Jump to content

Recommended Posts

Posted

Design förskönad eller förfulad, tonbeslöjande eller musikförhöjande.

Det vackra ligger i betraktarens ögon heter det ju... och det esoteriskt ljudliga i lyssnarens öron... för man väl då förmoda :)

Eftersom den här tråden ligger i avdelningen för bilder så bjuder jag på ett par till för betraktandets skull ;)

Svanå-rummet hos AudioConcept

79c67d0d.jpg

Mysbelysning alá McIntosh

3fa0bf57.jpg

Posted
För några år sedan (då Tonkraft hade Dynaudio) hörde jag ett par pianolackade Temptation tillsammans med McIntosh MC 501-slutsteg i Köpenhamn. Det håller jag forfarande som en av de bästa ljudupplevelser jag haft någonsin. Det där med utseendet är en annan dimension. Jag tyckte det såg sobert ut, men min fru tycker McIntosh är fult. Så är det med smak.

Jodå. det känner jag igen. Har en MA 6900 som jag tycker är snygg men som frun tycker är för påträngande med sitt blåa ljus! Hon accepterar den i alla fall om jag accepterar att hon byter sadlar tätt som oftast till sin Islandshäst! :icon_smile_cool:

Posted
Jodå. det känner jag igen. Har en MA 6900 som jag tycker är snygg men som frun tycker är för påträngande med sitt blåa ljus! Hon accepterar den i alla fall om jag accepterar att hon byter sadlar tätt som oftast till sin Islandshäst! :icon_smile_cool:

Härligt att höra... när spelare lirar i samma lag brukar vinsten sällan utebli ;):)

Posted

Det finns en tråd i forumet där vi undrar var brudarna finns, men vem behöver brudar när det finns McIntosh? Lika vackert att se på som att lyssna på! En kvinnlig sångerska kanske kunde förgylla upplevelsen? :)

Posted

Starkt av McIntosh att hålla kvar vid sin gamla design. De är lite som BMW som förmodligen aldrig kommer att ändra på sin design av mätartavlorna. Varför vill man ändra på ett vinnande koncept?

Posted
Det finns en tråd i forumet där vi undrar var brudarna finns, men vem behöver brudar när det finns McIntosh? Lika vackert att se på som att lyssna på! En kvinnlig sångerska kanske kunde förgylla upplevelsen? :)

För mej är tyvärr McIntosh inte ens lika upphetsande som en punkterad uppblåsbar Barbara... :icon_smile_cool:

Det låter aldrig dåligt, men varje gång jag lyssnat på en uppställning med McI-elektronik har jag gått där ifrån underväldigad med en känsla av att det borde ha presterat så mycket, mycket bättre. Senast i samband med lyssningen på Dynaudio Consequence på HiFi-stället, där MC1.2KW inte kändes som 1komma2 kilowatt utan snarast som 12 små ynkliga Priboijwatt... På pappret är det ju en sublim uppställning! Men det motsvarade inte mina förväntningar!

Sedan kan man ha åsikter om deras krampaktiga fasthållning vid sin kallakrigsdesign som Kent skrev, men det är inte min avsikt att kapa Mr Pans tråd med formgivningssynpunkter...

Men jag blir lika konfunderad varje gång hörselintrycken inte motsvarar förväntningarna som läsningen av specifikationerna ger!? :Thinking: :Thinking:

/ptr

Guest Audio Concept
Posted

plundin,

då kan jag lugna dig med att när vi spelade samma uppställning under senaste mässan, så var det väldigt många som efteråt kommenterade att detta var bland de bästa anläggningar de någonsin hört. Då använde vi inte ens ett "riktigt" försteg, men körde direkt från MCD 500, vilket fungerade utmärkt. Med bra anpassning och lite tid för finjustering så är det svårt att inte få McIntosh att låta riktigt bra. :-)

Att hålla fast vid en fungerande och vinnande design är både modigt och klokt. Vet inte hur många killar (och även några tjejer) som kommenterar designen som det snyggaste de vet. Även om smaken är olika så måste de gjort något rätt...

Mvh, Audio Concept