Jump to content

Vårlyssning i Göteborg


Timbre™

Recommended Posts

I dessa osäkra internettider gäller det att trycka på säkra knappar... :) Rubber Soul är ett strå vassare än Plastic Soul och uttrycket är en produkt av den legendariska gruppens självdistans. Skulle uttrycket IPS Driver Error dyka upp på skärmen kan man ju alltid ta tillfället i akt och lyssna på stimulerande musik. Det var precis vad vi gjorde denna snösmältarlördag och det fanns även en västkustsol som stundtals tittade fram... :cool: :)

johan087.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mycket smältvatten har flutit under Göteborgs broar sedan novemberlyssningen år 2006. Stora förändringar även i hifitillvaron och det handlar om helt ny utrustning i nytt rum.

Säkra vippkontakter kan också vara en fördel :) och här har vi ett klass A stereoslutsteg som kommer att dyka upp med jämn perioditet. Vi är på hembesök hos zood... ;)

johan026.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa en hifi-utveckling över tiden!

Det blir oneklingen spännande att se vad som hänt sedan sist!

Redan i slutet av den tidigare tråden gjordes ett oväntat drag med högtalarbytet.

Första bilden bådar gott! :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest B-200
ISkulle uttrycket IPS Driver Error dyka upp på skärmen kan man ju alltid ta tillfället i akt och lyssna på stimulerande musik.

En skön och avslappnad syn på saken känns som ett mycket bra sätt att tackla alla problem inte bara IPS.

Link to comment
Share on other sites

Första bilden bådar gott! :mm:

Första bilden bådar Mycket gott!! Jag får alltid lite fjärilar i magen av Pass-labs.

Ett russin ur hificonsultkakan redan på första bild :)

Även om även jag är en Pass-diggare vill jag informera att första bilden inte är en Pass! :angry: ;)

Link to comment
Share on other sites

Även om även jag är en Pass-diggare vill jag informera att första bilden inte är en Pass! :angry: ;)

Ej heller den tredje bilden :) då signalkällan kommer från denna sidan av Atlanten och ingår i Burmester Rondo Line.

Burmester 052 CD Player.

johan100.JPG

Här träder den fram ur skuggornas djup och Folasade har precis dragit sitt svärd... :)

johan106.JPG

Link to comment
Share on other sites

...måste vara svårt att lägga band på sig med en sådan frestelseexponerad arbetsplats.

Idag blir det istället fisheye-exponerat lyssningsrum och helgavkoppling... :) Försöker lära mig att hantera ett Nikkor 10,5 DX vilket innebär lite nya vinklar med utökad informationsmängd. Inga optiska filter men dagens inblandade elektronik fick nätfiltrerad energi via en Transparent PowerIsolator Reference med fyra parvis isolerade uttag.

Det medhavda musikprogrammet var visserligen förutsägbart men även till viss del strategiskt... :cool: :) Förutom Sade Live & Studio tänkte jag fokusera på två skilda studioupptagningar av Tin Pan Alley med Stevie Ray Vaughan. Originalutgåvan på drygt 9 minuter finns med på Burmester Vorführungs-CD II och det passar ju bra med tanke på dagens signalkälla. Det finns även en drygt 7 minuters alternative take som bonus track på den remastrade utgåvan av Texas Flood. Avslutningsvis tysk kvalitetsblues från den fina samlingsplattan ALR/JORDAN Guitar.

johan144.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag får alltid lite fjärilar i magen av Pass-labs. Hifi när det är som allra, allra bäst.

Slutsteg antyder ju ofta förekomsten av försteg och även här handlar det om Pass Labs. Linjesteget XP-10 med två par balanserade ingångar och tre par RCA. Single-ended/balanced outputs och detta aktiva försteg har en förstärkningsgrad på 7,5 dB.

johan133.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa en hifi-utveckling över tiden!

Det blir oneklingen spännande att se vad som hänt sedan sist!

Redan i slutet av den tidigare tråden gjordes ett oväntat drag med högtalarbytet.

Ja, där gjordes en antydan om att Audiovector var på väg ut... :)

Mina Audiovector är utbytta, Nad:en är såld, min Creek cd skall säljas

Dagens högtalare skiljer sig i både färg och form. Thiel Audio är väletablerat och har nästan varit med i branschen så länge jag kan minnas. Vi är tillbaka på sjuttiotalet och år 1976 debuterade Jim Thiel med sin första högtalare som hade den logiska beteckningen Model 01. Det handlade egentligen om ett paket med två stativhögtalare och en tillhörande equalizer för korrigering och rumsanpassning.

johan025.JPG

Link to comment
Share on other sites

Även högtalarnas drivers är made i da house och utvecklingen har pågått i mer än trettio år. Time & Phase Coherence var tidiga ledstjärnor i designutvecklingen och denna strävan tog först synlig form i Model 3 som lanserades år 1978. Förutom baffelvinkeln är detta koaxialelement fortfarande en placeringsmässig strategi på vägen mot optimal faslinjäritet. Dagens avlyssnade modell har beteckningen Thiel CS3.7 och kabinettets form skiljer sig en aning från tidigare konstruktioner och övriga golvmodeller.

johan002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa en hifi-utveckling över tiden!

Det blir oneklingen spännande att se vad som hänt sedan sist

Joru Calm, det har hänt mycket hos mig senaste åren.

Men jag har hela tiden haft siktet inställt på den dagen vi rotar oss och köper/flyttar till hus där vi planerar att bo länge, tidigare har vi bytt bostäder ganska frekvent (en typ av hobby det med..) det har även bidragit till förändringar i anläggningen mellan varven, allt efter nya förutsättningar med nya lyssningsrum mm, vilket i sin tur gjort mig mer klar över vad jag vill få ut av min hifi :)

Link to comment
Share on other sites

Thiel CS3.7 och kabinettets form skiljer sig en aning från tidigare konstruktioner och övriga golvmodeller.

Det var nog en underdrift :) för det skiljer ganska så rejält även om strävansmålen är desamma. Här finns dessutom ett par tiotums woofers som inte kan undgå uppmärksamhet när frontskyddet plockas av. Det sitter en rejäl magnet på baksidan och membranets speciella utstrålning är inte till för synintryckets skull utan konstruktionen möjliggör enligt THIEL Audio minskad diffraktion och utökad bandbredd.

johan006.JPG

Link to comment
Share on other sites

En första översiktsbild av systemet och därmed har fisheye-linsen hamnat på plats... :)

Inte bara "fisk-linsarna" som sprider sig på forumet. Även akustiska hjälpmedel börjar dyka upp av både stora och små mått.

Anläggningen verkar vara riktigt spännande och PassLabs gör ju sällan bort sig i förstärkarsammanhang.

Calm nämnde ju något om ett tidigare besök, har försökt leta via sökfunktionen men gått bet, kan någon bistå med

en länk kanske :?:

Link to comment
Share on other sites

Verkligen ett spännande system och ett rum som ser härligt ljust ut!

Det var stundtals perfekt eftermiddagssol och motivet finns i sju exponeringsvarianter men det blir bara en till... :cool:

Även tidskrifter i tillräcklig mängd kan utöva akustisk påverkan och det måste ju inte vara hifitidningar... :)

johan095.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fina grejor, kan tänka att Pass o Thiel 3.7 låter bra ihop.

När kommer det bilder på den söta hunden ?

Den söta hunden var aningen reserverad denna dag så jag vågade mig aldrig in på något närmare fotosamarbete... :) Mot slutet släppte den spända vaksamheten men då var kameraprylarna tyvärr redan nerpackade.

Här kommer uppställningen ur en annan fisheye-vinkel och audiokablaget består av Transparent Musiclink/Musicwave Ultra. Högtalarna måste ha varit väl inspelade och det bjöds en behaglig, lyssningsvänlig diskant som samtidigt kändes väldigt högupplöst. Upplevde registren som väl integrerade och det var endast på ett stycke som jag fick en känsla av att rummet trädde in i handlingen. Det var Sade med Slave Song i liveversion och här finns en kraftig, voluminös basgång som verkligen förstärker livekänslan. Över till Texasblues och Stevie Ray Vaughan. Med CD-spelare från Burmester ligger det nära till hands att mata in en audiofil samlingsplatta från just Burmester... :)Tin Pan Alley finns med i sin fulla längd på Vorführungs-CD II, en silverdisc som inte produceras längre och därmed snabbt har blivit ett samlarobjekt. Det gäller även bland folk som inte har någon anknytning till bolaget eller ens spelar på Burmesterhifi hemma i vardagsrummet... :) Vorführungs-CD III är för övrigt också på väg att ta slut... ;) Där finns bl.a. Hugh Masekela i en mycket välmastrad utgåva av Stimela. Över från den första, mycket välljudande studioutgåvan av Tin Pan Alley till en senare "never before released" version och det behövdes inte många takter för att skillnaderna skulle träda fram. Hela spåret går i ett mer tillbakalutat tempo men denna alternativa tagning är precis lika njutbar i mina öron. Det rådde full lyssningskoncentration i rummet när vi jämförde dessa två varianter på en Stevie Ray Vaughan-klassiker.

Den tyska gruppen Blues Company går heller inte av för hackor och på ALR/JORDAN's motsvarighet till Vorführungs-CD:s finns en helt fantastisk utgåva av Cold Rain med en bluesnerv som jag uppriktigt sagt aldrig har hört från den här sidan Atlanten, England inräknat. Intensiva lyssningar och en härlig musikstund... :mm:

johan116.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vrider man så hela vidvinkelanordningen 180 grader hittar vi dagens lyssnargäng i full fart med helt andra aktiviteter. Det ena utesluter inte det andra och musik till smaklökarnas njutningsstund är inte fel. Samtalsämnen saknades inte och mycket handlade givetvis om musikupplevelser och hifiminnen... :cool: K-man, Björn och zood hade fullt upp under de inledande fotoövningarna... :)

johan163.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vrider man så hela vidvinkelanordningen 180 grader hittar vi dagens lyssnargäng i full fart med helt andra aktiviteter. Det ena utesluter inte det andra och musik till smaklökarnas njutningsstund är inte fel. Samtalsämnen saknades inte och mycket handlade givetvis om musikupplevelser och hifiminnen... :cool: K-man, Björn och zood hade fullt upp under de inledande fotoövningarna... :)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/johan163.JPG

Frågan är om det någon gång dras på för fullt och spelas på pianot... ;)

Link to comment
Share on other sites

En del av diskussionerna runt matbordet handlade om Pass Labs och Euphonia har en hel del bildrapporter där elektronik av Nelson Pass har varit inblandad. Elektronikrötterna sträcker sig tillbaka till sjuttiotalet men bolaget Pass Laboratories grundades 1991 när Threshold forfarande var på tapeten och en mängd skilda konstruktioner har sett dagens ljus. För egen del har jag utvecklat en speciell svaghet för effektförstärkarna och stereoslutsteget Pass Labs XA30.5 utgjorde inget undantag. Det handlar enligt traditionen om äkta klass A och XA30.5 kan lämna 30W i 8 ohm. Denna och liknande konstruktioner brukar vara överdimensionerade, XA30.5 kan lämna 60W i 4 ohm och här finns sannolikt en stor reserv. Thiel CS3.7 har en känslighet på 91 dB, impedansen kan göra en dykning till 2,8 ohm och XA30.5 lyfte aldrig på ögonbrynen även om det stundtals spelades på ganska hög volym.

När man ibland hör påståendet att elektronik inte behöver värmas upp kan följande utdrag ur manualen vara en liten påminnelse:

XA30.5 specifications obtained after one hour warm up with regulated power line

johan032.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den medhavda musiken var avlyssnad, smaklökarna hade fått sitt och bilderna hade fastnat på minneskortet... :cool: Nedpackningen var just påbörjad när Björn stoppar in en CD i Burmestern som plötsligt skulle ställa allt på ända... :) Gitarrspel och vokala duetter hade knappt kommit igång förrän jag satt helt fast och redan efter ett par spår kom bekräftelsen på att vi var utsatta för någonting långt utöver det vanliga... :o:mm:

Musikutbytet är ju en stor del av lyssningsträffar och jag skall omgående beställa min första skiva från Kirkelig Kulturverksted.

johan152.JPG

Mahsa Vahdat & Mighty Sam McClain:

Scent of Reunion - Love duets across civilizations

Link to comment
Share on other sites

Ja, vid det bordet hade man mycket att njuta av denna dag! Verkligen! Härligt sällskap....mumsig mat...ljuv musik....njutningsfull återgivning...och en alltid lika go fotograf!

När man vet hur det var i rummet...så är man rent imponerad över att det lilla pianot kom med i bild....det stod ju nästan bakom kameran! Snacka om fisheye! och appropå det så måste jag bara få citera vår fotograf under denna session.

(Jag får väl försöka återge situationen lite...han tittar alltså i sökaren för att få in motivet...och är lite "chockad" över hur mycket som kommer in i detta fisheye....och då kommer detta:)

- Oj....hmm...vad är det där för något....

(Varvid han släpper greppet om kameran för att klia sig i huvudet över bekymret...då kommer detta:)

- Ahh....det var min hand...

:D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...