Jump to content

Testfavoriter

bigblue

Recommended Posts

Det har kanske diskuterats för ut, och då tar jag tacksamt emot anvisningar till den aktuella tråden, men jag är annars intresserad av att höra vilka skivor och spår som alltid hänger med när det är dags för lyssning/utvärdering av en kompis eller butiks anläggning. Olika spår är ju bra på att avslöja olika saker. Vilka spår har ni samlat på er genom åren?

Som öppnare av tråden lägger jag in Kari Bremnes platta Live (2007) i potten. Där finns spåret Søvngjengersken som har ett fantastiskt trumsolo ca 1.30 in i låten. Testar basen men framför allt slutstegets förmåga att leverera.

Kari Bremnes är ju ett säkert kort.

Jag har några fler tips;

Antal Dorati - Prokofiev, Scythian Suite (& Love for Three Oranges), MLP

John Lennon - Plastic Ono Band

Radka Toneff - Fairy Tales

ZZ Top - Best of

Al di Meola Paco de Lucia John McLaughlin - San Fransisco

Supertramp - Crime of the century

Jacintha - Autumn Leaves

Peter Gabriel - 4 (Security)

Gary Karr, Harmon Lewis - Adagio D’Albinoni

Ry Cooder - Paris Texas

Patricia Barber - Fortnight in France

Stevie Ray Vaughan - Texas Flood

Sedan 1973 har Paul Simons There Goes Rhymin Simon funnits med, speciellt låten Mardi Gras, även om plattan inte längre kan mäta sig med många nyare inspelningar så håller den ändå ställningarna på något sätt. Många av Paul Simons plattor är välljudande i mina öron

På senare år har Eva Cassidy Live From Blues Alley fått vara med och då speciellt låten Stormy Monday även Diana Kralls East of the Sun som jag har på hennes Best of platta finns med. Har nyligen upptäckt Geraint Watkins senaste platta som är välljudande och den kommer väl så småningom hamna i facket test låtar.

Kan ge ett bra tips som jag själv gjort, bränn ut testfavoriterna en fem, tio låtar som representerar olika musik på en egen test CD som gäller för kritisk lyssnande både hemma vid uppgraderingar och hos butiker o kompisar.

För mig brukar mina referens skivor växla.Oftast beroende på vad man känner för,givetvis.Men också pga jag tror inte att man ska kunna allt vad som händer i en låt utan och innan.Det kan finnas risk att man sitter och lägger till det man brukar höra,eller letar efter det.Om det däremot dyker upp något nytt i ljudbilden man inte hört förut,så kan det ju däremot vara kanon!

Många s.k testskivor är ju grymt bra inspelade.Steely Dan.Kari Bremnes osv.Men dessa låter så bra på de flesta anläggningar.Jag tror att om man lyssnar på lite komplex musik så är det något som avslöjar vad grejorna går för.Gles akustisk musik är inte lika krävande för anläggningen.

Bara mina fem öre och alldeles egna spekulationer.

Många s.k testskivor är ju grymt bra inspelade.Steely Dan.Kari Bremnes osv.Men dessa låter så bra på de flesta anläggningar.Jag tror att om man lyssnar på lite komplex musik så är det något som avslöjar vad grejorna går för.Gles akustisk musik är inte lika krävande för anläggningen.

Håller med - rent teoretiskt. Sedan faller jag i alla fall dit och tar ispellningar som jag vill veta om de kan låta ÄNNU bättre......

Typexempel:

Tous les matins du monde, filmmusik (barock) framförd av Jordi Saval

Come away with me - förståss.......

Mesenger av Kurt Elling, riktigt bra inspelning av en fantastísk röst

Burn to shine av Ben harper, bra inspelning av blues, funk och rock, kan köra tre eller fyra spår från denna

Opera Prohibita med ?, särskilt spår 7 med fin "åkning" av ljudet i en halvcirkel när stråkarna turas om från fiol till kontrabas.

Mozarts Requiem, inspelning på Harmonia Mundi som fick fantastisk kritik för ljudet när den kom. Har ännu inte hört något som riktigt kan göra den rättvisa (även om kombinationen MC275 och MG 3.6 resp Vienna Acoustic Beethoven Baby Grand kommer rätt bra ut...)

Jag lever dock lite som jag lär och släpar med mer tveksamma grejor av typen

Ben Harper Live at Mars (CD1 är halvdant producerad i mellanregistret)

LaWally (med Tebaldi?) gammal Decca som remastrats. Inledningsspåret spårar lätt ur med pukor, hela kören och gevärsskott.

REM, New adventures in HiFi som lätt låter helt olidligt hårt och vasst.

Jag tycker alltid att man ska ta musik man älskar, inte inspelningar som är bra. Hellre en komplex och stökig inspelning än en gles välproducerad. Många av de "fina" inspelningarna utmanar inte det system/den komponent man vill prova. Därför hör man ofta samma gamla slitna låtar när någon vill visa sitt system. De inspelningarna låter alltid mer eller mindre bra.

En klassiker är U2 - With or without you. Spela den på hög volym. Om den nästan blir outhärdlig när den når sin peak i energi så klarar systemet inte av att hålla isär all energi. Den ska låta fantastiskt och inlevelsefullt hela vägen. En dynamisk symfoni är också bra att utmana med. Prokofiev - Romeo and Juliet med Antal Dorati, MLP t.ex. Calle jr nämner även Antal Dorati - Prokofiev, Scythian Suite (& Love for Three Oranges), MLP

Så tycker jag och så gör jag när jag testar prylar.

Glad påsk.

John Lennon - Plastic Ono Band

ZZ Top - Best of

Supertramp - Crime of the century

Vad är det för utgåvor? Original eller remastrat? Sådant brukar göra skillnad.

Det gäller att hitta musik som man orkar lyssna på flera gånger, dvs att man blir engagerad som lyssnare.

Någon som har provat att använda sig av musik som är inspelad i MONO? Kan användas när man justerar högtalarplacering.

Det svåra med svåra inspelningar kan ju även vara att de faktiskt inte låter bra på en bra anläggning... Hemma så tycker man att visst, det funkar och borde kunna låta ännu bättre. Men med en extremt välupplöst anläggning så kan det istället bli pannkaka och låta hemskt!

En av mina kunder hade med sig gamla inspelningar på CD med Bowie och Vangelis och vi lyssnade på ett system för klart över millen. Och han fattade inget, det lät ju sämre än hemma hos honom. Men om vi då tog fram en "testskiva" med erkännt bra inspelningar så blev det nåt helt annat. Detta kan ju som bekant vara ett dubbel-eggat svärd. Vill man ha en anläggning som är upplöst nog att många skivor blir ospelbara eller accepterar man lite mer "musikalisk" anläggning så att det mesta låter bra?

Vi hade alltid tanken förr om att kunna koppla in ett sk "Party-filter" så att uselt inspelad rock och disko blev lyssningsbara även på en hifi-anläggning... För ofta upplevs sådan musik bättre på en enkel anläggning! Och tvärt om, vissa mycket enkla inspelningar som man lätt tror är kass låter mycket bättre på ett bra system.

Favoriter till mässor/ demos:

Take Five - Brubeck

Leonard Cohen - I´m your man

Yello - Baby

Rage Against the Machine

Porgy and Bess - Ella and Louie

Men det finns mycket som fungerar lite beroende av vad man vill. Vill man visa ett system till sitt bästa så väljer man gärna okritisk musik typ Dire Straits och Jennifer Warnes. Vill man vara elak så väljer man nåt tungt med Zappa...

Mvh Lasse

Har ett par favoriter som man kan utan och innnan:

War Orphans med Bobo Stenson, Anders Jormin och Jon Christensen tillhör en sådan som har sådana kvaliteter både musikaliskt och inspelningsmässigt att den är helt avslöjande för ett okänt system.

En annan sådan är en dynamisk pianoinspelning på Sterephiles testplatta nr 3

Airto Moreira and the Goods of Jazz "Nevermind" Standley Clark och Herbie Hancock.

Dessa har jag alltid med mig, men naturligtvis en rad andra och gärna nya plattor som jag gillar för ögonblicket.

Om musiken är i fokus som i mitt fall gillar jag att höra all möjlig bra musik oavsett gengre. Men är ganska trött på demos där man bara spelar "trötta" klassiker. Då känns det som man är mer intresserad av teknik än musik. Då hör jag hellre på framrusande racerbilar. ;)

Calm

På dubbel cd´n : Jan Garbarek Group Dresden In Concert

Finns på cd 2 spår 7 "Grooving Out" ett trumsolo med Manu Katche,

som i mitt tycke är ett av de "värsta" trumsolon som finns inspelade!

Får man det här att låta verkligen "live" på anläggnigen, har man nog

kommit rätt långt, i alla fall när det gäller dynamik, transient egenskaper.

Det svåra med svåra inspelningar kan ju även vara att de faktiskt inte låter bra på en bra anläggning... Hemma så tycker man att visst, det funkar och borde kunna låta ännu bättre. Men med en extremt välupplöst anläggning så kan det istället bli pannkaka och låta hemskt!

Är det då fel på musiken/inspelningen eller anläggningen? :evil:

En anläggning där man inte kan spela sin favoritmusik ovillkorligt har ju samma betydelse musikupplevelsen som en uppblåsbar Barbara har för kärlek! ;)

Några av mina favoriter jag använder från & till:

Willin' från Little Feats första platta. Bra separation, bra sång, bra låt!

Why So Serious (spår 1) från OST till The Dark Knight (Hans Zimmer & James Newton Howard) bra subfrekvenser!)

The Dry Cleaner from Des Moines från Joni Mitchels "Mingus" ... Lyssna på Jacos basspel och blåsarr! Guddomligt!

Chuck E.'s In Love från Rickie Lee Jones debutalbum, balansen mellan gitarr och röst!

Take it easy från Jackson Brownes album 'for everyman' ... rösten!

Gustav Mahler - Symfoni nr 3 sats 5 (Langsam. Ruhevoll. Empfunden) London SO / Jasha Horenstein / Norma Proctor (Unicorn)

Franz Peter Schubert - Symfoni nr 8 sats 2 (D 759) Andante con moto)) Wiener Philharmoniker u. Carlos Kleiber (DG)

Sergei Rachmaninoff - Preludium i ciss moll Op 3 nr 2 med Vladimr Ashkenazy (Decca)

J. Sebastian Bach - Sonata & Partita för Soloviolin i g-moll (BWV 1001) med Sigiswald Kuijken (Deutsche Harmonia Mundi)

Béla Bartòk - Stråkkvartett Nr 6 sats 3 (Mesto - Burletta. Moderato [bB 119]) Takacskvartetten (Decca)

Petr Eben - Valpurgisnacht ; Halgeir Schiager på Grönlundorgeln i Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm (Hyperion)

Frederik Delius - On hearing the first Cokoo ; David Halls på Willisorgeln i Salisburykatedralen (Griffin)

Sergei Prokofiev (Jean Gulliou) - Toccata Op 11 ; Oliver Latry på Cavaillé-Collorgel i Notre Dame de Paris (DG)

/ptr

Lite testlåtar som svänger på ett eller annat sätt;

Depeche Mode-Violator "Waiting for the night" Collectors Edition CD/SACD

Shpongle-Nothing lasts, Hela skivan

The O-zone percussion Group "Jazz Variants"

Antiloop-LP "Analogue Relaxation"

Kate Bush-Aerial "Nocturn"

Nåid-Nåid "Visur vatnsenda rósu"

Junior Wells-Come on in this house "I´m gonna move to Kansas City"

Paul Simon-Songs from the Capeman, Hela skivan

Toni Holgersson-Blå andetag "Kan du förstå"

Lisa Ekdahl-sings Salvadore Poe "The color of you"

Det blev ett gäng... Hoppas ni hittar något som faller er i smaken!!! ;)

Rightrider

Edited by Rightrider

Albumet Watermark med Enya är välproducerad, men musiken har lite sömnpiller över sig. Man måste vara på rätt humör för den plattan.

Dubbel CD'n 36 Svenska klassiker 1980-1989 innehåller några bra spår.

När vi kommer till Klassisk musik. Vågar jag gå så långt att påstå att allt på bolaget Mercury Living Presence funkar som testmaterial? Det skulle vara intressent med kommentarer från er som kan den klassiska avdelningen.

En klassiker är U2 - With or without you. Spela den på hög volym. Om den nästan blir outhärdlig när den når sin peak i energi så klarar systemet inte av att hålla isär all energi. Den ska låta fantastiskt och inlevelsefullt hela vägen.

Detta väcker minnen från i höstas och en Euphoniaträff i Kungälv :icon_smile_big:

Jag hittade original CD utgåvan med AC/DC Back In Black. Denna går utmärkt att dra på.

Följand citat saxat från den tråden: När ljudkedjan knyts ihop...

Skulle gissa att vi var runt 110db och vände :cool:

När orginalinspelningar som den cd'n är så bra, blir det ju bara skönt av sådant massivt ljudtryck!

Oh, det kan vara som natt&dag, och man får undvika budgetutgåvor.

Apple PCS7124, London PS 706 och A&M SP-3647.

Detta är Vinylnummer? :blush

Har några av dessa på CD (tidiga utgåvor). Jag får se till att ge de en lyssning.

När vi kommer till Klassisk musik. Vågar jag gå så långt att påstå att allt på bolaget Mercury Living Presence funkar som testmaterial? Det skulle vara intressent med kommentarer från er som kan den klassiska avdelningen.

Visst funkar det!

Dom har ju inte blitt legendariska inte för inte! Men personligen skulle jag kanske inte använda någon Mercuryinspelning som referens, men det handlar mer om att jag som regel gillar andra tolkningar av verken i Mercurykatalogen och har således lyssnat mycket mer på dessa.

När man fastnar i den klassiska musiken så får man på gott och ont sina favoriter, sina "lämnar mej oberörd" och sina avskyar! ;)

Nu vill jag väll inte påstå att jag avskyr några Mercuryinspelningar, jag kan till och med säga att jag gillar ganska mycket av det Antal Dorati dirigerade och Rafael Kubelik är en av mina husgudar. Men det är som regel deras senare inspelningar som tilltalar mej mest.

Som princip tycker jag annars att om du har lyssnat mycket på någon eller alla inspelningarna som gavs ut på Mercury så måste det väll vara en utmärkt referens för dig, och eftersom många andra oxå har dom som referens så har ni ju en gemensam plattform att lyssna utifrån! Och det är väll alldeles ypperligt!

/ptr

Jeg vet ikke jeg, muligens litt på siden, men jeg bruker spille den musikken jeg til enhver tid spiller jeg, låter det bra så er det vel bra, og vice versa...

Å bygge/teste anlegget etter visse innspillinger er vel både innskrenkende og lite musikk fremmende.

At visse innspillinger derimot låter bedre enn andre, tar jeg som en bonus.

mvh

Edited by om.s

Dom har ju inte blitt legendariska inte för inte! Men personligen skulle jag kanske inte använda någon Mercuryinspelning som referens, men det handlar mer om att jag som regel gillar andra tolkningar av verken i Mercurykatalogen och har således lyssnat mycket mer på dessa.

När man fastnar i den klassiska musiken så får man på gott och ont sina favoriter, sina "lämnar mej oberörd" och sina avskyar! ;)

Nu vill jag väll inte påstå att jag avskyr några Mercuryinspelningar, jag kan till och med säga att jag gillar ganska mycket av det Antal Dorati dirigerade och Rafael Kubelik är en av mina husgudar. Men det är som regel deras senare inspelningar som tilltalar mej mest.

Som princip tycker jag annars att om du har lyssnat mycket på någon eller alla inspelningarna som gavs ut på Mercury så måste det väll vara en utmärkt referens för dig, och eftersom många andra oxå har dom som referens så har ni ju en gemensam plattform att lyssna utifrån! Och det är väll alldeles ypperligt!

För er som inte känner plundin, så kan jag intyga att MLP härmed fick ett mycket gott betyg :icon_smile_big:

För er som inte känner plundin, så kan jag intyga att MLP härmed fick ett mycket gott betyg :icon_smile_big:

Plundin er god, flere som ham :icon_smile_big: ...

mvh

Det kan så vara! Sen kan jag ha grava synpunkter på just ljudet på alla MLP utgåvor, inte minst med tanke på hur mycket klangförändringar dom använde under deras glansperiod. Så man skall absolut inte tro att dom är det minsta puristiska. Vilket många kanske vill tro att en "referens-inspelning" skall vara... ;)

För mej är en referens-inspelning, en inspelning jag känner intimt. Det har sällan med just ljudkvaliteten att göra, även om bra ljudkvalitet sällan är en negativ faktor!

/ptr

Tackar, jag antecknar för fullt :icon_smile:

Jag har länge velat fram och tillbaka mellan att testa med "svår" musik som säkert är avslöjande, men som inte faller mig i smaken, och att bara välja bland sådant som jag gillar. Det slutade med det senare. Eftersom jag inte är en "allätare" så försöker jag hitta en setup som presterar som bäst med kvinnliga vokalister ex Stacey Kent, Norah Jones, Eva Cassidy, Melody Gardot etc.. Det innebär att utrustningen kanske kommer undan lite lindrigare än om jag testat bredare - men det kan jag leva med.

Tackar, jag antecknar för fullt :icon_smile:

Jag har länge velat fram och tillbaka mellan att testa med "svår" musik som säkert är avslöjande, men som inte faller mig i smaken, och att bara välja bland sådant som jag gillar. Det slutade med det senare. Eftersom jag inte är en "allätare" så försöker jag hitta en setup som presterar som bäst med kvinnliga vokalister ex Stacey Kent, Norah Jones, Eva Cassidy, Melody Gardot etc.. Det innebär att utrustningen kanske kommer undan lite lindrigare än om jag testat bredare - men det kan jag leva med.

Jo den kommer nog lätt undan eftersom alla de uppräknade är tacksamma testobjekt av ungefär samma krut! Pilla fram något annat också :icon_smile:

Eftersom jag inte är en "allätare" så försöker jag hitta en setup som presterar som bäst med kvinnliga vokalister ex Stacey Kent, Norah Jones, Eva Cassidy, Melody Gardot etc.. Det innebär att utrustningen kanske kommer undan lite lindrigare än om jag testat bredare - men det kan jag leva med.

Här kommer några album för "både och"... :icon_smile:

Randy Crawford & Joe Sample - No Regrets

Randy Crawford & Joe Sample - Feeling Good

Joe Sample Featuring Lalah Hathaway - The Song Lives On

Sade - Lovers Rock

Sade - Lovers Live

sample45.JPG

Om man først skal komme med en konkret anbefaling så må det bli denne, visse låter har ett røst arbeide som gir ståpels, eller ikke.... :Thinking:

41PGGPVTK6L._SL500_AA300_.jpg

....og her på denne er det igjen en røst som skal gi en ståpels, eller ikke :) ....

41DCS0QFC1L._SL500_AA300_.jpg

mvh

Var säker på att vi hade en tidigare tråd om testfavoriter.

Den hade sjunkit ner till sidan 53... :)

Musik och provlyssning av hifi

Ett väldigt bra minne, eller sökfunktion.

Plockar lite från den tråden...

Michael Jackson - Thriller

Bob Marley - Legend

Bra val!

Vad gäller Bob Marley så är ett hett tips att använda de skivor (CD) där namnet Barry Diament nämns under rubriken mastring.

AC/DC - Någon av de senaste eller Back in Black.

Fler som diggar Back In Black :mm: