Jump to content

XLD för Mac....?


K-man

Recommended Posts

Ja...det blev ju ett Mac-spår även för K-man...men det är ju en del att säkra upp innan man helt kan skrota PC-världen. PC-världen kommer att få leva kvar ett tag till på mediaspelarsidan...då jag är mycket nöjd med min nuvarande Netbooklösning med Jrivers MediaJukebox. En liten oro har jag dock om jag skall lyckas sy ihop så att jag kan gå över och sköta rippandet och backupandet på mac:n också...eller om jag skulle bli tvungen att ha kvar pc enbart för rippning och arkivering av musikfilerna.

Efter vad jag fått rotat fram och läst så är XLD ett uppskattat program som jobbar på en snarlikt sätt som EAC i PC-världen. Tänkte i denna tråd försöka delge er mina försök att få till denna lösning...och hoppas att den kanske kan vara till hjälp för andra som har samma funderingar.

Vill absolut inte påtala att detta är någon kunskapsbaserd genomgång, utan jag tar gladeligen emot kommentarer och förbättringspotentialer på de setuper som jag kommer visa....så hjälps vi tillsammans åt att göra en bra XLD-tråd....

:icon_smile:

XLD.jpg

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Precis som på mer eller mindre alla MAC-applikationer så var det bara att ladda hem programvaran och starta programmet. Funkade klockrent. Dessutom fick jag på en gång en hint om att en ny version fanns tillgänglig så jag valde att få den uppdaterad på en gång.

Den XLD version som jag därmed kommer visa lite skärmdumpar ifrån är denna:

XLD1.jpg

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Som jag nämnt tidigare så nyttjar jag idag EAC (Exact Audio Copy) som ripprogram för att läsa in mina skivor. Jag uppskattar det programmet på flera sätt...och bland annat funktionen med "Accurate Rip" som i korta ordalag innebär att min rippade kopias checksum jämförs med en checksum som finns i en databas på nätet. Hur denna sätts samman osv lämnar jag utanför nu...

Kör man EAC i sin "defaultsetup" så tar rippning av en skiva förhållandevis lång stund, men med lite enkla inställningar och med bra kvalitet på sina skivor (för inte dräller väl vi musikinstresserade med våra skivor så de blir repade och svårlästa????!!!!) så får man ned rippningstiden utan tappad slutkvalitet då den fortfarande testas mot den ovan nämnda checksum.

En annan sak som jag uppskattar i EAC är att info om artist, titel, spår osv hämtas från databas, så man slipper på de allra flesta skivorna skriva in denna taggningsinfo. Man får såklart hålla ett öga på den info som hämtas...för det kan ibland bli lite annorlunda upplägg på dessa taggningar har jag märkt.

En tredje sak är att det är ganska lätt att bli effektiv i sin rippning av skivor då man har några få snabbkommandon som man kan nyttja och vips är det klart.

......så....kan XLD stå upp mot detta?

...som krydda på moset har jag ett litet orosmoln till...men det tar vi senare utmed vägen.... :unsure:

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Som jag nämnt tidigare så nyttjar jag idag EAC (Exact Audio Copy) som ripprogram för att läsa in mina skivor. Jag uppskattar det programmet på flera sätt...och bland annat funktionen med "Accurate Rip" som i korta ordalag innebär att min rippade kopias checksum jämförs med en checksum som finns i en databas på nätet. Hur denna sätts samman osv lämnar jag utanför nu...

Kör man EAC i sin "defaultsetup" så tar rippning av en skiva förhållandevis lång stund, men med lite enkla inställningar och med bra kvalitet på sina skivor (för inte dräller väl vi musikinstresserade med våra skivor så de blir repade och svårlästa????!!!!) så får man ned rippningstiden utan tappad slutkvalitet då den fortfarande testas mot den ovan nämnda checksum.

En annan sak som jag uppskattar i EAC är att info om artist, titel, spår osv hämtas från databas, så man slipper på de allra flesta skivorna skriva in denna taggningsinfo. Man får såklart hålla ett öga på den info som hämtas...för det kan ibland bli lite annorlunda upplägg på dessa taggningar har jag märkt.

En tredje sak är att det är ganska lätt att bli effektiv i sin rippning av skivor då man har några få snabbkommandon som man kan nyttja och vips är det klart.

......så....kan XLD stå upp mot detta?

...som krydda på moset har jag ett litet orosmoln till...men det tar vi senare utmed vägen.... :unsure:

\\K-man

Jag har använt XLD sedan jag skaffade Mac i julas. Har hunnit rippa ca 150 CD. Följde faktiskt Martins "handbok" om EAC i stort, plus eget testande, för att till slut komma fram till att XLD (för MAC) funkar som EAC (för WIN), men är ännu enklare att konfigurera. Accurate Rip finns och man har tillgång till CDDB (plus minst ett till alternativ) för att hämta info om låt, artist och även skivomslag mm till taggning. Snabbkommandon använder jag inte.... Möjlighet till C2-error pointers finns om CD-spelare stödjer detta. Då sker en viss felkorrigering (gissning - precis som en vanlig CD-spelare gör) som gör att rippningen går ännu snabbare...

....

...summan av kardemumman enligt min uppfattning... Behåll inte Win för EAC:s skull! Det finns ju ett väl så bra alternativ i XLD som gör att man kan stanna i Mac-världen..

/ :icon_smile: Ulf

Edit: Syftningsfel...

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Kul K-man att veta att det finns någon man kan gråta ut hos när det blir dags :icon_smile:

Just nu håller jag på att försöka förstå min i-Mac (två veckor gammal). Efter två dagar var jag beredd ge bort f-nskapet men det börjar fungera!

Du förstår säkert att datorer inte riktigt är min stora grej, det här tråden skall jag följa med glädje och känna uppmuntran!

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hmm det är ju XLD jag använder, blandade ihop det med Max som jag använt ibland för att konvertera bland filformaten :blush

Det sköter även XLD på ett helt formidabelt sätt. När jag köper FLAC så konverterar jag alltid enkelt om dem till Apple Lossless med hjälp av XLD. Taggar osv. behålls intakta.

Skriver helt enkelt också under på hur bra XLD fungerar. EAC var ett av de program jag saknade mest tidigare, precis när jag bytt från PC till Mac. Så är det alltså inte längre.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag var nöjd med XLD så började det spöka igår. Rippade en skiva till Apple Lossless och den infogades fint i iTunes som vanligt. Den spelar i iTunes men skivan går inte att spela via min mediaserver Twonky streamad till min Linn DS :diss: Både XLD och iTunes uppdaterades ju nyligen med nya versioner så jag vet inte var felet sitter. Rippar jag den i iTunes så är det inga problem för Linn DS att spela den. Det skiljer lite i storlek också mellan XLD's fil jämfört med iTunes losslessfil.

Link to comment
Share on other sites

När vi nu har ämnet "rippa på mac" uppe!

Kan någon rekommendera en (gratis) mjukvara som kan rippa DVD-audio under OS Kryss!

XLD är ju begränsat till CD vad jag kan upptäcka! :unsure:

/ptr

Edited by plundin
Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

plundin,

Handbrake borde väl fixa det... (kommer dock inte ihåg om den är freeware...)

XLD och MAX,

har använt båda under det senaste året, även experimenterat lite med skillnaden mellan dem. I stort gör de samma sak, men måste man välja en så kanske det blir fördel XLD. Det viktigaste är att man hittar en hantering av "processen" - rippning/lagring som fungerar smidigt.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

plundin,

just det :-)... DVD-A, det verkar inte vara helt enkelt att få till på mac'en. Det närmaste man kommer verkar vara dvdaripper och ppcmripper, dock under windows. Kolla på "rarewares.org" och på http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/209714. Finns en del info om problemet.

Tråkigt att inte DVD-A fick riktigt fotfäste i marknaden...

mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Har provat att rippa med XLD..nu när jag kontrarar själva soundet från en rippning via EAC, så hör jag en "matthet" i ljudet, saknar övertoner och allmän upplösning.

Det är kanske inte är de största skillnanderna, men känner att det är värt att nämna. Samt att kanske jag inte har ställt in allt rätt.

Skulle vilja ha fram ngn som skärm dumpar enkelt och rätt. På alla format. Då skulle vi vara först, vad jag vet :icon_smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept
DVD-A Explorer funkar på Mac, ladda hem på http://www.sendspace.com/file/r9520u

Inte lika enkelt som att rippa en CD men det går i alla fall med lite hårt arbete att utvinna guldet på skivorna :icon_smile:

Mikael,

den verkar intressant, nerladdad... måste också testa den i morgon. Bra!

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Vad blir det för skillnad i ljudkvalitet mellan en fil rippad i iTunes och en i XLD eller EAC?

Inga alls skulle jag tro. Åtminstone handlar det inte om nyansskillnader i så fall. Itunes rippar inte alltid korrekt och DET hörs på uppspelning av filen. Det har hänt mig några gånger och då åtgärdar jag det genom att låta XLD ta hand om den strulande skivan. Oftast kör jag dock via Itunes för enkelhetens skull...

Link to comment
Share on other sites

Inga alls skulle jag tro. Åtminstone handlar det inte om nyansskillnader i så fall. Itunes rippar inte alltid korrekt och DET hörs på uppspelning av filen. Det har hänt mig några gånger och då åtgärdar jag det genom att låta XLD ta hand om den strulande skivan. Oftast kör jag dock via Itunes för enkelhetens skull...
Link to comment
Share on other sites

Har provat att rippa med XLD..nu när jag kontrarar själva soundet från en rippning via EAC, så hör jag en "matthet" i ljudet, saknar övertoner och allmän upplösning.

Det är kanske inte är de största skillnanderna, men känner att det är värt att nämna. Samt att kanske jag inte har ställt in allt rätt.

Skulle vilja ha fram ngn som skärm dumpar enkelt och rätt. På alla format. Då skulle vi vara först, vad jag vet :icon_smile:

Hmm...intressant Juha. 2 frågor....vilken menar du att du hör en matthet i? ....och finns det fler som har upplevt detsamma här?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag rippade ett par spår från en skiva med klassisk musik med EAC på min gamla Win-dator. Det hade blivit någon miss på dessa spår då jag rippade med XLD på min Mac (minns inte riktigt vad nu..). Sedan förde jag ihop de första spåren (rippade i XLD/Mac) med de sista spåren (rippade med EAC/Win) i samma mapp och fick alltså en komplett CD.

Jag hör ingen skillnad mellan spåren... (och nu pratar vi om FLAC naturligtvis!)

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Juhas erfarenhet låter väldigt intressant!

Eftersom jag sitter på både Mac (X 10.4) och PC (XP Pro) båda med CD-drive av samma fabrikat, så slog det mej att det kunde vara intressant att göra lite rippjämförelser på en smal bred front! (inget vetenskapligt)

XLD vs. EAC Vs. dBpoweramp, alla i senaste version, jag lät mjukvaran konfigurera sig själv, men ställde alla tre till att rippa i "insane" mode!.. Tre olika spår (dvs. dom tre översta plattorna i högarna på skrivbordet!), Klassiskt (en liten Barockensemble), Audiofilt (Vokaljazz) och rykande rock inspelat live den 15 Augusti 1972... :icon_smile_cool: Jag hör ingen skillnad i högtalare, i alla fall inget jag definitivt kan härleda till filen! i Mina HD-650 tror jag att jag hör en aning skillnad, främst på rockstycket, men det är svårt att var helt säker.. :Cry:

Vill någon av er testa?

Finns det intresse så kan jag slänga ihop en "privat torrent" för euphoniakretsen att ladda ner, detta trots att jag är medveten om att dylika erbjudanden kanske hamnar i en legal gråzon!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hmm...intressant Juha. 2 frågor....vilken menar du att du hör en matthet i? ....och finns det fler som har upplevt detsamma här?

\\K-man

Körde för skojs skull lite test mellan ripparna, vilket är ju lätt nuförtiden :icon_smile_cool:

Det var inte speciellt svårt att höra skillnader på dessa EAC och XLD. Ska nu säga att jag tröttnat att jaga små skillnader, är det kul så är det kul helt enkelt.

Dock måste det ju sägas om det är ngn som är intresserad av det. Tyckte övertoner, dynamik var dämpade, luftigheten var lite begränsad jämfört med EAC.

Mindre soundstage med mindre information. Tänkte först att det kanske är överdrivet rent utav på EAC rippade cd, men känner att kärnan i musiken inte går förlorad med EAC, krispigheten i instrumenten, textur osv, tror därför att det funkar aningen bättre med EAC. Dock vet jag ju inte om allt är rätt inställt än..

Om jag nu bara rippar med XLD, så kommer jag säkerligen vara väldigt nöjd...det spelar ju ändå väldigt bra med XLD. Lika bra att "never look back" :Shame On You:

Link to comment
Share on other sites

Om man rippar till wav/aiff så bör filerna bli identiska eller i alla fall ljuddatat i filerna ska bli identiskt, filerna kan ju innehålla metadata som gör att de inte matchar exakt.

Har inte testat själv men det ska finnas program som kan göra en bit-för-bit-jämförelse mellan 2 filer eller helst enbart jämföra ljuddatat i filerna. Googlade runt lite och det verkar man kunna göra i t ex Audacity.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant! Jag har svårt att släppa ngt som jag tror är liiite bättre även om det inte är så påtagligt...vill ju ute riskera att man sitter där med massa "felaktiga" rippningarn. Jag kör liten genomgång på lite inställningar så kan vi väl se om vi tillsammans kan komma fram till de bäst lämpade...?

När man startat XLD så finns i menyraden ett val som heter preferences. Väljer man det kommer detta upp:

xldsetup1.jpg

Detta är inkl de ändringar som jag gjort. Jag valde här att köra direkt till FLAC (vilket jag också gör med EAC, dock via en extern FLACE:are) Jag har också angett ett annat bibliotek/mapp där jag vill spara mina rippade filer. I just detta testexempel se ni att det är Joe Sample som skall köras ett Sample på... :icon_smile_clown:

Om man vill kan man här även ange hur man vill ha sitt filnamn uppbyggt.

I övrigt kör jag här med standardinställningarnan.

Man kan ändra lite packningsreglerna för FLAC...det gör man genom att klicka på "option"-knappen til höger om där det står FLAC.

xldsetup2.jpg

Jag gick här på standardinställningen...men läste en del på:

http://flac.sourceforge.net/documentation_tools_flac.html

Där finns förklaringar till de olika stegen i FLAC och vad de olika inställningarna påverkar.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...