Jump to content

Sovrums Hi-Fi med glödljus


P-pan

Recommended Posts

Grönt är skönt....eller ?

\\K-man

Jepp, så är det...

1c4a9d8c.jpg

Eftersom man i Göteborg haft lyssningsträff med små och välgörande elektronikbyggen i form av Nagra, till vilken jag inte

hade tillfälle att delta, så fick det bli en egen spontan jag & MXA60-träff i Stockholm.

Att kalla McIntosh-elektronik för små, mini eller kompakta är ju inte vardagsmat direkt (bilstereo borträknat) men när man lyckats

klämma in Tuner, CD/SACD, Hörlursutgång och en förstärkning på 2 x 75 W + ett par 2-vägs högtalare i ett och samma "paket"

så får det nog bli till att åtminstone kalla det för kompaktanläggning.

Och det kommer naturligtvis med en fjärrkontroll också, något mindre kompakt kan man säga ;)

c2a6256f.jpg

Ordet kompakt klingar kankse illa i sammanhanget med tanke på vad anläggningar i det formatet historiskt sett har lyckats eller

inte lyckats med då det gäller ljudåtergivning.

Det här är något helt annat :icon_smile:

Link to comment
Share on other sites

De små tvåvägs högtalarna i aluminium med svart pianolack får mig att tänka på ett par förväxta datamonitorer.

I dessa har man monterat ett bas/mellanregister element av storleken 4" och en titandiskant som mäter 3/4".

Tyvärr fick jag inte med någon bild utan gallret men den skadan kan repareras HÄR

4411f44b.jpg

Det hela ska enligt specifikation spela ända ner till 45 Hz :o , vilket med tanke på högtalarens volym och elementstorlek imponerar.

7d226994.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsplatsen för detta lilla alter-ego event var förlagd hos Audio Concept och anläggningen stod uppställd

i det största rummet butiken har att erbjuda.

MXA60:an visade inte det minsta antydning till att inte trivas i dessa luftvolymer och som Kent_n skrev:

Det är absolut ingen minianläggning sett till ljudåtergivningen :icon_smile_cool:

df1b5a61.jpg

Pink Floyds album - The Wall, har ju ett spår med en inte helt ospelad sekvens med ljudet av roterande blad från en helikopter.

Jag vill väl kanske inte gå så långt och säga att " Det var som om helikoptern landade på taket" men närvarokänslan,

vid lyssning till detta spår, var det sannerligen inget fel på.

Det kanske är lätt att få förutfattade meningar när man ser en så pass liten högtalare som denna anläggning spelar via

men basåtergivningen återgavs med full styrka och karaktär.

På det hela taget så är alla Mcintosh's ljudparametrar med i denna lilla anläggning, dessutom snyggt förpackad i ett hanterligt

och placeringsvänligt format.

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Påskfakta..... :-)

MXA60 Specifications

# 75 Watts/Channel Output

• Two-way Loudspeaker System

• Cast Aluminum Loudspeaker Construction

• Loudspeaker Tilt

• CD/SACD Player

• 24-bit, 192kHz Sampling Burr Brown DAC

• AM/FM Tuner with RBDS Display

• Custom IR Remote Control

• Balanced and Unbalanced Audio Input

• Line Level Output

• Vacuum Tube Preamplifier

• ThermalTrak™ Output Transistors

• Power Guard

• Two line Vacuum Fluorescent Display

• Illuminated Output Watt Meters

• R-Core Power Transformer

• ¼” Headphone Jack

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså ett kit inkl högtalare.

Vad är det för ingångar på cd-spelaren?

Det är ganska spartanskt på den fronten .... kolla HÄR .

Men när temat för produkten är "kompakt" så blir det väl så kan jag tänka.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vart deras skivspelare MT10 på toppen :icon_smile_cool: Hade jag fått riktiga nostalgi vibbar från åttiotalet.

Otroligt kul produkt!

Jag kan bara hålla med. Kanske det går att klämma in båda enheterna i ett svart eller brunbetsat rack

försett med en ordentligt rökfärgad glasdörr :icon_smile_big: :dead: .

Nej det vore antagligen synd med tanke på McIntoshdesignen.

3feb6d39.jpg

aba65030.jpg

Link to comment
Share on other sites

Även om det nu kanske saknas en del på in & utgångssidan på den här lilla krutburken så får man

i alla fall en fullt balanserad konstruktion (vad annars när McIntosh skruvar ihop delarna) :icon_smile:

Vill man komplettera det hela med en subwoofer så finns det en utgång även för det alternativet.

Hörlurar är också ett alternativ, praktiskt då övriga familjen eller grannar eventuellt påkallar en lite tystare omgivning.

53b42b8b.jpg

Får ni tillfälle så lyssna gärna till MXA60:an, en otroligt välbyggd och skönljudande anläggning som säkert får de flesta

att höja på ögonbrynen.

Men smakar det så kostar det... här höjs det säkert också på en del ögonbryn kan jag tro.

Priset tror jag stannar på runt 70:000:- ... och det är ju rätt "välbyggt" det också ;)

19810743.jpg

Musiken tystnade till sist även för denna lyssningsstund och nålen stannade av...

...så även denna lilla tråd.

Tack för mig och Glad Påsk på er.

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Snygga bilder - här ser man ju hur skulptural den är.

Det talas inte ofta om McIntosh som högtalarbyggare, men dom gör utmärkta sådana och jag är inte förvånad att de här minstingarna låter utmärkt och i Nordamerika är de mycket respekterade. HiFi-Stället har ett antal modeller av dessa hemma. Prislappen är dock obekväm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten

Ser mycket intressant ut. Måste låta himelskt och lite små häftigt att ha detta som sovrums stereo :)

Har aldrig hört Mcintosh innan, har tyvärr bara hört illa saker om dem när folk talar om detta märke. Jag vill absolut bilda min egna uppfattning. Har försökt lyssna en gång tidigare på Hi-Fi Stället men fick aldrig komma in och lyssna blev utkastad vid dörren :.(. Så detta märke har jag till godo.

Link to comment
Share on other sites

Ser mycket intressant ut. Måste låta himelskt och lite små häftigt att ha detta som sovrums stereo :)

Har aldrig hört Mcintosh innan, har tyvärr bara hört illa saker om dem när folk talar om detta märke. Jag vill absolut bilda min egna uppfattning. Har försökt lyssna en gång tidigare på Hi-Fi Stället men fick aldrig komma in och lyssna blev utkastad vid dörren :.(. Så detta märke har jag till godo.

Bara hört illa om Mcintosh? Det måste ju vara ett av de mest legendariska och mest rosade märken som finns?

Det enda jag hört är att de hade lite kvalitetsproblem ett tag med någon cd spelare. Men annars tycker jag alla (läs de flesta) talar gott om detta märke.

Link to comment
Share on other sites

Bara hört illa om Mcintosh? Det måste ju vara ett av de mest legendariska och mest rosade märken som finns?

Njae tycker du verkligen det? Legendariska visst men annars snackas det väldigt mycket om yta, design och image mer än ljud i absolut toppklass, det är min erfarenhet från när man hör folk snacka om Mcintosh iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten

De personer jag pratat med verkar inte ha koll. Som sagt har jag aldrig lyssnat på dessa produkter. Jag bildar mig alltid en egen uppfattning innan jag säger det är dåligt el bra. Men det man läser här på forum och i tidningar är detta fantastiskt välljudande saker :), jag har under en lång tid funderat på att byta mina Classe grejor till Mcintosh.

Jag vill verkligen lyssna på dessa apparater innan jag säger min mening i det hela ;)

Link to comment
Share on other sites

Visst tillhör McIntoshdet övre skiktet. Om man ser föredrar dom, Krell, Mark Levinson, Classé, Pass Labs, Audio Research, VTL, ASR, Accuphase eller vad det nu kan vara, handlar knappast om att någon av dom skulle vara dåliga. Möjligen kan de passa lite olika bra i olika sammanhang. Men att nämna dessa tillverkare i termer av bra eller dåligt tycker jag känns fel. :Shame On You:

Link to comment
Share on other sites

Guest Granaten
Visst tillhör McIntoshdet övre skiktet. Om man ser föredrar dom, Krell, Mark Levinson, Classé, Pass Labs, Audio Research, VTL, ASR, Accuphase eller vad det nu kan vara, handlar knappast om att någon av dom skulle vara dåliga. Möjligen kan de passa lite olika bra i olika sammanhang. Men att nämna dessa tillverkare i termer av bra eller dåligt tycker jag känns fel. :Shame On You:

Jag håller med dig, jag vet att det är viktigt med matchning och vad man gillar. Men om du förstår mig så gillar jag inte att utala mig om vad som är rätt och fel innan jag lyssnat med min musik. De personer som sagt sin menning kan jag inte säga att det är fel innan jag lyssnat. Visst det är deras öron och det är dem som skall trivas.

Hoppas jag gjort mig förstått :)

Link to comment
Share on other sites

Njae tycker du verkligen det? Legendariska visst men annars snackas det väldigt mycket om yta, design och image mer än ljud i absolut toppklass, det är min erfarenhet från när man hör folk snacka om Mcintosh iallafall.

Ok jag är inte heller en person som lyssnat en massa på deras grejer. Jag får väl helt enkelt backa, trodde mig "veta" at Mcintosh var toppskikts grejer och inte sållade sig till Bang Olufsen skaran där det mer handlar om yta... Jag har aldrig hört någon tala om Mcintosh på det viset du gör men hey jag är inte sämre än att jag litar på att folk talar så om Mcintosh.

B.la har jag sett Dynaudios värstingar sammanlänkade med Mcintosh och förstår inte riktigt varför man skulle matcha så om det inte lät bra? Kanske vill de att det ska se bra ut:)

Link to comment
Share on other sites

B.la har jag sett Dynaudios värstingar sammanlänkade med Mcintosh och förstår inte riktigt varför man skulle matcha så om det inte lät bra? Kanske vill de att det ska se bra ut:)

För några år sedan (då Tonkraft hade Dynaudio) hörde jag ett par pianolackade Temptation tillsammans med McIntosh MC 501-slutsteg i Köpenhamn. Det håller jag forfarande som en av de bästa ljudupplevelser jag haft någonsin. Det där med utseendet är en annan dimension. Jag tyckte det såg sobert ut, men min fru tycker McIntosh är fult. Så är det med smak.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger inte att jag tycker Mcintosh är dåliga för det är dom absolut inte även om dom kanske inte passar min smak direkt men jag har precis som granaten hört snacket gå åt det hållet väldigt ofta när det gäller Mcintosh, det är allt jag säger att jag inte är förvånad över att han hört negativa omdömen tidigare.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Jag säger inte att jag tycker Mcintosh är dåliga för det är dom absolut inte även om dom kanske inte passar min smak direkt men jag har precis som granaten hört snacket gå åt det hållet väldigt ofta när det gäller Mcintosh, det är allt jag säger att jag inte är förvånad över att han hört negativa omdömen tidigare.

Ungefär samma snack som går om Krell, att de är rakbladsvassa, att Classé är tunna i ljudet, att Mark Levinson saknar karaktär, att Accuphase är för grötiga, att Audio Research saknar upplösning neråt, att Dynaudio kan inte spela rock, att Sonus Faber är för fladdriga i basen, att Quad inte har någon bas, att MBL inte har en riktigt steropanorama.. Denna bransch är full av lika mycket skitprat som andra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...