnivå har jag möjlighet att välja symmetrisk eller asymmetrisk kabel;

DSC_1936.JPG

asymmetrisk.jpg

Asymmetrisk högnivåkabel (bild: www.audiodata.de)

symmetrisk.jpg

Symmetrisk högnivåkabel (bild: www.audiodata.de)

Vilken är att föredra vid anslutning till rörslutsteg Jadis JA80 :?:

Edited by calle_jr
Fixat fellänkning av bild

Fråga 1

Normal inkoppling av sub sker antingen till lågnivåutgång från försteg, eller till högnivåutgång på slutstegets högtalarterminaler.

Men är det någon som kopplat en sub till högtalarnas polskruvar :?:

Vad får detta för effekter :?:

Min lite lekmanna reaktion säger att det är väl ingen skillnad mer än den som mellanliggande kabelbit tillför. I båda fallen är det väl en parallellkoppling ungefär som en elslinga för vägguttag, eller?

Guest Bernt

OK, På fråga 1 svarar jag ja. Du får samma signal till både högtalare och sub, det kan vara både bra och dåligt, för du får ju med alla fel som slutsteget bidrar med. Å andra sidan är det enkelt.

På fråga 2 har jag inga ideer förutom att den nedre borde vara mer ändamålsenlig om steget i suben är balanserat.

Förtydligande till Fråga 1;

Första tanken är att enda skillnaden är om man vill koppla "Äkta Biwire" eller "Single-Biwire", där jag med "Äkta Biwire" menar att både högtalare och sub kopplas in på förstärkarens högtalarterminaler.

Men... det sitter ju ett gigantiskt motstånd och en förstärkare i subben.

På fråga 1 vill jag nog hålla med Bernt att det kan vara både bra och dåligt. Dock är min egen personliga preferens att alltid koppla suben på högnivå direkt till högtalarterminalerna för att få med hela den föregående kedjan från CD/LP->Försteg->Förstärkare och den ev. färgning som där uppstår. Självklart kan det bli väldigt fel det också ifall subens förstärkare/element inte alls matchar dina högtalare vid delningsfrekvensen och i rummets uppställning. Det man i praktiken gör är ju att använda subens delningsfilter elektriskt och uppställningen i rummet blir ett mekaniskt delningsfilter - inte alls enkelt egentligen.

På fråga 2 undrar jag varför den balanserade kopplingen använder en osymmetrisk kabel? När man ändå är igång kan man skaffa en twinax och göra en helt symmetrisk koppling. Sedan tycker jag att de gjort fel i den balanserade kopplingen. Om jordpotentialen mellan förstärkare och sub är "för olika" så kommer differentialförstärkaren i suben att ev. klippa eller bli utstörd. Frågan är hur JA80 ser ut på sin utgång? Har någon av terminalerna koppling till chassit?

Bästa läget vore om chassit hade en potential mitt emellan högtalarterminalens pluspol och minuspol. Det är ganska lätt att mäta med oscilloskop eller om man har ett adekvat schema där man ser utgångstrafons lindningar. Sedan drar man minuspol och pluspol i den skärmade kabeln och låter skärmen ansluta till chassit.

På suben kopplar man skärmen till pinne 1 och pluspol/minuspol till respektive 6k8 motstånd.

Min otroligt amatörmässiga tolkning av vad som händer när man kopplar in en sub högnivå (parallellt direkt på högtalarutgången) på förstärkaren är denna:

Suben har en inbyggd förstärkare och behöver därför bara en svag signal skickad till sig. Det stora motståndet i suben gör att signalen från förstärkaren väljer enklaste vägen (= vägen med minst motstånd); dvs går till vanliga högtalaren till allra största delen. Enbart en mycket liten signal (som går att bortse från vad gäller förlust till vanliga högtalaren) går alltså till suben.

Det stora motståndet i suben är alltså till för att få fram denna effekt och för att man skall kunna koppla högnivå (obs: parallellt!) till förstärkaren, utan att få märkbara förluster till den vanliga högtalaren.

...jag kan ha fel dock...

/ :unsure: Ulf

Jag har svårt att formulera fråga 1, och det är endast Bebop som tolkat mig så som jag tänkt :Cry:

Frågan handlar alltså inte om skillnaden mellan hög- och lågnivåkoppling, utan om högnivåkoppling i förstärkaränden eller i högtalaränden - är det någon skillnad :?:

På fråga 2 undrar jag varför den balanserade kopplingen använder en osymmetrisk kabel? När man ändå är igång kan man skaffa en twinax och göra en helt symmetrisk koppling. Sedan tycker jag att de gjort fel i den balanserade kopplingen. Om jordpotentialen mellan förstärkare och sub är "för olika" så kommer differentialförstärkaren i suben att ev. klippa eller bli utstörd. Frågan är hur JA80 ser ut på sin utgång? Har någon av terminalerna koppling till chassit?

Jag vet inte, men kanske det beror på att den fjärde pinnen är reserverad för en extern styrenhet.

Men, (som du säger) när man ändå är igång kunde man gjort en XLR5-kontakt.

Jag har skickat en fråga till Audiodata om förstärkarkonstruktionen i subben.

Angående om terminalerna är kopplade till chassit får jag parkera tills nästa gång jag lyfter ut dem. Jag kan inte tänka mig annat men minns inte säkert och kan inte tolka schemat.

Jag har svårt att formulera fråga 1, och det är endast Bebop som tolkat mig så som jag tänkt :Cry:

Frågan handlar alltså inte om skillnaden mellan hög- och lågnivåkoppling, utan om högnivåkoppling i förstärkaränden eller i högtalaränden - är det någon skillnad :?:

Jag vet inte, men kanske det beror på att den fjärde pinnen är reserverad för en extern styrenhet.

Men, (som du säger) när man ändå är igång kunde man gjort en XLR5-kontakt.

Jag har skickat en fråga till Audiodata om förstärkarkonstruktionen i subben.

Angående om terminalerna är kopplade till chassit får jag parkera tills nästa gång jag lyfter ut dem. Jag kan inte tänka mig annat men minns inte säkert och kan inte tolka schemat.

Aha, tja, jag skulle kopplat suben till utgången på förstärkaren. Varför vill man ha med högtalarkabeln egentligen? Hur som helst - prova och lyssna. :Thinking:

Nej, schemat visar inte lindningarna på trafon - tråkigt att de utelämnat det intressanta ... :unsure:

Varför vill man ha med högtalarkabeln egentligen?

Jag tänkte låta specialtillverka kablar av samma samma märke som de ordinarie högtalarkablarna och vill veta om jag ska göra dem 1m eller 2.5m långa.

Prova och lyssna är ett bra svar :app:

Det kan väl knappast vara någon skillnad om man kopplar suben parallellt "i början" eller "i slutet" av högtalarkabeln som går till vanliga högtalaren (dvs till terminalerna i förstärkaren eller i till terminalerna i högtalaren). Signalen tas ju ut som den kommer från förstärkaren i båda fallen (med tillägg av den lilla lilla förlust som kanske finns i transporten i 2,5 m högtalarkabel). Förstärkaren kan väl knappast känna någon skillnad...?

Men jag skulle också kopplat direkt till förstärkaren. Ibland förespråkar ju sub-tillverkaren viss kabel (ofta tunnare och enklare) - och då kan man ju använda en sådan hela vägen från förstärkaren.

/ Ulf

Det kan väl knappast vara någon skillnad om man kopplar suben parallellt "i början" eller "i slutet" av högtalarkabeln

Vi hade ett litet hifi-möte idag och fråga 1 behandlades där också. Eliots reaktion var den samma som min och Ulfsan, dvs det bör inte spela någon roll.

• 2 weeks later...
På fråga 2 har jag inga ideer förutom att den nedre borde vara mer ändamålsenlig om steget i suben är balanserat.

Jag har fått svar från Peter Schippers på Audiodata att steget i subben är balanserat.

Även Peter Schippers rekommenderar denna koppling (symmetrisk högnivåkabel) till rörslutsteg och bryggade transistorsteg.